Blogginlägg
Rubber Duck Saturday-start
Bobby Sant på Havana Grill & Bar med Emil Sinkkonen.
Sean Tyla på Havana Grill & Bar med Ludvig van Rock.
Hannah Aldridge i Kulturhuskällaren med Jetbone.
Mohlavyr (Ulrika Mohlin) på Heavens Door med Emelie Sjöström.
"RUBBER DUCK SATURDAY"
Bobby Sant
Sean Tyla
Hannah Aldridge & Jetbone
Mohlavyr
Sean Tyla
Örebro 21 november 2015
Ännu en helg med levande musik i en stad där just den ingrediensen börjar bli mer regel än undantag. Någon hade räknat ut att det för några helger sedan arrangerades 21 konserter under fredag-lördag i Örebro. Scandinavian Centre of Live Music, som projektet heter och lite kaxigt vill marknadsföra staden och regionen.
Rubber Duck Saturday är en minifestival på tre restauranger runt Järntorget där en redan annonserad konsert i Kulturhuskällaren plötsligt ingick i sista stund och alltså gav festivalen fyra olika scener. Arrangörer är de pigga Live at Heart-killarna Anders Damberg och Lars-Göran Rosén som inte räds november-mörkret utan vill engagera musikpubliken med ungefär samma koncept fast i en lite mindre omfattning. Den här festivalen är inte lika hårt strukturerad med exakta starttider och ett tidsmässigt välplanerat program. Jag fick avbryta en konsert för att hinna till nästa.
Med Live at Heart-armbandet på började vi på Havana Grill & Bar där Bobby Sant, från Karlstad, med en medhjälpare på gitarr (Emil Sinkkonen) presenterade nytt och gammalt material (låtlista till vänster) med sin uttrycksfullt starka röst som framträdande instrument.
Av tekniska skäl fick de förkasta tanken på både piano och gitarr i kompet men det blev ändå en underhållande stund. Med den nya låten "Crossing borders" som höjdpunkt. En aktuell låt om flyktingkrisen som Bobby har skrivit, spelat in och sedan skänker pengarna till Röda Korset. Givetvis en stark text men Bobby tar röstmässigt ut svängarna rejält, bland annat ett imponerande falsettparti, och det kan vara en intressant start på hans nya kommande projekt. Äldre låtar som "My dead town" och "That ain't why" gjorde framträdandet än mer starkt.
På samma plats, samma scen och inför nästan samma publik satte sig sedan den legendariske pubrockaren Sean Tyla. Tillsammans med den unge elgitarristen Ludwig van Rock (Ludwig Henriksson) bjöd han sedan på en blandning av egna låtar, några covers och en helt ny låt. Tveklöst mer rock än trubadurunderhållning. Sean har kvar sin kraftfullt distinkta röst som gjorde "Breakfast in Marin", Tom Waits "Hold on", "West Texas trucking board", nya låten "Holy dogs" och Stones "Dead flowers" till ryggrad i en intressant repertoar.
Till nöjet att uppleva Sean Tyla live hör också mellansnacket när han med bitsk och typisk engelsk ironi berättar sanningar om både det ena och det andra. Efter "Dead flowers"-låten mitt i Tylas framträdande skyndade jag till Kulturhuskällaren där amerikanskan Hannah Aldridge skulle äntra scenen med sin rockiga och souliga framtoning musik som brukar beskrivas som dark country. Och med sina rötter i Muscle Shoals levde hon upp till förväntningarna med både låtar, röst och ett spontant underhållande mellansnack.
Hannah turnerar just nu i Sverige med Sundvallsbandet Jetbone och de fem killarna i bandet, som på egen hand spelar lite hårdare southern rock-inspirerad musik, gjorde ett imponerande slipat och smidigt intryck bakom Hannah. Tyvärr hade jag inte möjlighet att uppleva Jetbone på egen hand på scen. Först mellanlandade jag mitt i Mohlavyrs spelning på Heavens Door innan pubrockgenerna i min själ återigen ville se och höra Sean Tyla i en dryg timmes konsert från början till slut. Och fick mig ännu en gång till livs en blandad kompott Tyla med följande låtar:
Pink café
It's gonna rain
West Texas trucking board
Hold on
Breakfast in Marin
Amsterdam dog
Holy dogs
Red dust highway
Willin'
Knockin' on heaven's door
Fireball
Foto: Carina ÖsterlingSean Tyla och Ludvig van Rock på Sweet Chili.
/ HÃ¥kan
Tributes: Cornelis Vreeswijk
60: #23. SPENCER DAVIS GROUP (1964-1968)
<< | November 2015 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: