Blogginlägg

"Love & Mercy"

Postad: 2015-09-15 07:59
Kategori: Bio-recensioner



LOVE & MERCY
Directed by Bill Pohlad
(121 minuter)


TITELN "KÄRLEK & LYCKA" RIMMAR VÄL INTE så perfekt med det verkliga livet som Brian Wilson. Däremot är filmen med samma namn en alldeles utmärkt spelfilm som berättar om Brian Wilson under två olika tidsperioder i hans långa händelserika liv. Dels berättar regissören Bill Pohlad om Wilsons 60-tal från tidiga Beach Boys, ofta med exakt överexponerade färgfilmer, till de mer problematiska åren från 1964 när han som 22-åring slutade turnera och bara satt hemma och konstruerade låtar och sound med albumen "Pet sounds" och "Smile" i sitt huvud. Och dels handlar filmen om 80-talet när Wilson träffar sin andra fru och är på väg att göra sin första soloskiva men framförallt befinner sig i händerna på en härskande psykdoktor, Eugene Landy, som på ett ganska vidrigt, hänsynslöst och omänskligt sätt under många år styrde Wilsons hela liv.
   60-tals-delen inkluderar massor med klassisk pop, hur Brian skapade mÃ¥nga av sina mästerverk i studion, men berättar ocksÃ¥ om hur han som människa spÃ¥rar ur när drogberoende, hallucinationer, religiösa upplevelser och nervösa sammanbrott. Men det är ändÃ¥ i den tidsmässigt senare handlingen som filmen är djupt engagerande och är dÃ¥ i mÃ¥nga delar en tragisk berättelse om ett geni som via droger och sjukdom aldrig fÃ¥r chansen att leva som en vanlig människa och ta sina egna beslut.
   Det är olika skÃ¥despelare som personifierar Brian Wilson pÃ¥ väldigt olika sätt. Paul Dano är som en ung Brian nästan porträttlik när han pÃ¥ 60-talet skapar alla sina hits medan John Cusack gör en känslomässig gestaltning utan att vara det minsta lik 80-talets Wilson. BÃ¥da är lysande i sina rolltolkningar .
   Men även Paul Giamatti som spelar Landy gör en fantastisk om än djupt osympatisk rolltolkning av psykiatrikern som manipulativt tog över Wilsons liv och med järnhand och stora mängder medicin styrde Wilson dygnet runt, bÃ¥de personligt och musikaliskt. I filmen gÃ¥r det mÃ¥nga gÃ¥nger över gränsen för det mänskliga och jag trodde i min enfald att de värsta ögonblicken i filmen var regissörens verk att skapa mer dramatik än vad nöden kräver.
   Det var tydligen tvärtom har jag läst mig till senare. I den här artikeln, av den engelske journalisten Richard Williams, kan man läsa hans egna upplevelser frÃ¥n möten med Wilson. Men även i kommentarer frÃ¥n bÃ¥de journalisten Chris Charlesworth, producenten Russ Titelman och artisten Sid Griffin gÃ¥r det att utläsa vilken ofattbart avskyvärd person Landy var. Titelman, som var en av producenterna pÃ¥ Wilsons första soloskiva "Love & mercy" (1988), menar att tolkningen av Landy till 100% är sann och riktig.
   Landy anlitades av Brian och hans dÃ¥varande fru Marilyn redan 1975, gav Wilson direkt diagnosen "paranoid schizofren" och tog lÃ¥ngsamt men säkert över Wilsons liv, fakturerade 3-4 miljoner om Ã¥ret och styrde till sist Wilsons hela liv och levnadssätt.
   FrÃ¥n slutet av 70-talet till mitten av 80-talet gjorde Beach Boys, med allt mindre hjälp frÃ¥n en alltmer drogberoende Wilson, mediokra och verkligen lättglömda album. Problemen och skilsmässa ökade bara pÃ¥ Landys kontrollerande inflytande bÃ¥de pÃ¥ personlig och musikalisk nivÃ¥. PÃ¥ första soloalbumet) finns det inga gränser pÃ¥ hur Landy har tagit Ã¥t sig äran ("Executive Producer: Dr Eugene E Landy"). Han stod ocksÃ¥ som medlÃ¥tskrivare pÃ¥ flera lÃ¥tar, nÃ¥got som senare har strukits frÃ¥n historien.
   När soloskivan kom minns jag att jag dÃ¥ uppfattade Landy positivt, han hade ju ändÃ¥ fÃ¥tt Wilson pÃ¥ fötter och stod för en viktig hjälpinsats med ett soloalbum som resultat. Jag recenserade skivan som "en stolt Ã¥terkomst" där de enkla lÃ¥tarna var bäst och den lÃ¥nga sviten "Rio Grande" var sämst. Idag när jag lyssnar pÃ¥ den skivan kan jag inte annat än uppfatta den som överskattad.
   Ã–vriga Brian Wilson-album i samlingen, "I just wasn't made for these times" (1995), "Imagination" (1998) och "Gettin' in over my head" (2004) är inte heller nÃ¥gra märkvärdiga album. Och Ã¥rets aktuella album, "No pier pressure", är ocksÃ¥ en besvikelse.
   Nej, Brian Wilsons storhetstid varade nÃ¥gra Ã¥r pÃ¥ 60-talet och Paul Dano spelar rollen sÃ¥ fint i "Love & Mercy" när han befinner sig i studion med Wrecking Crew-musikerna, spelar in "Wouldn't it be nice" och när han i ett första försök skriver "God only knows" pÃ¥ piano

NÄR EN 21-ÅRIG OFÖRBEREDD Brian Wilson för första gången fick höra "Be my baby" med The Ronettes i augusti 1963 var det en chock för honom. Uppfattade låten och Phil Spectors produktion som helt ouppnåeligt perfekt och sedan den dagen har Brian försökt upprepa receptet på världens största poplåt. Han blev på kuppen besatt av Spectors sätt att producera skivor.
   Brian började med att skriva en lÃ¥t, "Don't worry baby", som svar pÃ¥ "Be my baby". Fortsatte sedan under mÃ¥nga Ã¥r att göra Ã¥tskilliga covers pÃ¥ Spector-lÃ¥tar. Gjorde Crystals lÃ¥t frÃ¥n 1961, "There's No Other (Like My Baby)", pÃ¥ en singel-b-sida (1965) och gav ut ytterligare en Crystals-lÃ¥t, "Then he kissed me" frÃ¥n 1963, som singel (omdöpt till "Then I kissed her")i Europa 1967. Och 1969 gav Beach Boys ut Ronettes lÃ¥t frÃ¥n 1966, "I can hear music", pÃ¥ singel. Wilsons besatthet av Spector fortsatte lÃ¥ngt in pÃ¥ 70-talet när bandet pÃ¥ albumet "15 big ones" (1976) gjorde covers pÃ¥ Dixie Cups "Chapel of love" och Righteous Brothers "Just once in my life".

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< September 2015 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.