Blogginlägg från 2015-09-25
Covers: Ebba Forsberg
EBBA FORSBERG: Om jag lämnar dig - Ebba Forsberg sjunger Tom Waits (Eboth/Gamlestans Grammofonbolag, 2015)
Man kan nästan inte tänka sig två större musikaliska motpoler: Skönsjungande Ebba och den burdust skrovlande Tom Waits. Nu förenas inte ytterligheterna på den här skivan mer än på det konstnärliga området och resultatet blir inte oväntat en väldigt personlig tolkning av Waits. Där dessutom Mikael Wiehes specialskrivna svenska texter också är fria tolkningar av Waits poesi.
Jag har någonstans på de här sidorna beskrivit Ebba Forsberg som en av de största svenska sångerskorna. Och kanske har jag då mest av allt tänkt på hennes egna skivor med originalmaterial, både "True love" (2001) och "Ebba Forsberg" (2006) fanns med högt på mina respektive årsbästalistor, men under senare år har jag förknippat hennes namn förhållandevis ofta med covermaterial.
Hon har genom åren tolkat både Bob Dylan, Leonard Cohen (som jag ännu inte har skrivit om här) och nu Tom Waits på skiva, alltid med Wiehes texter och ibland också tillsammans med den skånske proggikonen. Det finns mer detaljer som är gemensamma för de här så kallade coverskivorna. Det är ungefär samma gäng musiker som kompar Ebba och det musikaliska anslaget är genomgående innerligt, starkt och personligt. Och det blir kanske än mer imponerande när Ebba möter Waits grovhuggna låtar utan att förställa sig.
Den här gången är det gitarristen Ola Gustafsson som har producerat och musiker som Jerker Odelholm och Andreas Dahlbäcks känns igen i sammanhanget men blås- och stråkarrangemangen har också stor del i soundets helhet. Men Ebba Forsbergs röst spelar den stora huvudrollen, speciellt i de jazzinfluerade låtarna, när hon effektivt lyfter fram Wiehes fina och intressanta texter. Men i inledningsskedet till det här projektet var han lite skeptisk till att översätta Waits. Men det handlar inte bara om raka översättningar. "Swordfishtrombone" har han exempelvis döpt till "Tonfiskskelett", även översättare har frihet.
Utan att ta de riktigt kända Waits-låtarna, "Downtown train" eller "Jersey girl", är urvalet både tids- och arrangemangsmässigt ett brett register från Waits sångkatalog. Från 1973 till 2006 och det känns nästan heroiskt att hitta starka låtar från senare tid med Waits. För någon som inte kan Waits utan och innan, som undertecknad, är det glädjande att fortfarande hitta pärlor som jag tidigare missat. "Omväg hem" och "Martha" är mina nya favoriter medan jag redan innan hade koll på "Tid" och Ebba gör mig inte besviken..
Tom Waits har en lång och imponerande karriär bakom sig med ett otal låtar på sitt samvete och att göra covers på hans material har varit aktuellt vid flera tidigare tillfällen. Svenska gruppen Bad Liver & Hans Brustna Hjärtan gjorde svenska versioner 1989 och Scarlett Johansson gjorde "Anywhere I lay my head" 2008 med bara Waits-låtar på originalspråket.
I Hope That I Don't Fall In Love With You - Jag ska helst inte alls bli kär i dig (Tom Waits/Mikael Wiehe)
1973. Från albumet "Closing time".
Swordfishtrombone - Tonfiskskelett (Tom Waits/Mikael Wiehe)
1983. Från albumet "Swordfishtrombones".
Picture In A Frame - Foto i en ram (Tom Waits/Kathleen Brennan/Mikael Wiehe)
1995. Från albumet "Mule variations".
Soldier's Things - Soldatens liv (Tom Waits/Mikael Wiehe)
1983. Från albumet "Swordfishtrombones".
Long Way Home - Omväg hem (Kathleen Brennan/Tom Waits/Mikael Wiehe)
2002. Från soundtracket "Big bad love".
Raindogs - Regnhund (Tom Waits/Mikael Wiehe)
1985. Från albumet med samma namn.
If I Have to Go - Om jag lämnar dig (Kathleen Brennan/Tom Waits/Mikael Wiehe)
2006. Från albumet "Orphans (Brawlers, Bawlers & Bastards)"
Martha - Martha (Tom Waits/Mikael Wiehe)
1973. Från albumet "Closing time".
Drunk On the Moon - Hög på månen (Tom Waits/Mikael Wiehe)
1974. Från albumet "The heart of Saturday night".
Time - Tid (Tom Waits/Mikael Wiehe)
1985. Från albumet "Rain dogs".
/ HÃ¥kan
<< | September 2015 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...
Mikael Johansson 27/06: Var där i konserthuset 1977, 16 år gammal. Visste inte riktigt vad som väntad...
Kjell J 16/06: Kolla gärna in denna ytterst förträffliga Youtube-kanal:@YesterdaysPapers (ti...
Valbobo 10/06: 1970 spelade faktiskt Cilla Black in en cover på Olles Det gåtfulla folket. Ko...
Andreas Lundell 19/05: Svensk pappa och irländsk mamma kan man väl klämma in....
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget:
...och som vanligt har du helt rätt!
( kommer en liten turne i höst. Karlstad närmaste gig.)