Blogginlägg från 2013-02-05

"Forever endeavour"

Postad: 2013-02-05 18:43
Kategori: Skiv-recensioner



RON SEXSMITH
Forever endeavour
(Cooking Vinyl)


Kanadensaren Ron Sexsmith var en gång i slutet på 90-talet en av mina största nya favoriter. Hans tre första skivor, som jag då uppfattade det, var av en så stegrande fantastisk kvalité att jag helt fångades av hans låtskrivande, vemodiga stämma och allmänt sympatiska utstrålning. Även på konsert var han i allra högsta grad imponerande.
   Hans första tre skivor, som toppades av 1999 Ã¥rs allra bästa skiva "Whereabouts", var alltsÃ¥ inte hans tre första skivor. Fick jag reda pÃ¥ dÃ¥ och skickade efter den allra första debutskivan "Grand opera lane" frÃ¥n 1991. Direkt frÃ¥n Kanada faktiskt. Inget bortglömt mästerverk direkt.
   Fastnaglad i min Sexsmith-filosofi att varje skiva bara skulle bli bättre och bättre gick jag in i väggen. Varken bokstavligen eller bildligt talat men min tro pÃ¥ kanadensarens förmÃ¥ga att hela tiden skriva fantastiska lÃ¥tar fick sig en törn. Först kom den pÃ¥ förhand omÃ¥ttligt hajpade Steve Earle-producerade "Blue boy" och tryckte ner mig i skorna. Sexsmith var plötsligt en vanlig människa och gjorde en vanlig skiva med höjdpunkter och svackor som vem som helst.
   NÃ¥ja, Sexsmith fanns med pÃ¥ mina Ã¥rsbästalistor bÃ¥de 2001, 2002 och 2004 men intresset planade med tiden ut nÃ¥got för att glöda till lite 2011 med albumet "Long player late bloomer" som visade att han var en liten bit pÃ¥ väg tillbaka.
   När jag inför nya skivan "Forever endeavour" läser att han har Ã¥terförenats med den producent som stod bakom den där fantastiska 90-talstrilogin, Mitchell Froom, växer förväntningarna märkbart. Och visst är det en personligare, bättre och genomgÃ¥ende mer intressant Sexsmith som levererar igen.
   "Nowhere to go but down" sjunger Ron i första lÃ¥ten och han är sig sÃ¥ välkommet lik. Ser pÃ¥ världen med vemodiga, lite ledsna ögon men har en fantastisk känsla att fÃ¥nga de smÃ¥ ögonblicken med fin poesi och vemodigt vackra harmonier.
   Froom har uppenbart givit tillbaka Sexsmith tron pÃ¥ sig själv och pÃ¥ nÃ¥got sätt har han växt ikapp sin egen gamla storhet och gjort en mogen skiva med övervägande starka lÃ¥tar. Homogent lÃ¥tskrivande igen och han framför lÃ¥tarna väldigt enkelt, sparsmakat och utan krusiduller. Men Froom har sedan dekorerat singer/songwriter-sÃ¥ngerna pÃ¥ ett alldeles utsökt sätt som lyfter bÃ¥de material och framförande. Med väldigt känsligt blÃ¥s och översvallande strÃ¥kar har Froom givit sÃ¥ngerna en klapp i ryggen utan att dränka varken Sexsmith eller den ursprungliga känslan i materialet.
   Inledningen pÃ¥ skivan är helt magisk. Fram till Ã¥ttonde lÃ¥ten, den lätt poppiga "Back of my hand", har skivan en väldigt genomgÃ¥ende kvalité som jag inte har hört frÃ¥n Sexsmith pÃ¥ 14 Ã¥r. En ensam trombon, nÃ¥gra mariachi-trumpeter eller New Orleans-inspirerade arrangemang kan inte dölja Sexsmiths kvalitéer som klassisk lÃ¥tskrivare och ödmjuk sÃ¥ngare.
   Sedan mattas energin nÃ¥got, kanske även hos mig som lyssnare, och vi fÃ¥r nÃ¥gra mer mänskliga lÃ¥tar som gÃ¥r pÃ¥ i tämligen förväntade hjulspÃ¥r.
   Totalt sett är det inte samma starka lÃ¥tmaterial som pÃ¥ "Other songs" och "Whereabouts" men Sexsmith lider givetvis av problemet att försöka överträffa sig själv hela tiden. Men han fÃ¥ngar ofta kärnan i lÃ¥ten snabbt och i den virvlande värld vi just nu lever i är det en fördel.
   Vi är pÃ¥ väg till vÃ¥ren men i Ron Sexsmiths värld är det ofta höst, just den känslan i avslutande "Autumn light", men det hindrar inte att hans nya album kan bli en lÃ¥ngkörare i den allt ljusare framtiden.

/ HÃ¥kan

Reg Presley (1941-2013)

Postad: 2013-02-05 09:40
Kategori: Minns

Reg Presley är död. En ikon, om än i dag ganska bortglömd, har gått ur tiden. Sångaren i Troggs, som bildades 1964 som Troglodytes, tog sig efternamnet Presley för att skapa uppmärksamhet men det tog ungefär fem minuter innan vi glömde bort att han spekulativt konstruerat sitt artistnamn och istället imponerades av en stark, kraftfull och personlig röst och sedan en mängd klassiska hits.
   (Reg Presley föddes som Reg Ball. ApropÃ¥ namnbyten. Vem tänker idag pÃ¥ att Elvis Costello tog sitt förnamn efter samma Presley?).
   Efter den floppande debutsingeln "Lost girl" fick Troggs 1966 ett mäktigt genombrott med "Wild thing". En cover skriven av Chip Taylor men för alltid förknippad med Troggs och Presleys röst. Men Troggs var inget coverband för snart producerade bandet egna lÃ¥tar, skrivna av just Presley, som var precis lika framgÃ¥ngsrika. "With a girl like you" (störst hit i Sverige: nr 1 pÃ¥ Tio i Topp), "I can't control myself" och "Love is all around" är alla klassiker i pophistorien.
   Den senare lÃ¥ten fick en stor revival i filmen "Fyra bröllop och en begravning" 1994 i en inspelning med Wet Wet Wet.
   Vi ska inte heller glömma bort Troggs tillfälliga comebackalbum "Athens Andover" frÃ¥n 1991 som inte hade sÃ¥ mycket med gamla 60-talet och hits att göra utan är en mogen och intressant skiva. Gjord tillsammans med tre R.E.M. -medlemmar med mycket starka lÃ¥tar av vilka fem skrivits av Presley Albumtiteln är en kombination av R.E.M.:s hemstad Athens, Georgia, och Troggs och Reg Presleys hemstad Andover, Hampshire i södra England. Presley föddes i Andover och det var ocksÃ¥ där han dog igÃ¥r.
   Reg Presley dog av lungcancer 4 februari 2013.

/ HÃ¥kan

"Strawberries & Chocolates"

Postad: 2013-02-05 07:52
Kategori: Skiv-recensioner



THE TOR GUIDES
Strawberries & Chocolates
(Digit)


Popmusik kan i dagens klimat låta på fasligt många olika sätt. Östersundsgruppen The Tor Guides gör sin popmusik enligt 70-talsmodellen om man nu snävt absolut måste tidsbestämma influenserna. När jag först tittade i cd-häftet och upptäckte en tolvsträngad Rickenbacker fick jag äkta powerpopvibrationer med gitarrer och melodier i en skön samklang. När jag sedan lyssnade föll jämförelsen med exempelvis 10cc på plats innan jag mycket riktigt hittar bandets egen beskrivning av sina låtar där de själva nämner just 10cc.
   Inte sÃ¥ mÃ¥nga poppiga gitarrer alltsÃ¥ utan mer ett studiotillverkat pophantverk med keyboards, tjocka lager av popkörer, perfekt harmoniska melodier och somriga lÃ¥ttitlar som "Sweet apple pie", "Summer's green" (komplett med fÃ¥gelkvitter) och titellÃ¥ten.
   OfrÃ¥nkomligt i sammanhanget förekommer ocksÃ¥ Beatles i referenserna när gruppen mycket ambitiöst och intressant beskriver historien kring varje lÃ¥t. Men soundmässigt är det nog Beatles i nästa steg pÃ¥ 70-talet som Ã¥syftas. Jag är övertygad om att Torbjörn Pettersson, som sjunger, spelar de flesta instrumenten och skriver The Tor Guides lÃ¥tar, med lätthet skulle kunna skriva Rutles-inspirerade Beatles-lÃ¥tar sÃ¥ att advokater pÃ¥ musikförlag skulle fÃ¥ för sig att lÃ¥tarna redan är skrivna.
   Jag hör inget som direkt lÃ¥ter som stöld men däremot är soundet klassiskt och inte helt nytt men ändÃ¥ ovanligt i en tid när sound och image betyder sÃ¥ mycket mer än lÃ¥tar, starka refränger och kvalitativa melodier. När jag har övergivit de inledande önskemÃ¥len om renodlad powerpop, typ ett nytt Watermelon Men, framträder ett album med en jämn ström ytterst finurliga och välsmakande poplÃ¥tar.
   Rubriken pÃ¥ The Tor Guides hemsida är "Three minutes in Popland" och placerar skivan mitt inne i dess epicentrum med lÃ¥tar runt just tre minuter (med undantag för titellÃ¥tens 4:05) där charmiga texter, avvägda arrangemang, korta verser och slagkraftiga refränger har allt som livet egentligen begär.
   PÃ¥ ett osynligt utrymme mellan Jellyfish, Fountains Of Wayne och Stonecake ("Tuesday afternoon") har Tor Guides tagit plats i pophistorien.

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Februari 2013 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28      

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.