Blogginlägg
Singlar#47: ROBERT WYATT
ROBERT WYATT: Shipbuilding (Rough Trade, 1982)
HÖNAN ELLER ÄGGET? LÅTEN ELLER ARTISTEN? I det här fallet är det nog till stor del låten, Elvis Costellos politiskt färgade och underbara ballad, som får mig att stanna upp, lyssna, tänka och lyssna igen. Men det är också, paradoxalt nog, den ytterst personlige sångaren Robert Wyatt, som faktiskt gör en fantastisk insats vid mikrofonen. Att dessutom veta att han ursprungligen är en genuin jazzrocktrummis som vid tillfället för singeln sitter i rullstol sedan nio år tillbaka gör givetvis inte framförandet mindre imponerande.
Wyatt tillhörde 60-talets engelska jazzrockgeneration vars karriär startade redan sommaren 1963 i gruppen Wilde Flowers där han uteslutande spelade trummor. Då. Inom två år hade han tagit över mikrofonen som gruppens sångare innan han bildade numera legendariska Soft Machine sommaren 1966 då Wyatt var tillbaka bakom trummorna. Softs hade oräkneliga sättningar genom åren och en mängd namnkunniga musiker, från Kevin Ayers via Andy Summers till Hugh Hopper, passerade revy innan Wyatt hösten 1971 bildade Matching Mole. Ett fall från ett fönster 1973, av drogrelaterad anledning. krossade hans ryggrad och karriären tog en helt annan vändning.
Plötsligt var Wyatt soloartist med några profilstarka album på sitt samvete, "Rock bottom" och "Ruth is stranger than Richard" (båda på det nystartade skivbolaget Virgin), men humoristen Wyatt började också ge ut udda versioner av gamla hits, "I'm a believer" och "Yesterday man", på singel som väckte mer uppmärksamhet och beundran än kommersiell framgång.
Sedan bytte Wyatt skivbolag till Rough Trade och fortsatte blanda singelmusik med friformjazz som mest förvirrade lyssnarna. Politiskt började han engagera sig till vänster, gick med i kommunistpartiet vilket gjorde hans ställningstagande i Costellos politiskt färgade sång än mer förklarligt men också kontroversiellt.
Jag brukar alltid kalla "Shipbuilding" för en Costello-låt men historiebeskrivningen är lite fel för det är egentligen en låt som började skrivas av producenten Clive Langer speciellt riktad till just Robert Wyatt. Men Langer körde fast och bad Costello om hjälp för att slutföra texten som naturligtvis inte är helt oviktig i sammanhanget och helheten. En text som ganska djupt protesterar mot Thatchers krig om Falklandsöarna och det paradoxala att här får varvsarbetare jobb medan soldater dör på fartygen utanför Argentina.
Låten framfördes första gången mitt under det brinnande Falklandskriget (april-juni) på scen i maj 1982 av just Elvis Costello. Sedan fick Robert Wyatt uppdraget att spela in låten med just Clive Langer som producent tillsammans med Alan Winstanley och Elvis Costello fast på skivetiketten står det lite lustigt "A Clangwinstello Production".
Wyatts inspelning gjordes 23 juli i Eden Studios i London och både Langer, orgel, och Costello, gitarr och kör, finns med på inspelningen. Tillsammans med ståbasisten Mark Bedford, eller Bedders som han kallas i Madness, som nästan spelar huvudroll på denna sparsmakade inspelning. Övriga musiker är Steve Nieve från Attractions på piano och trummisen Martin Hughes.
När Costello själv spelade in sin version av "Shipbuilding", mellan januari och april 1983, var Nieve tillbaka med sina Attractions-kompisar. Men den inspelningen, som sedan hamnade på "Punch the clock"-albumet, spetsas av legendaren och trumpetaren Chet Bakers närvaro.
Singelns b-sida, standardlåten "Memories of you", går i samma avskalade stil där det förutom Wyatt bara är en enda musiker inblandad, hans gamla Matching Mole-kollega Dave MacRae på keyboards och andra maskiner.
A-sidan:
live:
studio:
B-sidan:
/ HÃ¥kan
Rain Parade gjorde det svårt för sig
Tony Sheridan (1940-2013)
<< | Februari 2013 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: