Blogginlägg från 2012-11-12

Ödmjukhet och engagemang

Postad: 2012-11-12 23:08
Kategori: Konserter


                                                                                                          Foto: Kristin Wester
Matt Green och Simone Felice.



SIMONE FELICE
Clarion Hotel, Örebro 12 november 2012
Konsertlängd: 20:13-21:35 (82 min)
Min plats: ca 10 meter rakt från scenen
Drack: 2 Eriksberg


Osäkerheten var stor. På den rödsprängda affischen stod det Simon Felice och arrangören Anders Damberg pratade på förhand om Felice Brothers men det var alltså Simone Felice som till slut ockuperade den nya fina scenen i hotell Clarions foajé. Där artisten står med ryggen ut mot Kungsgatan och låter publiken som sitter vid bord se och höra allt en aning från ovan.
   Osäkerheten var inte bara bokstavligen stor. Innan konserten var jag väldigt dÃ¥ligt informerad om Simone Felice, hade väl letat upp nÃ¥gra lÃ¥tar pÃ¥ YouTube men visste inte mycket mer. Och jag var mycket riktigt inte där i nÃ¥gons tjänst, för att recensera, utan mer av nyfikenhet kring en amerikan som trots allt mÃ¥ste betraktas som spännande.
   Bandet bakom Felice, som Damberg hade utlovat, var bara en man, Matt Green pÃ¥ dobro/slide och mandolin. Resten, som egentligen bara är den kvinnliga violinspelaren Simi Sernaker, hade blivit kvar i New York, med anledning av stormen Sandy. Felice och Green hade precis lämnat NYC innan stormen slog till.
   Som New York-kille hyllade han minnet av Levon Helm, som trumslagare höll han takten hörbart genom att stampa hÃ¥rt i scengolvet och som den musiker han är spelade han vacker och melodisk akustisk gitarr. Simone hade hört att Sverige var ett kallt land men han förklarade ödmjukt att han hade fÃ¥tt ett varmt välkomnande här.
   Som lekman pÃ¥ omrÃ¥det ska jag inte försöka mig pÃ¥ att analysera nÃ¥gra lÃ¥tar men jag tyckte mig höra "New York times", "One more American song" och "You and I belong" innan coverlÃ¥tarna pÃ¥ slutet tog överhand.
   Simone framförde "Helpless" men det lÃ¥nga introt pekade snarare mot "Knockin' on heaven's door" än en Neil Young-klassiker. Men allsÃ¥ng blev det ändÃ¥. Sedan avslutade han huvudavdelningen med "Atlantic city" (av "the boss of New Jersey" som han förklarade). För att sedan, när han kort hade besökt baren pÃ¥ Clarion och beställt ett glas vatten spetsad med is, göra extralÃ¥ten "I shall be released".

                                                                                                                         Foto: Magnus Sundell

/ HÃ¥kan

Personligt och välljudande

Postad: 2012-11-12 14:27
Kategori: Live-recensioner

Foto: Anders Erkman
Foto: Magnus Sundell
Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 12/11 2012.

RICHARD LINDGREN
OLLE UNENGE
Stadsträdgården, Örebro 10 november 2012
Konsertlängd: 19:19-19:35 (Olle), 19:50-20:30 och 20:50-21:35 (Richard)
Min plats: ca 7 m snett till vänster från scenen.


Två stora låtskrivare har gästat Örebro på lika många dagar, Ulf Lundell och Richard Lindgren. Fast under väldigt olika förhållanden. Den ene (Ulf) inför 1200 jublande människor på Conventum, den andre (Richard) inför uppskattningsvis 70 minst lika nöjda på mysiga Växthuset i Stadsträdgården. Minst sagt olika förutsättningar men musikaliskt, kreativt och artistmässigt är dessa genuina låtskrivare på samma nivå och vid en brysk jämförelse (jag upplevde nämligen båda konserterna) var det i helgen fördel Richard Lindgren.
   I tvÃ¥ Ã¥r har skÃ¥ningen Richard besökt Örebro vid ett flertal tillfällen. Ofta med ett litet eller stort band bakom sig men nu kom han helt ensam vilket i hans fall inte alls pÃ¥verkade det musikaliska resultatet negativt i lördagskväll. För lÃ¥tarna, det genomgÃ¥ende starka materialet som utgör hans stora repertoar, är sÃ¥ personligt välskrivna och det var med full tillfredsställelse jag hörde honom fritt välja mellan gamla lÃ¥tar och nya. Och nästan alla dekorerades i mellansnacken av intressanta smÃ¥tt komiska historier. Dessutom hade arrangören och kvällens uppvärmare Olle Unenge serverat Richard ett ett piano som vidgade den musikaliska bilden pÃ¥ ett smakfullt sätt.
   De 85 minuterna pÃ¥ Växthusets minimala scen var tillägnade i huvudsak originalmaterial i allmänhet och de aktuella lÃ¥tarna frÃ¥n nya albumet "Grace" i synnerhet. Men ocksÃ¥, i andra avdelningens avslutning, en hel del covers som tog lite fokus frÃ¥n den nya helt aktuella skivan.
Duetterna med Unenge, i "Don't think twice" och "Girl from the north country", blev ett intressant möte mellan två olika röster som skavde lätt mot varandra. Och extralåten, Tom Waits "Tom Taubert's blues", resulterade i den allmänna allsången "Waltzing Mathilda" som var svår att värja sig emot.
   Richards sÃ¥ng och musik har lite slarvigt beskrivits som americana, denna helt luddiga musikterm, men att han har pÃ¥verkats av USA, amerikanska lÃ¥tskrivare och miljön där borta, är ju uppenbar i bÃ¥de texter och framförande.
   Nya skivan var givetvis scenrepertoarens mest intressanta ögonblick i lördagskväll. En repertoar som arrangemangsmässigt av naturliga skäl var slimmat till en röst och ett instrument, akustisk gitarr eller piano. Men enligt formulär A i manualen för klassiskt lÃ¥tskrivande ska en bra lÃ¥t fungera i alla sammanhang och i alla musikaliska sällskap. Den trollkonsten har Richard lärt sig frÃ¥n grunden och hade inga problem att framföra bÃ¥de det singer/songwriter-inspirerade materialet och lÃ¥tarna ur det rockiga bandkonceptet med samma pÃ¥tagliga dignitet.
   Lindgren har som sagt uppträtt i Örebro vid flera tidigare tillfällen. Solo som uppvärmare till Mary Gauthier, flera korta Live At Heart-framträdanden och en Dylan-tributkonsert med band i somras men konserten i lördags kändes pÃ¥ sätt och vis som en debut där Richard fick tillräckligt utrymme för bÃ¥de snack och musik. Och fick den här gÃ¥ngen visa sina färdigheter pÃ¥ piano som knappast kan kallas tekniskt skickliga men känslan, smekningarna av instrumentets vemodiga tangenter, var otroligt välljudande.
   Arrangören Olle Unenge inledde alltsÃ¥ kvällen med ett kort set, fyra lÃ¥tar, med ett urval hämtat frÃ¥n hans förebilder Bob Dylan, Bert Jansch och hans välkända fascination för irländsk folkmusik. Där hans svenska tolkning av Dylans "Farewell Angelina", "Farväl vackra Sara", var lika emotionellt laddad och vacker som vanligt.

LÃ¥tarna:
Drunk on arrival
Back to Brno
I came, I went and I don't know where I'm going
Mezcal Mae
Sunday tea blues
If only she came walking by
Losing my bearings
Reconsider me

Paus

Five pints and a wink from Gwendolyn
From Camden Town to Bleecker Street
Don't think twice
Girl from the north country
Famous blue raincoat

Extralåt
Tom Traubert's blues


Foto: Magnus Sundell

/ HÃ¥kan

Singlar#76: Billy J. Kramer with The Dakotas

Postad: 2012-11-12 07:57
Kategori: SINGLAR 100-1


BILLY J. KRAMER with THE DAKOTAS: Bad to me (Parlophone, 1963)

DET TIDIGA BEATLES-INTRESSET gjorde att jag ofta även fick andra favoriter bland närbesläktade artister som hade en naturlig koppling till Liverpool-kvartetten. Som exempelvis dagens artist här och Cilla Black som hade samma manager som Beatles, Brian Epstein. Och i det sammanhanget går det också att nämna namn som Tommy Quickly, The Fourmost, Peter & Gordon, The Strangers with Mike Shannon, The Applejacks och P J Proby. Alla artisterna/grupperna har det gemensamt att de spelade in unika John Lennon-Paul McCartney-låtar som aldrig officiellt gavs ut av Beatles själva.
   I den samlingen artister var Billy J Kramer mest framgÃ¥ngsrik och han var ocksÃ¥ den som spelade in flest exklusiva lÃ¥tar skrivna av världens mest kända lÃ¥tskrivarpar. Fyra av Kramers fem första singlar hade Lennon-McCartney-original pÃ¥ A-sidan och ibland även pÃ¥ b-sidan.
   Billy började som gitarrist i Liverpool-gruppen The Coasters (ingen koppling till det amerikanska bandet) under sitt rätta namn William Howard Ashton. Snart blev han sÃ¥ngare i gruppen och tog sig dÃ¥ artistnamnet Billy J Kramer och blev upptäckt av Brian Epstein som i slutet pÃ¥ 1962 skrev kontrakt med Kramer som dÃ¥ var utan kompband. Men Epstein hittade The Dakotas, ett helt existerande band, i - Manchester!
   Naturligtvis lÃ¥g Epstein även bakom Kramers/Dakotas kontrakt pÃ¥ samma skivbolag som Beatles och att de sedan kom att produceras av George Martin som gjorde det nära till hands att använda sig av unika Lennon-McCartney-lÃ¥tar. Kramer debuterade i april 1963 med "Do you want to know a secret" (utan frÃ¥getecken) och följde snabbt upp med "Bad to me" som släpptes 26 juli och nÃ¥dde förstaplatsen i England 24 augusti.
   "Bad to me" var en John Lennon-lÃ¥t men det var Paul McCartney som var i Abbey Road-studion samtidigt som Billy J Kramer och Dakotas spelade in den 27 juni 1963. B-sidan "I call your name", även det en Lennon-lÃ¥t, spelades för övrigt in samma dag.
   Det existerar ingen Beatles-inspelning av "Bad to me" men däremot spelade Lennon in en demo i mitten pÃ¥ maj 1963. "I call your name" var vid den här tiden, sommaren 1963, helt outgiven och oinspelad med Beatles. Först 1 mars 1964 tog Lennon beslutet att Beatles skulle spela in lÃ¥ten som han en gÃ¥ng skänkt till Billy J Kramer. Och när Beatles version släpptes pÃ¥ skiva, 19 juni 1964 pÃ¥ ep:n "Long tall Sally", blev det en uppenbar sanning att John Lennon sjunger sÃ¥ mycket bättre och personligare än Kramer.
   Under sin tid med Kramer hade Dakotas en helt egen parallellkarriär och gjorde skivor med egna lÃ¥tar. Exempelvis instrumentala "The cruel sea" som skrevs av gitarristen Mike Maxfield och släpptes pÃ¥ singel tre veckor före "Bad to me" och blev en mindre hit. Övriga medlemmar i Dakotas var Robin Macdonald, kompgitarr, Ray Jones, bas, och Tony Mansfield, trummor. Kramer och Dakotas var en enhet fram till 1966 och gruppen hade dÃ¥ fÃ¥tt en ny gitarrist i Mick Green, lÃ¥ngt senare Pirates.

Live på tv:


Ljudspår:


B-sidan "I call your name":


/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< November 2012 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.