Blogginlägg från 2014-10-06

Finfina YouTube-klipp

Postad: 2014-10-06 15:00
Kategori: Filmklipp



Jag är dålig, för att inte säga direkt usel, på att rekommendera musik via intressanta YouTube-klipp. På det området är de norrländska grabbarna på den intressanta musikbloggen Popgeni ett föredöme och det är på deras sida jag allt som oftast upptäcker både bra, aktuell ny och inte så sällan för mig okända artisters musik. Som nu senast när jag "blev presenterad" för den australiska gitarristen och sångerskan Courtney Barnett.
   Den vänsterhänta gitarristen med sin starka/personliga röst kan uppträda i mÃ¥nga olika sammanhang och är lika imponerande varje gÃ¥ng. Här fÃ¥r ni tre olika alternativ. BÃ¥de som ett rockigt Chrissie Hynde-alternativ ("History eraser", se ovan), i en smeksamt känslig duett (Velvet Undergrounds "Sunday morning") med Billy Bragg eller i ett poppigt mästerverk (Died Pretty-lÃ¥ten "Everybody moves") tillsammans med förre Hoodoo Gurus-medlemmen Dave Faulkner. BÃ¥da tvÃ¥ ser/hör ni här nere.
   Popgeni-grabbarna presenterar allt under rubriken "Talang och charm utöver det vanliga" och det är precis sÃ¥ jag ocksÃ¥ uppfattar det.





/ HÃ¥kan

Paul Revere (1938-2014)

Postad: 2014-10-06 10:56
Kategori: Minns

Ni som påstår att Paul Revere, silversmeden och den amerikanska patrioten, dog redan 1818 har naturligtvis rätt men jag vill rikta strålkastarna åt ett mer musikaliskt håll. Paul Revere & the Raiders, det populära garagerockbandet, hade återkommande hits under 60-talet och uppskattades lika mycket bland finsmakarna som bland skivköparna.
   Paul Revere (han var faktiskt född med det namnet!) spelade keyboards i bandet men var dock ingen framträdande gruppmedlem. Jämför med Spencer Davis i sitt engelska band. I Revere & Raiders var det sÃ¥ngaren Mark Lindsay som stod längst fram och gjorde att bandet frÃ¥n 1966 pÃ¥ sina skivor kallades Paul Revere And The Raiders Featuring Mark Lindsay och frÃ¥n 1969 enbart hette Raiders och dÃ¥ fick sin kanske största hit (förstaplatsen pÃ¥ Tio i Topp 1971) med John D Loudermilk-lÃ¥ten "Indian Reservation (The Lament Of The Cherokee Reservation Indian)".
   Men gruppens historia började mycket tidigare i slutet pÃ¥ 50-talet. 1962 spelade Revere & Raiders in den legendariska garagerocklÃ¥ten "Louie Louie" samtidigt i samma studio som The Kingsmen men det var den senare gruppen som fick en stor hit med lÃ¥ten. Men Revere & Raiders skulle fÃ¥ mÃ¥nga fler hits pÃ¥ 60-talet.
   FrÃ¥n 1965 fick de singelframgÃ¥ngar med lÃ¥tar som "Just like me", "Kicks", "Hungry", "Good thing", "Ups and downs" och "Him or me - what's it gonna be?". Flera lÃ¥tar lÃ¥g pÃ¥ Tio i Topp och flera var skrivna av poplÃ¥tskrivarna Barry Mann och Cynthia Weil fast gruppens sound lutade mer Ã¥t det rockiga hÃ¥llet.
   Paul Revere, organisten i sitt band, dog i lördags 4 oktober 2014.

/ HÃ¥kan

Perssons Pack slutade på topp

Postad: 2014-10-06 10:13
Kategori: Konserter

Foto: Tommy Sundström
PERSSONS PACK
Nalen, Stockholm 4 oktober 2014
Konsertlängd: 17:05-18:46 (101 min)
Min plats: Stående till vänster ca 25 m från scenen.


Jag visste det. Jag såg Perssons Pack för bara drygt två månader sedan, se här, så det var ingen större överraskning att bandet redan på sin matinékonsert på Nalen i Stockholm i lördagseftermiddag till och med toppade den upplevelsen.
   Huvudkonserten pÃ¥ lördagskvällen, bandets absolut och definitivt sista konsert tillsammans, var tidigt utsÃ¥ld och pÃ¥ den extrainsatta eftermiddagskonserten blev det till slut ocksÃ¥ fullt. LÃ¥ng kö utanför Nalen mellan 16 och 17, trängsel pÃ¥ toalett och i garderoben, och en packad konsertlokal tog emot bandet.
   En välfrekventerad bar och mÃ¥nga sÃ¥ngsugna fans gjorde stämningen än mer fullkomlig i den fanatiska publiken, som i elfte timmen begÃ¥vats med namnet "packetheads", som nästan kunde texterna bättre än Persson själv. Och vid ett tillfälle, under "Packets paradmarsch", lÃ¥g publiksÃ¥ngen ett irriterande steg före sÃ¥ngaren pÃ¥ scen att han mitt i lÃ¥ten tvingades avbryta och frÃ¥gade snällt om det var han eller publiken som uppträdde.
   Det var "stÃ¥ende" ovationer efter nästan alla lÃ¥tarna. En repertoar som nästan var identisk med Örebro-spelningen fast sedvanligt i en helt annan ordning. Även entrén var bejublad när Persson hötte med näven och bandet, där tre medlemmar bar hatt, sparkade igÃ¥ng "Ikväll tar vi över stan".
   PÃ¥ lokalens vänstra sida var Magnus Linds dragspel inte sÃ¥ framträdande men pÃ¥ "Hemma" fick han utrymme för ett lÃ¥ngt solo. En lÃ¥t som Persson introducerade med en lÃ¥ng anekdot om när han bodde pÃ¥ Sveavägen i Stockholm mittemot McDonalds i ett tjejkollektiv...
   Men pÃ¥ vÃ¥r vänstersida fick vi Ã¥ andra sidan mycket av Niclas Frisks majestätiska gitarrspel. Han var bÃ¥de oerhört skicklig och spontan i sina insatser och hela bandet sjuder sÃ¥ här i elfte timmen av kunnande och ett förbluffande tajt samspel. Nästan för skickliga för att befinna sig i den slarviga musikgenren folkrock.
   Om startlÃ¥ten var en liten överraskning sÃ¥ var slutet med "GrÃ¥mÃ¥nen" och "Bröllopsdag" desto mer enligt det sÃ¥ kallade programmet. Innan det tog slut och vi glada kunde konstatera att Perssons Pack slutade pÃ¥ topp.

/ HÃ¥kan

BOX #16 ULF LUNDELL

Postad: 2014-10-06 07:58
Kategori: BOXAR 20-1



ULF LUNDELL: Under vulkanen 1972-2007 (Rockhead/Capitol/EMI, 2007)

NU ÄR TIDEN MOGEN ATT SLÄPPA FRAM den största och allra mest omfattande boxen på min 20-lista. ULF LUNDELLS fullständiga dammsugning av demos, repetitionstejper, studio-outtakes, råmixar, demo-outtakes, liveinspelningar, singel-b-sidor, livekonsert (dvd), officiella videor (dvd) och massor med alternativa versioner av redan utgivna låtar har resulterat i sanslösa 14 cd och en dubbel-dvd. Givetvis oöverträffat inom Sveriges gränser.
   Lundell hade redan 1991 givit ut en karriäromfattande cd-box, "Livslinjen", (som om jag inte minns fel säkert dyker upp pÃ¥ min cd-box-lista lite högre upp...) som gräver djupt bland outgivna lÃ¥tar. Men pÃ¥ "Under vulkanen" har Ulf Lundell och Kjell Andersson, skivbolagets legendariske A & R, efter rent detektivarbete hittat fler rariteter och gamla exklusiva demos än vad som egentligen kunde vara rimligt.
   Utan att vara speciellt revolutionerande mÃ¥ste sju självinspelade demos frÃ¥n Ã¥ren 1972-74 betraktas som sensationellt sällsynta upptäckter i jakten pÃ¥ okänt Lundell-material. Bland de avskalade lÃ¥tarna tycker jag "MÃ¥ste viska" borde vara en lÃ¥t som funnits med i tanken när skivkontraktet var i hamn 1975.
   Kontinuiteten frÃ¥n början till slut över alla skivor är nästan fullständig med nÃ¥gra fÃ¥ undantag. Hela boxen inleds med kanske den nyaste lÃ¥ten, titellÃ¥ten, i en avskalad akustisk demoversion. Effekten eller kanske bristen pÃ¥ effekt blir uppenbar när alla ovannämnda demos med amatören Lundell följer direkt pÃ¥.
   Samma lite oförklarliga brist pÃ¥ kontinuitet upptäcker jag pÃ¥ hela konserten frÃ¥n 2002 som täcker samlingens tvÃ¥ dvd-skivor. Där livespÃ¥r frÃ¥n 1985 och 1993 och tolv videor är insprängda mitt i konserten. Det är bÃ¥de onödigt tydligt och avslöjande när en starkt sjungande Lundell med fullt självförtoende 2002 sjunger "Senare Ã¥r" som sedan följs i nästa lÃ¥t av en ymnigt svettande, andfÃ¥dd och ruskigt hes 1985-modell av Lundell som försöker sjunga "Lit de parade".
   Men annars är "Under vulkanen" fylld av mÃ¥nga intressanta spÃ¥r och unika nedslag i Lundells lÃ¥nga karriär. Hur mÃ¥nga nya och tidigare okända Lundell-lÃ¥tar som här fÃ¥r sin premiär har jag inte orkat räkna efter men boxen är rik pÃ¥ exklusiva lÃ¥tar. Där kanske alla de engelsksprÃ¥kiga inspelningarna frÃ¥n 1981 avsett för albumet "A real home for the boys", och för mig helt okända fram till 2007, är boxens stora och mest imponerande överraskning. Där Bobby Gloome (alias Ulf Lundell) gör elva lÃ¥tar inklusive en cover (Donovan) pÃ¥ ett för honom främmande sprÃ¥k och gÃ¥r i land med uppgiften med beröm godkänt.
   Uppskattningsvis är 95% av materialet här unikt och tidigare osläppt men det finns pÃ¥ de tvÃ¥ sista cd-skivorna nÃ¥gra officiella singel-b-sidor som känns motiverade att ingÃ¥ i det här sammanhanget.

MUSIKEN ÄR GIVETVIS HUVUDNUMRET PÃ… DEN HÄR rekordstora boxen men den 118 sidor tjocka boken med alla lÃ¥ttexter, inspelningsinformation och ett rikt bildmaterial tillhör ocksÃ¥ det jag blir imponerad av. PÃ¥ ett bedövande vackert sätt har designgurun Kjell A, tillsammans med Pär Wickholm, formgivit boken och sedan skrivit ett mycket intressant och initierat förord om bakgrunden till den här samlingen.   
   Lundells alla anspÃ¥kslösa demos, som här presenteras för första gÃ¥ngen, har ofta en sällsynt förmÃ¥ga att öppna ögonen (och öronen) för vad arrangemang och professionella musikers pÃ¥verkan kan förvandla ett ganska entonigt framträdande till en storslagen slutlig triumf. Jämför exempelvis "En ängel pÃ¥ isen" hur den växt "frÃ¥n ax till limpa".
   Samtidigt finns det ocksÃ¥ en mängd ganska intetsägande demos pÃ¥ den här samlingen där det är uppenbart varför lÃ¥ten inte har hamnat pÃ¥ en slutlig skiva. Lyssna pÃ¥ det en gÃ¥ng ratade materialet frÃ¥n "Den vassa eggen"- och "Evangeline"-inspelningarna med ett undantag (se nedan). Men rÃ¥mixarna frÃ¥n den förstnämnda skivan är härligt fria frÃ¥n spekulativt sound och färdiga arrangemang.
   Boxens helt kronologiska ordning passerar "Fanzine", det kanske konstigaste Lundell-albumet av de alla, som följs av den i mina öron helt fulländade "I ett vinterland". Jag hade nog alltför höga förväntningar kring demomaterialet där och upptäcker inga nya fynd till lÃ¥tar men däremot tvÃ¥ utsökta alternativversioner av "Palatset" och "Jag saknar dej".
   Lundells kanske mest produktiva tid i karriären var runt 2005 när han släppte tre album (inklusive en dubbel) pÃ¥ mindre än ett Ã¥r. ÄndÃ¥ fanns det kvar mycket material i arkivet frÃ¥n den tiden men där handlar det mycket om blues/rock/shuffle-modellerade lÃ¥tar med klart begränsad originalitet.
   Boxens titellÃ¥t, som förekommer i bÃ¥de en avskalad demoversion och live pÃ¥ konsert, är tyvärr ingen av Ulf Lundells klassiker.
   De tvÃ¥ sista cd-skivorna ägnas till sin helhet Ã¥t redan officiellt utgivna lÃ¥tar, singel-b-sidor och lÃ¥tar pÃ¥ samlingsalbum, och plötsligt blir materialet helt förklarligt av jämnare kvalité.

UR MÄNGDERNA AV DEMO I BOXEN har jag rätt snabbt sorterat bort låtarna han reciterar, bluesrockstandard-arrangemangen och den där majoriteten av omelodiösa, entoniga, ödsligt ekande och stillastående sångerna.
   Trodde in min enfald att jag lätt skulle kunna plocka ut de tio absolut bästa favoritögonblicken pÃ¥ "Under vulkanen", men hamnade snarare pÃ¥ 25... Men efter hÃ¥rda förhandlingar med mig själv har jag ändÃ¥ lyckats stryka ned den ursprungliga listan till stipulerade tio:

   MÃ¥ste viska
   Att Lundell redan nÃ¥gon gÃ¥ng 1972-74 kunde sjunga och skriva bra lÃ¥tar kunde inte begränsad teknik hindra.

   Is it really Wednesday?
   En viskande Lundell sjunger naturligt och suggestivt pÃ¥ engelska.

   Människan
   1984-demo som ofattbart nog aldrig har hamnat pÃ¥ en skiva.

   Sov kungar
   Majestätisk "Det goda livet"-demo.

   Res dej och gÃ¥
   Intensiv akustisk gitarr-demo som stÃ¥r sig bra i jämförelse med Lundells utgivna material.

   Jag är inte Gud
   Studioouttake med band frÃ¥n 1992 som tveklöst hade höjt kvalitén pÃ¥ "MÃ¥ne över Haväng"-albumet.

   Pengarna tillbaka
   FörvÃ¥nansvärt starkt studioouttake-material, framfört pÃ¥ elgitarrer, piano och trummaskin, som inte kom med pÃ¥ "Xavante".

   Land
   Fulländad demo skriven till teater i Göteborg 1994, vemodig fullträff.

   Det vi aldrig lät oss fÃ¥
   Underbar tolkning av Steve Earles "Poison lovers", duett med norskan Kirsti Torhaug.

   Jag saknar dej
   Ã„nnu en storslagen duett (med Lena Jinnegren) och en fantastisk alternativversion pÃ¥ en redan helt perfekt lÃ¥t i original.


HÄR FÖLJER MIN FULLSTÄNDIGA RECENSION av "Under vulkanen" i Nerikes Allehanda 19 december 2007. En recension, kan jag nu erkänna, som var framtvingad i all hast där jag stressad lyssnade mig igenom väldigt schematiskt och koncentrerade mig på de nya låtarna.

ULF LUNDELL
Under vulkanen 1972-2007
(Rockhead/Capitol/EMI)


"Under vulkanen" är samlingsnamnet på en box med 14 cd och två dvd. Varje cd innehåller runt 75 minuter musik så det är ett enormt omfattande material att sätta tänderna i. En perfekt julklapp till den store fanatiske Lundell-älskaren.
   Som helhet betraktad är boxen ingenting vi egentligen behöver. Vi har fullt upp med Lundells storartade skivproduktion under 32 Ã¥r som förklarar bÃ¥de storhet och svaghet hos en artist vars musikaliska kraft är större än nÃ¥got annat i det här landet.
   De här otaliga spÃ¥ren blir blott pusselbitar i en ganska oöverträffad artistkarriär. Men jag saknar Ulfs egna kommentarer till varje lÃ¥t pÃ¥ ungefär samma sätt som han gjorde pÃ¥ förra samlingen, "Livslinjen".
   MÃ¥nga demoinspelningar visar ändÃ¥ prov pÃ¥ Ulf Lundells musikaliska kvalitéer som jag underskattade hos honom pÃ¥ 70-talet. ÄndÃ¥ framstÃ¥r det rika demourvalet som ganska upprepande, inspelningarna med band är ofta alternativtagningar av utgivna lÃ¥tar och de fÃ¥ topparna är sporadiska och sällsynta. Med ett undantag.
   Projektet med tio lÃ¥tar pÃ¥ engelska frÃ¥n 1981, där han kallar sig för Bobby Gloome, är snudd pÃ¥ väldigt bra. Nu är det ju bara akustiska demo-inspelningar men visst lÃ¥ter det bÃ¥de trovärdigt och konkurrenskraftigt med Ulf pÃ¥ engelska.
   Sedan gÃ¥r boxen mot slutet in i en typ av tomgÃ¥ng där lÃ¥tarna blir längre och längre, mer och mer recitation och mindre och mindre melodiskt finurliga. Där det pendlar mellan planlösa visor och gränslöst upprepande och förutsägbar boogierock.
   Till boxen hör ocksÃ¥ tvÃ¥ dvd. Club Zebra-spelningen frÃ¥n 2002 är ingen absolut toppnotering bland Lundells legendariska konserter. Däremot finns det enskilda höjdpunkter bland extramaterialet. Där gamla livelÃ¥tar frÃ¥n 1985 och 1996 trängs med videoinspelningar, replokalsfilmningar och hotellrum i Lund.

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Oktober 2014 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.