Blogginlägg

Inte enbart primitivt

Postad: 2017-02-22 07:51
Kategori: 80-talskonserter



DEN SVENSKA ANC-GALAN I NOVEMBER 1985 fick en fortsättning. I mars 1986 reste Eva Dahlgren, Tomas Ledin, Py Bäckman och Tommy Rander, på ANC:s inbjudan, runt i sydöst-Afrika och såg en del av organisationens anläggningar. ANC valde främst att satsa pengarna på utbildningscentra i Tanzania samt på ett kulturutbyte som fick namnet Frontline Rock. Det genomfördes i Sverige hösten 1986 med fortsättning i Zimbabwe och Zambia våren 1987. Projektet kombinerade nordiska artister med Bulawayo-baserade bandet Lovemore Majaivana & Zulu band och en sångtrio från ANC. Inom ramen för Frontline Rock exporterades också ett högkvalitativt PA-system.
   Den svenska delen av turnén inleddes i Sandviken 17 oktober 1986 och nådde Stockholm, Göteborg (konserten gavs ut på skiva), Malmö och Örebro. Förutom artisterna i Örebro deltog också Tomas Ledin och Peps Persson på konserterna.
   Vid den avslutningskonsert som hölls i Harare kom närmare 10 000 människor. Det var för övrigt första gången som ANC:s flagga vajade i Zimbabwes huvudstad. Robert Mugabes parti - Zanu-PF - hade fram till dess främst samarbetat med en konkurrerande grupp till ANC.
   Bandet som på konserten i Örebro annonserades som Bachise var mer kända som Lovemore Majaivana & the Zulus. Lovemore "Majaivana" Tshuma från Zimbabwe hade spelat i många olika band, The Marisha Band, egna bandet Jobs Combination och The Real Sounds innan bandet The Zulus, där två av hans bröder spelade, gav honom hans största framgångar.
   Mitt i en framgångsrik solokarriär, "Hemingway land" (1985) är en av hans bästa album, gjorde Mikael Wiehe 1986 en duettplatta med Björn Afzelius som slog försäljningsrekord.
   Dan Hylander hade efter splittringen av Raj Montana Band hösten 1984 letat framgångar som soloartist. Bildade 1986 ett nytt band, Kosmonaut, och gav ut albumet "Kung av onsdag" samtidigt som "Frontline Rock"-turnén genomfördes i oktober.
   Rutinerade dansken Henrik Strube var 1986 aktuell med albumet "Hjertets vagabonder". Och Karin Wistrand, specialgästartisten i just Örebro, var sångerska i ett just då spelledigt Lolita Pop.


Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 27/10 1986.

"Frontline Rock"
BACHISE
MIKAEL WIEHE
DAN HYLANDER
HENRIK STRUBE
KARIN WISTRAND
Konserthuset, Örebro 24 oktober 1986


Jag tror inte att musik kan förändra världens, på sina håll, galna tillstånd till något bättre och mänskligare men det är ett utmärkt sätt att belysa problem, skapa opinion och samförstånd och tända engagemang.
   Ett sådant engagemang av det mäktigare slaget har svenska rockartister visat i kampen mot apartheid i Sydafrika. Det började medmanifestationen i Göteborg för närmare ett år sedan och får hela tiden naturliga fortsättningar.
   Bachise, en av de ledande grupperna i Zimbabwe, har under en vecka turnerat i Sverige med några av de mest kända svenska namnen i ANC-rocksammanhang som dragplåster.
   Turnén avslutades i Örebro i fredags inför ett välfyllt men inte slutsålt Konserthus. Det var den konventionella rockpubliken som i viss mån svek trots namn som Dan Hylander, Mikael Wiehe och Lolita Pops Karin Wistrand på scenen.
   Men det var afrikansk rockmusik som signerade kvällen och effektivt grusade de eventuellat fördomsfulla myterna om afrikansk rock som enbart primitiva rytmer. Bachises musik var märkvärdigt lik västerländsk rock men arrangemangen var mjukare med färre individuella solon från musikerna.
   Förgrundsgestalt var sångaren Lovemore Majaivana som sjöng på zulu-språket men kvällen igenom förklarade han artigt varje låttitel på engelska. Han visade sig dessutom lika vig i tungan som i benen.
   Det var en inspirerande scenrytmik som presenterades när Lovemore och hans kamrater kattmjukt dansade över scengolvet och avslöjade att musik betyder och förmedlar så ofantligt mycket mer än vad vi nordbor kan föreställa oss.
   Gästartister, som varierat under turnén, gjorde varsitt solonummer med afrikanskt klingande sound.
   Karin Wistrand sjöng "Keep on" omgiven av mjukare och mer finstämda toner än någonsin i Lolita Pop.
   Mikael Wiehes "Åh, mama" blev här till en långsammare låt dominerad av basen i ett afrikanskt lunktempo.
   Dansken Henrik Strube gjorde ANC-favoriten "Hold om mig" medhjälp av Wiehe innan Dan Hylander kom in och gjorde den tämligen uttjatade "Svart kaffe", dock í ett nytt friskt arrangemang här.
   Sedan återvände Lovemore, hans grupp och de tre sångerskorna från ANC:s kulturgrupp Amandla med mer tryck i sångerna som fick publiken att dansa på i bänkraderna och på scen i ett organiserat kaos.
   Wiehes ANC-låt "Soweto" framfördes som en duett mellan honom och Dan Hylander innan Örebro Folkkör kom in på scenen och sjöng "Shosi n'gele Afrika", ANC:s nationalsång.

/ Håkan




Beatles (59)
Blogg (373)
Feber (5)
Filmklipp (129)
Jul (51)
Konserter (202)
Krönikor (136)
Larm (20)
Listor (43)
Minns (95)
Pubrock (13)
Stiff (49)
www (1)

<< Februari 2017 >>
Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28          

Anders 20/04: Kan vi inte få lyssna på (läsa) hela sommarprogrammet, nu har jag väntat i snart...

Stephen 16/04: Kul anekdot runt inspelningen av Da doo ron ron. Versionen som finns på Stardust...

Lasse 12/04: Ursprungligen skulle det ha varit tre låtar skrivna av Mickey Jupp. Men som det...

Jarmo Anttila 6/04: Omslaget är en kopia av/hyllning till J Geils Band "Bloodshot"...

Hans 31/03: Lustigt att vi båda föll för omslaget och medverkande musiker som avgjorde köpet...

Anders 14/03: Här i Nynäshamn igårkväll spelade Cordovas Truckin', Grateful Dead-låten. Jag gi...

Machoheart 27/02: Heja Warren Zevon! ...

Anders Jakobson 25/02: Uff! Svidande ord! Lustigt att du skrev om både skivan och konserten när det beg...

Mike Waxman 17/02: Såg dom på Malmen när dom lirade ett exklusivt set för specialinbjudna. Dom körd...

Mikael Löwengren 9/02: Han spelar förövrigt i coverbandet A Clear Band numera... https://www.facebook...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.