Blogginlägg

Februari 2016 på Håkans Pop

Postad: 2016-03-01 07:51
Kategori: Blogg

ÄNNU EN MÅNAD HAR SPRUNGIT IVÄG I LIVETS KARUSELL och det är dags att sammanfatta vad som har hänt och skrivits på Håkans Pop under februari 2016. Ingen händelsefattig månad men i stort sett fyra veckor med alla de traditionella inslagen på plats plus några konsertbesök som var både planerade och helt spontana.
   Resan mot toppen av min 60-talslista utspelade sig strax under Topp 10 med lÃ¥nga redogörelser om Bob Dylan, Manfred Mann, Four Tops, The Lovin Spoonful och Dusty Springfield och deras intressanta karriärer. Bland coverskivorna riktade jag strÃ¥lkastarna mot artisterna Annie Lennox, Thea Gilmore och Nilsson plus en elva Ã¥r gammal tributskiva tillägnad Warren Zevon .
   Tillbakablickandet pÃ¥ gamla konsertrecensioner landade pÃ¥ ögonblick med Magnus Uggla (1997), King Kurt (1984), X-Models (1984) och en julshow med The Husbands (1989) där Marie Fredriksson dök upp som hemlig gäst.
   Men HÃ¥kans Pop lever ocksÃ¥ i nuet och blickar inte bara tillbaka i tiden. Ännu en gÃ¥ng upplevde jag en levande Magnus Lindberg pÃ¥ sitt bästa och mest generösa humör och Anna Ternheim bjöd i helgen pÃ¥ en rasande effektiv och spännande föreställning. Livet bjuder ocksÃ¥ pÃ¥ spontana infall som gjorde att vi plötsligt i fredagskväll befann oss pÃ¥ lokal där Folk at Heart-favoriterna Dimpker Brothers och Osten Af avsevärt höjde temperaturen och humöret med spännande musik och rap.
   Och sent i gÃ¥r kväll skrev jag en minnesartikel om Josefin Nilsson efter hennes tragiska dödsfall pÃ¥ mÃ¥ndagen.

ATT LYSSNA PÅ NYUTGIVNA SKIVOR TILLHÖR OCKSÅ nuet och det har under månaden släppts några som är väl värda att nämna framför många andra:
   Lucinda Williams är sedan lÃ¥ng tid en favorit och pÃ¥ nya "The ghosts of highway 20" ligger det en djupt emotionell känsla i hennes hesa bräckliga sÃ¥ngstämma. LÃ¥tmässigt är det kanske inte lika homogent och genomgÃ¥ende starkt. PÃ¥ ett dubbelalbum med 20 lÃ¥tar blir det ofrÃ¥nkomligt nÃ¥gra svackor och nÃ¥gra lÃ¥tar som gÃ¥r pÃ¥ tomgÃ¥ng. Och när hon lÃ¥ter gitarrerna (Bill Frisell, Greg Leisz, Val McCallum med flera) ta sin plats, veckla ut de spontana utflykterna utan tanke pÃ¥ form eller lÃ¥tlängd blir skivan än mer fylld av mer känsla än helhet.
   Skivor av lite mindre imponerande innehÃ¥ll nÃ¥r ocksÃ¥ mina öron och Elton Johns "Wonderful crazy night" lever inte riktigt upp till hans legendstatus. Med all respekt för producenten T Bone Burnett sÃ¥ tror jag inte han kan skaka liv i en Ã¥ldrig opersonlig Elton John där lÃ¥tarna, skrivna tillsammans med Bernie Taupin, känns som dussinmaterial. Och rösten? Vad har han gjort med sin röst eller är det bara Ã¥ldern som förändrat klangen till det likgiltiga?
   Jag hade ett kort "kärleksförhÃ¥llande" med den kanadensiska sÃ¥ngerskan Basia Bulat under 2010 vilket resulterade i att hennes album det Ã¥ret, "Heart of my own", hamnade väldigt högt pÃ¥ min Ã¥rsbästalista. PÃ¥ nya "Good advice" är det dags att lägga hennes namn pÃ¥ minnet igen. Producerad av My Morning Jackets Jim James och det har givit ett inte överraskande personligt sound. Uppenbart mer pop än folkmusik där hon har sina rötter. Texterna, som jag inte riktigt har hunnit analysera, bottnar i ett splittrat förhÃ¥llande och tillsammans med händelserika arrangemang blir hela "Good advice" en mycket njutbar upplevelse.
   Hajpade Amanda Bergmans "Docks" ger mig mest frÃ¥getecken. Visst lÃ¥ter det personligt, Amanda sjunger snyggt och soundet försöker hitta det udda men det blir lite svalt och händelsefattigt för ofta.
   Jag tog Jan Gradvalls rÃ¥d att först lyssna pÃ¥ sista lÃ¥ten pÃ¥ Bonnie Raitts nya album "Dig in deep" och visst har hon en starkt flödande röst till det nästan ensamma pianot men jag blir inte hypnotiskt övertygad. ÄndÃ¥ är den avskalade lÃ¥ten bäst pÃ¥ en skiva som blandar blues, funk, r&b och sedvanligt fint gitarrspel som inte imponerar sÃ¥ stort fast det är skickligt utförd.

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Mars 2016 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.