Blogginlägg
Covers: Daryl Hall & John Oates
DARYL HALL & JOHN OATES: Our kind of soul (U-Watch, 2004)
Tillfälligheter har gjort att min serie om coverskivor fortsätter med ännu ett album med soulmättat innehåll. Och faktiskt är en låt gemensam med Joan Osborne-skivan jag skrev om förra veckan, "I'll Be Around".
Philadelphia-killarna Daryl Hall och John Oates anses ibland tillhöra soulgenren men för mig personligen kommer den bästa soulmusiken från Memphis och Muscle Shoals eller möjligen Detroit. Stax och Motown prioriterar jag före Philadelphia-soulen som mina öron i de allra flesta fall uppfattat som ytlig och övervägande lättsamt poppig.
Det är min utgångspunkt för musikgenren och det har genom åren också färgat min syn på Hall & Oates. Nu var väl inte duon utpräglade soulartister, deras musik fick ofta titeln rock & soul, och en magnifik pophit som "Maneater" går ju inte att förtränga ens för mig.
På den här skivan är det dock tveklöst soul som gäller till hundra procent, från titeln till innehåll. Inte oväntat förekommer det mycket Philadelphia-relaterat material, från grupper som O'Jays och Stylistics och låtskrivare som Kenny Gamble, Leon Huff och Thom Bell, men det finns en hel del undantag också. Där Hall & Oates sneglat åt både Motown (Four Tops, Marvin Gaye och Gladys Knight), andra Detroit-grupper (Spinners och Dramatics), Ohio (Five Stairsteps) och stora namn som Barry White, Aretha Franklin och Al Green.
Jag vänder mig inte så mycket mot innehållet, 17 låtar är ju härlig valuta för pengarna, som utförandet där Daryl Halls jobbiga falsett, de plastiga och programmerade arrangemangen och soul med maskiner och inte instrument har väldigt svårt att få mitt gillande. Balladen "Neither one of us" är dock nedtonad och bra och Aretha Franklins "Rock steady" har en överraskande nerv. Men när duon ska tolka Barry White och Al Green blir det inte överraskande ett väldigt lättviktigt resultat.
Det innehållsrika cd-häftet är däremot en dröm att läsa där Daryl Hall i detalj berättar om materialet och hur de tänkt innan de spelat in de nya versionerna. Av naturliga skäl ligger Motown-materialet närmare mitt hjärta, men Marvin Gayes "After the dance" är ett frågetecken, och på "You are everything" möts Philadelphia och Detroit. 1974 tog ju Diana Ross och Marvin Gaye Stylistics hitlåt från 1971 och gjorde en fantastisk duett av låten.
Daryl Hall har skrivit tre nya låtar till coverskivan men originallåtarna varken höjer eller sänker mitt låga helhetsintryck av skivan.
1. "Let Love Take Control" (Daryl Hall/John Oates/Billy Mann)
Original.
2. "Standing In The Shadows of Love" (Lamont Dozier/Brian Holland/Edward Holland)
1966. Singel med The Four Tops.
3. "I'll Be Around" (Thomas Bell/Phil Hurtt)
1972. Singel med Spinners.
4. "Used To Be My Girl" (Kenneth Gamble/Leon Huff)
1978. Singel med The O'Jays.
5. "Soul Violins" (Daryl Hall/Greg Bieck)
Original.
6. "I Can Dream About You" (Daniel Hartman)
1984. Singel med låtskrivaren.
7. "Don't Turn Your Back on Me" (Daryl Hall)
Original.
8. "Fading Away" (Warren Moore/William Robinson Jr./Robert Rogers)
1966. Singel-b-sida till "Get ready" med The Temptations.
9. "Neither One Of Us (wants to be the first to say goodbye)" (James D Weatherly)
1972. Singel med Gladys Knight & the Pips.
10. "After The Dance" (Marvin Gaye/Leon Ware)
1976. Singel med Marvin Gaye.
11. "Rock Steady" (Aretha Franklin)
1971. Singel med låtskrivaren.
12. "Love TKO" (Gip Noble/Cecil Womack/Linda Womack)
1980. Singel med David Oliver.
13. "What You See Is What You Get" (Anthony Hester)
1971. Singel med The Dramatics.
14. "Can't Get Enough of Your Love" (Barry White)
1974. Singel med låtskrivaren.
15. "You Are Everything" (Thomas Bell/Linda Creed)
1971. Singel med The Stylistics.
16. "I'm Still In Love With You" (Al Green/Al Jackson, Jr./Willie Mitchell)
1972. Singel med Al Green.
17. "Ooh Child" (Stan Vincent)
1970. Singel med Five Stairsteps.
/ HÃ¥kan
BOX #17 RICHARD LINDGREN
"Good light"
<< | September 2014 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: