Blogginlägg

Covers: Totta & Wiehe

Postad: 2013-11-22 07:56
Kategori: Cover-skivor

TOTTA & WIEHE: Dylan (Capitol/EMI, 2006)

Vi hade bestämt oss för att se Totta uppträda på S/S Blidösund 27 juni 2005 men bara en dryg vecka innan, 19 juni, kom den tragiska nyheten om hans död. Där tog det slut på en fantastisk karriär som under de senare åren bara hade ökat i popularitet.
   Jag såg Mikael Wiehe i augusti 2005 som uppvärmare på Lars Winnerbäcks sommarturné. En argare, fränare och mer politisk Wiehe än på många år. "Ni som tjänar på krig" var en av de mest färgstarka låtarna han sjöng då.
   Där har vi ögonblicksbilder på den skiva som skulle följa på våren 2006, duettalbumet "Dylan" med Totta & Wiehe som Kjell Andersson på Emi så snyggt kallade duon. När den skivan släpptes fanns alltså inte Totta kvar i livet. Jag misstänker att inspelningarna som inleddes under de första två veckorna i maj ursprungligen var menade att bli Tottas nästa soloalbum med svenska Bob Dylan-låtar med Wiehe som textförfattare.
   Enligt tv-dokumentären "Totta", som sändes 27 juni 2005, hade han i maj spelat in 22 Dylan/Wiehe-låtar och skulle färdigställa allt i augusti-september samma år. Döden i levercancer på Östra sjukhuset i Göteborg, eller den blodpropp han fick till följd av sin svåra magcancer, kom emellan och Wiehe gick in i studion i november samma år och formulerade om albumet till en duettskiva. Kort och gott en fantastisk skiva.
   Både texter, sound och framförallt Tottas röst ger "Dylan" en helt personlig prägel. På framsidan av omslaget till skivan omger sig Totta och Mikael Wiehe av det band som gav skivan den musikaliskt spännande inramningen. Från vänster Bengan Blomgren, gitarr och slide, Johan Håkansson, trummor, Nikke Ström, bas, och Johan Lindström, gitarr, steel, piano, orgel och mandolin, som också agerat personlig producent och ansvarig för detta fenomenala sound.
   Allt spelades in i Svenska Grammofonstudion i Göteborg av Hans Olsson och mixades senare i Hammarby Studio i februari 2006.
   Skivan har en klang som in i minsta detalj har en smärtsam underton. Långt från kommersiella krav och ännu längre från inställsamma glidningar har Totta och Mikael gjort en skiva som verkligen river upp sår, som ärligt visar upp kärleken till materialet och så snyggt och läckert ger Dylan på svenska en helt rättvis och självklar bild.
   Bluesmättade ballader och smått countryinspirerade infall men det är bara två regelrätta duetter men massor av storslagna toppar. Inte minst tack vare Johan Lindströms, som alltid, mycket lyhörda produktion som ger de både kända och obskyra Dylan-låtarna en känslig musikalisk tolkning.
   Det är vemodigt drastiska textrader Wiehe har placerat i Tottas skrovliga mun. Exempelvis "En sliten själ i en sliten kropp" (från "Längesen") som inleder hela albumet och "Det är inte natt än/men snart är den här" som avslutar "Inte natt än". Allt blandas med ett engagemang, främst från Wiehe, som kan förflytta berg. Inte sedan Hoola Bandoola-tiden har Mikael Wiehe varit så arg och bitsk som i ”Ni som tjänar på krig”.

Nu är det dags för ett litet stickspår i ämnet "Ni som tjänar på krig". Redan 1982 översatte Mats Zetterberg, sångare i Fiendens Musik som gav ut skivor mellan 1978 och 1980 och nyligen har återförenats, Bob Dylans låt "Masters of war" och gav den titeln "Ni som tjänar på krig". En låt som hamnade på Dan Tillbergs album "Kärlek minus noll". Och 23 år senare gör alltså Wiehe samma sak med sin egen text. Enligt Zetterberg, som jag har kontaktat, är "stölden" både oavsiktlig och omedveten. Han berättar:
   "Alldeles innan den här cd:n med Mikael Wiehe släpptes läste jag en liverecension där "Ni som tjänar på krig" nämndes. Vilken ära, tänkte jag, den store MW sjunger min svenska text till "Masters of War". Men så var det ju inte riktigt. Jag har faktiskt aldrig frågat Mikael, som jag känner, om detta. Det hade ju hunnit gå ganska lång tid innan han spelade in den. Kan ha skett helt omedvetet. Titlar är inte särskilt skyddade nuförtiden vilket jag tycker är lite synd.
   Vidare är det så att varken Mikael eller jag tjänar ett öre på att översätta Dylan. Det amerikanska förlaget tar 100 % av intäkterna. Detta blir allt vanligare. Förr i tiden fick översättaren en tredjedel av NCB-ersättningen."


1. Längesen (Things Have Changed)
2000. "Wonder boys" (Soundtrack).
2. Du får hålla dej här (You Ain't Goin' Nowhere)
1971. "Bob Dylan's Greatest hits, vol II".
3. Den blindes pojk' (Minstrel Boy)
1970. "Self portrait".
4. Vad var det du ville (What Was it you Wanted)
1989. "Oh mercy".
5. Jag ska bli fri (I Shall Be Released)
1971. "Bob Dylan's Greatest hits, vol II".
6. Där anar jag din hand (Every Grain of Sand)
1981. "Shot of love".
7. Ni som tjänar på krig (Masters of War)
1963. "The freewheelin' Bob Dylan".
8. Flykten (Drifter's Escape)
1967. "John Wesley Harding".
9. Dagen är kommen (Down along the Cove)
1967. "John Wesley Harding".
10. När natten faller som sten (When the Night Comes Fallin' from the Sky)
1985. "Empire burlesque".
11. Blinde Will McTell (Blind Willie McTell)
1991. "The Bootleg Series, Vol 1-3: Rare & Unreleased 1961-1991".
12. När vårt skepp slår till (When the Ship Comes in)
1964. "The Times They Are A-Changin'"
13. Inte natt än (Not Dark Yet)
1997. "Time out of mind".
14. Adjö, Angelina (Farewell Angelina)
1991. "The Bootleg Series, Vol 1-3: Rare & Unreleased 1961-1991".

/ Håkan




10 år (90)
Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Krönikor (186)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Örebro (96)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< November 2013 >>
Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.