Blogginlägg från 2016-01-22

"Love is hard"

Postad: 2016-01-22 15:49
Kategori: Skiv-recensioner



FAVORITE HIPPIES
Love is hard
(Favorite Hippies)


Örjan Mäkis norrländska rockgrupp Favorite Hippies debuterade 2013 med "Sidekick stories", en skiva som doftade både Neil Young och Crazy Horse, och spelade live några gånger på det årets Live at Heart. Och kanske var det live som gruppens rockiga sound fungerade bäst och mest naturligt.
   Nu är bandet tillbaka, i en nÃ¥got uppdaterad konstellation, fortfarande med Mäki som drivande ledargestalt. Han har skrivit sÃ¥ gott som allt material (minus en cover) pÃ¥ skivan, spelar alla slags gitarrer och sjunger med en röst som pÃ¥minner om Neil Young även denna gÃ¥ng. Allt är med andra ord tämligen sig likt sedan förra skivan. Rock med rötter, rock med tradition.
   Den här gÃ¥ngen är det kanske ett inte lika genomgÃ¥ende tungt sound och bluesintentionerna är inte alltför pÃ¥fallande. Jag hör snarare smÃ¥, smÃ¥ countryinfluenser och efter en rad upprepade lyssningar växer lÃ¥tar och sound i mitt huvud. "Love is hard" vinner med tiden.
   Albumet inleds ganska ospännande och osensationellt, och därmed ganska traditionellt, med "Caught up" som är en rak och rockig lÃ¥t utan direkt profil innan jag plötsligt minns att det var ju sÃ¥ här Eagles lät pÃ¥ sitt rockigaste humör. Det ljudet har ju av kända men vemodiga skäl (Glenn Freys dödsfall) blivit aktuellt senaste veckan.
   Sedan följer en ganska Neil Young-influerad countryhistoria, "Hole in the ground", fast i rocktakt. I "Where do we go", min stora favorit pÃ¥ skivan, gÃ¥r gruppen utanför sina rockiga ramar med en halvakustisk ballad i en mycket vacker melodi. DuettsÃ¥ngerskan Anna-Lena Winter höjer den kvalitativa nivÃ¥n med sin Lucinda Williams-spruckna stämma.
   "Snowbored" är inte bara en lustig ordlek ("trött pÃ¥ snön") till titel som känns ovanligt välformulerad just nu. Där fÃ¥r jag skivans första (men inte sista) chans att jämföra Favorite Hippies med The Band. Gästorganisten Mathias Lundqvist understryker jämförelsen.
   "Streak of blue" lÃ¥ter, varken mer eller mindre, som en outtake frÃ¥n "Exile on Main Street" fast utan blÃ¥s och tjejkör. Mäki har hittat ett fint gitarriff pÃ¥ "Like tears don't exist" och formulerat en nästan poppig melodi eller i alla fall lite perfekt americana.
   Gitarrerna som Örjan och hans bror Johan Mäki spelar pÃ¥ skivan har pÃ¥ inget sätt nÃ¥gon musikalisk huvudroll men pÃ¥ "You showed me the way" tar de feta slidegitarrerna lite större plats och pÃ¥ cajunkryddade "It's hard to be the man that she deserves" har gitarrerna tagit vägen förbi träskmarkerna och The Band-jämförelserna finns även där. Även "Precious and profound" färgas av en viss gitarrexcess. De tre senast nämnda lÃ¥tarna, där gitarrerna har en lite mer framträdande roll, har lite omotiverat samlats i en klump mot slutet av albumet.
   Utan att direkt överraska avslutas skivan med Favorite Hippies version av The Bands "The shape I'm in".

/ HÃ¥kan

Konserten början på något stort

Postad: 2016-01-22 07:55
Kategori: 90-talskonserter

En månad innan den här konserten hade popsextetten Beagle albumdebuterat, på skivbolaget Polar, med "Sound on sound" vars recension, som jag skrev i Nerikes Allehanda, fick rubriken "Doft av trovärdig popfanatism".

Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 2/5 1992.

BEAGLE
Ritz, Örebro 29 april 1992


Beagle, Lunda-bandet som gjort ett alldeles utmärkt popfärgat album, ser inte mycket ut för världen. På scen var det sex till utseendet vardagliga killar mellan 23 och 27 år. Killar som kan ta den minsta publik, dessvärre som på Ritz i onsdagskväll, med humor, anspråkslöshet och generositet. Heder åt sådana debutanter.
   Redan pÃ¥ skivan utstrÃ¥lade Magnus Börjessons lÃ¥tar rent geniala drag-. LÃ¥ngt över genomsnittet av vad skivdebutanter brukar Ã¥stadkomma.
   De inledde skivkarriären med tvÃ¥ perfekta singlar, "A different Sunday" och "The things that we say", som mycket riktigt var hörnstenar i Beagles scenrepertoar.
   Ã„ndÃ¥ var det inte bara singellÃ¥tarna som var det mest iögonfallande pÃ¥ albumet. Där finns mÃ¥nga andra guldkorn som gör att Beagle, med bara ett album bakom sig, redan kan genomföra en sÃ¥pass jämn, säker och genomgÃ¥ende stark konsert.
   PÃ¥ Ritz scen försvann visserligen de smÃ¥, pikanta detaljerna, de udda instrumenten och körerna, som Beagle kompenserade med spelglädje och lÃ¥tstyrka där även de mer anonyma albumlÃ¥tarna växte.
   Trots de yttre negativa förutsättningarna, det var mer trÃ¥ngt pÃ¥ scen än bland publiken, bjöd Beagle pÃ¥ en konsert i kategorin oförglömlig. Det var dÃ¥ man stod med ett fÃ¥nigt leende pÃ¥ läpparna rakt igenom hela konserten och tyckte sig sväva nÃ¥gra centimeter ovanför golvet.
   SÃ¥ gott som hela debutalbumet presenterades under konserten. Som bara ytterligare underströk gruppens extraordinära popklassiska repertoar.
   Som gammalt coverband, dÃ¥ hette de Koks I Lasten efter en Tintin-bok, slängde de ocksÃ¥ in hits som Kim Wildes "Kids inAmerica" och Bananaramas "Robert DeNiro's waiting".
   De som redan förstÃ¥tt att de missat en viktig och bra konsert ska ocksÃ¥ veta att det var Karin Wistrand som gick upp och sjöng "Kids in America" tillsammans med Beagle.
   Jag är övertygad om att Beagle-konserten pÃ¥ Ritz i onsdags var början pÃ¥ nÃ¥got stort.
   Jag saknade egentligen bara tvÃ¥ saker: lite mer publik och en Rickenbacker-gitarr. Det senare dyker säkert upp pÃ¥ samma scen pÃ¥ onsdag när Staffan Ernestam uppträder pÃ¥ Ritz.
   Sedan var det synd att inte dj Göran hann spela "Walking the dog" innan Beagle äntrade scenen.

Magnus Börjesson: , sång, bas, gitarr
Calle Håkansson: gitarr, sång
Anders Mildner: trummor
Benjamn Peetre: keyboards
Jakob Peetre: keyboards
Daniel Sandström: gitarr, sång

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (529)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (177)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Januari 2016 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...

Mikael Johansson 27/06: Var där i konserthuset 1977, 16 år gammal. Visste inte riktigt vad som väntad...

Kjell J 16/06: Kolla gärna in denna ytterst förträffliga Youtube-kanal:@YesterdaysPapers (ti...

Valbobo 10/06: 1970 spelade faktiskt Cilla Black in en cover på Olles Det gåtfulla folket. Ko...

Andreas Lundell 19/05: Svensk pappa och irländsk mamma kan man väl klämma in....

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.