Blogginlägg från 2013-04-23

"Freaks oddities & wonders"

Postad: 2013-04-23 12:25
Kategori: Skiv-recensioner



FANNY HOLM
Freaks oddities & wonders
(Knackelibang)


Det är inte alltid i de stora sammanhangen på de stora skivbolagen som den mest intressanta musiken görs. Fanny Holms egenfinansierade debutalbum försvann lite spårlöst, i alla fall för mig, i julruschen när den släpptes i december förra året.
   Men musik i allmänhet och Fannys skiva i synnerhet har inte nÃ¥got bäst före-datum sÃ¥ det är med nöje jag lyssnar och med tillfredsställelse konstaterar att Fannys skiva bÃ¥de sound-, lÃ¥t- och sÃ¥ngmässigt hÃ¥ller en genomgÃ¥ende god kvalité.
   Det finns ett gott hantverk pÃ¥ flera händer i kompet bakom Stockholmstjejen Fanny. Ett band utan nÃ¥gra uppenbara kändisar, en spännande blandning musiker frÃ¥n FJK, Yonder och gamla Madhouse, som ocksÃ¥ kompar Fanny pÃ¥ konserter.
   Lika naturligt och livemässigt har det uppenbart fungerat i studion ty det spelas bÃ¥de okonstlat och personligt pÃ¥ skivan. I en genre som närmast kan jämföras med americana, frÃ¥n pop via country till singer/songwriter-lÃ¥tar, är soundet luftigt och gitarrbaserat med ett flertal läckra inslag pÃ¥ slidegitarr. Tillsammans med Fannys rutinerade stämma, full av erfarenhet, framstÃ¥r hennes lÃ¥tar som personliga och unika utan att direkt söka sig nya unika vägar.
   Fannys texter pÃ¥ engelska är ocksÃ¥ sÃ¥ personliga som det gÃ¥r, ord och meningar som förstärks när de hamnar i ett ljuvligt sällskap med slidegitarr, akustiska gitarrer och ödmjukt spelade slagverk. I bÃ¥de snabba, lÃ¥ngsamma, fullt arrangerade och avskalade lÃ¥tar. Just den raffinerade blandningen ger lyssnaren störst intryck.
   Tvingas jag välja favoritlÃ¥tar tar jag den inledande "All the stars", med den poppiga gitarren, den rakt rockiga "Unring the bell" och den lätt Neil Young-influerade balladen "Scarred".

Skivan går att köpa direkt via Fanny: www.facebook.com/fannyholm

/ HÃ¥kan

"A century behind"

Postad: 2013-04-23 07:55
Kategori: Skiv-recensioner



WILL COURTNEY
A century behind
(The Calla Lily Company)


Jag såg den första konserten på turnén med årets upplaga av Triple Troubadours 2, konceptet där tre singer/songwriters möts utan att direkt ha några gemensamma nämnare. Premiären stördes något av att Lydia Loveless missat planet från USA och Will Courtney blev kvällens enda amerikanska representant. Men vilken ståtlig entré han gjorde fast anspråkslösheten och ödmjukheten lyste stark i hans ögon.
   Courtneys solokarriär har varit begränsad dÃ¥ han i sex Ã¥r spelat, sjungit och skrivit lÃ¥tar i Austin-gruppen Brothers & Sisters som har givit ut tvÃ¥ album. Innan Courtney kom till Örebro med Triple Troubadours letade jag upp nÃ¥gra YouTube-klipp där han tolkade andra lÃ¥tskrivare som Gene Clark, Steven Fromholz, Neil Young, Scott Walker, John Lennon och Bob Dylan och Will lät imponerande och lovande fast det var lÃ¥nat material.
   Den melankoliska och smÃ¥tt ledsna Fromholz-lÃ¥ten "I'd have to be crazy", tolkad pÃ¥ helt egen hand med akustisk gitarr, finns med pÃ¥ det sju lÃ¥tar lÃ¥nga albumet "A century behind" som släpps just idag. Av vilka en majoritet framfördes pÃ¥ ovannämnda konsert.
   Ã–vriga lÃ¥tar pÃ¥ det fina albumet är Courtneys egna och alla har en genuin lÃ¥tstyrka som kommer fram fast inspelningarna visserligen är lÃ¥gbudgeterade men snarare personliga än primitiva. Visst ekar det Neil Young-relaterat om sättet han sjunger pÃ¥ och skriver lÃ¥tar men i mina öron lÃ¥ter det mer som inspiration än rent kopierande.
   Att han har Young som stor inspirationskälla är inget han vill dölja, bÃ¥de "Old man" och "Helpless" fanns med i Wills scenrepertoar, när han pendlar upp och ner i röstregistret och har en väldigt distinkt och stark ton i bÃ¥de den akustiska gitarren och pianot. Men det finns fler underliggande influenser i hans starka lÃ¥tskrivande. Till listan ovan vill jag gärna lägga Elliott Smith vars vemod och emotionella pop genomsyrar "I have a feeling about you", en lÃ¥t som framförs pÃ¥ piano, kryddas av strÃ¥kar och en underbar akustisk slide.
   Hela skivan innehÃ¥ller genomgÃ¥ende starka lÃ¥tar. frÃ¥n titellÃ¥ten till "Lost in the desert", men kanske är det "There's no answer" som är den definitiva höjdpunkten. En lÃ¥t som frÃ¥n den ensamma akustiska gitarren byggs pÃ¥ med först piporgel och sedan ett tajt och ödmjukt band.
   Jag vill passa pÃ¥ att tacka Richard Lindgren , den sista tredjedelen i Triple Troubadours-turnén, som lÃ¥nat ut sitt ex av Will Courtneys skiva till mig. Will anlände till Örebro utan varken resväska eller skivor, dÃ¥ bagaget kommit pÃ¥ avvägar mellan USA och Sverige, men genom Richards försorg kan jag nu alltsÃ¥ njuta av Courtneys första soloalbum.
   Richard kunde ocksÃ¥ berätta en liten anekdot frÃ¥n turnén om Will och hans lyhörda musikalitet. Efter konserten i Kristianstad for Richard hem till Malmö över natten och trion Ã¥terförenades dagen efter i Falkenberg lagom till soundcheck. När Richard närmade sig konsertlokalen hör han sin egen "Drunk on arrival" klockrent sjungen och spelad identisk med sin egen version. Will sjöng och satt vid pianot och meddelade en förbluffad Richard:
   - SÃ¥ där ja, nu var soundcheck klart!

Beställ Will Courtneys skiva här: http://www.willcourtneymusic.com/store.html

/ HÃ¥kan

Hög stämning med Dag Vag

Postad: 2013-04-23 07:50
Kategori: Rockmagasinet Live




Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 16/2 1980.

DAG VAG
Rockmagasinet, Örebro 16 februari 1980


Trångt, svettigt och stimmigt men en gemytlig hög stämning. Så kan jag sammanfatta lördagens konsert på Rockmagasinet med Dag Vag. De verkar vara allas favoriter för ögonblicket och de bjöd rikligt på sig själva. Två långa 45-minuterspass var väl ungefär vad man maximalt stoppade för i den minimala lokalen.
   Dag Vag tar den gyllene medelvägen i svensk rockmusik just nu. Samtidigt de lockar folk frÃ¥n den alternativa rörelserna och kärnkraftmotstÃ¥ndare nÃ¥r de folk lÃ¥ngt utanför den egna kretsen med sin egenartade men lättillgängliga musik. För närvarande är de Sveriges hetaste grupp.
   De hade inga som helst svÃ¥righeter att nÃ¥ upp till allas förväntningar pÃ¥ scen. Det här är deras media, där de fÃ¥r fritt fram och Stig Vigs avslappnade kommunikation med publiken borde vara eftersträvansvärt för mÃ¥nga rockartister.
   Nästan alla Dag Vags lÃ¥tar är hits, kända favoriter som publiken kunde sjunga med i. Men gruppen har ocksÃ¥ mycket material pÃ¥ gÃ¥ng och jag upptäckte flera mycket bra nyskrivna lÃ¥tar den här kvällen. Den alltmer populära skamusiken har naturligtvis inte lämnat Dag Vag oberörda. De gjorde en Selecter-lÃ¥t och den positiva reggaetakten passade dem som handsken.
   Att de gjort musik av "SÃ¥nt är livet" visste vi redan. Nu vet vi ocksÃ¥ att de klarar av att göra acceptabel musik av en Thore Skogman-schlager!
   Dag Vag är inte bara Stig Vig. Gänget bredvid hade märkbart roligt själva när de spelade. Beno Zeno (alias Kenny HÃ¥kansson) var proffset, säker och rutinerad sologitarrist. Tage Dirty var lÃ¥set bakom trummorna, som gjorde ett bejublat sÃ¥ngframträdande. Andregitarristen Zilverzurfarn blixtrade till bara ibland men hans "Tjockhult" var en av kvällens allra största favoriter.
   Hemligheten bakom Dag Vags enorma framgÃ¥ngar borde inte vara nÃ¥gon hemlighet. Deras musik är charmerande enkel och förälskelsen i reggaerytmer gav musiken ett gung och sväng som jag tror ingen annan svensk grupp för ögonblicket kan prestera.

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< April 2013 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.