Blogginlägg från 2013-04-19
Singlar#20: SQUEEZE
SQUEEZE: Pulling mussels (from the shell) (A&M, 1980)
MIN ABSOLUT ULTIMATA SQUEEZE-PERIOD UTSPELADE SIG 1981 i samband med det Elvis Costello-producerade albumet "East side story". Men min fascination för Squeeze, deras musik och många fantastiska låtar inleddes något år innan i samband med albumet "Argybargy" (1980) som var min stora introduktion till Squeezes fantastiskt engelska popmusik.
Gruppen, som hade funnits sedan 1974, började ge ut skivor 1977 men trots singelhits som "Cool for cats" och "Up the junction" och album som "Squeeze" och "Cool for cats" var Squeeze för mig ett outforskat poplandskap. Jag har ju förstått i efterhand att jag missat en hel del.
Efter den delvis John Cale-producerade debuten "Squeeze" (1978), där bandet tycker att samarbetet med Cale inte direkt fungerade smärtfritt, och uppföljaren "Cool for cats" året därpå var det 1980 dags för bandets tredje album, "Argybargy", som kom att produceras av John Wood tillsammans med bandet. Rutinerade Wood hade varit etablerad producent och tekniker i många år. Ofta producerade han artister och grupper i folkmusikgenren, Sandy Denny, Fairport Convention, Richard & Linda Thompson, Albion Country Band, Nick Drake, John Martyn, Tom Paxton, men också andra artister som Tom Robinson och Any Trouble.
Wood hade jobbat som tekniker på Squeeze-debuten och det samarbetet fungerade mycket bättre än Squeeze/Cale så redan till andra skivan satt Wood i producentstolen. Efter första skivan bytte bandet basist och 1980 var Squeeze en permanent konstellation som gjorde sitt andra album tillsammans. Från vänster på skivomslaget ovan ser vi John Bentley, bas, Jools Holland, keyboards, Gilson Lavis, trummor, Glenn Tilbrook, gitarr och sång, och Chris Difford, gitarr och sång.
Difford & Tilbrook var bandets nästan uteslutande låtskrivare och deras kunnande, kreativitet och skicklighet kom runt 1980 att jämföras med Lennon & McCartney med den skillnaden att det väldigt ofta var Difford som skrev texterna som Tilbrook sedan satte musik till. Och på "Argybargy" nådde paret sin dittills högsta nivå som låtskrivare.
Förstasingeln från "Argybargy", "Another nail in my heart" blev en mindre kommersiell succé med sin 17:e-placering i England som bäst. Uppföljaren "Pulling mussels (from the shell)", som jag tycker vida överträffar den tidigare singeln, blev överraskande en smärre flopp när den bara nådde plats 44.
Texten till "Pulling..." inspirerades av en semesterresa till Margate när Chris Difford var tolv år. Han skrev låten med Steve Marriott och Small Faces i tankarna. Glenn Tilbrook har berättat att musiken i sekvenserna på slutet av låten är influerad av, tro det eller ej, The Tubes som Squeeze hade varit förband till året innan.
B-sidan "What the butler saw", ännu ett Difford-Tilbrook-original, kom aldrig med på albumet då deras dåvarande manager Miles Copeland inte tyckte att den passade in på "Argybargy". På den låten, som knappast kan kallas popklassiker, finns ett stråkarrangemang skrivet av Del Newman, rutinerad arrangör som tidigare hade jobbat på skivor med Art Garfunkel, Carly Simon, Cat Stevens, Diana Ross, Elton John, Nilsson och Scott Walker.
Inför nästa skiva, redan nämnda "East side story", lämnade Jools Holland gruppen och ersattes av Paul Carrack. Squeeze bytte även manager från Copeland till Jake Riviera.
A-sidan:
B-sidan:
/ HÃ¥kan
<< | April 2013 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: