Blogginlägg

Singlar#20: SQUEEZE

Postad: 2013-04-19 07:54
Kategori: SINGLAR 100-1


SQUEEZE: Pulling mussels (from the shell) (A&M, 1980)

MIN ABSOLUT ULTIMATA SQUEEZE-PERIOD UTSPELADE SIG 1981 i samband med det Elvis Costello-producerade albumet "East side story". Men min fascination för Squeeze, deras musik och många fantastiska låtar inleddes något år innan i samband med albumet "Argybargy" (1980) som var min stora introduktion till Squeezes fantastiskt engelska popmusik.
   Gruppen, som hade funnits sedan 1974, började ge ut skivor 1977 men trots singelhits som "Cool for cats" och "Up the junction" och album som "Squeeze" och "Cool for cats" var Squeeze för mig ett outforskat poplandskap. Jag har ju förstått i efterhand att jag missat en hel del.
   Efter den delvis John Cale-producerade debuten "Squeeze" (1978), där bandet tycker att samarbetet med Cale inte direkt fungerade smärtfritt, och uppföljaren "Cool for cats" året därpå var det 1980 dags för bandets tredje album, "Argybargy", som kom att produceras av John Wood tillsammans med bandet. Rutinerade Wood hade varit etablerad producent och tekniker i många år. Ofta producerade han artister och grupper i folkmusikgenren, Sandy Denny, Fairport Convention, Richard & Linda Thompson, Albion Country Band, Nick Drake, John Martyn, Tom Paxton, men också andra artister som Tom Robinson och Any Trouble.
   Wood hade jobbat som tekniker på Squeeze-debuten och det samarbetet fungerade mycket bättre än Squeeze/Cale så redan till andra skivan satt Wood i producentstolen. Efter första skivan bytte bandet basist och 1980 var Squeeze en permanent konstellation som gjorde sitt andra album tillsammans. Från vänster på skivomslaget ovan ser vi John Bentley, bas, Jools Holland, keyboards, Gilson Lavis, trummor, Glenn Tilbrook, gitarr och sång, och Chris Difford, gitarr och sång.
   Difford & Tilbrook var bandets nästan uteslutande låtskrivare och deras kunnande, kreativitet och skicklighet kom runt 1980 att jämföras med Lennon & McCartney med den skillnaden att det väldigt ofta var Difford som skrev texterna som Tilbrook sedan satte musik till. Och på "Argybargy" nådde paret sin dittills högsta nivå som låtskrivare.
   Förstasingeln från "Argybargy", "Another nail in my heart" blev en mindre kommersiell succé med sin 17:e-placering i England som bäst. Uppföljaren "Pulling mussels (from the shell)", som jag tycker vida överträffar den tidigare singeln, blev överraskande en smärre flopp när den bara nådde plats 44.
   Texten till "Pulling..." inspirerades av en semesterresa till Margate när Chris Difford var tolv år. Han skrev låten med Steve Marriott och Small Faces i tankarna. Glenn Tilbrook har berättat att musiken i sekvenserna på slutet av låten är influerad av, tro det eller ej, The Tubes som Squeeze hade varit förband till året innan.
   B-sidan "What the butler saw", ännu ett Difford-Tilbrook-original, kom aldrig med på albumet då deras dåvarande manager Miles Copeland inte tyckte att den passade in på "Argybargy". På den låten, som knappast kan kallas popklassiker, finns ett stråkarrangemang skrivet av Del Newman, rutinerad arrangör som tidigare hade jobbat på skivor med Art Garfunkel, Carly Simon, Cat Stevens, Diana Ross, Elton John, Nilsson och Scott Walker.
   Inför nästa skiva, redan nämnda "East side story", lämnade Jools Holland gruppen och ersattes av Paul Carrack. Squeeze bytte även manager från Copeland till Jake Riviera.

A-sidan:


B-sidan:


/ Håkan




10 år (90)
Beatles (59)
Blogg (396)
Feber (5)
Filmklipp (129)
Grupper (16)
Jul (53)
Konserter (216)
Krönikor (136)
Larm (20)
Listor (45)
Maxi12" (35)
Minns (104)
Pubrock (13)
Stiff (49)
www (1)

<< April 2013 >>
Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Mikael 18/06: Jag är helt enig med dig. Detta är Springsteens masterpiece! Helt oöverträffad i...

Lise-Lotte Andersson 12/06: Hej, Var på Bristol i Södertälje och såg Steve Gibbons kommer inte ihåg vilket ...

Bubbert 17/05: Det stämmer väl inte riktigt att Neil Young skrev den mycket personliga sången ”...

Mikael 7/05: Jag tycker nog du underskattar albumet "George Harrison", som jag tycker är ett ...

Jesper Larsson 27/04: Bra recension. Den konserten skulle man ha varit på! Briljant band som jag aldri...

Mikael Löwengren 26/04: "Det vi aldrig skulle få" var ursprungligen tänkt till bonus-CD:n på den norska ...

Marcus Wensby 18/04: Denna platta (som jag själv kallar "Den blå stolen") är ju helt fantastisk! Gil...

Stefan 12/04: Hej! Bilden ovan är med största sannolikhet från någon konsert på Glädjehuset...

Johan S 7/04: Bra skrivet! Intressant om tidigt med Stewart/Wood. En del jag inte visste. Ja...

Mikael 13/03: Mycket bra låt. Tack för tipset! Jag tycker för övrigt att Mellencamps produktio...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.