Blogginlägg

Oktober 2017 på Håkans Pop

Postad: 2017-11-03 21:46
Kategori: Blogg

Foto: Olle UnengeFotoutställning två gånger på samma månad.

VILKEN GALEN MÅNAD ÅRETS OKTOBER BLEV TILL SLUT. I alla fall för mig. Fotoutställning brukar väldigt sällan finnas på min agenda men, kors i taket, fann jag mig själv plötsligt på två utställningar på mindre än två veckor, båda med internationell stjärnglans. Pattie Boyds utställning i Uppsala, där fotografier på George Harrison och Eric Clapton spelade huvudrollen, hade vi under lång tid planerat för. Rockfotografen Mick Rocks plötsliga uppdykande i Örebro, ackompanjerad av många klassiska rockbilder, kom med kortare varsel. Båda utställningarna var klart intressanta.
   Konsertupplevelserna under oktober var för min del fÃ¥ och det var först under en av mÃ¥nadens sista kvällar som livemusik blev verklighet med det musikaliskt trygga och mänskliga folkmusikbandet Tullamore Brothers pÃ¥ scen.
   HÃ¥kans Pop-kategorin med bästa maxisinglar bjöd under mÃ¥naden pÃ¥ placeringarna 30 till 26 och en sedvanligt underhÃ¥llande blandning. FrÃ¥n ett ovanligt poppigt Dr Feelgood och klatschigt The Bluebells via pubrockmästaren Mickey Jupp till mer irländsk folkmusik med The Pogues/The Dubliners och en 80-talspärla med Nick Lowe.
   PÃ¥ en av mÃ¥nadens första dagar chockades vi alla stort av Tom Pettys plötsliga död. PÃ¥ bara nÃ¥gra dramatiska minuter gick nyheten om hans hjärtstopp över till ett ofrÃ¥nkomligt dödsbesked. Ett besked som tog mig hÃ¥rt och under nÃ¥gra timmar skrev jag samma kväll min Minns-artikel om en av rockmusikens ikoner.
   Det spontana valet av album frÃ¥n vinylskivhyllorna blev samma vecka som Petty avled 80-talsalbumet "Southern accents" som inte riktigt nÃ¥dde upp i min förväntade kvalitetsnivÃ¥. Övriga vinylskivor jag valde ut under mÃ¥naden var med artisterna/grupperna Airwaves, Dave Mason och The Beach Boys.
   PÃ¥ HÃ¥kans Pops onsdagar växlar jag mellan gamla Ã¥terpublicerade konsertrecensioner och cover/tributeskivor. Under senaste mÃ¥naden skrev jag om tributeskivan "Dead man's town", "Born in the USA"-hyllningen till Bruce Springsteen, och Neil Youngs primitivt inspelade coverskiva "A letter home".
   Just nu skrapar jag djupt ner i arkivet med gamla konsertrecensioner och senaste mÃ¥naden Ã¥tervände jag till konserter med den tillfälliga Ã¥terföreningen av Lolita Pop (1997) och en av alla Mikael Rickfors-konserter (1981) jag upplevde pÃ¥ 80-talet.
   Efter ännu ett London-besök i slutet av september kunde jag nÃ¥gra dagar senare berätta om upplevelsen när jag reste till Henley-on-Thames och gick i George Harrisons fotspÃ¥r.

MÅNADEN OKTOBER ÄR NOG NUMERA DEN mest intensiva skivperioden på året. Förmodligen med sikte på julafton var det därför många intressanta namn som släppte skivor förra månaden. Som fick mig att intensivt lyssna på många olika tongångar. På många bra skivor, få besvikelser, som här nedan kräver lite längre utsvävningar i ord än vad som brukar vara vanligt.
   Bara en vecka innan Tom Pettys tragiska död släppte The Byrds-ikonen Chris Hillman sitt soloalbum "Bidin' my time" som just Petty hade producerat. Hillman hade sina musikaliska rötter i bluegrass innan han hamnade i Byrds. Efter imponerande "mellanspel" i Flying Burrito Brothers, Manassas, Souther-Hillman-Furay Band, Ã¥terföreningar med Roger McGuinn och Gene Clark och Desert Rose Band är Chris som soloartist huvudsakligen tillbaka i de akustiska arrangemangen pÃ¥ nya skivan.
   Här finns nÃ¥gra fina Byrds-relaterade spÃ¥r, bland annat en exklusiv Hillman/McGuinn-skriven lÃ¥t, där Rickenbacker-gitarren dekorerar fint. Allt är sÃ¥ välgjort och genuint producerat att Hillmans comeback i hetluften känns helt naturlig.
   Som gammal Beatles-fantast har jag fortfarande kvar intresset att följa de överlevande medlemmarnas skivproduktion. I Ringo Starrs fall har det varit lÃ¥ngt mellan höjdpunkterna och nya "Give more love" förändrar inte den Ã¥sikten. Visserligen gästar Paul McCartney pÃ¥ nÃ¥gra spÃ¥r, viktig detalj i marknadsföringen, men det lÃ¥ter alldeles för mycket hÃ¥rdrock om alldeles för mÃ¥nga lÃ¥tar.
   PÃ¥ den udda countryinfluerade lÃ¥ten "So wrong for so long", producerad av Dave Stewart, hittar jag charmen som i övrigt saknas pÃ¥ skivan. Att Ringo sedan samarbetar med helt ointressanta namn som Steve Lukather, Richard Marx och Glen Ballard tolkar jag som att det är affärsmän och inte musikfolk som pekat ut Ringos musikaliska kursriktning.
   Amerikanen JD McPherson har gjort mÃ¥nga lovande skivor ofta i rockabillysoundets närhet. PÃ¥ nya "Undivided heart & soul" gör han smÃ¥ utflykter till bÃ¥de blues, 50-talsrock och ballader där bÃ¥de röst och produktion är kompromisslös. Men framförallt drar jag pÃ¥ nÃ¥gra lÃ¥tar paralleller med engelska namn som Graham Parker och Elvis Costello innan titellÃ¥ten, med klara popreferenser, kommer och doftar Squeeze eller nÃ¥got som Will Birch har skrivit. Chockartat och imponerande.
   Dhani Harrison vill pÃ¥ inget vis ta sig fram i skuggan av sin far, hans första projekt thenewno2 gick den anonyma vägen förbi alla öron. Dock har han pÃ¥ nya albumet, med komplicerade titeln "In///Parallel", tagit över pappa Georges fascination för österländska övertoner mixad med lager av psykedelia men har i samma andetag ocksÃ¥ tappat sinnet för starka melodier.
   De sÃ¥ kallade lÃ¥tarna, med rekordlÃ¥nga intron, blir flytande ljudkaskader där hälften av albumets tio lÃ¥tar har en speltid över sex minuter. En sinnesutvidgande upplevelse som har mer gemensamt med engelsk proggmusik än George Harrison-pop. Bästa lÃ¥ten "All about waiting" är bÃ¥de lite snabbare och lite poppigare.
   Anna Stadlings nya "Efter stormen", som är producerad och huvudsakligen skriven av Andreas Mattsson, har mÃ¥nga seriösa undertoner. Skivan är resultatet av cancer i familjen och Mattsson har fÃ¥ngat den allvarliga känslan, främst i de starka texterna där vemodet i arrangemang, sound och Annas röst kryper under huden pÃ¥ lyssnaren. Efter Ã¥tta mer eller mindre hypnotiska lÃ¥tar följer finallÃ¥ten "Det fÃ¥r aldrig ta slut" som framförs sÃ¥ oerhört känslofullt avskalat att tiden stÃ¥r still.
   Liam Gallagher var "bara" sÃ¥ngare i Oasis men har utvecklat sina andra talanger nämnvärt efter gruppens uppbrott 2009. Först gruppprojektet Beady Eye, pÃ¥ tvÃ¥ album, som överraskade med tuff popmusik. Nu är han bokstavligen soloartist och den positiva trenden fortsätter. "As you were" är som en mix av tidiga Oasis-riff och Beady Eyes poppiga-sound plus nÃ¥gra Lennon-kryddade influenser.
   Liam sjunger faktiskt bättre än nÃ¥gonsin (lyssna bara pÃ¥ "When I'm in need") och med blandade elektriska/akustiska arrangemang blir helheten pÃ¥ albumet väldigt underhÃ¥llande, en komplimang som jag aldrig trodde att jag nÃ¥gonsin skulle ge till den här brÃ¥kiga sÃ¥ngaren.
   PÃ¥ "Carry fire" gör Robert Plant musik som är en mix jag gärna vill kalla psykedelisk folkmusik med world music-tendenser. Fortfarande vid 69 Ã¥rs Ã¥lder har Plant en grym röst som ibland gränsar till den klassiska Led Zeppelin-stämman när han gör blues som inte är traditionell och sedan pendlar till orientaliskt sound.
   Alla lÃ¥tar pÃ¥ albumet är skrivna av Plant tillsammans med sitt unga (eller i alla fall yngre) kompband Sensational Shape Shifters. Som helhet är skivan kanske en aning splittrad eller ojämn men Plants röst hÃ¥ller samman allt. Bästa lÃ¥t är "Bones Of Saints" men den ganska stökiga Chrissie Hynde-duettversionen av 50-tals-lÃ¥ten "Bluebirds over the mountain", en gÃ¥ng singel med Beach Boys, är ocksÃ¥ intressant.
   Efter den nästan popflörtande förra skivan vänder The Maharajas pÃ¥ nya "You can't beat youth" tillbaka till huvudsakligen stenhÃ¥rd garagerock utan tanke pÃ¥ kommersiella tongÃ¥ngar. I mina öron en nÃ¥got mer tÃ¥lamodskrävande skiva men där variationen är föredömligt tydlig. Arrangemangen pendlar mellan Ventures-influerad instrumentalrock och faktiskt svensk 60-tals-pop. "Walk with me" lÃ¥ter misstänkt lik tidiga Tages och den snälla stämsÃ¥ngen pÃ¥ "Too late to repent" är ju rena Mascots-lÃ¥net.
   Men det är alltsÃ¥ hÃ¥rd kompromisslös garagerock som dominerar albumet. "How many times" gränsar till Strollers (sÃ¥ngaren Mathias Liljas andra grupprojekt) i bÃ¥de energi, tempo och superkorta (1:45) lÃ¥tlängd. Och orgeln, en typisk Strollers-detalj, ger lÃ¥tar som "Dark places" och "Don't do it" tydlig profil. Men det Ã¥r tvÃ¥ energistinna lÃ¥tar efter varandra, "Everything o'clock" och "Action denied", som konkurrerar om bästa lÃ¥t-priset.
   Bonefish är ett för mig tidigare okänt band som pÃ¥ sitt andra album "Atoms" gör oväntat personlig rockmusik vars arrangemang och lÃ¥tstruktur har ett eget sound. Bandets sÃ¥ngare och huvudsaklige lÃ¥tskrivare Bie Karlsson var pÃ¥ 80-talet medlem i Docenterna men det här är nÃ¥got helt annat. Jag vet inte riktigt vad jag ska jämföra med men pÃ¥ nÃ¥gra lÃ¥tar tycker jag att Bie och bandet pÃ¥minner om senare Ã¥rs Waterboys eller Mike Scott.
   Det är inte varje dag jag springer pÃ¥ klockrent skrivna och framförda lÃ¥tar som jag omöjligt kan släppa kontakten med. Sista lÃ¥ten pÃ¥ Bonefish-albumet, "Crappy eyes", är en sÃ¥dan vidunderlig lÃ¥t som bÃ¥de har drivet i arrangemanget, en stark melodi, föredömlig sÃ¥ng och underbart framförande som lockar till upprepade lyssningar. Att sedan hela albumet är inspelat i walesiska Rockfields legendariska studio, med Max Lorentz som producent, ökar naturligtvis pÃ¥ nyfikenheten fast skivan musikaliskt inte har sÃ¥ mycket gemensamt med 70-talets pubrock. Fast skivomslaget kunde ha varit lite gladare.
   Det är nästan tre Ã¥r sedan som skÃ¥nska gruppen Wildie gav ut sitt förra album, "Lost & gone", som trots sin försiktiga prägel bjöd pÃ¥ djupt musikaliskt förankrad popmusik. Med nÃ¥gra stänk av vemod satte skivan outplÃ¥nliga spÃ¥r i mitt huvud och hjärta. SÃ¥ngaren och lÃ¥tskrivaren Anders Thorén meddelade i ett mejl att soundet pÃ¥ nya skivan är nytt och inte sÃ¥ americana-influerat som tidigare men jag tycker mig höra samma kvalificerade lÃ¥tskrivande, lite mer pianodominerade arrangemang och stark personlig sÃ¥ng. Mycket av materialet pÃ¥ nya skivan har samma tilltalande prägel och det ibland lätt Roy Bittan-influerade pianot ger hela soundet en trygg och hypnotisk kraft.
   ApropÃ¥ lÃ¥tar med oförglömlig dragningskraft gjorde jag 1998 en samlande lista pÃ¥ lÃ¥tar jag spontant föll för under Ã¥ret. LÃ¥tar frÃ¥n kanske svaga album som oväntat stod ut, ansprÃ¥kslösa singel-b-sidor som plötsligt växte och material frÃ¥n andra ställen. Bra lÃ¥tar, helt enkelt, som riskerade att dränkas i den stora skivfloden. Noterade lÃ¥ten noga för att den inte skulle försvinna i det alltmer tynande minnet. Jag har lagt upp den listan pÃ¥ lÃ¥tarna frÃ¥n 1998 här och där upptäckte Erik Löfmarck sin lÃ¥t "Visa till fiol", frÃ¥n sitt album "GengÃ¥ngare" med tonsatta Dan Andersson-dikter.
   Han hörde av sig och berättade att han nu spelat in ännu ett album med tonsättningar av Dan Anderssons dikter, "SÃ¥nger frÃ¥n Rolösa gÃ¥rd". När jag lyssnar pÃ¥ de huvudsakligen högstämda visorna kan jag inte pÃ¥ samma sätt fastna för nÃ¥gon lÃ¥t men det är lite spännande när arrangemanget pÃ¥ albumets sista lÃ¥t, "Tiggar-Stinas middagssÃ¥ng", med storebror Calles fina elgitarr blir en fin final pÃ¥ albumet.

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< November 2017 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.