Blogginlägg
Bara uppåt för Anne-Lie
ANNE-LIE RYDÉS ANDRA SOLOKONSERT I ÖREBRO var en del av sommarens folkparksturné 1985 och följde upp sångerskans andra album "I mina rum" som hade släppts på våren. Och hennes stadiga kompband hade för sommarturnén utökats med saxofonisten Erik Häusler.
Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 29/7 1985.
ANNE-LIE RYDÉ
Brunnsparken, Örebro 27 juli 1985
Anne-Lie Rydé, denna fantastiska sångfågel på den svenska rockhimlen, har nu vuxit ur de små klubblokalerna och in i de större konserthallarna utan att förlora så mycket av sin scenkarisma som var ett av många särdrag i hennes show. Bandet har också utvecklats oerhört och tillsammans genomförde de i lördags en konsert som mycket nära höll det stora formatet.
Sedan förra våren, då hon senast besökte Örebro med en egen konsert, har hon utökat repertoaren med hundra procent i form av senaste albumet "I mina rum" som är ett betydligt mer moget verk än debutskivan för snart två år sedan.
Inte nog med att låtarnas styrka aldrig sviktade under hela konserten. Hon har även själv blivit en mycket säker scenartist när hon ledigt och naturligt kommunicerade med folkparkspubliken. Hon etablerade viktig kontakt som få artister klarar av under en hel livstid.
Anne-Lie omgav sig med ett scenbygge som blivit allt vanligare i rockbranschen. Trummorna (Rolf Alex) till vänster och basisten, i det här fallet Tommy Cassemar, i centrum som gav fritt spelrum för gitarristen Mats Claesson och framförallt det suveräna samarbetet mellan Anne-Lie och saxofonisten Erik Häusler.
Bara i kombinationen Rydé/Häusler växte många låtar rakt upp i himlen när Anne-Lie avslöjade influenser från den tidigare arbetskamraten Py Bäckman. Hon är också på god väg att gå i hennes framgångsrika fotspår.
Konsertens dryga timme var en jämn mix från båda hennes album där de äldre låtarna har fått nyttiga ansiktslyftningar i form av nya spännande arrangemang. "Cirkulerar" och "Segla på ett moln" (med ett fabulöst saxsolo av Häusler) var exempel på låtar som kommer att hålla i många, många år.
Hennes senaste album är jämnare men saknar i viss mån en rejäl hit av samma dignitet som "Segla på ett moln" men personligen fann jag första extralåten "I stillhet" innehålla samma underbart hypnotiserade effekter.
Medan ballader är hennes stora styrka gjorde hon även hårdrock av bästa märke där aggressioner och förakt är ersatta av kärlek och mod. Även Kiss-låten "Heaven's on fire", som blev till allsång, lyckades hon göra intressant.
Hennes covers i övrigt var välvalda och noggrant genomförda. "Anyone who had a heart" har alltid funnits i hennes scenrepertoar och numera på svenska i ett annorlunda arrangemang. Janis Joplins "Move over" och Ike & Tina Turners "River deep mountain high" är låtar som få, om ens någon, vågat sig på tidigare.
En ovanligt uppsluppen och sångglad Örebropublik fick Anne-Lie och grabbarna i bandet att överträffa sig själva och, enligt egen utsago, åstadkomma sin bästa konsert under sommarens två månader långa turné.
Bandet:
Mats Claesson, gitarr och sång
Mats Olausson, keyboards och sång
Rolf Alex, trummor
Tommy Cassemar, bas
Erik Häusler, saxofon
LÃ¥tarna
Och vindarna vänder
Ögon ser mig
Ansikte mot ansikte
Stiger upp, faller ner
Cirkulerar
Ännu en förlorad dag
Svindlande ljus
River deep mountain high
Heaven's on fire
Jag vägrar
Extralåtar
I stillhet
Move over
Extra extralåtar
En enda väg
Segla på ett moln
/ HÃ¥kan
#32. dvd: Royal Albert Hall London 05
I min skivhylla: The Photos
<< | September 2016 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: