Blogginlägg
Covers: Nilsson
NILSSON: A Little Touch of Schmilsson in the Night (RCA, 1973)
Utan att det är någon typ av favoritcoversskivor har jag genom åren skrivit om flera skivor där gamla låtar, pre-rock'n'roll, varit huvudingrediens. Så kallade evergreens eller låtar vars rötter härstammar i The American Songbook. Bara för några veckor sedan skrev jag om Annie Lennoxs "Nostalgia" och det har förekommit artister som Joe Jackson, Ringo Starr, Robbie Williams och Buster Poindexter i den alldeles för förutsägbara genren. Det är nämligen av det skälet, kan också bero på bristande personlighet, jag har undvikit att uppmärksamma Rod Stewarts fyra skivor med "The great american songbook"-tema som han gav ut på lika många år 2002-2005. Men jag kanske, kanske får lust att analysera även de skivorna någon gång i framtiden.
Nåväl, i 1970-talets inledning var det inte så vanligt att pop- och rockartister ägnade hela album åt gamla evergreens så Harry Nilssons djupdykning i gammalt låtmaterial kom tämligen överraskande 1973. På flera sätt överraskande. Nilsson hade vid den här tidpunkten en ganska kommersiellt framgångsrik karriär. Året före hade han toppat listorna med sin version av Badfingers "Without you" och på sina rockskivor kompades han av gräddan av engelska rockmusiker innan han plötsligt bestämde sig för att göra en skiva med amerikanska standardlåtar med huvudsakligen stora stråkarrangemang som komp.
Han var sedan länge vän med Derek Taylor, Beatles gamle pressofficer, sedan denne 1965 flyttat till USA. Taylor tipsade sina forna Beatles-vänner tidigt om Nilssons musik och på 70-talet blev John Lennon och Nilsson kompisar både i studion och på krogen. Vänskapen med Taylor resulterade i att han fick producera "A Little Touch of Schmilsson in the Night", hans första och enda skivproduktion.
Orkesterarrangemangen, av veteranen Gordon Jenkins som hade jobbat med både Frank Sinatra, Louis Armstrong och Billie Holiday, spelar en betydande huvudroll på skivan. Rockmusikerna lyser med sin frånvaro och gitarristen Judd Proctor har verkligen en underordnad roll i det här sammanhanget.
Skivan inleds med några strofer från "As time goes by" (för övrigt också titeln på en bok som Derek Taylor gav ut 1990) som sedan följs av en underhållande rad gamla för mig inte så kända melodier. Nilsson blev med åren känd för sina grova och skrovliga stämma men här sjunger han riktigt vackert och anpassat.
1. "Lazy Moon" (Bob Cole/J. Rosamond Johnson) – 3:20
1905. Billy Murray - Haydn Quartet.
2. "For Me and My Gal" (Edgar Leslie/E. Ray Goetz/George W. Meyer) – 2:47
1917. Van and Schenck.
3. "It Had to Be You" (Isham Jones/Gus Kahn) – 2:45
1924. Sam Lanin and his Orchestra.
4. "Always" (Irving Berlin) – 1:34
1926. Henry Burr.
5. "Makin' Whoopee" (Gus Kahn/Walter Donaldson) – 4:25
1928. Från musikalkomedin "Whoopee!" med Eddie Cantor.
6. "You Made Me Love You" (Joseph McCarthy/James V. Monaco) – 2:32
1913. Al Jolson.
7. "Lullaby in Ragtime" (Sylvia Fine) – 3:39
1959. Från filmen "The five pennies".
8. "I Wonder Who's Kissing Her Now" (Joe Howard/Harold Orlob/Frank R. Adams/Will M. Hough) – 2:40
1909. Från musikalen "The Prince Of To night".
9. "What'll I Do?" (Irving Berlin) – 2:25
1923. Musikalen "Music box revue" med Grace Moore och John Steel.
10. "Nevertheless (I'm in Love with You)" (Bert Kalmar/Harry Ruby) – 2:38
1931. Ambrose And His Orchestra.
11. "This Is All I Ask" (Gordon Jenkins) – 3:35
1964. Från albumet "The Wonderful World of Andy Williams" med Andy Williams.
12. "As Time Goes By" (Herman Hupfeld) – 3:21
1931. Skriven för Broadway-musikalen "Everybody's welcome".
/ HÃ¥kan
Missförstådd sångerska...
Oväntad imponerande upplevelse
<< | Februari 2016 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: