Blogginlägg
Live At Heart: första kvällen
Foto: Anders Erkman
Storbandet Jeremias Session Band trängdes på East Wests lilla scen.
Årets upplaga av Live At Heart fick en flygande start på onsdagskvällen. Festivalen inleddes för min del med Mathias Lilja (recension följer här lite senare) och en konsert som var alldeles utsökt och ett stort personligt genombrott för en ihärdigt arbetande artist. På Level var det packat med folk och jag upplevde kvällen i övrigt som en total publiksuccé. Mycket folk på Clarion Hotel, där jag såg Marie Lalá och The Cautionary Tales, och under Jeremias Session Bands konsert på East West var det trångt, svettigt och festligt. Jag avslutade kvällen/natten med ytterligare en recensionskonsert med Pete & the Poets (som också kommer att publiceras här).
Eftersom det nästan är omöjligt att planera och prioritera den här festivalen så bjöd första kvällen på några spontana grepp från min sida. Förutom recensionskonserterna hade jag inget planerat i detalj. Efter den magnifika öppningen med Lilja gick jag efter tips till Clarion Hotel där för mig okända Marie Lalá, som i programmet beskrevs som "pop" men var så mycket mer, uppträdde.
På scenen omgav sig skönsjungande Marie med ett generöst band på sju man och det var mycket underhållande att se och höra blåset och hela bandet, inklusive en kille på slagverk till vänster om trummisen, vara så tajt. Och ännu en gång var det ett fantastiskt bra scenljud som förhöjde upplevelsen.
Enligt uppgift var det låtarna från hennes senaste album, "Surrender my soul", dominerade scenrepertoaren. När hon fick chansen att göra en extralåt blev det problem och hon kom efter ett tag överens med sina musiker att framföra en låt på svenska, en ballad som nästan lät religiös i utformningen.
Jag hade sedan några funderingar på att återvända till Level där den amerikanska sångerskan och fiolspelaren Barbara Lamb skulle uppträda. Men efter råd från en vän, som vill förbli anonym, så valde jag att stanna kvar på Clarion och fick en fin och anspråkslös men ändå imponerande upplevelse med The Cautionary Tales, en lokal akustisk trio under ledning av Dan Toresson.
Toresson spelade tidigare i Winchester Widowmakers, ett akustiskt gäng med rötterna i folkmusiken. WW var faktiskt det första bandet jag såg på den första kvällen på den första Live At Heart-festivalen 2010. Toresson på akustisk gitarr, tillsammans med en basist och banjospelare, har gått i samma genuina spår fast det musikaliska uttrycket är nu mer avskalat i både arrangemang och tempo. Alla killarna sjöng och det var stundtals bedövande vackra röster som mötte varandra.
Promenad till East West och den totala publiksuccén med Jeremias Session Band. Musikaliskt är det här storbandet så etablerat och repertoaren så välkänd att det var, förutom en ny sång med Karin Wistrand vid mikrofonen, svårt att upptäcka direkta överraskningar. Däremot var det ju otroligt spännande att se hur sju man och en kvinna fick plats på East Wests begränsade scenyta.
Från "Sveriges hjärta" till "En dräng i stan" blev det ändå en tät intressant klubbspelning för ett band som nästan alltid uppträder på större scener i större lokaler. Sedan var det också intressant hur scenen möblerades om inför Pete & the Poets konsert. De två huvudsångarna plus saxofonisten Niklas Bäcklund gick av scenen, Peter Nygrens piano flyttades närmare centrum och en bongospelare fick också plats.
En av den första kvällens riktigt underhållande detaljer var att se och höra teamet Clas Olofsson och Fredrik Landh uppträda i tre olika konstellationer. Först tillsammans med Mathias Lilja då Landh, ofta basist, spelade trummor och Olofsson spelade hisnande vackra toner på både pedal steel och lap steel och plockade även fram mandolinen vid ett tillfälle.
Sedan var de traditionsenligt tillbaka i Jeremias Session Band och även Pete & the Poets. Dessutom ska herrarna spela i ytterligare två konstellationer på Live At Heart, bakom Sara Nordenberg och Peter Hallström fredagkväll på Stadsträdgården.
För att reda ut i det nästan ogenomträngliga nätet av artister i programmet för Live At Heart krävs det värdefulla tips om artister som har spelat och ska spela. Fast i mitt fall igår visade det sig, utan att jag direkt tänkt på det, att ingen av artisterna jag såg uppträder igen på festivalen.
/ HÃ¥kan
"Sidekick stories"
Efterlängtad triumf för Lilja
<< | September 2013 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: