Blogginlägg
Singlar#9: BILLY BREMNER
BILLY BREMNER: Shatterproof (Arista, 1984)
JAG VILL BARA UPPREPA VAD JAG SKREV HÄR FÖR BARA EN DRYG MÅNAD SEDAN: "I mina bästa stunder är jag övertygad om att Elvis Costello är en av världens bästa låtskrivare." Då handlade det om "Girls talk" med Dave Edmunds och nu handlar det om "Shatterproof" med Billy Bremner. Två låtar som Costello visserligen själv har släppt på skiva, men i väldigt lågprofilerade sammanhang, men det är i händerna på andra artister och producenter som låtarna har växt och blivit oförglömliga singelögonblick.
Det finns en vag dokumentation av Costellos egen historia kring "Shatterproof". Någon gång 1982-1983 spelade han in en demoversion av låten som sedan blev liggande i en ouppmärksammad byrålåda, typ, innan producenten Will Birch hittar låten och presenterar den för Billy Bremner som 1984 fortfarande var på jakt efter singelframgångar och kommersiell uppmärksamhet överhuvudtaget.
Nej, historien är enklare än så. Och Will Birch berättade det här för mig nyligen:
"I think EC always promised Billy a song if he ever made an album (as did Chris and Glenn of Squeeze). The demo turned up, we did it. All of these artists were part of the 'Riviera Global' stable at some point and collaboration was encouraged."
Efter de hyfsat populära Stiff-singlarna "Loud music in cars" och "Laughter turns to tears" plus Demon-parentsen "Meek power" fortsatte samarbetet mellan Bremner och Birch på ett nytt skivbolag, Arista, med ett planerat album i sikte. Ambitionen i samarbetet Bremner/Birch var att huvudsakligen göra originalmaterial men accepterade naturligtvis material från kvalificerade låtskrivare.
Till inspelningarna av albumet "Bash!" kallade producent Birch in i stort sett samma musiker som kompade Bremner på Stiff-singlarna. Det var egentligen bara basisten Dave Kerr-Clemenson som var ny medlem i sammanhanget. Han hade spelat i sena upplagor av Edison Lighthouse och White Plains innan han i mitten på 70-talet blev medlem i den engelska gruppen Fastbuck som albumdebuterade 1976 och existerade i många år. Efter Arista-äventyret använde sig Bremner av Fastbuck som kompgrupp på singeln "Endless sleep" (1984).
Övriga musiker på "Shatterproof" förutom Bremner på gitarr och sång är Bobby Irwin, trummor, och Billy Livsey, keyboards. Irwin var vid tillfället medlem i Nick Lowe & His Noise To Go och amerikanen Livsey hade varit flitigt anlitad studiomusiker i England under 70-talet. Fast medlem i Harley Quinne och Ronnie Lane & Slim Chance och spelade senare med namn som Gallagher & Lyle, Kevin Ayers, Jess Roden, Roger Chapman, Leo Sayer och Gerry Rafferty. Innan han numera återfinns i Nashville som låtskrivare och producent.
"Shatterproof"-singeln släpptes i mars 1984 som en försmak på "Bash!" som kom i maj. Jag minns än idag när jag första gången fick 12"-varianten i min hand, lyssnade med stora öron på skivan och blev underbart imponerad och glad över låten, produktionen och inte minst Billy Bremners röst som stundtals befinner sig i de högre magiska registren. Dit Billy mycket sällan varken kan eller vill nå på sina konserter numera. Att få höra "Shatterproof" live har varit ett ouppnåeligt önskemål under många år.
Den ordinarie b-sidan på 7"-varianten är "Look at that car", ännu en billåt av Birch/Bremner, som aldrig kom med på "Bash!". En ordinär snabb rocklåt med imponerande körsång. Bonuslåten på 12"-formatet är "Musclebound", som inte heller kom med på "Bash!". Ännu en typisk rock-b-sida som Bremner skrev tillsammans med Kenny Pickett, mest känd som sångare i The Creation på 60-talet och sedan framgångsrik låtskrivare i många andra sammanhang.
Singeln har graveringen "Billy sings Elvis the effect is Shatterproof" i vinylen. Det skulle dröja till februari 1995 innan Elvis Costello gav ut sin demoversion av "Shatterproof", som extraspår på återutgivningen av "Punch the clock".
A-sidan:
/ HÃ¥kan
Singlar#10: KIRSTY MacCOLL
Singlar#8: RONNIE SPECTOR & THE E STREET BAND
<< | Maj 2013 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: