Blogginlägg

Singlar#24: GENE CLARK

Postad: 2013-04-10 07:52
Kategori: SINGLAR 100-1


GENE CLARK: Life’s greatest fool (Asylum, 1974)

DET TOG MIG MÅNGA ÅR ATT REDA UT VEM SOM VAR VEM AV GENE CLARK och Michael Clarke i Byrds i mitten på 60-talet. Efternamnen var lätt att förväxla och när det gällde Gene Clark hade jag nog svårt att förstå att han betydde så mycket i ett band där de i mina ögon spektakulära profilerna hette Roger McGuinn och David Crosby. Men innan McGuinn tog över låtskrivandet och Crosby blev en färgstark medlem i Byrds var det faktiskt Gene Clark som levererade låtarna. Men det var jag inte medveten om då.
   PÃ¥ b-sidan till Byrds debutsingel "Mr tambourine man" var det Clark som skrev "I knew I'd want you". PÃ¥ nästa singel "All I really want to do" skrev han "I'll feel a whole lot better" pÃ¥ b-sidan och även pÃ¥ Byrds tredje singel skrev han b-sidan "She don't care about time". Sedan skrev Clark a-sidan pÃ¥ nästa singel, "Set you free this time" och innan han lämnade Byrds 1966 var han med ock skrev bandets stora hit "Eight miles high". Dessutom hade han skrivit Ã¥tskilliga lÃ¥tar pÃ¥ bandets tvÃ¥ första album.
   Flygrädsla och orättvisa med copyright-inkomster gjorde att Clark lämnade Byrds i mars 1966. Soloskiva, Ã¥tervände kort (tre veckor i oktober 1967) till Byrds, bildade Dillard & Clark som blev nÃ¥got av föregÃ¥ngare i countryrockvÃ¥gen innan han 1969 Ã¥terigen blev soloartist samtidigt som han gjorde tillfälliga inhopp i Flying Burrito Brothers. Men allt det här var jag aldrig medveten om dÃ¥ när det hände.
   Nej, min klara medvetenhet om Gene Clarks storhet vaknade pÃ¥ allvar först (alldeles för sent, kan tyckas) pÃ¥ Byrds Ã¥terföreningsskiva (1973) där hans "Full circle" och "Changing heart" var albumets klart mest framträdande lÃ¥tar tillsammans med den unika Neil Young-covern "(See the sky) about to rain".
   Just "Full circle" blev första singel frÃ¥n albumet och fokuseringen pÃ¥ Clark gjorde att skivbolagschefen David Geffen även knöt Clark till sitt bolag Asylum. Och dÃ¥ föddes idéerna pÃ¥ Gene Clarks nästa soloalbum "No other" med förstasingeln "Life's greatest fool" som inledde hela skivan som en stor härlig och mäktig höjdpunkt. NÃ¥gon har beskrivit skivan som en mix av Bob Dylan och Buck Owens. LÃ¥ten befinner sig tveklöst i countrygenren men jag vill ändÃ¥ inte placera denna fantastiska lÃ¥t i nÃ¥gon traditionell genre. Det finns bÃ¥de ett majestätiskt skimmer och en gospeltouch över hela arrangemanget, storslaget men ändÃ¥ ytterst känslofyllt med den i texten ansprÃ¥kslösa slutsatsen "Too much loneliness makes you grow old".
   Thomas Jefferson Kaye, mannen bakom produktionen pÃ¥ "Life's greatest fool" och hela "No other"-albumet, var 1974 etablerad bÃ¥de som producent och artist. Han hade producerat "96 tears" med Question Mark & the Mysterians, "Dead skunk" med Loudon Wainwright och album med Bob Neuwirth och Michael Bloomfield. Och hade precis debuterat med sitt eget album "First grade".
   Musikerna och kören pÃ¥ "Life's greatest fool" är en imponerande samling: Rytmsektionen Russ Kunkel (felstavat Kunkle pÃ¥ omslaget...), trummor, och Lee Sklar, bas. Gitarristerna Jerry McGee, Steve Bruton och Jesse Ed Davis förutom Clark själv. Övriga är Michael Utley, keyboards, Joe Lala, percussion och den mäktiga kören Ronnie Baron, Cindy Bullens, Claudia Lennear, Venetta Fields, Clydie King och Shirley Matthews.
   PÃ¥ b-sidan "From a silver phial", som är en nÃ¥got mindre arrangerad balladbaserad lÃ¥t hämtad frÃ¥n samma album (inleder andrasidan), spelar samma Kunkel, Sklar, Utley, Lala, McGee, Ed Davis plus Chris Hillman pÃ¥ mandolin med bara Poco-medlemmen Tim Schmit i kören.

A-sidan:


B-sidan:


/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (529)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (177)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< April 2013 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...

Mikael Johansson 27/06: Var där i konserthuset 1977, 16 år gammal. Visste inte riktigt vad som väntad...

Kjell J 16/06: Kolla gärna in denna ytterst förträffliga Youtube-kanal:@YesterdaysPapers (ti...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.