Blogginlägg
Singlar#24: GENE CLARK
GENE CLARK: Life’s greatest fool (Asylum, 1974)
DET TOG MIG MÅNGA ÅR ATT REDA UT VEM SOM VAR VEM AV GENE CLARK och Michael Clarke i Byrds i mitten på 60-talet. Efternamnen var lätt att förväxla och när det gällde Gene Clark hade jag nog svårt att förstå att han betydde så mycket i ett band där de i mina ögon spektakulära profilerna hette Roger McGuinn och David Crosby. Men innan McGuinn tog över låtskrivandet och Crosby blev en färgstark medlem i Byrds var det faktiskt Gene Clark som levererade låtarna. Men det var jag inte medveten om då.
På b-sidan till Byrds debutsingel "Mr tambourine man" var det Clark som skrev "I knew I'd want you". På nästa singel "All I really want to do" skrev han "I'll feel a whole lot better" på b-sidan och även på Byrds tredje singel skrev han b-sidan "She don't care about time". Sedan skrev Clark a-sidan på nästa singel, "Set you free this time" och innan han lämnade Byrds 1966 var han med ock skrev bandets stora hit "Eight miles high". Dessutom hade han skrivit åtskilliga låtar på bandets två första album.
Flygrädsla och orättvisa med copyright-inkomster gjorde att Clark lämnade Byrds i mars 1966. Soloskiva, återvände kort (tre veckor i oktober 1967) till Byrds, bildade Dillard & Clark som blev något av föregångare i countryrockvågen innan han 1969 återigen blev soloartist samtidigt som han gjorde tillfälliga inhopp i Flying Burrito Brothers. Men allt det här var jag aldrig medveten om då när det hände.
Nej, min klara medvetenhet om Gene Clarks storhet vaknade på allvar först (alldeles för sent, kan tyckas) på Byrds återföreningsskiva (1973) där hans "Full circle" och "Changing heart" var albumets klart mest framträdande låtar tillsammans med den unika Neil Young-covern "(See the sky) about to rain".
Just "Full circle" blev första singel från albumet och fokuseringen på Clark gjorde att skivbolagschefen David Geffen även knöt Clark till sitt bolag Asylum. Och då föddes idéerna på Gene Clarks nästa soloalbum "No other" med förstasingeln "Life's greatest fool" som inledde hela skivan som en stor härlig och mäktig höjdpunkt. Någon har beskrivit skivan som en mix av Bob Dylan och Buck Owens. Låten befinner sig tveklöst i countrygenren men jag vill ändå inte placera denna fantastiska låt i någon traditionell genre. Det finns både ett majestätiskt skimmer och en gospeltouch över hela arrangemanget, storslaget men ändå ytterst känslofyllt med den i texten anspråkslösa slutsatsen "Too much loneliness makes you grow old".
Thomas Jefferson Kaye, mannen bakom produktionen på "Life's greatest fool" och hela "No other"-albumet, var 1974 etablerad både som producent och artist. Han hade producerat "96 tears" med Question Mark & the Mysterians, "Dead skunk" med Loudon Wainwright och album med Bob Neuwirth och Michael Bloomfield. Och hade precis debuterat med sitt eget album "First grade".
Musikerna och kören på "Life's greatest fool" är en imponerande samling: Rytmsektionen Russ Kunkel (felstavat Kunkle på omslaget...), trummor, och Lee Sklar, bas. Gitarristerna Jerry McGee, Steve Bruton och Jesse Ed Davis förutom Clark själv. Övriga är Michael Utley, keyboards, Joe Lala, percussion och den mäktiga kören Ronnie Baron, Cindy Bullens, Claudia Lennear, Venetta Fields, Clydie King och Shirley Matthews.
På b-sidan "From a silver phial", som är en något mindre arrangerad balladbaserad låt hämtad från samma album (inleder andrasidan), spelar samma Kunkel, Sklar, Utley, Lala, McGee, Ed Davis plus Chris Hillman på mandolin med bara Poco-medlemmen Tim Schmit i kören.
A-sidan:
B-sidan:
/ HÃ¥kan
Nu är det bara skägget kvar
Commando igen
<< | April 2013 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: