Blogginlägg
Kajsa Grytts röst en oslipad diamant
Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 1/12 1988
KAJSA & MALENA
Rockmagasinet/Kulturhuset, Örebro 29 november 1988
Jag minns på rak arm inte det exakta datumet men Kajsa Grytts och Malena Jönssons konsert på dåvarande Rockmagasinet i början på oktober förra året var en av konserthöjdpunkterna 1988. Då tog de publiken med en lågmäld storm med hjälp av bara akustisk gitarr, piano och röst.
I tisdagskväll var de tillbaka på samma scen som numera bär namnet Kulturhuset. Även förutsättningarna var annorlunda. På den turné som inleddes förra veckan har Kajsa & Malena den här gången valt att omge sig med ett kompband.
Ambitionen var glädjande nog inte att på scen reproducera det sound som förekommer på deras nyligen utgivna album "Den andra världen". En skiva som är den perfekta balansgången mellan teknologi och innerlighet.
Jag hissade varningsflagg innan skivan kom och det fanns även ett uns av tvivel när jag den vinterkalla kvällen begav mig till Kulturhuset i tisdags.
Albumet från vilken majoriteten av den nuvarande scenrepertoaren var hämtad är så lyhört arrangerad och smakfullt producerad att det onekligen var en svår uppgift att översätta den till scenmagi.
Dessutom befinner sig Kajsa & Malenas båda producenter, Backa Hans Eriksson och Anders Herrlin, på andra turnéer med större artister som Ulf Lundell respektive Roxette.
Men 2/3-delar av kompet var ändå rutinerat och välkänt i form av Werner Modiggård, trummor, och Matts Alsberg, bas. Det var dock den för mig okände gitarristen Torbjörn Löfman som överraskade mest med sin stundtals ljuvligt ljudande slidegitarr.
Mycket av materialet på albumet är programmerade synthar och trummaskiner men Kajsa & Malena gjorde aldrig något försök att likna det soundet med levande musiker bredvid sig.
Men med så många särklassiga låtar på repertoaren så spelade det ingen roll attdet blev lite tyngre och mer handfast. Modiggård kunde dock ibland bli lite väl muskulös i sitt trumspel.
Ovädret i södra Sverige hade försenat tekniker och teknik men trots några få rundgångstendenser fungerade allt mirakulöst under konserten. Sång och piano var härligt framträdande.
Kajsa Grytts röst var en oslipad diamant som kunde sjunga så simpla böner som "Kom tillbaks" på många olika sätt. OK, även lite falskklingande utan att det störde.
Det var givetvis en styrka både i materialet och hos artisterna själva att kunna arrangera om låtarna efter nya förutsättningar.
Den blandande publiken på Kulturhuset gillade uppenbart de nya låtarna men älskade också de tre låtarna från det förra albumet. Bland annat en snabbare men ändå helt gudomlig version av "Han säger".
Efter några hejdlösa covers som extralåtar, bland annat Tant Struls gamla "Slicka mig ren", avslutades konserten på ett mycket koncentrerat sätt med "Brev från ett torg". Kajsas ensamma och gripande röst till Malenas ljuvliga pianospel.
"Jag vet inte vad sanning är?" sjöng hon som sista textrader. Sanning är att Kajsa & Malenas konsert var en bländande fullträff.
Kajsa Grytt, gitarr och sång
Malena Jönsson, keyboards
Werner Modiggård, trummor
Matts Alsberg, bas
Torbjörn Löfman, gitarr
LÃ¥tarna:
Blå måne
DÃ¥ fanns bara du och jag
Ensam september
Kom tillbaks
Bli min
I den ljusa kvällen
Säg att du sjunger än
Om du kunde sig mig
Hon
Han säger
NÃ¥gonstans
Vatten och sand
Extralåtar
Jolene
It makes no difference
Slicka mej ren
Brev från ett torg
/ HÃ¥kan
Singlar#15: DUCKS DELUXE
Singlar#14: BILLY BREMNER
<< | Maj 2013 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: