Blogginlägg

STIFF#13: Ian & the Blockheads

Postad: 2009-01-12 09:05
Kategori: Stiff


IAN & THE BLOCKHEADS: Hit me with your rhythm stick/
MICHAEL GALLAGHER, JOHN TURNBULL, DAVEY PAYNE, NORMAN WATT-ROY, CHARLIE CHARLES, CHAZ BLOCKHEAD & IAN BLOCKHEAD:
There ain’t half been some clever bastards (Stiff BUY 38)
Release: 7 december 1978


Efter över två år som existerande skivbolag skulle Stiff äntligen, i januari 1979, få sin hett efterlängtade nummer ett på Englandslistan, ”Hit me with your rhythm stick”. En låt som omsvärmats med kontroversiella analyser och missförstånd. Inte minst för snart två år sedan när låten figurerade i svensk turistreklam.
   Ian Dury framstod väl aldrig under sin livstid som fin i kanten eller städad engelsk förnäm person. Han ville gärna reta upp, gå över gränsen och uppträda som kontroversiell. Med tanke på många andra texter han har skrivit, exempelvis ”You’re more than fair” och ”Razzle in my pocket”, så finns det väl anledning att misstänka en och annan lurig undermening i den för övrigt alldeles fantastiska texten där geografiska platser seglar förbi på ett alldeles förtjusande sätt. Medan Dury sjunger på både tyska och franska. Så här inleds låten:
   In the deserts of Sudan
   And the gardens of Japan
   From Milan to Yukatan
   Every womans, every man

   Hit me with your rhythm stick
   Hit me, hit me
   Je t'adore, ich leibe dich
   Hit me, hit me, hit me
   Hit me with your rhythm stick
   Hit me slowly, hit me quick
   Hit me, hit me, hit me


Ian Dury & Blockheads fjärde Stiff-singel skulle alltså bli hans största hitlåt men kanske inte hans allra mest kända. Där har nog ”Sex & drugs & rock & roll” en tveklöst framskjuten position.
   "Hit me..." skrevs av Dury och bandets gitarrist/pianist Chaz Jankel och Chaz har berättat att den skrevs i Rolvendon i Kent under en jamsession. Den spelades in i The Workhouse Studio på Old Kent Road i London där albumet “New boots and panties” tidigare hade spelades in. Men ”Hit me with your rhythm stick” gavs ut som en typisk singel mellan albumen och fanns därför inte med på nästa Dury/Blockeads-album ”Do it yourself” som släpptes i maj 1979.
   Förklaringen till den gränslösa framgången för Ian Durys låt är både bandets famtastiska framträdande, Jankels piano längst fram, Davey Paynes blåsande i två saxofoner och den smittande discorytmen i arrangemanget.
   Vid det här ögonblicket var Stiff-etiketten helt vit med, på a-sidan (”A wing”), en stor och en liten rosa prick, och på b-sidan (”B wing”) massor av lika stora rosa prickar. Ingen producent finns nämnd men under ”Hit me…” finns noteringen ”Under the musical direction of Chaz Jankel”.
   Det märkliga är att bandnamnet på etiketten saknar Durys efternamn fast singeln i alla media, från Tobbes Stiff-sida, Bert Muirheads bok till Stiffs officiella diskografi, skriver Ian Dury & the Blockheads.
   B-sidans lustiga credit på samtliga medlemmar i bandet ger en maffig artistkavalkad på etiketten. Låten ”There ain’t half been some clever bastards” har Dury skrivit med sin tidigare Kilburn & the High Roads-kompanjon Russell Hardy. Låten är en charmig mix av engelsk music hall och easy listening med poesi av yttersta kvalité där Dury kommenterar både Noel Coward, Van Gogh och Segovia med en tungvrickande inledning:
   Noel Coward was a charmer
   As a writer he was Brahma
   Velvet jackets and pyjamas
   The Gay Divorce and other dramas


Och etiketten har ytterligare några lustiga, inte alltid så lättanalyserade utrop i form av ”Late start high on fence” och ”Segovia rules”.
   Men på det sedvanligt läckra Barney Bubbles-designade omslaget står det Ian Dury and the Blockheads som artist på a-sidan och det förkortade ID and the Blocks på b-sidan.

På cd: Båda singellåtarna återfinns som bonusspår på nyutgåvan av ”Do it yourself” (Demon, 2004).
YouTube: Två versioner. Dels den officiella videon till ”Hit me with your rhythm stick” och sedan ett liveframträdande.





/ Håkan




10 år (90)
Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Krönikor (187)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Örebro (96)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Januari 2009 >>
Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.