Blogginlägg från 2014-04-06

"Moneybrother" gav allt på svenska

Postad: 2014-04-06 16:58
Kategori: Live-recensioner



ANDERS WENDIN
East West Sushi, Örebro 4 april 2014
Konsertlängd: 22:07-22:49 och 23:03-23:45 (84 min)
Min plats: 5 meter till höger om scenen.


Fredagskvällens konsert med Moneybrother, förlåt Anders Wendin, på ett utsålt, trångt och fullpackat East West Sushi kan mycket väl ha varit hans mest personliga spelning i Örebro. Staden har funnits med på de flesta turnéplaner genom åren. Jag har upplevt en handfull konserter, men långtifrån alla, men premiärkonserten under hans riktiga namn hade allt ett personligt framträdande kräver.
   För bara några veckor sedan kom Wendins första skiva under eget namn, "Dom ska få se vem dom roat sig med", där han för första gången framför egna svenska låtar. På sitt eget språk blir texterna givetvis mycket mer personliga men jag har ännu inte riktigt smält hans förvandling från engelskspråkig rock/soulsångare till svensk singer/songwriter. Tradition och rutin väger tungt i såna här sammanhang.
   Men Wendin vet vad show är, vet att leverera, bjuda på sig själv i mer än 100 procent och kan dessutom höja stämningen i en lokal med sin blotta närvaro och några smarta temperaturhöjande mellansnack. Och med den arsenalen i bakfickan och ett fullt svängigt kompband bredvid och bakom sig på den i sammanhanget lilla scenen kunde ingenting gå fel på konserten. En konsert som uteslutande framfördes på svenska med nya skivan som en grund i repertoaren.
   Från första till sista låt, som råkade vara senaste albumets första och sista låt, var det ett taggat tajt band som bjöd på både underhållning och lyhörda arrangemang. Och längst fram den ödmjuka Wendin som var så tacksam för publikresponsen och förvandlade sushirestaurangen till en mörk het rockklubb för en kväll.
   Kompbandets sammansättning hade naturligtvis en stor del i den här lyckade konserten. Där kända profiler som blåsduon Gustav Bendt och Viktor Brobacke, som också gjorde stora insatser vid sångmikrofonen, trummisen Magnus "Norpan" Eriksson och basisten och inte minst sångaren Henrik ”Kisa” Nilsson, gav nykomlingarna i gänget, Magnus Stinnerbom på gitarr och andra stränginstrument (fiol!) och klaviaturtjejen Mikaela Hansson som också sjöng, en underbar start.
   Majoriteten av scenmaterialet var alltså hämtat från det aktuella albumet men eftersom låtarna på svenska var kvällens uteslutande tema fanns det även plats för några låtar från "Pengabrorsan"-skivan där Moneybrother och andra hade skrivit svenska texter till utländska låtar. Bland annat petade han som sista låt i första avdelningen in den tämligen obskyra extrabonuslåten från coverskivan, "Bara ett fån gör så mot sig själv", som alltså är Wendins tolkning av Arthur Prysocks "Only a fool breaks his own heart". En låt som är känd från Nick Lowes senare skivor.

/ Håkan

Jubileumsdag för svensk pop

Postad: 2014-04-06 14:21
Kategori: Blogg



Idag jubileras det - på många fronter. För det första är det idag 40 år sedan ABBA vann den historiska segern i Eurovision Song Contest i Brighton med "Waterloo". Och för det andra är det idag exakt 40 år sedan Björn Skifs, under artistnamnet Blue Swede, toppade den prestigefyllda USA-listan med "Hooked on a feeling". Superprofessionellt marknadsförda ABBA mot den hemkära och jordnära dalmasen Björn Skifs gjorde förutsättningarna för internationell lansering helt olika.
   ABBA-managern Stikkan Anderson tryckte bara på en knapp och ABBA-skivorna fanns tillgängliga i snart sagt alla länder medan den helt överraskande Skifs-framgången fick en skral uppföljning.
   ABBA-vinsten upplevde jag naturligtvis live via tv-sändningen den där lördagen i början på april 1974 och jag fick några dagar senare smaka på Björn Skifs så kallade stjärnstatus när han besökte Örebro för en konsert tillsammans med sitt Blåblus på Prisma.
   Det låter idag helt absurt men när Skifs eller Blue Swede toppade USA-listan var de ute på en vanlig enkel Sverige-klubbturné och ingen kunde bryta de engagemangen. Inte ens den redan planerade sommarturnén i folkparkerna gick att ändra på.
   Bara 11 dagar efter förstaplatsnoteringen satt jag och intervjuade Björn, just då USA:s (kanske världens) hetaste artist, en trappa ned på Prisma i Örebroi där de skulle uppträda.
   En jordnära dalmas, med minst två fötter på jorden, förklarade lite försynt att det trots allt var viktigare att ”göra rätt för sig” i Sverige innan USA väntade.
   - Jag har inte hjärta att svika de svenska folkparkerna i sommar, sa han till mig då.
Därför blev Blue Swede en klassisk one hit wonder med sin speciella version av "Hooked on a feeling". De följde visserligen upp den hitlåten med nya singlar och nya coverlåtar, "Silly Milly" och "Never my love", men namnet Blue Swede föll snabbt i glömska.
   Och till Melodifestivalen 1975 hade Björn Skifs och producenten Bengt Palmers (eller Ben GT Palmers som han kallade sig i USA...) snickrat ihop "Michelangelo" och den utländska marknaden var ett glömt kapitel.
   Kring Skifs framgångar med "Hooked on a feeling" uppstod det en liten storm i ett vattenglas när engelsmannen Jonathan King hävdade sin rätt till arrangemanget av "Hooked on a feeling". Låten var ursprungligen en hit 1968 med den amerikanske sångaren B J Thomas som med sin tämligen konventionella version nådde 5:e-platsen på USA-listan.
   1971 gjorde King en ny, helt annorlunda och lite lustig version av hitlåten "Hooked on feeling", adderade "ooga ooga ooga chacka"-hooken till refrängen, och fick en mindre hit i England, plats 23. När Blue Swedes skiva började klättra på listorna i USA, i februari 1974, släppte King på nytt sin version men fick ingen större uppmärksamhet.

/ Håkan




10 år (90)
Beatles (59)
Blogg (396)
Feber (5)
Filmklipp (129)
Grupper (16)
Jul (53)
Konserter (216)
Krönikor (136)
Larm (20)
Listor (45)
Maxi12" (35)
Minns (105)
Pubrock (13)
Stiff (49)
www (1)

<< April 2014 >>
Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        

Tommy Näzell 17/08: Tack för att du lagt upp detta Håkan. Det återkallar sköna minnen, vi var några ...

Per Magnusson 12/08: Hej Håkan, det skall bli spännande att följa din topplista gällande det bästa fr...

Tuffe Tom 24/07: Hej Håkan! Håller med om att Damn...kan vara höjdpunkten ihop med Hard Promis...

Mikael 18/06: Jag är helt enig med dig. Detta är Springsteens masterpiece! Helt oöverträffad i...

Lise-Lotte Andersson 12/06: Hej, Var på Bristol i Södertälje och såg Steve Gibbons kommer inte ihåg vilket ...

Bubbert 17/05: Det stämmer väl inte riktigt att Neil Young skrev den mycket personliga sången ”...

Mikael 7/05: Jag tycker nog du underskattar albumet "George Harrison", som jag tycker är ett ...

Jesper Larsson 27/04: Bra recension. Den konserten skulle man ha varit på! Briljant band som jag aldri...

Mikael Löwengren 26/04: "Det vi aldrig skulle få" var ursprungligen tänkt till bonus-CD:n på den norska ...

Marcus Wensby 18/04: Denna platta (som jag själv kallar "Den blå stolen") är ju helt fantastisk! Gil...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.