Blogginlägg från 2010-10-13
Covers: Gregson & Collister
GREGSON & COLLISTER: Love Is a Strange Hotel (Cooking Vinyl, 1990)
När den här skivan gavs ut ansåg nog Clive Gregson och Christine Collister, eller möjligen deras skivbolag, att paret var så pass kända att det räckte med efternamnen. Duon hade under några år innan givit ut tre album där depresenterades med både för- och efternamn.
Paret träffades i Richard Thompsons band som de båda tillhörde i mitten på 80-talet. Gregson hade då haft en känd karriär som ledare för Any Trouble och gjorde 1985 soloskivan ”Strange persuasions”. Collister var inte fullt lika allmänt känd men fick något av ett genombrott 1986 när hon sjöng ledmotivet till BBC-tv-serien om Fay Weldons bok ”En hon-djävuls liv och lustar”.
1987 gjorde paret sin första skiva tillsammans och tre år senare var det dags att producera en coverskiva av väldigt god kvalité. Clive var redan under Any Trouble-tiden intresserad av engelsk folkmusik i allmänhet och Richard Thompson i synnerhet. När han sedan fick chansen att bilda duett med Christine var det inte så konstigt att det lät väldigt mycket Richard & Linda Thompson om deras sound. Och Christine har ju en röst som är jämsides både Linda Thompson och Sandy Denny.
Musikaliskt står de med alla fyra fötterna i engelsk folkrock men materialet och urvalet av låtar är ändå inte så uppenbart hämtade från den genren.
Soundet är avskalat och arrangemangen lågmälda genom hela skivan. Alla instrument spelas av Clive och Christine på egen hand och hela skivan kan väl kostnadsmässigt anses vara lågbudget men musikaliskt finns det inga brister.
Christines röst lyser störst och vackrast på skivan och Clives piano eller akustiska gitarr gör allt för att framhålla hennes röstresurser. Inte så många utpräglade duetter på skivan men titellåten, där de växlar verser med varandra, och ”Always better with you” (fjärde låten på varje vinylsida…) är väl närmast ett demokratiskt samarbete. Och även på Merle Haggards fina ballad ”Tonight I started loving you again” som dessutom är inspelad live utan att det står på omslaget.
Inledningen på skivan med Jackson Browne-låten ”For a dancer”, en av de vackraste ballader jag vet, är ju en oerhört stark start på skivan. Med ett fint spelat piano i kompet och sedan kommer Clive in snyggt med rösten på slutet.
Men avslutningen, kanske skivans minst kända låt, är också en pärla. Även där spelar Clive piano och Christine sjunger ut sitt vemod med hela sin kropp och just de utdragna orden ”evening ends” får klockorna att stanna. Tro mig.
Paret, som även levde ihop under de här åren, gjorde ytterligare en skiva tillsammans ”The last word” (1992) men hade då separerat.
Låtarna:
01. For a Dancer (Jackson Browne)
1974. Från albumet "Late for the sky" med låtskrivaren.
02. Move Away Jimmy Blue (Justin Currie/Iain Harvie)
1989. Från albumet "Waking hours" med Del Amitri.
03. How Men Are (Roddy Frame)
1987. Från albumet "Love" med Aztec Camera.
04. Love Is a Strange Hotel (Boo Hewerdine/DardenSmith)
1989. Från albumet "Evidence" med Boo Hewerdine.
05. Even a Fool Would Let Go (Kerry Chater/Tom Snow)
1977. Från albumet "B J Thomas" med B J Thomas.
06. One Step Up (Bruce Springsteen)
1987. Från albumet "Tunnel of love" med låtskrivaren.
07. Things We Do for Love (Graham Gouldman/Eric Stewart)
1976. Singel med 10cc.
08. Lonesome Whistle (Jimmie Davis/Hank Williams)
1951. Singel med Hank Williams.
09. Same Situation (Mitchell)
1974. Från albumet "Court and spark" med låtskrivaren.
10. Always Better With You (Paul Carrack)
1982. Från albumet "Suburban voodoo" med låtskrivaren.
11. Today I Started Loving You Again (Merle Haggard)
1968. B-sida på singel med låtskrivaren.
12. The Most Beguiling Eyes (Stephen Fearing)
1988. Med titeln "Beguiling eyes" på albumet "Out to sea" med låtskrivaren.
/ Håkan
<< | Oktober 2010 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: