Blogginlägg från 2013-09-18

"Hosianna"

Postad: 2013-09-18 19:14
Kategori: Skiv-recensioner



LARS WINNERBÄCK
Hosianna
(Universal)


Winnerbäcks rad av utmärkta och ibland utsökta album fick sig en spricka, en uppenbar svacka, med senaste studioalbumet, skivan med den helt omöjliga titeln "Tänk om jag ångrar mig och sen ångrar mig igen". Musikaliskt var det inte lika komplicerat, snarare tvärtom. Ni kan läsa mina tankar om den skivan här.
   Ja, jag tyckte att hans rockmusik, som ju spelade huvudroll pÃ¥ den skivan, där hade blivit lite svulstig och närmade sig den opersonliga nivÃ¥n arenarock. Han hade kvar sitt gamla band, frÃ¥n den folkmusikinfluerade "Daugava"-skivan, som ändÃ¥ försökte rocka högljutt. Nu har han under en längre tid turnerat med ett "riktigt" rockband med Hellacopters-profilen Nicke Andersson i spetsen. En av svensk rockmusiks mest begÃ¥vade hjärnor.
   Nu finns delar av det bandet bakom Winnerbäck även pÃ¥ skiva och "Hosianna" fÃ¥r väl betecknas som en rock'n'roll-injicerad nystart fast den i sin helhet är en sedvanlig blandning av bÃ¥de konventionell rock, typiska Winnerbäck-ballader och material däremellan där kanske hans styrka är mest uppenbar.
   Och över allt det musikaliska ligger Winnerbäcks mörka, direkt svarta, klagande men ibland vemodigt vackra texter som blivit ett tungt utropstecken under i stort sett hela hans karriär. Inget nytt under solen där och de riktigt nya spännande greppen saknar jag överhuvudtaget pÃ¥ nya skivan.
   Däremot känns rockkänslan ärlig och naturlig. Inget spekulativt sneglande pÃ¥ sound och uppblÃ¥sta arrangemang som pÃ¥ senaste skivan. Även i de avskalade balladerna lever rockkänslan och dÃ¥ med en tydlig ThÃ¥ström influens i skivans mest ödesmättade och entoniga sekvenser. Behöver jag tillägga att känslan blir övertydlig när ThÃ¥ström dessutom lite oväntat dyker upp som duettsÃ¥ngare pÃ¥ en lÃ¥t?
   Skivan inleds lÃ¥gmält med "Vi Ã¥kte aldrig ut till havet"och är den melankoliska öppning som ibland Ulf Lundell sysslat med pÃ¥ mÃ¥nga av sina album. Redan i nästa lÃ¥t, "GÃ¥ med mig vart jag gÃ¥r" där ThÃ¥ström gör sin entré, blir det högpotent elektrisk rock, som nästan gÃ¥r överstyr i adrenalinstinn energi, men här finns inget kvar av det eleganta och slätkammade Kent- och Coldplay-soundet frÃ¥n förra skivan.
   Men i lÃ¥ten som följer, den pianobaserade "Monsterteorin", är det snyggare, mer planerat, uppbyggt och genomtänkt. Men fortfarande jordnära rockmusik. En av skivans bästa lÃ¥tar.
   Som i sin tur följs av ännu en upparrangerad pianodänga i halvfart med klockspel. "Vem som helst blues" är en självbiografisk berättelse och musikaliskt blir det stort med trumpeten pÃ¥ slutet.
   Sedan blir det Hellacopters-energi i en riktig burnout till lÃ¥t, den supersnabba, hetsiga och punkintensiva rocklÃ¥ten "Det gick inte", som kan bli en röjare av stora mÃ¥tt pÃ¥ den kommande turnén.
   Ambitionen att blanda fritt med olika typer av lÃ¥tar blir än mer pÃ¥taglig mot slutet av skivan. Först "Skolklockan", akustiska gitarrer och piano i en lyckad kombination i en alltmer intensiv ballad. Pianot har huvudrollen även i nästa lÃ¥t, överraskande poppiga "Utkast till ett brev". Med sträv, utlämnande och lite trÃ¥kig röst gör Winnerbäck sin Leonard Cohen pÃ¥ "Ett slags liv.
   Avslutningen pÃ¥ skivan är stark och majestätisk pÃ¥ olika sätt. "När det blÃ¥ser frÃ¥n ditt hÃ¥ll" är munspelsrock med breda, tjocka gitarriff och en melodi som växer. SÃ¥ den över sju minuter lÃ¥nga episka titellÃ¥ten. En sympatisk lÃ¥t i halvfart fast det inte händer sÃ¥ mycket melodiskt. Den genomgÃ¥ende plottriga gitarrfiguren, pianot och steelgitarren ger en suggestiv vällustkänsla.
   Som ni kan se hittar jag positiva sidor hos nästan alla lÃ¥tar pÃ¥ skivan. ÄndÃ¥ tycker jag när jag slutligen bedömer helheten pÃ¥ "Hosianna" att det är en mellanskiva frÃ¥n Herr Winnerbäck. Lite trött pÃ¥ lÃ¥nga lÃ¥tar och lÃ¥nga texter. Eller saknar jag helt enkelt nÃ¥gra upprymda och positiva lÃ¥tar, av typen "Solen i ögonen", som säkert hade gjort intrycket av hela skivan fulländad.

/ HÃ¥kan

Petty den store vinnaren

Postad: 2013-09-18 07:55
Kategori: Live-recensioner











Alla bilder: Anders Erkman
"Temples in flames"-turnén var en osedvanligt kort sväng, 30 konserter, med Bob Dylan som huvudartist. Turnén inleddes 5 september och avslutades 17 oktober 1987. Förutom de två första spelningarna i Israel var det uteslutande Europa-datum på agendan. Dagen innan Stockholm-konserten spelade de i Göteborg på Scandinavium. Dylan kompades av Tom Petty & the Heartbreakers, som även gjorde ett eget set, med Roger McGuinn som uppvärmare.
   Inget album med Dylan var vid tillfället aktuellt. 1986 hade han släppt "Knocked out loaded", med flera Heartbreakers-medlemmar bland väldigt mÃ¥nga musiker, och 1988 skulle "Down in the groove" komma.
   Tom Petty & Heartbreakers hade vÃ¥ren 1987 släppt albumet "Let me up (I've had enough" och Roger McGuinn var inte aktuell pÃ¥ skiva överhuvudtaget.

Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 28/9 1987.

BOB DYLAN
"Temples in flames"-tour
TOM PETTY & THE HEARTBREAKERS
ROGER McGUINN
Isstadion, Stockholm 26 september 1987


Det var ett ovanligt lyckat konsertpaket som gjorde två konserter i Sverige i helgen. Tom Petty spelade med sin idol Roger McGuinn och båda fick chansen att stå på samma scen samtidigt som sin läromästare Bob Dylan. En perfekt blandning där dock Dylan svek med sin truliga framtoning, slarviga uppträdande och en snål konsert på endast 70 minuter.
   Lördagskvällens konsert, i ett överfullt Isstadion i Stockholm, började i en varm, mänsklig och trivsam atmosfär med Roger McGuinn och hans akustiska gitarr.
   Fem lÃ¥tar, bland annat nyskrivna "Sunshine love" och gamla "Chestnut mare", medan folk intog sina platser och applÃ¥derade pliktskyldigt men varmt.
   När sedan McGuinn tillsammans med Tom Petty och hela Heartbreakers sedan drog förbi Byrds-hits som "Mr tambourine man", "Turn turn turn" och "Eight miles high" var det bara att blunda och i fantasin se 80-talets version av Byrds framför sig. McGuinn och Petty sjöng ofta tillsammans och det var som om deras röster flätades samman pÃ¥ ett broderligt sätt.
   Bob Dylan fÃ¥r förlÃ¥ta men lördagskvällens höjdpunkt stod Tom Petty och hans fantastiska Heartbreakers för. De vände upp och ned pÃ¥ alla begrepp direkt med starten "Around and around", Chuck Berrys gamla showstopper.
   Pettys set var kort, alldeles för kort, med bara Ã¥tta lÃ¥tar pÃ¥ 35 minuter. Ingen artist med sÃ¥ mÃ¥nga bra skivor bakom sig kan göra sig själv rättvisa i det sammanhanget. Inte heller Petty.
Men det var naturligtvis lysande att få uppleva "Refugee", "American girl" och nyskrivna "Little rich girl"(?) från scen. Avslutningen var kanon med "So you want to be a rock'n'roll star" (med McGuinn, som skrivit låten) och gamla klassikern "Shout".
   I somras kompades Dylan i USA av Grateful Dead och nÃ¥gon befängd dÃ¥re tyckte att gruppen utklassade gamla The Band när det istället är Heartbreakers som pÃ¥ pÃ¥ samma kväll kan vara 80-talets Byrds och sedan genomföra en perfekt uppbackning av Dylan.
   Bob Dylans konsert började med en gäspning och slutade med ett "jassÃ¥". Han sa inte hej, han sa inte tack och han sa inte adjö sÃ¥ det var en snopen publik som fick se ljuset tändas efter bara 70 minuter.
   Det var en luggsliten Gud som kom in pÃ¥ scenen kl 21.00 i lördagskväll. Mycket mediokra versioner av "Like a rolling stone" och "Maggie's farm" inledde dÃ¥ Heartbreakers var enda ljusglimten pÃ¥ en nästan mörklagd scen.
   En annorlunda "Forever young" fortsatte och hoppet tändes men konserten kom att bli en ojämn historia där de snabbare lÃ¥tarna tenderade att bli en kamp mellan Heartbreakers och Dylan där den senare ofta kom till korta.
   Heartbreakers är en suverän rockgrupp där gitarristen Mike Campbell var den mest spektakuläre solisten men där jag ocksÃ¥ fann pianisten Benmont Tench över alla gränser helt komplett. Det var frÃ¥n hans klaviaturer mÃ¥nga lÃ¥tar rullade igÃ¥ng och skapade ett härligt gung i lÃ¥tar som "Emotionally yours", "Tangled up in blue" och "Tomorrow is a long time", lÃ¥ngsamma lÃ¥tar där Dylan kom mer till sin rätt.
   Musikaliskt helt bländande men Bob Dylan svek med sin röst pÃ¥ fler än ett sätt. Han sjöng tunt och oinspirerat och han sa inte ett ord till en publik som avgudade och fullkomligt älskade honom.
   SÃ¥ arbetar ett proffs, en artist som vill behÃ¥lla sin helgongloria men dessvärre ocksÃ¥ distansen till sin publik.

Bob Dylan, gitarr, keyboards, munspel och sång
Mike Campbell - Gitarrer
Howie Epstein - Bas, slide (Låt 12) och sång
Benmont Tench - Keyboards och sång
Stan Lynch - Trummor
Tom Petty - Gitarr, bas (Låt 12) och sång
Roger McGuinn - Gitarr och sång (Låt 13-14)

with The Queens Of Rhythm:
Carolyn Dennis, sång
Queen Esther Marrow, sång
Madelyn Quebec, sång

Setlist:
1. Like A Rolling Stone
2. Maggie's Farm
3. Forever Young
4. Gotta Serve Somebody
5. John Brown
6. Emotionally Yours
7. Tangled Up In Blue
8. Seeing The Real You At Last
9. Tomorrow Is A Long Time
10. I And I
11. I Shall Be Released
12. Rainy Day Women # 12 & 35

Extralåtar:
13. Knockin' On Heaven's Door
14. Dead Man, Dead Man

Roger McGuinn:
She’s a Real Fine Lady
Tiffany Queen
Sunshine Love
Light Up the Darkness
Chestnut Mare
Drug Store Truckin’ Man
King of the Hill
Eight Miles High
Turn, Turn, Turn
Mr. Tambourine Man

Tom Petty and the Heartbreakers:
Around & Around
American Girl
Goodbye Little Rich Girl
Think About Me
Breakdown
So You Wanna Be a Rock ‘n’ Roll Star
Shout
I Want to Hold Your Hand




Aftonbladet 27/9 1987.


Dagens Nyheter 27/9 1987.


Svd 27/9 1987.

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< September 2013 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.