Blogginlägg från 2013-03-14
Hellström, Fältskog & påven
Tänk att livet kan vara så underbart att det samma vecka som det släpps nya låtar med både Håkan Hellström och Agnetha Fältskog också väljs en ny påve. Dessutom passar hajpade, hatade och hyllade Hästpojken på att släppa sitt nya, tredje album "En magisk tanke" som jag skrev några rader om på eftermiddagen. Ingenting har naturligtvis med varandra att göra men allt drar ändå till sig uppmärksamhet i ett informationsflöde som ökar för varje dag.
Numera matas vi ofta med smakprov på nya album via smarta marknadsföringsvideor men när det gällde Hellströms och Fältskogs försmak på kommande album som släpptes i veckan valde jag att stänga ögonen och enbart lyssna med öronen på melodi, sång, arrangemang och produktion. Kanske inte alltid i den prioriterade ordningen men det fick mig att lättare koncentrera mig på det som hörs och inte bli distraherad eller känslomässigt förflyttad och uppleva det musikaliska på ett annat sätt.
I en tid när nästan allt redan är skrivet och framfört är det svårt för många artister, inte bara Håkan Hellström, att presentera något helt nytt. Det är väl därför jag hör både Hellström, Johnossi, Killers och kanske också Springsteen i hans nya "Det kommer aldrig va över för mig", försmaken på nya albumet med samma namn som släpps 17 april.
Sedan kan ju det här släppet på många sätt aldrig jämföras med "Kom igen, Lena" som premiärspelades på radion just på min 50-årsdags för drygt tio år sedan. Det glömmer jag, Joakim och Tobias aldrig.
Uppmärksamheten för Agnetha Fältskogs nya singel "When you really loved someone" har vida överträffat det musikaliska resultatet. Det är nostalgi i dess allra blekaste prägel. Agnetha har givetvis en helt godkänd stämma men Jörgen Elofssons låt innehåller alla schabloner som fanns på alla Michael Bolton-skivor på 80-talet. Det tunga artilleriet med pipande syntar, överlastade stråkar och ett allmänt slöseri med resurser gör inte låten bättre.
Jag blir inte nyfiken på Agnetha Fältskogs nya album "A" som släpps 13 maj.
Vad gäller påven så har det religiösa aldrig intresserat mig och det närmaste jag har kommit påven är via den amerikanske politiske aktivisten David Peel som 1972 gjorde den John Lennon-producerade albumet "The pope smokes dope", en skiva som var så kontroversiell att den aldrig släpptes i England. Men i min skivhylla står den tryggt mellan Badfingers "Magic christian music" och Peter Framptons "Wind of change".
/ HÃ¥kan
Harris, Harcourt & Hästpojken
ANDI ALMQVIST
Warsaw holiday
(Rootsy)
Malmöpågen Andi känns och har alltid känts internationell i anslaget. Inte direkt engelsk eller amerikansk utan mer europeisk eller som en osannolik kombination av Brecht och Tom Waits. På "Warsaw holiday" är det mer uppenbart än någonsin.
Andi pendlar mellan ödsligt ekande ballader ("Wormwood", den oerhört vackra "Pornography") och mer utåtriktade låtar ("No" och "Oh la la") utan att bli det minsta konventionell eller ens snegla mot den kommersiella världen. Det överstyrda soundet i "Kinski" och galna saxsolot i "Oh la la" avslöjar att han inte har några som helst ambitioner att bli en bred och folkkär artist. Men däremot kammar han hem många poäng i personlighet.
"Happy end", sången tillägnad begravningsentreprenören, kanske blir för morbid men Andi kan också skriva och framföra bittra kärlekssånger. Som exempelvis "No more songs for you", stor singer/songwriter-konst, inspelad på en strand med vågsvall till komp.
EMMYLOU HARRIS & RODNEY CROWELL
Old yellow moon
(Nonesuch)
Vilken fantastisk återförening. Och då menar jag inte bara att USA:s mest skönsjungande pärla möter sin gamla Hot Band-kollega i en rad duetter. Nej, här finns det återföreningar i alla hörn. Från just gamla Hot Band-medlemmar (James Burton, Emory Gordy, John Ware med flera) via låtskrivarproffs (Hank DeVito och givetvis Crowell själv) till producenten Brian Ahern (en gång herr Harris) som var ansvarig för alla de klassiska Emmylou-albumen på 70-talet.
Det är klart att det går att vältra sig i nostalgi och tycka att allt var bättre förr men faktum är att det låter så mycket 2013 om det här att det bara är löjligt att andas om gamla tider. Rutin möter fina röster möter övervägande bra låtar möter många avklädda arrangemang. Resulterar givetvis i en mycket skönt svängande skiva.
I det här sammanhanget har jag mina klara sympatier för det lågmälda mer balladdominerade materialet. "Open season on my heart", "Dreaming my dreams", "Back when we were beautiful", Patti Scialfas "Spanish dancer" och "Here we are" lyser därför allra starkast men Hank DeVitos inledande lite snabbare "Hanging up my heart" gör inte heller bort sig.
JENN GRANT
The beautiful wild
(Blue Rose/Six Shooter/Rootsy)
Det handlar inte bara om så kallade fina och uttrycksfulla röster. De måste ju förmedla något personligt också, befinna sig i ett musikaliskt intressant landskap och ha ett låtmaterial som håller. Jag tycker att kanadensiskan Jenn Grant har allt det där.
"The beautiful wild", en textrad i låten "The fighter", är ett väldigt njutbart och engagerat album. Där traditionell singer/songwriter-pop möter fräscha, moderna arrangemang och en stundtals både bräcklig och stark röst. Allt inspelat under väldigt livemässiga förhållanden och närvaron, den dallrande energin och det personliga soundet lyfter ofta materialet till höga höjder.
Jenns låtar har både afrikanska och österländska klanger när hon kryssar fram mellan pojkkören och sitaren. De spektakulära höjdpunkterna heter "I've got your fire" och "In the belly of a dragon".
Som en extra bonus gör hon dessutom en avklädd och naken version av den gamla "Rocky"-låten "Eye of the tiger" ensam vid pianot som en så kallad magisk hidden track.
ED HARCOURT
Back into the woods
(CCCXL)
På omslaget sitter engelsmannen framför en magnifikt vacker flygel i ett luftigt stort rum och mina förväntningar växer i takt med att jag analyserar fotografiet. Som en stor och mäktig låtskrivare sitter Harcourt och ser ut som han kan skriva samma tidlösa klassiker efter klassiker som en annan Jimmy Webb. Men riktigt så perfekt fungerar inte den musikaliska världen. Där drömmar och förväntningar sällan blir sannspådda.
Ensam vid pianot och med den lätt nasala rösten behöver inte melodierna vara av klassiskt snitt. Känslan i pianoklangerna, rummets oerhörda akustik och den ibland nästan jazziga atmosfären räcker för att göra hela albumet till en väldigt lättlyssnad och, om du råkar leta efter konventionella hits, tålamodskrävande skiva. För Ed kommer sällan fram till refrängen och låtarna, som ofta är 4-5 minuter, avslutas ofta abrupt och utan final.
Nej, här dominerar känslorna och Ed blir nog aldrig någonsin en Burt Bacharach eller Hoagy Carmichael. Någon ensam elgitarr ("Mumur in my heart", "Last will and testament") och lite stråkar gör att Ed Harcourt mer tillhör 2000-talet.
AMELIA CURRAN
Spectators
(Blue Rose/Six Shooter/Rootsy)
Amelia härstammar, precis som Jedd Grant ovan, från Nova Scotia i östra Kanada och det är precis som om den karga, kärva och sträva miljön har påverkat hennes sätt att sjunga och skriva låtar. Inte ett namn bland musikerna på skivan är bekant men det gör inte så mycket när mötet med okända Amelia blir så överraskande lyckat.
Närvaron i de lågmälda arrangemangen är påtaglig, även på den här skivan. men det hindrar inte att röster, stråkar och blås dekorerar snyggt och effektivt. Känslan är genomgående att Amelia Curran sitter där i samma rum som lyssnaren och ger en helt unik och personlig föreställning.
Hennes tio egna låtar är väl inga melodiska mästerverk, tillhör väl en rätt så traditionell singer/songwriter-genre, men närvaron i rösten och instrumenten ger en levande och personlig upplevelse.
HÄSTPOJKEN
En magisk tanke
(Parlophone/EMI)
Hästpojken, duon Martin Elisson och Adam Bolméus, har på sitt tredje album definitivt skakat av sig punkstämpeln som så tydligt präglade debuten "Caligula" (2008). Redan på förra skivan "Från där jag ropar" jämförde jag det musikaliska soundet med ABBA och nu hör jag, möjligen lite förblindad av den klassiska Parlophone-etiketten, nästan Gyllene Tider-vibrationer. Kanske är det sommartemat i inledande "Sommarvin" eller Elissons allt bättre sjungande som lurar.
Här finns också några slagkraftiga refränger, förstärkta av ba-ba-ba-hitmässiga detaljer, men som allmänna melodisnickrare är duon inte i klass med Gessle. Sedan är ju texterna på en helt annan nivå. Det blir liksom mer Noice än Gyllene Tider av Hästpojken.
"En magisk tanke" är ett genomgående bra hantverk om än inte magiskt. Några toppar, "Sommarvin", den lite lugnare "Något stort för dig" och "Imperial", på ett album som dock inte ger samma avtryck som Hästpojkens tidigare skivor.
/ HÃ¥kan
Jordnära Marriott
Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 11/3 1986.
STEVE MARRIOTT & PACKET OF THREE
Rockmagasinet, Örebro 9 mars 1986
Strax efter halv tio i söndagskväll äntrade Steve Marriott Rockmagasinets scen tillsammans med sitt band Packet Of Three. Han förklarade inledningsvis att influensan slagit till i bandet men under 50 minuters konsert visade varken bandet eller Marriott några svaghetstecken. Däremot gick den lilla men mycket entusiastiska publiken miste om några extralåtar.
Steve Marriotts karriär är inne på sitt tredje decennium men den forne ungdomsidolen från 60-talet har klarat åldrandet med värdighet. Man kunde ana fårorna i hans ansikte men det är fortfarande ett osvikligt engagemang i hans framtoning.
Nu som tillbakadragen soloartist har han återvänt till alla sina rötter och konserten innehöll en mängd covers och/eller rhythm & blues-inspirerade låtar.
Ray Charles "Hallelujah I love her so", Jerry Reeds "Shame shame shame" och "I don't need no doctor" mixades med låtar från både Humble Pies och Small Faces repertoarer till publikens påtagliga glädje.
Packet Of Three var ett tätt och rutinerat band som med minimala medel gav Marriott ett maximalt komp. Marriott hade en röst som slet hjärtat ur kroppen men var även en god gitarrist.
Förra gången var det Wishbone Ash, nu var det Steve Marriott som beundransvärt tagit en minskad masspopularitet på rätt sätt och accepterat de små klubbarna. Det var ingen märkvärdig tillställning men ett bevis för att jordnära rockmusik behövs även 1986.
/ HÃ¥kan
<< | Mars 2013 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: