Blogginlägg från 2019-02-04

"L.O.V.E."

Postad: 2019-02-04 18:37
Kategori: Skiv-recensioner



PUD ALONE and THE CONGREGATION
L.O.V.E.
(Silver Kungsholmen AB)


Den långa historien bakom historien varför den här vinylskivan just nu ligger på min grammofon är lika intressant och anmärkningsvärd som albumet jag snart ska recensera. Och allt har sina djupa rötter i 80-talet.
   En Ulf Berlin tog kontakt med mig när han upptäckte min Ã¥rsbästalista frÃ¥n 1986(!) pÃ¥ HÃ¥kans Pop och tyckte det var fascinerande att jag hade The Wayward Souls album "Songs of rain and trains" bland det Ã¥rets tio bästa skivor. Sedan berättade han att han nu spelar i samma band som den gruppens sÃ¥ngare och lÃ¥tskrivare, Per Ahlén. Gruppen har de döpt till Pud Alone and The Congregation, som för en dryg vecka sedan gav ut sitt första album, och har en akustisk sättning utan trummor men med percussion och ett lite mer folkrock-inspirerat sound.
   Först lite historia: Stockholmsgruppen Wayward Souls var ett melodiöst poprockband som var en favorit pÃ¥ min grammofon i mitten pÃ¥ 80-talet. PÃ¥ den lilla svenska skivetiketten Tracks On Wax, frÃ¥n Lidköping, skivdebuterade kvintetten hösten 1984 med singeln "Unknown journey" som följdes upp Ã¥ret efter med albumet "Painted dreams".
   Sedan kom ovannämnda höjdpunkt i Wayward Souls skivkarriär med ett album 1986 där jag imponerades av Per Ahléns självsäkra röst och i min recension av skivan skrev jag att "lÃ¥tmaterialet har sÃ¥ starka melodier att man mÃ¥ste leta jämförelser utomlands". Och den belönades alltsÃ¥ med en 10:e-plats pÃ¥ min Ã¥rsbästalista.
   Bandets tredje och, som det skulle visa sig, sista album "Like junk food kings on diet" kom 1987 och höll kvalitetsmässigt lika hög nivÃ¥ utan att hamna pÃ¥ min Ã¥rsbästalista. Styrkan var fortfarande lÃ¥tmaterialet där jag hörde ekon av Neil Young, Stones och Dylan.
   NÃ¥ja, det var historia och vi är tillbaka i nuet när jag hör en fantastisk akustiskt baserad ljudbild breda ut sig i rummet. Det där genuint klingande vinylsoundet är sÃ¥ pÃ¥fallande att det är omöjligt att inte göra jämförelser lÃ¥ngt tillbaka i musikhistorien. Ett röststarkt Eagles är första parallellen som hjärtat vill minnas frÃ¥n en tid innan de skivdebuterade 1972. Countryrock innan genren var uppfunnen.
   Kanske är de musikaliska rötterna pÃ¥ Pud Alone-skivan hämtade frÃ¥n 60-talet som de själva vill hävda. När exempelvis Gene Clark med lÃ¥tar och röst tillsammans med Byrds gjorde avstamp i folkrocken.
   Det är som sagt ett varmt, tryggt och väldigt balanserat sound som de amerikanska producenterna Michael Blair och Eric Bazilian har lockat fram ur Per Ahléns sedvanligt välskrivna sÃ¥nger. Det här är producenter som inte framhäver sig själva utan vill skapa en homogen ljudbild med smÃ¥, smÃ¥ egna tillägg. Blair har haft nÃ¥gra percussion-instrument och en lÃ¥gmäld tramporgel till hjälp och The Hooters-profilen Bazilian har ocksÃ¥ bidragit utan att det pÃ¥ skivomslaget avslöjas med exakt vad.
   Per Ahlén är sÃ¥ngaren i centrum som ocksÃ¥ har skrivit en majoritet av materialet pÃ¥ skivan. Och fortfarande är hans röst fylld med dignitet fast numera av naturliga skäl lite mognare och lite mer laidback. Min kontaktman Ulf Berlin är sologitarristen som uppenbart inte vill synas i strÃ¥lkastarljuset men vars akustiska klanger ger arrangemangen en väsentlig ryggrad. Han berättar för övrigt att han pÃ¥ Wayward Souls-tiden spelade i kompisbandet Daisy Glaze som var Big Star-influerat.
   Det lÃ¥ter som sagt väldigt homogent och genomtänkt pÃ¥ gruppens debut men kvartettens medlemmar har allt annat än gemensamma musikaliska rötter. Göran Westling kommer i direkt nedstigande led frÃ¥n svensk folkmusik (hans pappa är riksspelman), spelar fiol och cajón i det här bandet men har vid sidan om ett eget band, PoorHouse, där han spelar gitarr och skriver lÃ¥tar. Är dessutom en riktig Beatles-fantast. För att bredda bandets musikaliska influenser har basisten Kim Stensland jazz i sina gener, kan spela mÃ¥nga olika instrument och är även konstnär med mÃ¥nga utställningar pÃ¥ sitt samvete.
   Pud Alone and The Congregation är onekligen ett spännande band med blandat ursprung.

FOTNOT 1: Pud Alone = Per Ahlén. Han kallades för Pud när han bodde i USA som ung. Ulf Berlin berättar: "Med texternas i bland lite predikande karaktär om både kärlek och sociala orättvisor tyckte vi att Pastor Pud och hans församling var ett bra namn, därav The Congregation. Så på konsertaffischerna brukar vi skriva 'Rev. Pud Alone & the Congregation'."

FOTNOT 2: Skivan, på franskpressad vinyl, finns att köpa på https://tictail.com/pudalone

/ HÃ¥kan

50-tal: #16. "Seven nights to rock" (1956)

Postad: 2019-02-04 07:53
Kategori: 50-talets bästa



MOON MULLICAN With Boyd Bennett and His Rockets
Seven nights to rock

(King)

EFTER DE SENASTE VECKORNAS FAMLANDE DETEKTIVARBETE i serien om favoriterna bland mina bästa 50-talsartister/låtar har jag den här veckan bestämt mig tidigt för artist och låt och sedan hållit fast vid den linjen. Med den fantastiska låten "Seven nights to rock" i minnet finns det ingen anledning att byta linje eller eventuellt söka något parallellspår. Den låten är förevigt förankrad i Moon Mullicans historia men jag har under åren haft glädjen att få uppleva låten live i alldeles underbara tolkningar med både Refreshments och Bruce Springsteen. "Seven nights to rock" är onekligen en oförglömlig låt.
I övrigt har Moon Mullicans namn varit höljt i dunkel hos mig och det blev en avancerad uppgift att studera hans långa karriär, läsa in hans historia och lyssna på hans låtmaterial som i kvalité så fantastiskt kulminerade 1956.
   Moon Mullica, eller Aubrey Mullican som hans riktiga namn var, föddes redan 1909 och han kan vara den äldste 50-talsartisten som kommer att nämnas pÃ¥ min favoritlista. Han var ju faktiskt "hela" 41 Ã¥r när 50-talet började och fyllde 45 innan hans överlägset mest kända lÃ¥t kom ut 1956. Han hade dÃ¥ haft en lÃ¥ng, lÃ¥ng karriär bakom sig. Jag har sökt i hans skivhistoria och som soloartist sträcker den sig frÃ¥n 1946. Möjligen borde Moon Mullican funnits med i mina funderingar när jag förra veckan slängde ur mig nÃ¥gra namn pÃ¥ rock'n'roll-influerade artister som redan pÃ¥ 40-talet inledde sin karriär.
   Rock'n'roll var pÃ¥ 40-talet ännu ett outforskat begrepp och den populära musiken kallades hillbilly (förlagan till country), country & western eller western swing som sÃ¥ smÃ¥ningom pÃ¥ naturlig väg utvecklades till rock'n'roll.
   Enligt mina noteringar inledde Moon Mullican sin solokarriär pÃ¥ skiva redan 1946 men som medlem i olika grupper spelade han in skivor redan frÃ¥n 1937. Grupperna hette Blue Ridge Playboys Bob Dunn's Vagabonds eller Cliff Bruner's Texas Wanderers och Mullicans lÃ¥tar fanns med i gruppernas repertoar, Och det fortsatte för Moon i grupper som The Modern Mountaineers, Texas Wanderers och The Sunshine Boys innan solokarriären med Moon Mullican & the Showboys.

SOM LÅTSKRIVARE HAR HAN FÅTT DEN STÖRSTA uppmärksamheten när han 1946 skrev "New Jole Blon (New Pretty Blonde)" tillsammans med två kompisar, Lou Wayne och Ricky Shepard. En låt vars titel snart förkortades till "Jole blon" och som långt senare, 1981, blev en mindre hit med Gary U.S. Bonds i en Miami Steve-Bruce Springsteen-producerad version. Då stod Moon Mullican plötsligt ensam som låtskrivare.
   Senare pÃ¥ 40-talet upprepade Mullican nÃ¥gra sÃ¥nger med "Jole Blon"-temat, "Jole Blon's sister" (1947) och "Jole Blon is gone, amen" (1949), men dÃ¥ skrev han under pseudonymnamnet Morry Burns. FrÃ¥ga mig inte varför.
   PÃ¥ resten av 40-talet var det inte rock'n'roll-anpassad musik, ofta fiol och hawaiigitarr i arrangemangen, och det var först pÃ¥ Moon Mullicans sista 40-talslÃ¥t, "I'll sail my ship alone" släppt i december 1949, det lät lite rockigare med det vÃ¥ldsamma pianospelet i centrum. Där Ã¥terfinns förklaringen till att han mÃ¥nga Ã¥r senare blev Jerry Lee Lewis förebild som pianorockare och det gav Mullican titeln "King of Hillbilly Piano Players". ÄndÃ¥ hamnade lÃ¥ten som nummer ett(!) pÃ¥ countrylistan men uppföljarna under 1950 var mer än lovligt svaga och bleka. "Broken dreams" var lÃ¥ngsam seg country och lÃ¥gvattenmärket med coverlÃ¥tarna "Goodnight Irene" och "Mona Lisa" kom nÃ¥gra mÃ¥nader senare.
   Under första halvan av 50-talet pendlade Moon Mullican mellan ganska handfasta rock'n'roll-lÃ¥tar ("Cherokee Boogie (Eh-Oh-Aleena)" 1951, "Rocket to the moon 1953 och "Good deal, Lucille" 1954), country (bland annat Hank Williams "Jamabalaya" 1952), rent instrumentala lÃ¥tar ("Piano breakdown" och "Country boogie", bÃ¥da 1951) och smetiga countryballader ("A Crushed Red Rose (And A Faded Blue Ribbon" 1952 och " Leaving You With A Worried Mind" 1953). LÃ¥ngt ifrÃ¥n alla lÃ¥tar kom frÃ¥n hans egen penna.
   Kulmen pÃ¥ Moon Mullicans karriär skulle till slut nÃ¥s 1956 pÃ¥ singeln som innehöll tvÃ¥ rock'n'roll-influerade lÃ¥tar där "Honolulu Rock-A Roll-A", efter ett lÃ¥ngsamt hawaiigitarrsolo exploderade lÃ¥ten, faktiskt var singel-a-sida och "Seven nights to rock" lÃ¥g pÃ¥ b-sidan.
   Inte heller den lÃ¥ten har Mullican varit med och skrivit men Buck Trail, Louis Innis och Henry Glover var lÃ¥tskrivarnamn som hade figurerat i hans närhet tidigare. Och Henry Glover fanns med som bÃ¥de producent och lÃ¥tskrivare även i Hank Ballard & the Midnighters karriär.
   57 Ã¥r gammal avled Moon Mullican 1 januari 1967 i en hjärtattack.

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Februari 2019 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28      

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.