Blogginlägg från 2016-11-13

Leon Russell (1942-2016)

Postad: 2016-11-13 22:33
Kategori: Minns

Precis i slutet på 60-talet lärde jag mig namnet LEON RUSSELL, notera hans unika låtskrivarkvalitéer och hans karaktäristiska hårsvall. Det var i samband med samarbetet med engelsmannen Joe Cocker som Russell officiellt tog plats i den översta eliten av rockmusiker. Långt senare förstod jag att hans karriär i den amerikanska musikhistorien hade inletts mycket tidigare.
   Redan pÃ¥ 50-talet spelade han i samma grupp som J J Cale, The Starlighters. Under hela sin karriär var han känd som pianist men när han i slutet pÃ¥ 50-talet etablerade sig som studiomusiker spelade han även gitarr och var sedan med i studiomusikermaffian The Wrecking Crew som jobbade mycket med Phil Spector och spelade pÃ¥ otroligt mÃ¥nga skivor under 60-talet.
   Samtidigt var han en framstÃ¥ende arrangör och jobbade bland annat med Del Shannon, Crickets, Brian Hyland, Glen Campbell, den nyligen avlidne Bobby Vee och framförallt Gary Lewis & the Playboys. Ã…t Lewis och hans band skrev han dessutom mÃ¥nga pophits, bland annat "Everybody loves a clown", "She's just my style" och "(You don't have to) Paint me a picture".
   FrÃ¥n pop- till rockbranschen var steget sedan inte lÃ¥ngt. Han började spela i Delaney & Bonnies band och fick kontakt med bÃ¥de George Harrison och Eric Clapton. Tillsammans med den mycket framgÃ¥ngsrike engelske skivproducenten Denny Cordell startade han skivbolaget Shelter i USA. Tillsammans med Cordell började han producera Joe Cocker och skrev "Delta lady" och "Hello, little friend" till honom.
   Under ett händelserikt 1970 solodebuterade Russell pÃ¥ allvar med albumet "Leon Russell" där bÃ¥de Harrison, Clapton och Mick Jagger medverkade och han var sedan musikalisk ledare för det turnerande sällskapet, med främst amerikanska musiker och sÃ¥ngerskor, Mad Dogs & Englishmen, med Cocker som sÃ¥ngare.
   Ã…ret efter blev inte mindre intensivt när han producerade en Bob Dylan-singel, "Watching the river flow" och medverkade pÃ¥ Harrisons liveprojekt "Concert for Bangla Desh". Som skivbolagschef ägnade han mycket tid Ã¥t att producera skivbolagets artister och jag tappade lite kontakt med Russell därefter. Visserligen köpte jag albumet "Carney" (1972) utan att direkt hitta nÃ¥gra favoriter och när han frÃ¥n 1973 dels tog upp sin countrykarriär under namnet Hank Wilson och dels började göra skivor med sin fru Mary försvann han helt frÃ¥n min radar i flera decennier för att överraskande dyka upp 2010.
   Duettskivan "The union" tillsammans med Elton John var en härlig T Bone Burnett-producerad comeback som med lätthet hamnade pÃ¥ min Ã¥rsbästalista det Ã¥ret.
   Leon Russell avled i sömnen idag 13 november 2016.

/ HÃ¥kan

Sammanbiten och målmedveten Richard

Postad: 2016-11-13 20:43
Kategori: Live-recensioner

Foto: Håkan Pettersson Richard Lindgren hyllar Leonard Cohen på konsertens första låt.



Foto: Carina Österling

RICHARD LINDGREN BAND
Folk å Rock, Malmö, 12 november 2016
Konsertlängd: 21:08-23:41 inkl paus.
Min plats: Till höger ca 3 m från scenen.


Som artist finns det alltid en ny spännande nivå att sträva efter. På Richard Lindgrens konsert på Folk å Rock i det centrala Malmö på lördagskvällen uppenbart att han nu tagit ett steg upp. Efter sitt kanske mest gedigna album, "Malmostoso", har vi alla fans av Richards låtskrivande, sjungande och uppträdande en viss förhoppning att hans musik ska nå ut till övriga Sverige. I den positiva glaskulan ser jag Richard och hans band turnera runt hela landet med sin generösa och sammanbitna show som nu visade upp både energi, ett suveränt driv och lagom tajt sound som blev en språngbräda för de nya låtarna och gav uppenbart nytt liv åt de lite äldre låtarna.
   Musikaliskt har Richard och hans musik med den nya skivan tagit en ny väg med elektrisk attack och ett rivigare sound fylld av självförtroende. PÃ¥ skivan, inspelad pÃ¥ italiensk mark, var det genomgÃ¥ende italienska musiker som injicerade energin men pÃ¥ hemmaplan, bokstavligen i sitt kära Malmö, var det en mycket sammansvetsad kvintett som backade upp, fyllde ut med önskvärd tydlighet och vässade till soundet ytterligare.
   Jag har aldrig tidigare upplevt en mer sammanbiten och mÃ¥lmedveten Richard pÃ¥ scen. Med ett starkt album i ryggen, kanske hans allra bästa, var det en ynnest att fÃ¥ uppleva mÃ¥nga av de nya lÃ¥tarna live. Och med sitt band, för mig bÃ¥de nya och gamla ansikten, fick jag känslan av att konserten passerade förbi pÃ¥ väldigt säkra ben. Trummisen och den levande legenden HÃ¥kan Nyberg gav arrangemangen en kraftfull ryggrad, basisten Kalle Johansson insats bredvid var trygg och pianisten Nils Bondesson dekorerade fint med sina tangenter. Och de rutinerade Lindgren-musikerna, Janne Adolfsson, mandolin, och Jon Eriksson, gitarrer, bjöd pÃ¥ mÃ¥nga höjdpunkter med sina stränginstrument.
   Den sÃ¥ kallade releasekonserten var ju inte enbart ett evenemang att marknadsföra ett nytt album utan där fanns Ã¥tskilliga tillfälligheter till eftertanke och vemod. Exempelvis inledde Richard konserten ensam vid pianot och framförde sin version av Leonard Cohens "Famous blue raincoat" med anledning av Cohens bortgÃ¥ng. LÃ¥ten tillägnades även den alldeles nyss avlidne Malmöprofilen Jacques Werup. Även vid starten av den andra avdelningen satt Richard vid pianot och gav den klassiskt utformade balladen "Drunk on arrival" ny värdighet.
   Förutom Cohen-hyllningen innehöll första avdelningen enbart nya lÃ¥tar frÃ¥n nya skivan plus den ännu ej inspelade "Crazy about you", där för övrigt Jon Eriksson gjorde ett makalöst slidesolo, fast den var aktuell för flera Ã¥r sedan i samband med inspelningen av "Driftwood"-albumet. I den avdelningen blandades nÃ¥gra mer dämpade nummer med full satsning i rena rocklÃ¥tar som "Dunce's cap", "Ragazzon blues" och "Trouble in the garden".
   Mitt i de högintensiva sekvenserna klämde Richard in den melodiöst ljuvliga "Merrion Row", en lÃ¥t som direkt avslöjar hans klassiska skolade lÃ¥tskrivande. En konst som jag ännu en gÃ¥ng vill jämföra med lÃ¥tskrivarlegenden Jimmy Webb.
   Andra avdelningen blev mer splittrad, inte fullt lika homogen men ändÃ¥ underbar pÃ¥ sÃ¥ mÃ¥nga olika nivÃ¥er och med nÃ¥gra rejäla överraskningar som höjdpunkter. "Sundown on a lemon tree" har jag aldrig hört lika rÃ¥, naken och rockig och pÃ¥ ännu en ny lÃ¥t, "Drunk tank boogie", blev det ren och skär Jerry Lee Lewis-rock med hjälp av Nils Bondessons piano.
   Efter ett fett mandolin-intro pÃ¥ "Sunday tea blues" utvecklades lÃ¥ten till en musikalisk duell mellan Janne och Jon. PÃ¥ konsertens första överraskning, utanför den officiella setlistan, klev örebroaren och Richard-kompanjonen Olle Unenge upp pÃ¥ scenen med gitarr och tillsammans med Richard, Nils och Jon framförde de Mississippi John Hurts "Make me a pallet on the floor" medan bandet i övrigt kom in pÃ¥ scenen.
   En än större överraskning bjöd den italienske Richard-kamraten Filippo Milani pÃ¥ när han med yviga gester och dans med en tjej i publiken sjöng "Five pints and a wink from Gwendolyn". PÃ¥ italienska! Den sällan framförda "How long" tillhörde ocksÃ¥ kvällens oväntade inslag. Den var tillägnad alla lÃ¥ngväga människor i publiken i allmänhet och min fru Carina i synnerhet. Versionen pÃ¥ scen höll sig visserligen "bara" runt nio minuter (pÃ¥ skiva 10:47...) men med hjälp av det uppgraderade arrangemanget kändes den fräsch och ny. Samma intryck gjorde för övrigt tvÃ¥ andra lÃ¥tar ur Richards gamla fina repertoar, "Grand hotel" och "Back to Brno".
   Med lika stor förvÃ¥ning som lördagskvällens konsert inleddes med Magnus Ödmarks recitation av sin säregna korta dikt "Köln", frÃ¥n hans bok "Begravningen av ett badkar", avslutades kvällen med den helt spontana duetten mellan Richard och hans gamle kamrat Andi Almqvist i "Mezcal Mae", orepeterad och djupt charmig final pÃ¥ en lÃ¥ng och härlig konsert.
   Längst ner ser ni bild pÃ¥ den officiellt planerade lÃ¥tlistan som Richard Lindgren efter önskemÃ¥l frÃ¥n bandet nästan höll sig strikt till. Idolen Leonard Cohens plötsliga dödsfall krävde naturligtvis en hyllning och ett litet samarbete med vännen frÃ¥n Örebro, Olle Unenge, krävde ju ocksÃ¥ en liten tribut.


Köln (recitation av Magnus Ödmark)
Bluesy Moss
Let's go to Como, baby
Crazy about you
Dunce's cap
Lonesome Giacomo
Ragazzon blues
Merrion Row
Evil love
Trouble in the garden

Paus

Drunk on arrival
Make me a pallet on the floor (med Olle Unenge)
Sundown on a lemontree
Five pints and a wink from Gwendolyn (med Filippo Milani)
Drunk tank boogie
Grand Hotel
Sunday tea blues
How long
Back to Brno

Extralåt
Mezcal Mae (med Andi Almqvist)



/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< November 2016 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.