Blogginlägg
Mats Ronander konsert
Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 5/4 2004.
KONSERT
Mats Ronander Band
Frimis, Örebro 3/4 2004
Nyss fyllda 50 år är det givetvis logiskt och naturligt att blicka tillbaka. Turnerar man sedan, som i Mats Ronanders fall, med en karriärsammanfattande dubbel-cd i ryggen är det mer än förklarligt att lördagskvällens repertoar hade en tydlig greatest hits-karaktär.
Spänningen med oväntade överraskningar och udda låtval kunde därför inte helt sökas i den lista av låtar som Mats Ronander med sitt nykomponerade band spelade sig igenom med bravur på Frimis lilla scen.
Nej, den eventuella spänningen fick sökas på annat håll. Som i exempelvis några små ändringar i arrangemang, några få ovanligt udda sololåtar, ett nykomponerat band som inte tröttnat på varandra och i en tidvis inspirerad Mats på scen. För kvällen klädd i Juventus-tröja och keps.
Eftersom enbart rutin och likgiltighet aldrig existerat i Mats Ronanders långa artistliv så var det en stundtals sammanbiten och koncentrerad huvudartist som tog scenen i besittning. Det märktes, om inte annat, när han trängdes sig fram genom publiken mot sitt mål. Som en tungviktsboxare på väg till fighten.
Och det började så underbart förlösande med en av de för mig anonyma låtarna från senaste skivan, ”I min faders hus”, som blev ett infernaliskt startskott på konserten. Inför en publik som inledningsvis var på tårna och även fortsatte att vara intresserad. Vilket inte alltid har varit en självklarhet vid livekonserter på Frimis.
Ingenting i lördagskvällens konsert kunde naturligtvis matcha den konsert som Mats genomförde på samma plats för tolv år sedan. När Mats Ronander stod på den kommersiella kulmen med hjälp av hitlåten ”Gör mig lycklig nu”.
Då var det masspsykos och hysteri och ett band som spelade på toppen av sin fantasi. Men dagens Ronander-band är faktiskt inte långt efter fast massorna framför scenen halverats eller mer än så.
En delvis intressant låtlista, om än i kortaste laget runt 70 minuter, radades alltså upp runt midnatt. Lätt förkortad på grund av Ronanders stämbandsproblem. Som gjorde att vi, enligt tillförlitliga källor, gick miste om både ”Tears of joy” och ”Tokig”. Och gjorde avslutningen av konserten lite snopet rumphuggen.
Låtarna, uteslutande hämtade från Mats Ronanders solokarriär, fick live en bra mycket bluesigare touch än någonsin på skivorna. Mer gitarr än keyboards exempelvis fast Niklas Medin var en sedvanlig klippa bakom tangenterna.
Den nyarrangerade kreativiteten hade också påverkat ”Den nya fabriken” och ”Tequila land”, låtar från den senaste skivan som nu märkbart fått en annan lyster.
Inte minst tack vare Mats nye gitarrkollega Ulf Janson i bandet. Som när han inte gjorde allt för att upprepa sin bror Henriks gitarrsound på de tidiga Ronander-skivorna med en naturlig lätthet gav sig in i snygga dueller med Mats själv. Som i sin tur blundade, log och rev av många av sina patenterat personliga solon gång efter annan.
Nya bandet har en klassisk Ronander-sättning och fick till och från fritt spelrum i de mer funkrelaterade låtarna som, ska det erkännas, inte riktigt är min kopp té. Gitarristen Janson, som faktiskt medverkar på ”50/50”-skivan under rubriken funk, tillsammans med några feta basintron från Henrik Ohlins gav etiketten musikermusik ett ansikte för några ögonblick.
Men den flexibiliteten gav också positiva vibrationer i några spontana och smått improviserade avsnitt i låtar som ”För kärleks skull” och ”Himlen gråter för Elmore James”.
Mats Ronander skiljer strikt och nästan dumdristigt på sina båda karriärer som soloartist och bluesmusiker. Det har genom åren gått ut över det läckra munspelandet som blivit en bristvara på solokonserterna.
Efter några smått heroiska solon i blott två låtar, ”Tequila land” och ”Himlen gråter…”, så var det inte utan att jag stod och önskade mig en riktig bluesstänkare. Eller åtminstone en brinnande version av den självbiografiska ”Bluesman”, där han sjunger så älskvärt om sin forna barndomsstad. Men så roligt skulle vi inte få ha det.
Mats Ronanders låtar:
I min faders hus
God bok
Suzy Solidor
Den nya fabriken
Tequila land
Stum igen
50/50
Allt jag kände då
För kärleks skull
Gör mig lycklig nu
Good for you
Kött & blod
Himlen gråter för Elmore James
/ Håkan
En gång yngst i rockbranschen fyller nu 50
Överflöd av personligt starka sånger
<< | April 2004 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Kjell J 31/01: Texten är förstås skriven 1980, Men ursäkta gnället och/eller pekpinnen, Ro...
Jarmo Tapani Anttila 31/01: Lustigt, har precis läst färdigt boken Too Much Too Young, The 2 Tone records ...
Anne-Lie Dahl Parkegren 16/01: Hej! Jag, en tjejkompis och lilla syrran var på hans konsert. Tror vi satt på...
Peter Jönsson 1/01: Hej Håkan, Bra och nykter recension av Indoor Safari. (Tror emellertid att Nic...
Per Magnusson 29/12: Hej, ang svenska The Howlers inspelning av "Susie Q", som var b-sida på deras e...
Torsten Ståhlberg 29/12: Ang. SAM & DAVE/PERCY SLEDGE/ARTHUR CONLEY/TENDERS: Idrottshuset 25/10 1967. P...
Jan Boholm 13/12: Den här plattan gjorde mig glad, varm och trygg! Har gillat hans lågmälda pla...
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...


Kommentarer till blogginlägget: