Blogginlägg
Anders F:s glimrande gitarrspel
Foto: Jan-Ola Sjöberg
ANDERS F RÖNNBLOM
Plugged Records, Stockholm 21 april 2018
Konsertlängd: 14:05-15:02 (57 min)
Min plats: Stående ca 10 m framför scenen.
PÅ ÅRETS ARRANGEMANG AV RECORD STORE DAY i Stockholm var det betydligt färre liveframträdanden än tidigare år. Jag har exempelvis ett fantastiskt minne av en smått magisk lördag för fyra år sedan när First Aid Kit avlöste Nick Lowe på Pet Sounds men i år var det blott sporadiska tillfällen av livemusik i stan. Men i den perfekt intima lokalen i källaren på skivaffären Plugged Records i Gamla Stan på St Nygatan bjöds det på några framträdanden.
Vi missade Amanda Ginsburg men tajmade in Anders F Rönnbloms nästan en timme långa konsert på lördageftermiddagen. Med en ganska anspråkslös sättning, Anders F plus två körtjejer (Jenny Roos och Madeleine Wideland) och trummisen Björn Rothstein på congasliknande percussion, hade jag förhoppningar på några låtar under avslappnade förhållanden men fick en hel konsert av väldigt slipat och koncentrerat mått.
Anders F har kanske Sveriges mest omfattande låtkatalog att välja ur när han ställer sig på scen och i den här konserten fick han möjlighet att välja både gamla och nya låtar. Vid sidan av det alldeles glimrande gitarrspelet, med en fantastisk klang i instrumentet, var det en underhållande rad låtar han bjöd på. Utan att jag noterade låt för låt kan jag fortfarande minnas öppningslåten "Komedia" och sedan "Annabeenox" och "Down on Freak Street". Med hjälp av två sångerskor och dämpade percussion fick gitarren fritt spelrum i långa ordrika låtar som växte på ett både suggestivt och imponerande sätt.
1. Komedia
2. Löv ska falla lätt och vackert
3. Drömguide
4. Det är för mörkt i mörkret
5. Mysterier
6. LÃ¥ngfingret
7. Vem styr landet
8. Down on Freak Street
9. Mörkret
10. Annabeenox
11. Vit flagg
/ HÃ¥kan
I min skivhylla: The Records
MAXI12" #4: THE POGUES
<< | April 2018 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: