Blogginlägg
MAXI12" #7: GATEWAY BAND
GATEWAY BAND
Konst är dyrbarare än korv
Between you and me and the gateway
(Metronome, 1980)
PÅ DEN HÄR MAXISINGELN FINNS BARA TVÅ LÅTAR, som inte är utgivna i någon annan form, men musikaliskt innehåller skivan mer musik än någon av de andra maxisinglarna på min lista över favoriterna i genren. De två låtarna på skivan har nämligen en speltid på drygt 26 minuter! Min lista börjar närma sig toppregionerna och dagens representant är på flera sätt historiskt nyskapande, även internationellt sett, och den är svensk.
För det första var maxisingel 1980 ett relativt nytt revolutionerande format. Visserligen introducerades den första maxisingeln på allvar 1976, då enbart för discomarknaden, men det var först på 80-talet som den började massproduceras för pop- och rockmusikbranschen. På den svenska marknaden var Gateway Bands maxisingel "Konst är dyrbarare än korv" en oerhört banbrytande skiva.
Skivan lanserades i sällskap med en synnerligen annorlunda videofilm. Soundtrack från kortfilmen "Konst är dyrbarare än korv" står det på skivomslaget och allt var lika mycket ett ambitiöst konstprojekt som musik.. Musikvideo var så gott som ett nytt och okänt begrepp 1980. Den rena musikvideon introducerades först 1981 av MTV i USA och nådde Europa först 1987 så den här över tolv minuter långa filmen var verkligen före sin tid. Ett enda långt collage med bilder, seriefigurer, målningar och fotomontage som sedan avslutas med några svartvita filmbilder på musikerna i studion under inspelningen av låtarna.
Visuellt var Gateway Band en kvartett med två musiker, en författare och en konstnär. På skivomslaget, en parafras på Beatles "Sgt Pepper"-omslag, ser vi från vänster Carsten Regild, Rolf Börjlind, Stefan Nilsson och Mats Ronander men på huvudlåten är det fler sångare och musiker.
Ronander, som har skrivit den reggaedoftande melodin tillsammans med Stefan Nilsson, hade 1980 långt framskridna planer på att inleda sin efterlängtade solokarriär. Den här skivan får väl ses som ett litet startskott för här briljerar han både med sång, munspel och sologitarr på den långa låten där han också spelar bas.
Ronander får hjälp av både Marie Bergman och Tommy Körberg att sjunga några verser plus att författaren av detta stycke, Rolf Börjlind, läser sista versen som följs av ett 3,5 minuter långt stegrande gitarrsolo. Roger Palm, ofta anlitad studiomusiker, spelar trummor på inspelningen.
B-sidan "Between you and and me and the gateway" är en spontant jazzklingande låt fritt komponerad av Stefan Nilsson. Där det inledande pianot efterhand får sällskap av Ronanders munspel innan låten efter fyra minuter övergår i talande inslag där Nilssons piano håller sig i bakgrunden. Börjlind läser en lång surrealistisk text, "dikt" enligt omslaget, där också Ronander bidrar med tal, "repliker" enligt omslaget. Efter cirka tio minuter av den tolv minuter långa låten sjunger Ronander en text och sista halvminuten är det lite ordlös sång.
TIO ÅR EFTER GATEWAY BAND-ORIGINALET fick låten "Konst är dyrbarare än korv" en oväntad revival på tv i programserien Sista Striket, ett antal halvtimmesavsnitt som producerades av Sveriges Television. Lena Nyman och Stefan Sauk fungerade som ciceroner i en avantgardistisk konstkavalkad av musik, poesi, måleri och gestaltning.
Förutom de fyra i Gateway Band var Lena Nyman, Åke Sundqvist och Stefan Sauk med i redaktionen. Carsten Regild stod för scenografin à la Warhol-happening och Henrik Schyffert var bildproducent. Programmet hyrde in sig i Studion vid S:t Eriksplan.
Sista Striket anordnades också som kulturevenemang på Kulturhuset i Stockholm där ett imponerande gäng framförde "Konst är dyrbarare än korv". Det var bland annat Ola Magnell, Peps Persson, Kajsa Grytt, Anders F Rönnblom och musiker som Janne Schaffer, Georg Wadenius, Georg Riedel och Bosse Skoglund.
/ HÃ¥kan
I min skivhylla: Tom Petty & the Heartbreakers
Parkers rockrökare förlåter det mesta
<< | April 2018 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: