Blogginlägg
#34. dvd: Live i Linköping
LARS WINNERBÄCK & HOVET: Live i Linköping (Sonet/Universal, 2004)
13 OCH 14 SEPTEMBER 2003, NÄR DE HÄR KONSERTERNA spelades in i Linköping Konsert & Kongress, var Lars Winnerbäcks helgongloria på inget sätt fulländad. Han och hans fasta band, som sedan drygt två år tillbaka gick under namnet Hovet, hade förutom egna turnéer också medverkat på Kalasturnéerna somrarna 2001 och 2003. Men de var inga toppnamn på turnéaffischerna. Första året hamnade Winnerbäck i skuggan av bob hund och Soundtrack Of Our Lives och 2003 var det givetvis omöjligt att matcha Håkan Hellströms dramatiskt växande popularitet.
Ändå hade Winnerbäck redan här en fanatisk skara av hängivna beundrare. Genom ett träget turnerande och regelbunden skivutgivning blev den skaran större och större. Efter fyra studioalbum under eget namn var det dags för Winnerbäcks första liveinspelade skiva, "Live – För dig", hösten 2001. Delvis inspelad på Konsert & Kongress i Linköping och för första gången var hela kompbandet samlat på ett Winnerbäck-album.
Bara två år senare var det dags för samma procedur igen på samma plats men nu hade projektet som mål att producera en dvd. Efter den stora skivframgången med "Söndermarken", våren 2003, var Winnerbäcks namn hetare än någonsin och suget efter nya inspelningar var enormt. Återigen valdes hans forna hemstad som inspelningsplats och en närmast hysterisk publik skapade en gränslös konsertkvalité. Som faktiskt utklassar allt jag hade sett och upplevt live med Linköpingskillen fram till då.
Det var sista gången Winnerbäck spelade i den konsertlokalen. Från 2004 hade han och hans allt större konsertpublik växt ur den mindre hallen och som första artist fick han möjlighet att premiärspela i hockeyarenan Cloetta Center (som numera heter Saab Arena).
Jag brukar ibland klaga på dålig bakgrunds-
information i samband med vhs- och dvd-utgivning men här får man, på ett lite okonventionellt ställe (på insidan av dvd-omslaget!), fullständig info om det mesta: givetvis låtarna, hela listan på turnépersonal, alla anställda på Winnerbäcks management, inspelningsfolket, intervjuare, skivbolagspersonal och mycket mer. Förstklassigt.
En nyinspelad och då outgiven Winnerbäck-låt, "Mareld", ramar in den två timmar långa konserten. Svartvita bilder från en tom konserthall som fylls medan bandets medlemmar presenteras med namnskyltar. Hovet har den klassiska uppsättningen med två gitarrer (Johan Persson och Staffan Andersson), en bas (Josef Zackrisson), trummor (Norpan Eriksson), keyboards (Jens Back som dessutom spelar saxofon) plus de två körtjejerna Anna Stadling och Idde Schultz. Ett turnésällskap som under ett antal år bakom Winnerbäck skapade ryktet som en av Sveriges bästa och mest kända kompgrupper. 2004 gav gruppen ut en eget album.
Bandet kommer först in på scen och börjar spela innan Johan Persson går fram till mikrofonen och "Mina damer och herrar: Lars Winnerbäck" och publiken exploderar. Den initierade publiken sjunger allsång direkt i "Hugger i sten" men jag blir lite besviken på Winnerbäcks egen sång eller är det musiken som dränker rösten och gör texterna otydliga? Eller är det kanske så att min egen hörsel börjar trubbas av? I extramaterialets intervju (se nedan) får jag en liten förklaring...
De fyra första låtarna här är identisk med låtlistan från den sommarens Kalasturné. Men Winnerbäck uppträder här med en större pondus än jag hade upplevt honom under tidigare livekonserter. Kanske var det hemmaplan och en totalt älskvärd publik som fick honom att dra ner axlarna, slappna av och känna sig mer bekväm.
FORTFARANDE VAR WINNERBÄCK VID DEN HÄR TIDPUNKTEN, hösten 2003, musikaliskt påverkad av Ulf Lundells gamla sound där exempelvis arrangemanget i "Elden" bottnar i Lundell 1979/1980. Men Winnerbäck och hans band har ju på andra ställen i repertoaren ett helt annat tempo med en hungrigare och uppenbart rivigare, rockigare ambition på sina konserter. Där till och med punkrötterna några gånger lyser igenom.
Men på väg att bli en helgjuten konsertartist kunde han också stanna upp, sätta sig på en stol ensam på scen med en akustisk gitarr och först framföra "Över gränsen", sedan bjuda in Lisa Ekdahl till en duett på "Tvivel" och sedan "Kom änglar" där Lisas röst störde den som alltid magiska allsången från publiken. I extramaterialet (se nedan) finns en scenversion utan Lisa.
Vi får också Winnerbäcks cover av Ragnar Borgedahls kultlåt "Hum hum från Humlegården", som släpptes som singel på sommaren 2004, men även en sedvanligt mycket fin tolkning av Ani DiFrancos "Du hade tid" med mycket hjälp av Anna Stadling.
Filmproduktionen har lyckats hålla ihop de båda konserterna till en helhet och jag får aldrig uppfattningen att det är klippt mellan olika konserter. Avslutningen, de båda extralåtarna, är lite överraskande inte låtar från den aktuella skivan "Söndermarken" utan blir fem år gamla "Gråa dagar" och "Solen i ögonen". Men en fantastisk och naturlig final är det.
Sedan är det lite charmigt när Winnerbäck har plockat fram en riktigt gammal klenod från sin produktion, den elva år gamla "Nån annan", först utgiven på en kassett som sedan kom på hans andra album från 1997.
Man kan se "Mareld"-låten, studioinspelad 19 november 2003, som spelas medan sluttexterna rullar som en start på nästa kapitel i Winnerbäcks karriär. Den akustiska "Vatten under broarna" följd av en turné väntar under 2004 innan han 2005 återupptar turnerandet med Hovet men Winnerbäck skulle därefter inte jobba mer med Hovet som samlad grupp.
Extramaterial:
1. Bakomfilm (24 min.) med inofficiella konsertklipp från Kägelbanan 2002. Repetitioner i december 2002 inför "Söndermarken"-inspelningarna. En första presentation av "Dunkla rum". Produktionsrepetition i mars 2003 inför turné med en nyklippt Winnerbäck. Övriga privata filmklipp från turnébussen, under soundcheck och hur han inför konserten sjunger med i Kris Kristoffersons "For the good times",
2. Intervju med Lars Winnerbäck (29 min.) gjord av Ulf Stolt i växthusmiljön på Rosendals trädgård. Ett avslappnat samtal där han bland mycket annat erkänner att han faktiskt inte sjunger så bra
3. "Kom änglar" med Hovet och utan Lisa Ekdahl. Så mycket bättre.
4. Kommentarsspår. Bara för att det finns plats på en gränslös dvd betyder inte att kommentarer och en hel del flams blir bra underhållning. Kanske går att lyssna på en gång och för egen del inte ens det. En halv låt och jag stänger av...
/ Håkan
Finstämd kyrkokonsert med Jon Dee
Fräsch, säker och otroligt populär
<< | September 2016 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Björn 3/03: Hej Håkan. Tack för de orden om D.J. Tumme upp, för liknelsen med Mick Jagge...
Kjell J 31/01: Texten är förstås skriven 1980, Men ursäkta gnället och/eller pekpinnen, Ro...
Jarmo Tapani Anttila 31/01: Lustigt, har precis läst färdigt boken Too Much Too Young, The 2 Tone records ...
Anne-Lie Dahl Parkegren 16/01: Hej! Jag, en tjejkompis och lilla syrran var på hans konsert. Tror vi satt på...
Peter Jönsson 1/01: Hej Håkan, Bra och nykter recension av Indoor Safari. (Tror emellertid att Nic...
Per Magnusson 29/12: Hej, ang svenska The Howlers inspelning av "Susie Q", som var b-sida på deras e...
Torsten Ståhlberg 29/12: Ang. SAM & DAVE/PERCY SLEDGE/ARTHUR CONLEY/TENDERS: Idrottshuset 25/10 1967. P...
Jan Boholm 13/12: Den här plattan gjorde mig glad, varm och trygg! Har gillat hans lågmälda pla...
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...


Kommentarer till blogginlägget: