Blogginlägg
Spretade åt alla möjliga håll
Foto: Magnus Sundell
Foto: Anders Larsen
THE SADIES
Scandic Grand, Örebro 27 april 2015
Konsertlängd: 20:05-21:25 (80 min)
Min plats: Sittande ca 8 m från scenen.
Gjorde ett spännande experiment inför den här konserten med den amerikanska gruppen The Sadies som besökt Örebro en gång innan förnågra år sedan. Kamrater hade hetsat, uppmanat och verkligen "tvingat" mig till den här konserten och på något märkligt sätt, för mycket snooker-VM från Sheffield, var jag oförberedd och hade inte ens lyssnat på The Sadies musik. Det kanske är en skamlöst dålig förberedelse men jag ville via alla lovande rekommendationer vara nyfiken och öppen i sinnet inför konserten.
Hade givetvis läst lite om The Sadies innan konserten och framförallt inspirerats av dels alla superlativer kring konserter och dels den gränslösa beskrivningen av deras musik. Men utan att höja mina egna förväntningar eller förhoppningar. Fram till fem minuter över åtta på måndagskvällen var jag fortfarande ganska nollställd men ändå nyfiken.
Nu var väl den musikaliska blandningen inte lika gränslös och mångfaldig som vännen Pelle Magnussons skriver på sin Raised On Records-sajt men det var genomgående en skön variation på bandets repertoar. Som pendlade mellan country och instrumental 60-talsmusik, läckra gitarrtoner och speedade soloinsatser, där bröderna Travis, krullhårig, och Dallas Goods, slätkammad (se bild till höger: tack Torbjörn Larsson), geniala samspel fick mig vid något ögonblick att, faktiskt ganska omotiverat, tänka på Television fast Sadies musik hade fler rötter i "Telstar", twang, surfmusik och Bo Diddley. Kanske är jämförelsen med extremt spretiga NRBQ mer relevant.
Bakom gitarrbröderna Good byggde ståbasisten Sean Dean och trummisen Mike Belitsky upp en mycket solid grund för låtar och arrangemang att sedan spreta ut åt alla möjliga (och ibland omöjliga) håll.
Jag var som sagt oförberedd och olyssnad på The Sadies musik och ibland lät det som covers fast det förmodligen inte var det. Men jag har också förstått att "There's a higher power" var en låt hämtad från The Louvin Brothers klassiska låtskatt.
/ Håkan
BOX #3 THE BYRDS
Covers: The Black Sorrows
<< | April 2015 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
Björn 3/03: Hej Håkan. Tack för de orden om D.J. Tumme upp, för liknelsen med Mick Jagge...
Kjell J 31/01: Texten är förstås skriven 1980, Men ursäkta gnället och/eller pekpinnen, Ro...
Jarmo Tapani Anttila 31/01: Lustigt, har precis läst färdigt boken Too Much Too Young, The 2 Tone records ...
Anne-Lie Dahl Parkegren 16/01: Hej! Jag, en tjejkompis och lilla syrran var på hans konsert. Tror vi satt på...
Peter Jönsson 1/01: Hej Håkan, Bra och nykter recension av Indoor Safari. (Tror emellertid att Nic...
Per Magnusson 29/12: Hej, ang svenska The Howlers inspelning av "Susie Q", som var b-sida på deras e...
Torsten Ståhlberg 29/12: Ang. SAM & DAVE/PERCY SLEDGE/ARTHUR CONLEY/TENDERS: Idrottshuset 25/10 1967. P...
Jan Boholm 13/12: Den här plattan gjorde mig glad, varm och trygg! Har gillat hans lågmälda pla...
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...


Kommentarer till blogginlägget: