Blogginlägg

Bandet har växt från sin publik

Postad: 2014-04-23 07:57
Kategori: 80-talskonserter

Foto: Anders Erkman
Jag har säkert berättat det här tidigare vid några tillfällen men det är kanske läge att ta det igen. Gyllene Tiders konsert i Köpings Folkets Park var turnépremiär. En månad innan turnén hade gruppen släppt sin första engelskspråkiga skiva, "The Heartland café", men hysterin kring gruppen var ett avslutat kapitel. Vilket gjorde att flera olika lokala konsertarrangörer i Örebro backade ur den planerade turnépremiären i stan.
   Turnén var bara en mÃ¥nad kort och beskrevs av Per Gessle som "nÃ¥got nödvändigt ont". Splittringen i gruppen var uppenbar, Gessle mot de andra killarna, och Per var redan en mÃ¥nad efter albumsläppet missnöjd med skivan. Strax före turnépremiären sa han till mig:
   - Jag vill inte turnera. De andra trycker pÃ¥ och sedan har vi ett skivbolag som vill at vi helst turnerar Ã¥ret runt. Det är OK att stÃ¥ pÃ¥ scen men livet däremellan är trÃ¥kigt och overkligt.
   Trots turnétrötthet fungerade det smärtfritt pÃ¥ scenen men fredagskvällens unga publik i Köping var mer intresserade av varandra än artisterna pÃ¥ scen. Ett band som till turnén förstärkts med tvÃ¥ sÃ¥ngerskor, Marie Fredriksson och Ulrika Uhlin, och gitarristen Janne Bark.


Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 19/3 1984.

GYLLENE TIDER
Folkets Park, Köping 16 mars 1984


Nittio procent av publiken i Köpings Folkets Park bestod av ungdomar mellan 15 och 16 år som visade kärlek till varandra eller helt sonika slog varandra på käften, stod och spydde mot en pelare eller till viss del kollade in kvällens attraktion på scen. Det var fredagskväll och Gyllene Tider kom i andra hand.
   Vad än Per Gessle hade berättat för mig timmarna innan konserten om turnétrötthet, dÃ¥liga repetitioner och svÃ¥righeter att sätta ihop program sÃ¥ fungerade det smärtfritt pÃ¥ scenen inför publiken.
   Scenen var ett maffigt bygge med en experimentell konstruktion av strÃ¥lkastare. Trummisens traditionella plats i centrum hade flyttats till vänster för att lämna plats för de bÃ¥da sÃ¥ngerskorna som tillsammans med gitarristen Janne Bark gjorde gruppsoundet bÃ¥de mer varierat och fylligare.
   Sedan gruppen turnerade förra gÃ¥ngen, sommaren 1982, har de gjort tre album (tvÃ¥ med Gyllene och en soloskiva med Gessle) sÃ¥ de spelade huvudsakligen lÃ¥tar som de aldrig tidigare gjort pÃ¥ scen. Kvar av de riktigt stora hitsen var bara "Ska vi älska ska vi älska till Buddy Holly" och ingen i publiken tycktes sakna lÃ¥tar som "Flickorna pÃ¥ TV 2", "Ljudet av ett annat hjärta" eller "När vi tvÃ¥ blir en".
   Per Gessles lite mjäkiga röst pÃ¥ skiva fick lite tuffare framtoning pÃ¥ scen speciellt tillsammans med Marie Fredrikssons starka röst i lÃ¥tar som "Rädd" och "Break another heart".
   Det var ocksÃ¥ Marie Fredriksson som gjorde kvällens stora sÃ¥nginsats med sin egen "Kan inte sluta" som är en riktig fullblodsrockare. Hon har talang att bli nästa stora kvinnliga rockstjärna. Se upp för det kommande soloalbumet.
   Det lät tekniskt skickligt och innehÃ¥llsmässigt fullödigt om dagens Gyllene Tider men jag stod ändÃ¥ och undrade om gruppen ändÃ¥ inte befinner sig pÃ¥ sin sista konventionella turné. Att de har svÃ¥rt att utvecklas som en scengrupp och lÃ¥ngsamt men säkert hÃ¥ller pÃ¥ att upplösas inifrÃ¥n.
   Gyllene Tider har växt ifrÃ¥n sin publik och allra mest har Per Gessle vuxit. I bÃ¥de mognad och medvetenhet. De gyllene Ã¥ren är slut för Gyllene Tider.


Expressen 17/3 1984.


GT 17/3 1984.

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< April 2014 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.