Blogginlägg

90:#31 Automatic for the people

Postad: 2013-09-23 07:58
Kategori: 90-talets bästa

R.E.M.: Automatic for the people (Warner Bros, 1992)

Bakom ett av Anton Corbijns fulaste skivomslag döljer sig en R.E.M.-klassiker, en bland många. När Athens-gruppen släppte det här albumet 1992 hade jag följt bandet i tio år. Jag "bombarderades" nämligen med R.E.M.-promotionskivor från första stund av dåvarande skivbolaget CBS som distribuerade I.R.S.-etiketten i Sverige. Missade visserligen bandets startskott 1981 med singeln "Radio free Europe" men från maxi-ep:n "Chronic town" (1982) låg bandets skivor bland favoriterna utan att jag uppfattade dem som riktigt helgjutna.
   Bandets rykte växte för varje Ã¥r och varje skiva pÃ¥ 80-talet och intresset hos de stora skivbolagen för denna kvartett bara ökade. Det stora kommersiella steget kom 1988 när det mäktiga Warner Bros tog över gruppen vars karriär pekade spikrakt uppÃ¥t. Först med albumet "Green", inklusive hitlÃ¥ten "Stand", och sedan det definitiva genombrottet med singeln "Losing my religion" en mÃ¥nad innan albumet "Out of time" släpptes 1991.
   Där nÃ¥gonstans började R.E.M.:s utveckling till att bli en av 90-talets tvÃ¥ största rockgrupper. (U2 var det andra namnet...) Inför skivan därpÃ¥, dagens aktuella "Automatic for the people", fanns det väl farhÃ¥gor om att gruppen spekulativt skulle bygga vidare pÃ¥ hitkonceptet. Men alls icke sÃ¥. R.E.M. var gruppen som skulle följa sitt hjärta mer än den kommersiella kortsiktiga vägen.
   "Automatic for..." är en förhÃ¥llandevis lugn, dämpad och Ã¥terhÃ¥llsam skiva med överraskande bara tre uptempolÃ¥tar. Ett nästan ansprÃ¥kslöst album som kom att sälja ofattbara 18 miljoner exemplar. Trots den stora avsaknaden av typiskt hitinfluerat material släpptes faktiskt hela sex singlar frÃ¥n skivan av vilka ingen nÃ¥dde en högre placering än nr 28 ("Drive") i USA.
   Nej, R.E.M. var en stabil albumgrupp. En kvartett som hÃ¥llit samman sedan de bildades 1980, Michael Stipe, sÃ¥ng, Peter Buck, gitarr, Mike Mills, bas, och Bill Berry, trummor. FrÃ¥n starten, och även pÃ¥ "Automatic for...", fanns det tvÃ¥ extramusiker namngivna, Bertis Down IV och Jefferson Holt. De höll sig i bakgrunden men bÃ¥da kunde ändÃ¥ kalla sig "gruppens femte medlem". Det talades aldrig officiellt om vad deras uppgift i gruppen var men Down IV spelade lite trummor och Holt spelade bas och gitarr.
    Men officiellt hade Downs IV och Holt helt andra befattningar i R.E.M.-bolaget, rÃ¥dgivare respektive manager. Under uppseendeväckande former fick Holt senare sparken frÃ¥n gruppen 1996 och Downs IV tog även över managerarbetet.
   "Automatic for..." mÃ¥ vara övervägande tillbakalutad musik men den är välgjord, extremt genomarbetad och inspelad i fem olika studior, bland annat i New Orleans. PÃ¥ fyra lÃ¥tar förekommer det orkesterarrangemang signerade John Paul Jones, Led Zeppelin-basisten, som lyfter lÃ¥tarna och skivans helhet.
   "Drive" inleder skivan musikaliskt lugnt och stilla fast texten lyder "Hey kids, rock and roll/Nobody tells you where to go, baby...". Ingen traditionell knockoutstart direkt. En meditativ och nästan hypnotisk start pÃ¥ ett album som sedan växer för varje sÃ¥ng.
   När jag lyssnade första gÃ¥ngen 1992 pÃ¥ det här albumet förstod jag redan pÃ¥ andra lÃ¥ten "Try not to breathe" albumets totala styrka. Och fick pÃ¥ nÃ¥got sätt allt bevisat pÃ¥ lÃ¥ten därpÃ¥, "The sidewinder song" som hade bÃ¥de "Losing my religion"-tempo, "The lion sleeps tonight"-lÃ¥nade sekvenser och monumentala strÃ¥kar. Redan här var albumet pÃ¥ väg att bli en klassiker.
   "Everybody hurts" har nog blivit albumets mest kända lÃ¥t, lite sönderspelad, som den enastÃ¥ende ballad det är. Den suggestiva instrumentala parentesen "New Orleans instrumental no. 1" kunde ha sänkt skivan men den höga kvalitén fortsätter direkt med singer/songwriter-baserade "Sweetness follows", mandolinfestivalen i "Monty got a raw deal" och drömmande "Alabatross"-liknande "Star me kitten" innan tvÃ¥ av skivans stora pärlor dyker upp.
   I "Man on the moon" avslutas de flesta textraderna med "yeah yeah" sÃ¥ effektivt och snyggt. "Nightswimming" ger ett ännu starkare intryck. Det ganska intensiva pianot (förmodligen Mills) och Stipes sÃ¥ng följs av ett fett strÃ¥karrangemang. Sedan kommer blÃ¥sarna, hornen. Stort och mästerligt.

YouTube: "Man on the moon".


/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< September 2013 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.