Blogginlägg från 2013-09-25
Tributes: Buddy Holly
"Listen to me" (Verve Forecast, 2011)
Minnet av Buddy Holly, som dog 1959, och hans låtar dör aldrig. För två år sedan, 2011, "firades" Hollys 75-årsdag med flera tributeskivor. Jag har redan skrivit om "Rave on Buddy Holly"-skivan och nästan samtidigt släpptes den här tributeskivan. 16 låtar med 16 olika artister/grupper men Hollys gamla repertoar har ju av naturliga skäl, som artist och låtskrivare hade Buddy Holly en kort karriär på bara drygt två år, en viss begränsning. Tio låtar är gemensamma på de här båda samlingarna. På "Listen to me" är den framstående skivproducenten Peter Asher sammanbindande länk mellan artist, produktion och urval. Han skriver själv sin Buddy Holly-historia i cd-häftet och presenterar artisterna plus att han har producerat de övervägande spåren på skivan.
I min kategori "tributeskivor" har jag hela tiden strävat efter ett innehåll som är nyinspelat och riktat till just det aktuella projektet. På "Listen to me: Buddy Holly" finns det ett undantag, Linda Ronstadts "That'll be the day" i en inspelning från 1976. Men det finns en naturlig och förklarlig koppling. Linda producerades på sin tid av just Peter Asher, initiativtagare till den här skivan.
I övrigt är det en samling med många överraskningar och flera förvånansvärda urval av artister som bidrar med några spännande och oväntade versioner.
Redan på första spåret överraskar den annars så softa Stevie Nicks med en intressant och ovanligt rytmisk och snabb tolkning av "Not fade away" med en doo-wop-influerad kör bakom sig.
Det urgamla och till viss del sönderspelade materialet kräver ju en viss modernisering och restaurering för att kunna leva vidare. Pat Monahan från Train gör en ny fräsch "Maybe baby", irländska rock'n'roll-sångerskan Imelda May gör hetsig rockabilly av "I'm lookin' for someone to love" med ett oväntat trumpetsolo på slutet och Lyle Lovett gör en ovanligt poppig version av "Well all right".
Bland övriga toppar på skivan märks nya popgruppen Cobra Starship som gör häftig tuggummipop av "Peggy Sue". Programmerad pop möter ukulele i en duett mellan Victoria Asher, producentens dotter, och Gabe Saporta.
Även Natalie Merchants avskalade och oerhört känsliga "Learning the game" med bara piano och en fiol som komp tillhör höjdpunkterna på skivan. Så långt från originalet som det går att komma.
Brian Wilsons röstavancerade version av titellåten, Jeff Lynnes Beatles-inspirerade "Words of love" på helt egen hand och Ringo Starrs skojpoppiga "Think it over" tillhör kategorin bra men försumbara.
Jackson Browne överraskar negativt. Har inte alls röstresurserna i klassiska "True love ways" och är inte i närheten av Peter & Gordons gamla fina tolkning av låten.
Eric Idles avslutande "Raining in my heart" ska väl också sorteras in bland de udda och överraskande ögonblicken på skivan. Han reciterar låten dramatiskt på sitt oefterhärmliga sätt där texten illustreras med ljudillustrationer. Massakrerar inledningsvis melodin men avslutar låten i gammal 30-talsinfluerad stil. En underbar final.
1. "Not Fade Away" Stevie Nicks 3:59
2. "Maybe Baby" Pat Monahan of Train 2:26
3. "Listen to Me" Brian Wilson 2:41
4. "I'm Lookin' for Someone to Love" Imelda May 2:08
5. "True Love Ways" Jackson Browne 3:03
6. "Peggy Sue" Cobra Starship 2:51
7. "Take Your Time" The Fray 3:27
8. "Think It Over" Ringo Starr 1:48
9. "Crying Waiting Hoping" Chris Isaak 2:26
10. "That'll Be the Day" Linda Ronstadt 2:33
11. "Words of Love" Jeff Lynne 2:06
12. "Well... All Right" Lyle Lovett 2:22
13. "Learning the Game" Natalie Merchant 3:28
14. "Everyday" Patrick Stump 2:38
15. "It's So Easy" Zooey Deschanel 2:55
16. "Raining in My Heart" Eric Idle 3:01
/ HÃ¥kan
<< | September 2013 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: