Blogginlägg från 2008-09-26

The Motors

Postad: 2008-09-26 12:08
Kategori: Mina favoriter




Grupperna har hamnat i skuggan i den här serien, definitivt. Det reparerar jag delvis idag med den engelska poprockgruppen THE MOTORS, stora favoriter i slutet på 70-talet och kort i början på 80-talet.
   Historien om The Motors startar i Ducks Deluxe som så många andra av livets goda historier. Basisten Nick Garvey och klaviaturkillen Andy McMaster var den gruppens poppigt inriktade medlemmar. Missnöjda med Sean Tylas ledarskap och hans vilda rock’n’roll lämnade de gruppen i oktober 1974. For till Wales för att skriva men kom inte överens.
   Garvey återvände till London och bildade The Snakes, tillsammans med bland annat den kommande Motors-trummisen Richard Wernham, som gav ut en singel, en cover på Flamin’ Groovies-låten ”Teenage head” som finns någonstans i min samling. Den gruppen sprack sommaren 1976.
   I januari 1977 bildades The Motors med Nick Garvey och Andy McMaster återförenade. Första konserten var 7 mars 1977 och i maj skrev de kontrakt med Virgin. Första album och första singel kom ut i september 1977. ”Dancing the night away” var en rockig poplåt och jag minns än idag när jag hörde låten första gången på svensk radio, måste ha varit samma september på Kjell Alinges program.
   Första albumet, kort och gott kallat ”1” (Virgin), gick i den lätt rockiga och livebaserade stilen. Bra men långtifrån unikt fast som låtskrivare var Garvey-McMaster mycket duktiga. I England marknadsfördes gruppen som New Wave men i USA sorterades de under heavy metal. Och sanningen låg, som vanligt, någonstans däremellan.
   I recensionerna av skivan jämfördes de musikaliskt med Status Quo men konserterna hade mycket mer energi utan att tillhöra punken. Wernham var alltså trummis i Motors men hade i den tidsandan bytt namn till det något tuffare Ricky Slaughter. Gitarrist var Peter Bramall men i gruppen kallade han sig för Bram Tchaikovsky. Fast förste gitarristen (januari-maj 1977) hette Rob Hendry som tidigare hade spelat i Renaissance.
   Som livegrupp bytte McMaster till bas och Garvey spelade gitarr och energin var som sagt hög på deras konserter. Men inför den andra skivan, ”Approved by the Motors” (se skivomslaget ovan, fr v Slaughter, Tchaikovsky, Garvey och McMaster), hade gruppen förfinat sitt sound och var betydligt poppigare av nästan ABBA-klass. Med klassiska singlar som ”Airport” och ”Forget about you”. Det var då jag kände igen takterna från Ducks Deluxes kanske mest kända poplåt, ”Love’s melody”, som var skriven av just Garvey/McMaster. En extremt genuin popkänsla långt ut i fingerspetsarna.

Det var typisk singelmusik och jag jagade även singelutgåvorna med Motors. Juvelen i samlingen är 12”-versionen av ”Forget about you”, en röd vinyl med tre exklusiva låtar på b-sidan. ”Soul surrender” och två låtar, ”Picturama” och ”The middle bit”, där Sean Tyla står med som medkompositör vilket borde betyda att låtarna någon gång figurerade i Ducks Deluxes repertoar utan att jag har funnit några sådana spår.
   1978 hade Tchaikovsky tröttnat på att spela i skuggan av Garvey/McMaster. Han skrev egna låtar men fick ständigt stå tillbaka i gruppen. Han inledde en egen karriär med en egen grupp som först kallade sig Battleaxe men sedan tog namnet efter Tchaikovsky själv. Och fick kontrakt med Radar där han blev kollega med Nick Lowe, Elvis Costello och Yachts. Samtidigt lämnade också Slaughter gruppen och Garvey kom att producera Tchaikovskys första album ”Strange man, changed man”, vars mest kända låt ”Girl of my dreams” blev en mindre hit i USA, som kom 1979.
   Inför Motors tredje album tänkte Garvey och McMaster om helt. Tillsammans med tillfälliga medlemmarna Martin Ace, bas, och Terry Williams, trummor, for de till USA och spelade in skivan tillsammans med den då mycket heta producenten Jimmy Iovine. Och resultatet blev inte så bra då och framstår idag som närmast en katastrof.
   Uppblåsta klaviaturarrangemang, körer och en klart överproducerad skiva låg som en stor otäck filt över melodierna där det var långt mellan topparna. Dock var ”Love and loneliness” en underbar poplåt fast den har sina likheter med Stephen Stills ”Love the one you’re with”.
   The Motors skulle senare samma år, 1980, splittras och Nick Garvey gjorde 1982 ett soloalbum av väldigt försumbar kvalité. Däremot dök han mycket överraskande upp på Paul McCartneys ryska skiva, ”CHOBA B CCCP”. En skiva fylld av covers, främst rock’n’roll-klassiker, som släpptes exklusivt i Sovjetunionen 1988 och först 1991 kom ut i väst. Garvey medverkar på tre låtar, ”Don’t get around much anymore”, ”Ain’t that a shame” och ”Crackin’ up”, som alla spelades in 21 juli 1987.
   En udda notering av kuriosavärde är att Andy McMaster redan 1966-1967 var medlem i en grupp som hette The Motors vars sångare var den inte helt obekante skotten Frankie Miller. McMaster och Miller var också medlemmar i en annan skotsk grupp, The Sabres, under 60-talet. Och McMaster gav faktiskt ut en singel i eget namn, "Can't get drunk without you" - onekligen en spännande titel!

The Motors engelska vinyl-diskografi, exklusive samlingsskivor.

/ Håkan

The Motors discography

Postad: 2008-09-26 12:06
Kategori: Diskografier

The Motors engelska skivutgivning, exklusive samlingsskivor.

Singlar

Dancing the night away/Whisky and wine
(Virgin VS 186, 1977)

   Första singeln som blev första albumets mest kända låt. På 7” nedkortad från 6:00 till 3:13. B-sidan var också hämtad från ”1”. Skriven av det på den tiden vanliga låtskrivarteamet Garvey/Hann/McMaster där Gordon Hann aldrig figurerade på några inspelningar. Däremot var han med och skrev de flesta låtarna på Nick Garveys soloskiva från 1982.

Dancing the night away/Whisky and wine (Virgin VS 18612, 1977)
   12”-versionen med en mellanvariant av A-sidan på 5:30.






Be what you gotta be/You beat the hell outta me (Virgin VS 194, 1977)
   En liten försmak på nästa Motors-album. Dock skulle A-sidan inte hamna på något album. Producerad av det något udda teamet Nick Garvey, Andy McMaster och Mike Stone. B-sidan (2:50) producerades av Garvey/McMaster och kom sedan i en nyproducerad (Garvey/McMaster och Peter Ker) och förlängd version (3:24).

Sensation/The day I found a fiver
(Virgin VS 206, 1978)

   Första singel från “Approved…”. Märkligt att Bram Tchaikovsky har credit på albumet (3:22) men inte på singeln (3:16)… B-sidan är en Garvey-McMaster-låt exklusivt på singel.



Airport/Cold love (Virgin VS 219, 1978)
   Först på andra singeln kom den definitiva hitlåten. Lite kortare på singel (4:10) än på album (4:36). B-sidan fanns med på albumet men är här inspelad live på Marquee i London 23 december 1977.



Forget about you/Picturama (Virgin VS 222, 1978)
   A-sidan identisk med albumversionen. B-sidan är exklusiv med Sean Tyla som medkompositör. Finns med två olika etiketter, dels den till höger och dels en med ungefär samma trycks som 12":an.



Forget about you/Picturama/The middle bit/Soul surrender (Virgin VS 22212, 1978)
   12”-versionen i rödglänsande vinyl med tre exklusiva låtar producerade av Garvey/McMaster. A-sidan samma som 7”:an och albumet.





Today/Here comes the hustler (Virgin VS 236, 1978)
   Ännu en single från succéalbumet. A-sidan några sekunder längre (3:59) än på albumet (3:45). B-sidan fanns inte med på albumet men kom i en remixad version på Motors tredje album.

Love and loneliness/Time for make-up
(Virgin VS 263, 1980)

   Första singeln och bästa låt från “Tenement steps”. B-sidan inte på albumet men uppenbart hämtad från samma inspelningar. Singeln finns med två olika omslag. Jag har även en 10”-version i gul vinyl med exakt samma innehåll och samma skivnummer. Och det finns en blå 12", också med samma skivnummer.

That’s what John said/Crazy Alice
(Virgin VS 349, 1980)

   Sista Motors-singeln. A-sidan från albumet medan B-sidan är exklusiv och producerad av The Motors. Skivan kom i ett omslag med fotografier på alla möjliga kända John som Wayne, Lennon, Peel, Travolta, Lydon, Elton, Olivia Newton (!),Kennedy, Påven, Cleese och Entwistle.

Metropolis/Love round the corner
(Virgin VS 263, 1980)

   En kortare version (4:00) av albumlåten (4:43). Ännu en exklusiv B-sida, skriven av Garvey och Angela Topping, ett i Motors-sammanhang nytt namn. Hon skrev sedan låtar på Garveys soloskiva.


Album:

1977
1 (Virgin V 2089)
1. Dancing The Night Away (Garvey/McMaster)
2. Freeze (Garvey/Hann/McMaster)
3. Cold Love (Garvey/Hann/McMaster)
4. Phoney Heaven (Garvey/Hann/McMaster)
5. Bring In The Morning Light (Garvey/Hann/McMaster)
6. Emergency (Garvey/McMaster)
7. Whiskey And Wine (Garvey/Hann/McMaster)
8. Summertime (Is Calling) (Garvey/,Hann/McMaster)
9. Be What You Gotta Be**
10. Dancing The Night Away**
11. You Beat The Hell Out Of Me**
12. Cold Love**
Producerad av Robert John Lange
**Bonusspår på cd-återutgivningen 2006 (Captain Oi)


1978
Approved by the Motors (Virgin V 2101)
1. Airport (McMaster)
2. Mamma Rock ’n’ Roller (McMaster/Garvey/Hann/Tchaikovsky)
3. Forget About You (McMaster)
4. Do You Mind (McMaster)
5. You Beat The Hell Outta Me (Garvey/McMaster)
6. Breathless (Garvey /McMaster/Hann)
7. Soul Redeemer (McMaster)
8. Dreaming Your Life Away (McMaster/Garvey)
9. Sensation (Garvey/McMaster/Hann/Tchaikovsky)
10. Today (McMaster)
11. The Day I Found A Fiver**
12. Cold Love**
13. Be What You Gotta Be**
14. Today**
15. Picturama/The Middle Bit/Soul Surrender**
Producerad av Peter Ker, Nick Garvey & Andy McMaster
**Bonusspår på cd-återutgivningen 2006 (Captain Oi)


1980
Tenement steps (Virgin V 2151)
1. Love & Loneliness (Garvey/Hann)
2. Metropolis (McMaster)
3. Modern Man (Garvey/Hann)
4. That's What John Said (McMaster/Garvey/Hann/Jennifer Ward)
5. Tenement Steps (McMaster)
6. Slum People (McMaster/Garvey/Hann)
7. Here Comes The Hustler* (Garvey/McMaster)
8. Nightmare Zero (McMaster/Garvey)
9. Time For Make Up**
10. Crazy Alice**
11. Love Round The Corner**
12. That's What John Said**
13. Love And Loneliness**
14. Tenement Steps**
15. Dancing The Night Away**
16. Emergency**
17. Sensation**
Producerad av Jimmy Iovine & the Motors utom *producerad av The Motors & Peter Ker
**Bonusspår på cd-återutgivningen 2006 (Captain Oi)


/ Håkan




10 år (90)
Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Krönikor (186)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Örebro (96)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< September 2008 >>
Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.