Blogginlägg från 2017-06-18

Exklusiva möten och intressanta duetter

Postad: 2017-06-18 13:21
Kategori: Live-recensioner









Alla bilder: Anders Erkman

DHS5
KARIN WISTRAND
PER PERSSON
East West Sushi, Örebro 16 juni 2017
Konsertlängd: 22:02-22:41 och 22:53-23:52 (39+59 = 99 min)
Min plats: Stående ca 6 m från scenen till höger (begränsad sikt).


Det är ju märkvärdigt hur minnet, eller brist på minnen, kan sätta krokben för upplevelser tillbaka i tiden. Det är arrangören till fredagskvällens konsert på East West, Anders Larsen, som berättar för mig hur han fick idén till kvällens artistkombination genom att läsa ett gammalt inlägg på Håkans Pop. Jag hade glömt kopplingen mellan Karin Wistrand och Per Persson och förträngt detaljen när jag i recensionen av Perssons Packs konsert på East West 2013 efterlyste just Karin (som då befann sig i publiken) som duettsångare till "Stenad i Stockholm". Inte heller Karin kom ihåg det konsertbesöket när jag nu försökte påminna henne...
   Hursomhelst blev ju artistsammansättningen till fredagskvällens konsert en osedvanligt naturlig kombination bÃ¥de musikaliskt och sÃ¥ngmässigt. Ett arrangemang där DSH5, som David Södergrens Hot Five numera vill bli kända som, stod värd och kompband till nÃ¥gra närmast legendariska sÃ¥ngare. Exklusiva möten och intressanta duetter med en musikalisk kostym som blev perfekt anpassad folkrockmusikens innersta själ.
   DSH5:s alltmer professionella sound fick inleda kvällen med ett fÃ¥ng egna lÃ¥tar, en repertoar som nu börjar uppgraderas och innehÃ¥lla nyskrivna lÃ¥tar med sikte pÃ¥ skivinspelning i höst. Och där kunde jag skönja en viss utveckling mot bredare musikaliska ramar. Pianointrot till "Lyckan och jag", som nu fÃ¥tt sällskap av en nyinförskaffad steelguitar, var ju sÃ¥ vackert, valsen "Ta dina antabus, Kerstin" har en skämtsam touch och i "Den siste mannen" ekade det ren cowboyrock när jag i mina nostalgiska tankar fick namnet Disneyland After Dark pÃ¥ näthinnan.
   Karin Wistrand gästade, numera traditionellt, pÃ¥ "Rocky Balboa" spetsad med just steelguitar men hon fick ocksÃ¥ utrymme att göra en Ã¥terblick 24 Ã¥r tillbaka i tiden till den korta solokarriären och en mycket fin version av "Ge mig en sidenkänning".
   Efter paus steg Per Persson upp pÃ¥ scenen och pÃ¥ egen hand, med sin akustiska gitarr, spelade och sjöng han nÃ¥gra av sina gamla hits som verkligen tillhör kategorin oförglömliga lÃ¥tar. Men när han i ett anfall av spontanitet efterfrÃ¥gade önskelÃ¥tar hade han antingen glömt ackorden eller tyckte att arrangemangen var ogenomförbara.
   Däremot var det med osedvanlig beslutsamhet han tacklade sina gamla lÃ¥tar. "Bortom mÃ¥nen och mars", "Ikväll tar vi över stan", "Hanna", "Fribacka väg", "SmÃ¥ smÃ¥ saker" och "Mördar-Anders" ackompanjerades av mÃ¥nga lustiga och intressanta mellansnack.
   Intensiteten ökade givetvis när Persson fick sällskap av DSH5 (minus David Södergren) i lÃ¥tar som "En sÃ¥ng om dej" och "NyÃ¥rsnatt i New York". Sedan infriades mitt fyra Ã¥r gamla önskemÃ¥l om en duett mellan Karin och Per i "Stenad i Stockholm" innan den uppenbara finallÃ¥ten "Tusen dagar härifrÃ¥n" slungades ut frÃ¥n den dÃ¥ överbefolkade scenen.
   För att sedan tacka den övernöjda publiken blev det ocksÃ¥ en extralÃ¥t, "Vild som Jerry Lee", som slutpunkt pÃ¥ den minst sagt underhÃ¥llande kvällen.

/ HÃ¥kan

Håkans Pop 10 år: 90:#8 Wrecking ball

Postad: 2017-06-18 07:57
Kategori: 10 år

"Wrecking ball" var den stora musikaliska comebacken för Emmylou Harris och det mycket tack vare producenten Daniel Lanois förtjänst. Det pånyttfödda soundet på skivan och det alldeles ypperliga urvalet av låtar gjorde att Emmylou vässade sin egen insats till det nästan ouppnåeliga.

Den här artikeln publicerades ursprungligen på HÅKANS POP 24/3 2014.


EMMYLOU HARRIS: Wrecking ball (Elektra, 1995)

Samarbetet mellan Emmylou Harris, artist, och Daniel Lanois, producent, var en enormt viktig injektion i en karriär som hade gått i stå, åtminstone kreativt sett. Emmylou var vid den här tiden fast i de countrytraditionella tongångarna och behövde ny inspiration, ett nytt sound och en ny spännande repertoar. På "Wrecking ball" får hon allt detta.
   För mig var "Wrecking ball" en fantastisk comeback och Emmylou var tillbaka pÃ¥ sin tron som hon hade bestigit tjugo Ã¥r tidigare med klassiska album som "Elite hotel" och "Luxuty liner". Den magiskt skinande rösten hade hon haft med sig under alla Ã¥r men det hade saknats utmaning och spänning, nog sÃ¥ viktiga ingredienser, för att göra hennes skivor riktigt intressanta.
   DÃ¥ kom den mycket heta producenten Daniel Lanois in med helt nya idéer där han med sitt personliga sound, atmosfäriskt och minimalistiskt, bÃ¥de skalade av och bäddade in arrangemangen. Kanadensaren Lanois var mest känd som producent bakom U2, Peter Gabriel och Brian Eno men överraskade världen när han 1989 producerade "Oh mercy" Ã¥t Bob Dylan. Under 90-talet blev han sedan en av de mest efterfrÃ¥gade producenterna (Hothouse Flowers, Sinead O'Connor, Ron Sexsmith) där "Wrecking ball" var kronan pÃ¥ verket.
   Vid sidan av producentarbetet hade Lanois ocksÃ¥ en egen artistkarriär om än lite lÃ¥gprofilerad. Hans solodebut "Acadie" (1989) var fantastisk men "For the beauty of Wynona" (1993) var lite mer medelmÃ¥ttig.
   Ingen har väl nÃ¥gonsin titulerat Emmylou Harris coversÃ¥ngerska, lika lite som Joe Cocker och Linda Ronstadt, men covers har genom alla Ã¥r varit en viktig del i hennes repertoar. "Wrecking ball" har en blandning av covers och originallÃ¥tar och mixen är mycket lyckad. Exempelvis fÃ¥r Emmylou själv credit pÃ¥ en lÃ¥t, "Deeper well", som är ett exklusivt lÃ¥tskrivarsamarbete med Lanois och folksÃ¥ngaren David Olney.
   Emmylou har även skrivit avslutningslÃ¥ten "Waltz across Texas tonight" tillsammans med sin gamle kompanjon Rodney Crowell. En vacker lÃ¥t där systrarna Kate och Anna McGarrigle, som för övrigt bidrar med en egen lÃ¥t pÃ¥ skivan, körar.
   Lanois kreativitet har naturligtvis färgat mycket pÃ¥ albumet. Dels bidrar han med tvÃ¥ egna lÃ¥tar, "Where will I be" (inledningslÃ¥ten pÃ¥ albumet som jag än idag undrar hur jag reagerade första gÃ¥ngen jag hörde skivan...) och "Blackhawk", och dels duettsjunger han pÃ¥ ett par-tre lÃ¥tar. Bland annat pÃ¥ Neil Youngs titellÃ¥t, originalet finns pÃ¥ "Freedom" (1989), där vibrafonen har tagit över pianots ursprungliga huvudroll.
   "Blackhawk" är för övrigt en av skivans absoluta toppar. En fantastisk Lanois-lÃ¥t med tvÃ¥ musiker (pÃ¥ sammanlagt sju instrument) och en röst (Emmylou) som överträffar allt.
   Andra utmärkta lÃ¥tar pÃ¥ "Wrecking ball" är Steve Earles "Goodbye", med lÃ¥tskrivaren pÃ¥ akustisk gitarr, Lucinda Williams "Sweet old world", med Neil Young pÃ¥ duettsÃ¥ng och ett ovanligt vackert munspelssolo och AustinlÃ¥tskrivaren Julie Millers "All my tears", en lÃ¥t som Julie gav ut pÃ¥ skiva 1993 där Emmylou duettsjunger.
   BÃ¥de Anna McGarrigles "Goin' back to Harlan" och Gillian Welchs "Orphan girl" spelade Emmylou Harris in innan lÃ¥tskrivarna själva gav ut dem.
   Emmylou Harris tjugonde album fick titeln "Wrecking ball" 17 Ã¥r innan Bruce Springsteen ocksÃ¥ kallade ett album med det namnet.

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Juni 2017 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.