Blogginlägg från 2010-02-19
Soundtracks: "Magnolia"
MAGNOLIA (Reprise, 1999)
1999 var den amerikanska sångerskan Aimee Mann ute i kylan. Efter först uppmärksammade insatser i gruppen Til Tuesday och några framgångsrika soloskivor på 90-talet stod hon några år senare utan skivkontrakt. Inspelningarna till det här soundtracket, som till mycket stor del innehåller Aimee Mann-låtar, blev vändpunkten både kommersiellt och musikaliskt. Omstarten på hennes nya karriär som en mycket personlig artist.
Regissören till filmen, Paul Thomas Anderson, berättar i cd-häftet till den här skivan hur han nästan använde Aimees låtar till att skapa filmen. Det började med att han lyssnade på äldre låtar och slutade med att han lärde känna Aimee och mötte då en artist som tänkte likadant och delar av hennes texter gick rakt in i filmen som repliker.
”Magnolia”-soundtracket, som kom i december 1999, är ju samtidigt en Aimee Mann-skiva. Av skivans tolv låtar är nio hennes egna och de här positiva inspelningarna skulle i sin tur leda fram till en injektion i den egna solokarriären. Mindre än ett år senare kom hennes egna album ”Bachelor no. 2 or the last remains of the dodo” som först enbart släpptes på Internet, och där blev en stor succé, för att sedan nå de konventionella distributionskanalerna. På den skivan finns fyra låtar från ”Magnolia”-inspelningarna med.
Första låten på soundtracket är faktiskt en cover, ”One” av Harry Nilsson, som första gången släpptes 1995 på tributeskivan ”For the love of Harry”. Pianopop av ypperlig kvalité som inte blir direkt sämre när Chris Difford (Squeeze) och Neil Innes (Rutles) körar i bakgrunden.
Sedan kommer en rad utsökta Aimee-låtar. Först den lite märkliga, lätt experimentella ”Momentum” men sedan följer pärla på pärla. ”Build that wall” är underbar pop med en underbar röst. Välarrangerat med både oboe och piccolo men rösten går igenom allt. ”Deathly” har ett så fantastiskt ödmjukt sound, påminner faktiskt om Lisa Miskovsky på senare år, att man som lyssnare bara smälter.
På ”Driving sideways” är det ett fetare men ändå melodiskt sound tack vare producenten Brendan O’Brien som även spelar framträdande slidegitarr på låten. Och ”You do” är lågmäld pop med stort sinne för melodi. Sedan följer en instrumental låt, ”Nothing is good enough” som dök upp på hennes egen skiva med text. Och ”Wise up”, en låt som redan hade visat upp sig i en annan film 1996, ”Jerry Maguire”.
Avslutningen med Aimee Manns låtar på soundtracket är låten som har fått störst uppmärksamhet av alla hennes låtar, ”Save me”. Först Oscarsnominerad och blev sedan också en av hörnstenarna på hennes egen skiva.
”Magnolia” bör egentligen sorteras in bland Aimee Mann-skivorna ty den innehåller fem exklusiva låtar på hög nivå och finns tillgängliga någon annanstans.
I övrigt innehåller soundtracket två Supertramp-låtar från 1979 och en typisk instrumental filmmusiklåt från en av de viktigaste kollegorna till Aimee, producenten och multiinstrumentalisten Jon Brion, som följt henne under hela karriären. ”Jon Brion appears courtesy of his own free will”, som det står i cd-häftet.
Innehåll:
1. One - Aimee Mann 2:53
2. Momentum - Aimee Mann 3:27
3. Build That Wall - Aimee Mann 4:24
4. Deathly - Aimee Mann 5:36
5. Driving Sideways - Aimee Mann 3:49
6. You Do - Aimee Mann 3:45
7. Nothing Is Good Enough - Aimee Mann 3:09
8. Wise Up - Aimee Mann 3:30
9. Save Me - Aimee Mann 4:34
10. Goodbye Stranger - Supertramp 5:49
11. Logical Song - Supertramp 4:07
12. Magnolia - Jon Brion 2:12
YouTube: Aimee live med "Save me".
/ Håkan
<< | Februari 2010 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: