Blogginlägg från 2016-11-04
I min skivhylla: Geraint Watkins
GERAINT WATKINS and THE DOMINATORS: Geraint Watkins & the Dominators (Vertigo 6360 171)
Release: Våren 1979
Placering i skivhyllan: Hylla 11: Mellan Helen Watsons "The weather inside" (1989) och Waxs "Magnetic heaven" (1986).
MED SITT URSPRUNG I WALES HAR PIANISTEN, sångaren och låtskrivaren Geraint Watkins en lång rad släktband med grupper, artister och andra musiker från den västra delen av Storbritannien. För mig dök Watkins namn upp första gången på Racing Cars andra album 1977, "Weekend rendezvous". Men han var naturligtvis aktiv musiker långt innan dess. Det första noterade bandet i Wales med Geraint som medlem var det lokala bandet Buck Dancer. Sedan spelade han på skivor med Jo-Ann Kelly och Roy St John innan han hamnade i typiska pubrockgrupper som Juice On The Loose, Red, Beans & Rice och Dick Lovejoy's Original Southside United.
Hösten 1978 medverkade Geraint på Be Stiff-turnén som medlem av The Cable Layers, Mickey Jupps kompgrupp. Det var också i ett Jupp-sammanhang jag personligen träffade honom första gången. I mars 1983 hoppade Geraint in spontant i Jupp-konserten på Dublin Castle i London. Han sjöng bland annat den gamla bluesdängan ”Nobody loves you when you’re down and out” men hade bytt ut några ord och döpt om låten till ”No fucker fucks you when you’re fucked and out” till stor munterhet i publiken. Mitt under brinnande konsert stötte jag på honom i trappan ner till toaletten...
Men nu har jag gått händelserna lite i förväg i Geraint Watkins historia. Redan 1976 spelade han in en låt, "Watkins' brew", till Charlie Gilletts radioprogram Honky Tonk som sändes på BBC Radio London varje söndag mellan 1972 och 1978. Det var på ett annat radioprogram, Stuart Colmans Rock'n'Roll Show, som walesaren Andy Fairweather Low, hörde Geraint spela. Det fick honom intresserad, skruva upp ljudet och slutligen erbjuda honom att producera hans första skiva i eget namn, "Geraint Watkins & the Dominators".
Fairweather Low, vilket underbart fint efternamn, hade efter sin popidolsperiod på 60-talet som sångare i Amen Corner etablerat en solokarriär under 70-talet med tre album i eget namn. Under pseudonymen La Booga Rooga Production har han producerat Watkins album men har också aktivt medverkat under inspelningarna som sångare, trummis(!) och gitarrist. Skivan är inspelad i en gammal fiskestuga (Old Mill) i närheten av Rockfield Studios med musiker som var kända i området, gitarristen Micky Gee, basisten John David och trummisen Dave Charles.
DÅ TOLV AV SKIVANS 13 LÅTAR ÄR COVERS har jag valt att flytta veckans skiva i skivhyllan till "Covers"-arkivet. Detaljerna och information om varje låt ser ni nedan.
Materialet till skivan är, som ni kan notera, hämtad från 50-talet i allmänhet och från artisterna, låtskrivarna och pianisterna från Louisiana/New Orleans i synnerhet med tydliga förebilder i namn som Fats Domino, Huey "Piano" Smith och Professor Longhair. Men bland influenserna finns också mindre kända, mindre framgångsrika men lika intressanta namn. Plus utflykter till både traditionell rock'n'roll, den mindre kända Chuck Berry-låten "I got to find my baby" (på den här skivans omslag omdöpt till "Gotta find my baby") och "My baby left me", och bluesinfluerat material som "If walls could talk" och "Cakewalk into town".
Det enda jag saknar är hans mustiga dragspel och de cajunklingande arrangemangen som senare blev Watkins signum i exempelvis Dave Edmunds grupp och Balham Alligators som härjade på Londons pubar under 80-talet. Här spelar han dragspel bara på en enda låt, hans egen "Deep in the heart of Texas". I övrigt har Geraint inte haft några som helst ambitioner att förändra eller modernisera arrangemangen jämfört med originalen.
För att citera Lennart Persson när han en gång i tiden beskrev Geraint Watkins sound: "Det må låta antikt, men det är inget museum". Nej, det här låter som klassisk rock'n'roll ska låta, det låter till och med som att det är inspelat i en primitivt begränsad studio i Louisiana-träsket under tidigt 50-tal fast det i själva verket är inspelat i slutet på 70-talet i en gammal fiskestuga i Monmouth i sydöstra Wales strax innanför gränsen till England.
Omslagets illustration med en röd drake är designat av Paul Allen men albumets holländska upplaga hade en mindre uppseendeväckande närbild på Geraint själv, se vänster.
Man Smart Women Smarter (Kuttn) 2:43
1936. Singel med King Radio (Norman Span). Låtskrivarnamnet på skivan är felaktigt.
Casting My Spell (Edwin Johnson/Alvin Johnson) 2:23
1959. Singel med The Johnson Brothers.
In The Night (Henry Roland Byrd/Cosimo Matassa) 2:23
1954. Singel med Professor Longhair (Henry Roland Byrd).
Grow Too Old (Bobby Charles) 2:39
1960. Singel ("Before I grow too old") med Fats Domino
Blue Moon Of Kentucky (Bill Munroe) 2:31
1947. Singel med Bill Monroe & his Blue Grass Boys. Felstavat låtskrivarnamn.
I Got To Find My Baby (Chuck Berry) 2:14
1960. Singel med låtskrivaren.
Paralysed (Elvis Presley/Otis Blackwell) 2:41
1956. Låt ("Paralyzed") på ep:n "Elvis" med enbart Blackwell som låtskrivare.
Nobody (Wayne Carson Thompson) 2:57
1968. Singel med Bruce Channel.
Deep In The Heart Of Texas (Geraint Watkins) 2:41
Original.
Don`t You Just Know It (John Vincent/Huey Smith) 2:25
1958. Singel med Huey (Piano) Smith And The Clowns.
If Walls Could Talk (Bobby Miller) 3:26
1969. Singel med Little Milton.
My Baby Left Me (Arthur Crudup) 2:30
1946. Singel med låtskrivaren.
Cakewalk Into Town (Taj Mahal) 2:20
1972. Från albumet "Recycling the blues & other related stuff" med låtskrivaren.
/ Håkan
<< | November 2016 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: