Blogginlägg från 2013-10-21

Elakt eko störde Winnerbäcks personlighet

Postad: 2013-10-21 10:55
Kategori: Live-recensioner

Foto: Pelle Blohm
Foto: Maja Odelholm

Den här recensionen publicerades i en kortare variant ursprungligen i Nerikes Allehanda 21/10 2013.

LARS WINNERBÄCK
Conventum Arena, Örebro 19 oktober 2013
Konsertlängd: 19:35-21:30 (115 min)
Min plats: stående ca 25 m till höger om scenen.


Jag har upplevt oanständigt många konserter med Lars Winnerbäck för att kunna beskriva ännu ett Örebrobesök som spännande. Tänker jag innan jag äntrar den flyghangarliknande lokalen där ett publikhav av genuina Winnerbäck-fans både höjer temperaturen i lokalen och mina förväntningar. En fanatisk stämning, en spontan "ja, må han leva"-allsång (det var Winnerbäcks 38:e födelsedag) och allmänna hyllningar av rent hysteriska mått till artisten på scen trissade också upp förhoppningarna.
   Winnerbäck har precis inlett en turné som uppenbart kommer ta han och hans sÃ¥nger frÃ¥n hemmaplan till hemmaplan. FrÃ¥n premiären i Linköping pÃ¥ fredagskvällen var det därför stämningsmässigt inte lÃ¥ngt till Örebro där han länge har haft en stor och trogen fanskara.
   Till ackompanjemang av ett enormt jubel gjorde Winnerbäck entré ensam med en akustisk gitarr i ett iskallt vitt strÃ¥lkastarsken och inledde., enligt formulär 1A, med första lÃ¥ten frÃ¥n senaste skivan, "Vi Ã¥kte aldrig ut till havet". SÃ¥ lÃ¥ngt var allt under kontroll men när han började sjunga visade sig lokalens akustiska förutsättningar frÃ¥n sin sämsta sida.
   FrÃ¥n vÃ¥r plats där vi stod lät det som om diskanten i hans röst kom smygande bakom vÃ¥r rygg och blev till ett elakt format eko. Det blev inte bättre när Winnerbäck fick sällskap av det sex man starka kompbandet och jag i min enfald trodde att volym, decibel och tajt grupparbete skulle sopa bort de störande detaljerna i en annars faktiskt spännande repertoar. Den här kvällen skulle inga publikfriande greatest hits-ambitioner göra sig hörda.
   Men efter dryga 40 Ã¥rs konsertupplevelser har jag lärt mig att vänja mig och tänka bort smÃ¥ störningsmoment och koncentrera mig pÃ¥ det positiva och kreativa pÃ¥ en konsert. ÄndÃ¥ fick jag upprepade negativa och konspiratoriska tankar i min skalle när jag fick för mig att produktionen bakom Lars Winnerbäcks konsert hade satsat mer pengar pÃ¥ ljuset än ljudet. Ty ett spindelnät av ljusstrÃ¥lar, en myriad av höj- och sänkbara strÃ¥lkastare och epilepsiframkallande ljusbomber spelade stundtals en visuellt underhÃ¥llande roll.
   Men vi ska inte klaga för mycket pÃ¥ de yttre förutsättningarna i den ihÃ¥liga akustiken som lÃ¥g utanför Winnerbäcks kontroll den här kvällen. För han är en orubbligt personlig artist, som dessutom är folklig trots sin kärva framtoning, där styling och pÃ¥ förhand välregisserade mellansnack inte hör hemma pÃ¥ hans konserter. Som när han inför sista lÃ¥ten i ordinarie set, "Hosianna", inte kom pÃ¥ vad han ville säga förutom "tack". En för övrigt underbar finallÃ¥t som ökade i intensitet och sedan mycket effektfullt tonades ned till nästan ingenting innan den Ã¥ter steg till himlen.
   Bandet bakom Winnerbäck är kanske inte lika flexibelt som tidigare konstellationer med tjejer, fioler, duettsÃ¥ng och den allmänt spännande ljudbilden. Nu hade den helt manliga sextetten en utpräglad rocksättning med tvÃ¥ sologitarrister, Ola Nyström och Johan Persson, tvÃ¥ keyboardspelare, David Nyström och Anders "Boba" Lindström, trummisen Robban Eriksson och en basist, Jerker Odelholm numera ocksÃ¥ medproducent, som vid upprepade tillfällen tog steget fram till mikrofonen.
   Det nya materialet frÃ¥n albumet "Hosianna" spelade mycket tacksamt huvudroll pÃ¥ lördagskvällen. PÃ¥ skiva har lÃ¥tarna totalt sett inte alls samma lyskraft i jämförelse med mÃ¥nga av hans klassiker. Men det var ändÃ¥ sÃ¥ glädjande att fÃ¥ uppleva en artist av Winnerbäcks dignitet, med en sÃ¥ stor och förväntansfull publik, sÃ¥ rakryggat förnya sin scenrepertoar med drygt 30% aktuellt material. Där jag förutom titellÃ¥ten tyckte att bÃ¥de "Skolklockan" och "När det blÃ¥ser frÃ¥n ditt hÃ¥ll" live hade lyft sig ett par klasser.
   Bland de avslutande extralÃ¥tarna kom trots allt nÃ¥gra välvalda kronjuveler ur Winnerbäcks repertoar dÃ¥ stämningen bland bÃ¥de fans och allmänhet steg Ã¥tskilliga grader. Med den sanslöst effektiva "Elden", lika imponerande "Kom ihÃ¥g mig" och den tolv verser utan refräng lÃ¥nga "Söndermarken".
   Som recensent är jag ocksÃ¥ en människa som pÃ¥verkas av atmosfär och förutsättningar under en konsert. Stämningen gav givetvis positiva vibrationer under Winnerbäcks konsert och de akustiska problemen, det störande ekot, det negativa.
   Till slut ska hela upplevelsen graderas i sin helhet och den omedelbara känslan är för min del att jag har sett Winnerbäck-konserter av absolut optimala kvalitéer, 2004 under hans soloturné och 2007 med "Daugava"-gänget. Nu blev det en tämligen normal konsertupplevelse utan magplask men ocksÃ¥ utan direkt magiska höjdpunkter.

Winnerbäcks låtar:
Vi åkte aldrig ut till havet
Gå med mig vart jag går
Det gick inte
Mareld
Skolklockan
Från kylan in i värmen
Ett sällsynt exemplar
För dig
En tätort på en slätt
Min älskling har ett hjärta av snö
Vem som helst blues
När det blåser från ditt håll
Utkast till ett brev
Stort liv
Elegi
Hugger i sten
Hosianna

Extralåtar
Jag är hos dig igen
Elden
Kom ihåg

Extra extralåt
Söndermarken

/ HÃ¥kan

90:#27 I feel alright

Postad: 2013-10-21 07:51
Kategori: 90-talets bästa

STEVE EARLE: I feel alright (E-Squared/Warner Bros, 1996)

1996, när den här skivan kom ut, var Steve Earle etablerad skivartist sedan tio år tillbaka men han hade jobbat som sångare, låtskrivare, gitarrist och artist ännu längre. Född i Virginia, uppvuxen i Texas med Townes Van Zandt som gudomlig förebild, flyttade till Nashville som låtskrivare och tillbaka i Texas bildade han bandet Dukes, ett namn som till och från följt Earle under hela hans karriär.
   Ovannämnda geografiska platser skvallrar om ett visst förhÃ¥llande till countrymusik fast han alltid har varit en rebell och en udda fÃ¥gel i den branschen. 1988 förenade han sig med engelska The Pogues och nÃ¥gra Ã¥r senare, när drogerna alltmer hade tagit över hans liv, var det snarare arenarock pÃ¥ hans program. I samband med ett eskalerande drogberoende tappade han skivkontrakt, Ã¥kte in i fängelse för vapenbrott, genomgick drogrehabbehandling med positivt svar och 1993 började han skriva lÃ¥tar som hamnade pÃ¥ skivor med Travis Tritt och Robert Earl Keen.
   Förlagskontrakt ledde till skivbolagskontakter och 1995 gjorde han comeback med den folkmusikakustiska albumet "Train a comin'" som öppnade dörren till bÃ¥de ett anständigt liv och skivbranschen.
   Det var en lÃ¥ng inledning pÃ¥ en text som ska handla om en skiva som släpptes 1996. Men jag tycker bakgrunden och de komplicerade upplevelserna i Steve Earles liv har en alldeles naturlig del i det som utmynnar i ett album som pÃ¥ mÃ¥nga sätt är starten pÃ¥ en lÃ¥ng och seriös karriär som därefter producerat en mängd oförglömliga skivor.
   Det började med att Steve Earle och skivbolagsentreprenören Jack Emerson bildade det egna skivbolaget E-Squared Records, fick stora Warner Brothers att distribuera och som producent engagerades Ray Kennedy. Ett ytterst viktigt val dÃ¥ Kennedy under alla Ã¥r sedan dess blivit Earles högra hand vid skivinspelningar.
   Kennedy hade en stabil bakgrund i countrymusiken som bÃ¥de artist, lÃ¥tskrivare, producent, tekniker och multiinstrumentalist. Gav ut sitt första album 1990, "What a way to go", som följdes av "Guitar man" 1992. Ska inte förväxlas med den Ray Kennedy som gjorde soloskivor pÃ¥ 70-talet och bland annat var medlem i supergruppen KGB, där bland annat Mike Bloomfield spelade.
   Majoriteten av lÃ¥tar pÃ¥ "I feel alright" är producerade av Kennedy tillsammans med gitarristen Richard Bennett. Övriga spÃ¥r inspelade med engelsmannen, boende i Nashville, Richard Dodd som producent. Dodd känner jag mest som tekniker pÃ¥ George Harrisons "Cloud nine"-album.
   Efter "I feel alright" blev Kennedy och Earle ett genuint team som frÃ¥n nästa Earle-platta, "El corazon", och fram till idag har producerat samtliga skivor med Steve. Först under den samlade pseudonymen Twangtrust, som ocksÃ¥ prytt skivor med Lucinda Williams, V-Roys, Ron Sexsmith och Cheri Knight, men numera under sina egna namn.
   Ã„ven visuellt pÃ¥ skivomslaget var "I feel alright" en nystart med den amerikanska konstnären Tony Fitzpatrick som faktiskt har mÃ¥lat framsidan pÃ¥ varje Earle-omslag fram till idag. Detaljerade och surrealistiska mÃ¥lningar som numera förknippas med Earles skivor.
   "I feel alright" är en fin musikalisk blandning med rock, countryrock, folkrock, ballader, akustisk blues och en fin avslutande duett med Lucinda Williams, "You're still standin' there".
   8 mars 1996 skrev jag en kort och positiv recension av "I feel alright": Som titeln antyder är Earle i fin form efter Ã¥ren i fÃ¥ngelse för knarkinnehav. Förra Ã¥rets comeback var en dämpad och mjuk triumf. Nu är energin tillbaka. PÃ¥ tvÃ¥ gitarrer, bas och trummor gör han rockcountry som är bÃ¥de kompromisslös, uppkäftig och melodiskt grandios. En av de utmärkta lÃ¥tarna heter "Hard-core troubadour", en underbart träffsäker beskrivning pÃ¥ Earle 1996. Som en laglös variant pÃ¥ outlaw-countryns bästa recept.

YouTube: "Hard-core troubadour" live med Steve Earle och band.


/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Oktober 2013 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.