Blogginlägg

Kvällen blev både överraskande och sen

Postad: 2016-09-04 21:20
Kategori: Live at Heart


Les Gordons.



DSH5.


Alla bilder: Anders ErkmanMikael Persson & Rigolettos.

AV BÅDE NATURLIGA OCH PRAKTISKA SKÄL har rapporten om Live at Hearts sista kväll dröjt ett tag. Det blev inte alls den där trötta och händelsefattiga avslutningen som jag igår fruktade i ett av alla förhandsscenarier. Det blev en kväll full av liv som aldrig ville ta slut. Ända in kaklet följde vi konsertverksamheten som, när jag trodde att klockorna hade stannat, i mitt fall slutade 01:59. Men när vi idag vaknade till Nikolaikyrkans klockringning förstod vi att tiden har sin gång även efter Live at Heart-finalen. En finalkväll som blev en oväntad trestegsraket som sutade med några magiska toner från Johnny McCuaigs säckpipa.
   Efter tre dygns festivalspringande kom beslutsÃ¥ngesten under lördagen om vad som skulle prioriteras medan nya tips ramlade in och gjorde valet av konsert än mer omöjligt. Lördagskonserterna pÃ¥ Live at Heart blev ett misch-masch av allting, den ursprungliga planen blev delvis urvattnad. De mÃ¥nga alternativen hade vid startskottet kl 19:00 utökats med ytterligare bÃ¥de kända och okända namn och jag kände plötsligt en väldig lust att gÃ¥ pÃ¥ stundens ingivelse. Jag tror att jag har använt den modellen pÃ¥ avslutningskvällen tidigare Ã¥r och jag har inte direkt somnat missnöjd framÃ¥t natten.
   Ursprungsplanen höll egentligen bara stilen när det handlade om första (Les Gordons) och den förmodade sista konserten (The Bloakes) och allt däremellan gick pÃ¥ alternativnamn i andra och tredje hand. Det blev inte sämre för det. Tog kvällen pÃ¥ uppstuds upplevelsen blev bÃ¥de händelserik, överraskande men ocksÃ¥ överlag väldigt tillfredsställande.
   Les Gordons och The Bloakes är tvÃ¥ unga band som i takt med tiden har hämtat sina musikaliska rötter för flera generationer sedan. Det är sÃ¥nt som vi gamlingar tycker är viktigt: Att ha respekt för, som i det här fallet, den musikaliska rockhistorien.

LES GORDONS: East West Sushi
När jag, efter rekkomendationer från en godvän, första gången upplevde det här bandet live för två år sedan (Live at Heart 2014) föll jag handlöst för både låtarna, soundet och det energiska framträdandet. Gitarrband som en poprockig energikick. Mycket har hänt sedan dess, inte minst mediamässigt när de för en vecka sedan blev erbjudna en plats i nästa års Melodifestival, men även musikaliskt börjar min uppfattning om bandet svänga från att vara ett strikt personligt sound till ett mer utstuderat och i små doser lite mer kommersiellt band.
   Med keyboards har arrangemangen breddats nÃ¥got, den pipiga orgeln fick mig mer att tänka pÃ¥ ett adrenalinstint Gyllene Tider än Hives som de har jämförts med. De genomgÃ¥ende svartklädda ungdomarna gjorde allt för att tillfredsställa publiken men sÃ¥ngaren Jonatan Renström i ett ganska allvarligt mellansnack försäkrade publiken och fansen att de minsann inte ska förändra sitt sound när tv-karriären snart sätter fart. Sanningens minut närmar sig. Det ska bli spännande att uppleva fortsättningen i den här följetongen.

DSH5: Konserthuset
David Södergrens Hot Five
har ändrat sitt gruppnamn till en något hippare förkortning men musikaliskt och soundmässigt var det inga stora förändringar för sexmannabandet. Repertoaren, med kända publikfavoriter som "Hett blod", "Lång hård väg" och "Innan döden skiljer oss åt", var den här gången spetsad med några nyskrivna låtar som delvis lovar gott inför framtiden.
   Exempelvis "Lyckan och jag", en av gruppens nya lÃ¥tar, som presenterade en arrangemangsmässigt ny sida av bandet. Det eleganta pianointrot (Erik Mattsson) var mycket läckert och överraskande med tanke pÃ¥ att den här gruppen ofta har kopplats ihop med framförallt folkrockigt röj.

(THE VANJAS: Rosengrens Skafferi)
Jag har, vad jag minns, inte missat någon spelning tidigare på Live at Heart för att det har varit fullsatt men på lördagskvällen hände det. Hade på eftermiddagen fått ett tips från en vän som älskar garagerock att man inte ska missa The Vanjas. Så här övertygande skrev han:
   "Rekommenderar varmt The Vanjas ikväll kl 21.00 pÃ¥ Rosengrens. StenhÃ¥rd 60-talsgaragerock med mycket attityd och en sÃ¥ngerska som gÃ¥tt i den amerikanska showbiz-skolan. Har sett dom tvÃ¥ gÃ¥nger nu och skall gÃ¥ ikväll igen. Vanjas har absolut högsta prioritet för mig. Äntligen energi i massor! Saknar lite av det pÃ¥ LAH."
   Men när jag och fotograf Anders närmade oss Rosengrens mötte vi folk som meddelade att det var fullt och ingen mer släpptes in. Det skapade först lite huvudbry innan jag kort passerade bÃ¥de Saluhallen (Cary Hudson, bild höger) och Clarion (The Sunpilots) pÃ¥ min väg till Soleo. PÃ¥ vägen dit fick jag följande kommentar om The Vanjas-konserten frÃ¥n min vän: "SÃ¥ in i h-e BRA! Jag är helt slut..." .

MIKAEL PERSSON & RIGOLETTOS: Soleo
Soleo-scenen, som på lördagskvällen presenterades av skivbolaget/distributören Hemifrån under ledning av Peter Holmstedt, besökte jag dessvärre bara en gång under festivalen. Persson och hans band, ännu ett bidrag i americana-genren, gjorde ett säkert och överraskande homogent intryck på sina 40 minuter.
   Det var "mandolinen" pÃ¥ presentationslÃ¥ten "Man with hound by his cottage" som lockade mig till konserten som bjöd pÃ¥ sÃ¥ mycket mer och dessutom förklarade att mandolinsoundet spelades pÃ¥ en bouzouki. Arrangemangen gav mig amerikanska vibbar när jag upplevde konserten och jag stod stundtals och undrade om inte BorÃ¥s, Perssons hemstad, är det nya Louisiana. Persson & Rigolettos kanske inte har samma hippa gruppnamn som Little Feat men jag fÃ¥ngades onekligen av ett sympatiskt uppträdande.

THE BLOAKES: Clarion Hotel
Konserten med Bloakes var ju succé redan innan bandet gick upp på scenen i hotellfoajén. Den här kvintetten, som för kvällen var utökad med ytterligare en keyboardskille, känns verkligen som nästa stora band i Örebro. Deras psykedeliska rock med många rötter i 60-talet är ju faktiskt helt relevant i det decennium vi just nu lever i. Här finns både energi, intressant mångfacetterade arrangemang och en sångare (Isak Smårs) som gör så starka intryck att jag måste jämföra med utländska profiler som Robert Plant och Jim Morrison. När jag stod och tänkte på envisuellt lite stillsammare Mick Jagger plockade bandet dessutom fram "2000 light years from home" i sin annars originalbaserade repertoar.
   Senaste ep:n, "Kanye Westboro Baptist Church" som släpptes i maj i Ã¥r, befann sig givetvis i fokus pÃ¥ scenrepertoaren men gruppen har redan nyskrivet material pÃ¥ gÃ¥ng och det var de inte sena att entusiastiskt presentera pÃ¥ scen. Gruppens sound är ju ocksÃ¥ pÃ¥ internationell nivÃ¥ och det var ju onekligen intressant att se tvÃ¥ keyboardsspelare pÃ¥ scen men ändÃ¥ uppfatta bandet som ett gitarrorienterat band där Petter Kroon gör ett kvalificerat jobb pÃ¥ sin läckra Rickenbacker-gitarr. Ã…terigen gjorde Bloakes en av festivalens bästa konserter.

THE JOHNNY McCUAIG BAND: East West Sushi
Det rådde både förvirring och missförstånd om Johnny McCuaig sista konsert under årets Live at Heart. I det elektroniska programmet fanns inte bandets 01:00-spelning på East West med men enligt publik som upplevde spelningen på Harrys tidigare på kvällen hade McCuaig förklarat att spelningen skulle gå av stapeln. Missförståndet med den missade noteringen om konserten förklarar artist- och bokningsansvarige Lars-Göran Rosén idag så här tydligt och klart:
   "Kl 01-tiden är svÃ¥rhanterlig i vÃ¥rt system, vi har bara fyra speldagar där (inte söndag) och eftersom spelningar efter midnatt pÃ¥ lördag tekniskt sett är pÃ¥ söndagen gÃ¥r de inte att lägga in. Vi har löst midnattsspelningarna genom att ge dem starttid 23:55 i appen men 01 är svÃ¥rare. Vi mÃ¥ste programmera in söndag ocksÃ¥ i systemet till nästa Ã¥r.
   Publiktrycket inför Ã¥rets snackis pÃ¥ festivalen, Johnny McCuaig, var enormt och jag tror aldrig jag har upplevt ett mer fullpackat East West än under den sista timmen mellan 01 och 02. Jag har inte uppfattat McCuaig och hans band som nÃ¥gon speciellt personlig grupp pÃ¥ rockmusikomrÃ¥det men det är ju när Johnny tar fram sin spektakulära säckpipa arrangemangen lyfter och blir sÃ¥ mycket mer udda och annorlunda.
   Det är fascinerande att mötet med en entusiastisk publik kan bli sÃ¥ hänförande och närmast magisk. Och när jag finner mig själv stÃ¥ och skrika med i refrängen till AC/DC:s gamla slagdänga "It's a long way to the top" mÃ¥ste det bedömas som nÃ¥got ganska unikt.... Och just publikkontakten har ju under bandets Live at Heart-spelningar har ju faktiskt varit av modellen monumental.

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< September 2016 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.