Blogginlägg
Larm #15: sommaren 1982
1. Stiff BUY 101 - 150, SEEZ 1-42
2. SYD BARRETT
3. ACE Records - ess bland blues och rhythm & blues återutgivningar
4. The Big Apple
5. The Immediate story
6. ROBERT FRANK
7. Lost in the blåst
8. DAVID BOWIE diskografi
DET HAR INTE BARA TAGIT LÅNG TID att producera Larm#15. Det har också varit en förändringens tid bland medarbetare och skribenter som säkert påverkat innehållet och satt käppar i hjulet för en kontinuerlig utgivningstakt av tidningen. Det tog ett år mellan #14 och #15 och ingenting lovas när nästa nummer ska dyka upp.
Mats Gustavsson är ny ansvarig utgivare av Larm efter Staffan Solding som tillsammans med Kalle Oldby, Thomas Jarlvik och Jörgen Stålbrand har hoppat av tidningen. Det betyder många nya namn i redaktionsrutan och en något mager innehållsförteckning, se ovan.
Räknat i antalet artiklar är det nya numret av Larm, som har fått tillägget "NYA" i tidningshuvudet, lite tunn men sidmässigt, 44 sidor, är det godkänt. Nästan varje artikel är lång och genomarbetad och är en underbar källa till intressant information.
Ämnet Stiff Records från förra numret får här en naturlig fortsättning när nästföljande 50 singlar redovisas. Men också med några få undantag skivbolagets 42 första album i SEEZ-serien. Plus en mängd noteringar kring både singlar, ep och album bland både officiell och promoutgivning. Ett år innan den engelske journalisten och skivbutiksägaren Bert Muirhead gav ut sin bok "Stiff - the story of a record label" var det ovärderlig information som Larm levererade.
Som jag konstaterade redan om förra Larm-numret så var diskografier nu det stora ämnet i tidningen. En av tidningens nya skribenter, Micke Widell, har (för hand!) skrivit en mycket omfattande och komplett David Bowie-diskografi, med huvudsakligen engelska skivor, som täcker åren juni 1964-mars 1982. Där förekommer inte bara konventionella singlar och album utan även promoutgåvor och skivor där Bowie har medverkat som låtskrivare, producent och/eller gästartist.
Widell har också skrivit en mycket initierad och djupgrävande historia om det engelska skivbolaget Immediate, etiketten som lanserades i augusti 1965 av Rolling Stones manager och skivproducent Andrew Loog Oldham. Här hittar vi långa listor på skivbolagets fullständiga utgivning fram till det bittra slutet, konkursen, i oktober 1969. Sista skivan Amen Corners version av "Get back", har lite oturligt fått fel skivnummer (IM 083) i Widells annars imponerande research.
Han har också skrivit utförligare om många av Immediates skivor. Bolagets första release var faktiskt amerikansk, McCoys "Hang on Sloopy", som blev en omedelbar hit och fantastisk start för det då oberoende skivbolaget. Andra artister som Widell berättar om är bland annat P P Arnold, Chris Farlowe, John Mayall, Twice As Much, The Nice och The Small Faces. Och låtskrivarteam/producenter som Mick Jagger/Keith Richards och Ronnie Lane/Steve Marriott som var knutna till bolaget.
Small Faces "Tin soldier", Chris Farlowes "Out of time" och engångssamarbetet med Fleetwood Mac, "Man of the world", är oförglömliga höjdpunkter i Immediates historia.
Janne Landgren, ännu en ny Larm-skribent, har skrivit en både underhållande och informativ artikel om problembarnet Syd Barrett från Pink Floyd-framgångarna till den korta solokarriären.
Staffan Solding har avslutat det officiella samarbetet med Larm men medverkar ändå med en lång och intressant artikel om skivbolaget Ace Records. Med anledning av att engelska Chiswick hade köpt rättigheterna med det gamla amerikanska skivbolaget fanns det anledning att titta tillbaka på historien.
Ann Dahlén, ytterligare ett nytt namn på Larm, har rest till New York och Texas och berättar i både bild och text om sina upplevelser i det stora landet i väster. Gert Olle Göransson har skrivit om Robert Frank, legendarisk amerikansk fotograf, som inspirerat rockfotografigenren. Frank layoutade "Exile on Main Street"-omslaget och stod också för många fotografier på omslaget.
I "Nya Larm" saknas både aktuella singel- och albumrecensioner, läsvärda och viktiga avdelningar, och vi får trösta oss med tre sidor Lost in blåst-skivor. Intressanta tips om lite äldre skivor med bland annat Danny Kortchmar ("Innuendo"), Liverpool Scene, Love ("Da capo"), Kevin Ayers och Jane Aire & the Belvederes.
/ HÃ¥kan
Covers: The Everly Brothers
Covers: Spitballs
<< | Mars 2015 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: