Blogginlägg från 2023-07-05
Bluesigt vemod på det gröna gräset
VINCENT JEDSELIUS
Stadsparken, Örebro 5 juli 2023
Konsertlängd: ca 17:30-18:31 (ca 60 min)
Min plats: Stående på gräsmattan ca 8 m från ”scenen”
VINCENT JEDSELIUS TOG ”SCENEN” i besittning med sitt sedvanligt bluesiga vemod men lät tillsammans med sitt tremannaband oväntat tajt och proffsigt i det spontana konsertarrangemanget.
Lite okonventionellt hade konserten marknadsförts på nätet med en obestämd plats i Stadsparken som lockbete. Första försöket för några veckor sedan ställdes in på grund av regnigt väder men på onsdagseftermiddagen/tidig kväll genomfördes detta arrangemang inför ett 50-tal personer i publiken.
Vincent var inte övertygad om att det var lagligt att uppträda så här spontant. ”Berätta inte för någon...” var hans kommentar innan han och hans band genomförde en timme lång konsert på gräset framför rådjursstatyn.
Jag kom lite sent på plats och möttes av den gamla folkvisan ”Kom fattigdom”. Förutom ett antal låtar från hans tidigare skivor, exempelvis ”Ahlbäck”, ”Åmänningen”, ”Ja ba kör”, ”Krama taggtråd” och ”Kokar mina nudlar”, framförde han sedan den nyligen släppta låten ”66an”. En lite ovanligt snabbare låt i Vincents repertoar som domineras av mer eftertänksamma, lite långsammare material.
Överraskande bra ljud i den gröna miljön som gav musikaliskt utrymme till både elgitarristen Andreas Toya Bjurström och munspelaren Peter Edgren där Vincents akustiska gitarr och Max Koldenius bas fyllde ut arrangemangen.
/ Håkan
Hästpojken lämnade oss både missnöjda och otillfredsställda
AV ALLA KATASTROFGIG SOM JAG under sommaren har berättat om på Håkans Pop är nog den här spelningen med Hästpojken det mest pinsamma. Det fanns förväntningar i luften, debutsingeln "Shane MacGowan" från 2007 lovade gott och det aktuella albumet "Caligula" hamnade så småningom på årsbästalistan, men bandet (eller i praktiken duon) var inte riktigt moget livescenen.
Albumet hade tydliga punkintentioner och möjligen ville Martin och Adam leva ut alla provocerande poser på en gång. Men att bjuda på bara 20 minuter på scen var inte mycket till provokation utan bara barnsligt naivt.
Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 3/5 2008.
HÄSTPOJKEN
Backstage, Örebro 30/4 2008
Konsertlängd: 23.10-23.30 (20 minuter)
Recensentens plats: Stående några meter från scenen.
Ja, nog har jag varit med om lågprofilerade och oinspirerade uppträdanden men när omtalade och stort marknadsförda Hästpojken tog Backstages fina scen i besittning i onsdagskväll slog bottennivån i backen rejält.
Konserten var en nödlösning, all credit till Micke Lehikoinen på Backstage, efter Festivalborgs krasch men det var en sällan skådad antiklimax att se två akustiska skärvor av ett högpotent rockband framföra en repertoar som var så knapphändig att den näppeligen kunde kallas repertoar.
Hästpojken har gjort en av årets bästa svenska rockskivor. En utstuderad punkskiva med melodiska inslag som lyfter de nakna och avklädda arrangemangen över den accepterade nivån.
Nu var det sångaren Martin Elisson och gitarristen Adam Bolméus som skulle bära upp förväntningarna som den skivan skapat. Det slutade inte med fiasko och katastrof men med tanke på att hela repertoaren under duons sammanlagt tjugo (20!) minuter på scen endast omfattade sex låtar, varav en cover plus två Bad Cash Quartet-låtar, så var det i extremt tunnaste laget.
Två akustiska gitarrer och en röst, som i bästa fall kan beskrivas som hes, var inget kraftpaket och de hade svårt att överrösta publikens pladdrande diskussioner. Allt framfördes spontant, Martin pratade med Adam som om de inte riktigt visste vilka låtar som skulle komma, men ”konserten” blev mer resultatet av oplanering än charmig spontanitet.
Annars började det bra med ”Shane MacGowan”, den uppenbara hitlåten från Hästpojkens skiva. Martins svårt sargade röst fick luta sig mot Adams gitarrspel och inget av duons sound gick fram nämnvärt bland ungdomarna som stod längre än tre meter från scenen.
Sedan kom en cover på engelska innan nästa klockrena hit från Hästpojken-repertoaren följde, ”Caligula”. Aaah-allsång och så långt en närmast godkänd konsert.
Sedan följde konsertens första Bad Cash Quartet-låt, ”Valentine”, som levde mer på sin melodiska styrka än framförandet på scen. Just då var soundet extremt tunt, det var bara Adam som kompade på sin akustiska gitarr.
Ännu en låt från senaste skivan, ”Lena 60”, följde innan Bad Cash Quartets kanske mest kända låt, ”Big day coming”, till publikens glädje, fick avsluta konserten. Men det var en tandlös och blek version av den vanligtvis magnifika slutlåten. Sedan lämnade de scenen för att aldrig återvända.
Så efter endast 20 minuter stod vi där och var både missnöjda och otillfredsställda. Inte bara besvikna för att vi missade en extralåt.. Kanske ville vi ha för mycket, önskade mer än vi förtjänade och hade, med skivan som stöd, för höga förväntningar. Ändå fick vi uppleva en musikalisk motsvarighet till en kraschlandning på Backstage i onsdagskväll.
/ Håkan
<< | Juli 2023 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...
Mikael Johansson 27/06: Var där i konserthuset 1977, 16 år gammal. Visste inte riktigt vad som väntad...
Kjell J 16/06: Kolla gärna in denna ytterst förträffliga Youtube-kanal:@YesterdaysPapers (ti...
Valbobo 10/06: 1970 spelade faktiskt Cilla Black in en cover på Olles Det gåtfulla folket. Ko...
Andreas Lundell 19/05: Svensk pappa och irländsk mamma kan man väl klämma in....
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: