Blogginlägg
INTERVJUER 74-94: Anne-Lie Rydé (1983)
MIN FÖRSTA INTERVJU MED ANN-LIE RYDÉ var tämligen inofficiell och provisorisk. På en efterfest på ett hotellrum. Dan Hylander, Py Bäckman & Raj Montana Band (ett kort och bekvämt bandnamn, va?) hade tidigare på kvällen 18 oktober 1983 spelat i Örebro (Idrottshuset). Jag och fotograf Anders Erkman hade på ett eller annat sätt tagit oss till Esso Motorhotell i Västhaga en bit utanför Örebros centrum tillsammans med några kvinnliga fans om jag minns rätt.
På hotellrummet hade organisten Hasse Olsson hand om baren, ett permanent inslag på den tidens stora svenska turnéer, och i hotellrummet rådde ett sorts organiserat kaos. På inget sätt stökigt men mycket folk på ett begränsat utrymme där många samtal pågick samtidigt framkallar ofrånkomligt en hög volym. Mitt i det sorlet får jag kontakt med Anne-Lie Rydé, körsångerska på turnén, som för dagen också var aktuell med sin första soloskiva, "Anne-Lie Rydé".
Jag recenserade albumet i Nerikes Allehanda samtidigt som intervjun publicerades. Se nedre högra kanten på tidningsklippet ovan. "Bäst tycker jag hennes röst kommer fram i balladerna och de lugnare låtarna, där sången förvandlas till ett starkt soloinstrument", skrev jag bland annat.
Efter åren i den Göteborgsbaserade gruppen Extra (se diskografin), 1978 till 1982, flyttade hon tillbaka till Stockholm men var kvar på EMI som soloartist. I gruppen var hon framträdande sångerska och blickfång men skrev inga låtar. Som artist i eget namn skulle hon utvecklas som låtskrivare fast den första hitlåten från albumet, "Segla på ett moln", var skriven av Per Gessle.
I samband med soloalbum-releasen fick Anne-Lie chansen att följa med som körsångerska på Raj Montana-turnén men fick också framföra några egna låtar.
Efter avslutad konsert på Idrottshuset ilade jag och Erkman tillbaka till tidningen, skrev recension och framkallade(!) bilder till morgondagen, för att sedan återansluta med turnégänget på en sen middag på Slottskällaren. Där uppvaktades Anne-Lie på sin 27-åriga födelsedag, som jag beskriver i intervjun, som dock inte var sant. Hennes officiella födelsedag hade egentligen inträffat dagen före, 17 oktober, men då var Dan, Py och gänget turnélediga och därför kom uppvaktningen en dag senare.
Den här intervjun publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 25/10 1983.
Anne-Lie Rydé:
"UNDERBART ATT VARA SOLOARTIST"
NÄR DE STORA PRATMAKARNA DAN HYLANDER och Py Bäckman talat färdigt inför församlad press och massmedia, genomfört en lång konsert tillsammans med Raj Montana Band och alla sedan ätit en mycket sen middag talar jag med Anne-Lie Rydé, gruppens sångerska.
Samtalet med Dan och Py handlade om att deras båda framgångar är frukten av långsiktigt arbete, att pågående turnén varit psykiskt och fysiskt mycket ansträngande och att de nu satsar på övriga Norden och Europa.
Pratstunden med Anne-Lie Rydé är mer okonventionell, på ett hotellrum där tre musiker packar trunken och tar nattåget hem medan Anne-Lie bakom ryggen på fotograf Anders Erkman förklarar hur mycket hennes första album betyder just nu.
- Det känns underbart att vara soloartist. Även om alla recensioner har varit blandade så har de flesta berömt mina egna låtar och sådant värmer oerhört. Och det ger mig inspiration att skriva vidare.
- I Extra (gruppen Anne-Lie tidigare sjöng i) skrev jag aldrig några låtar så det här har givit mig världens kick.
I all officiell information om Anne-Lie har hon länge varit 27 år men samma dag hon var i Örebro för en vecka sedan var hennes rätta födelsedag. Champagne, en fyndig födelsedagsvers från arbetsgivare Hylander och några presenter från bandet blev till kalaset efter konserten.
Hennes version av Per Gessles "Segla på ett moln" var en av konsertens absoluta höjdpunkter några timmar tidigare.
- Det är nog skivans starkaste låt och när jag åker till London i december tänker jag försöka övertala Per att skriva en engelsk text för det är en underbar låt. Och folk känner redan igen den, säger Anne-Lie och tänker på de igenkännande applåderna från publiken efter några takter och jublet efter låten.
När jag kommenterar arrangemanget som Phil Collins-inspirerat, skäms hon nästan och säger:
- Det är alldeles rätt, vi gjorde den helt med Collins i tankarna. Tillsammans med Danne (Sundquist, producenten) har allting fungerat fantastiskt fast han inte var inblandad i själva förberedelserna. På nästa album ska han vara med från början och då blir det ännu bättre.
21 november ska Anne-Lie Rydé, denna svenska version av "Black magic woman", uppträda i Måndagsbörsen kompad av flera Raj Montana-medlemmar. Berättar Anne-Lie som ännu inte seglar på moln men är en bra bit på väg att etablera sig som duktig rocksångerska.
/ Håkan
50-tal: #23. "Why" (1957)
I min skivhylla: Traveling Wilburys
<< | November 2018 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Kjell J 31/01: Texten är förstås skriven 1980, Men ursäkta gnället och/eller pekpinnen, Ro...
Jarmo Tapani Anttila 31/01: Lustigt, har precis läst färdigt boken Too Much Too Young, The 2 Tone records ...
Anne-Lie Dahl Parkegren 16/01: Hej! Jag, en tjejkompis och lilla syrran var på hans konsert. Tror vi satt på...
Peter Jönsson 1/01: Hej Håkan, Bra och nykter recension av Indoor Safari. (Tror emellertid att Nic...
Per Magnusson 29/12: Hej, ang svenska The Howlers inspelning av "Susie Q", som var b-sida på deras e...
Torsten Ståhlberg 29/12: Ang. SAM & DAVE/PERCY SLEDGE/ARTHUR CONLEY/TENDERS: Idrottshuset 25/10 1967. P...
Jan Boholm 13/12: Den här plattan gjorde mig glad, varm och trygg! Har gillat hans lågmälda pla...
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...


Kommentarer till blogginlägget:
Finns här.