Blogginlägg
ABBA:s första stapplande steg på scen
PLÖTSLIGT HÄNDER DET. SITTER OCH UNDERSÖKER ABBA:s konserthistoria, för en kommande dvd-artikel, och hamnar omedvetet i detaljerade berättelser om de allra första konserterna med alla medlemmarna samlade på scen. Jag har ett vagt, för att inte säga svagt, självupplevt minne av en konsert i Brunnsparken i Örebro sommaren 1971 som jag länge inte har klarat av att datera närmare eller ens givit rätt namn på artistkonstellationen. Jag har länge trott att det var en konsert under benämningen Festfolket men har nu, tillsammans med exakt rätt datum, lyckats spåra uppgiften att det var artistkonstellationen Björn Agnetha Benny som besökte Örebro den där lördagskvällen i maj 1971. Detaljer följer.
All research i ämnet som leder fram till den här konserten i Örebro skapade många sidospår, mängder med intressanta fakta, alternativa uppgifter, kronologiska förhållanden, musikaliska minnen och till slut ett mer eller mindre officiellt datum när gruppen ABBA var ett faktum många år innan namnet skapades av managern och skivbolagsägaren Stikkan Anderson.
Vi känner alla till bakgrunden och historien bakom ABBA-kvartettens tillkomst, den naturliga utvecklingen när tre soloartister och en onaturligt begåvad pianist samlades under samma magiska bokstavskombination.
Startskottet för kvartettens födelse kan diskuteras men det spontana mötet när Hep Stars och Hootenanny Singers råkade träffa på varandra vid ett kort tillfälle under folkparksturnén 1966 är givetvis en viktig händelse. Genast började Björn Ulvaeus och Benny Andersson samarbeta och första låten de skrev tillsammans, "Isn't it easy to say", tillhör musikhistorien - i alla fall bildligt talat. Musikaliskt och kreativt var det blott ett frö till den pophistoria som killarna skulle skriva ett knappt decennium senare.
Medan Anni-Frid och Agnetha fortsatte sina alltmer uppmärksammade solokarriär bestämde sig Björn och Benny för att utveckla ett eget projekt, mest tänkt som ett låtskrivar- och producentteam. De hade haft en del framgångar med låtar de skrivit åt bland annat Brita Borg, ”Ljuva sexitital” (1969, Jan Malmsjö, ”Hej clown” (2:a i Melodifestivalen 1969), Anni-Frids "Peter Pan" (1969) och Hep Stars singelb-sida ”A flower in my garden” och hitlåten ”Speleman” (1969), skriven tillsammans med Cornelis Vreeswijk. Det fanns klass och kvalité i allt de skrev och var, som i de här fallen, riktade mot Svensktoppen och ingen internationell karriär var då i sikte.
Efter splittringen av Hep Stars originalsättning i augusti 1969, då både Benny och Svenne & Lotta lämnade, gav sig avhopparna ut på en krogshowturné tillsammans med Björn Ulvaeus och den danske komikern Finn Alberth.
I november/december 1969 gick Björn & Benny in i studion och spelade in sin första låt tillsammans, ”She’s my kind of girl”, som släpptes på singel i mars 1970. Inte någon speciellt framgångsrik skiva, förrän den släpptes i Japan 1972 och sålde en halv miljon ex, och samarbetet fungerade och framtiden tillsammans var given.
Våren 1970 uppstod tanken på en kvartett med Björn, Benny, Agnetha och Anni-Frid ("Frida" hade ännu inte blivit tilltalsnamn förrän första soloalbumet 1971 fick titeln "Frida") och under en semesterresa till Cypern blev det konsertpremiär för de fyra på scen tillsammans. 10 april på Peroquet Night Club i Famagusta, en anspråkslös konsert för Fritidsresors semesterfirare.
Sommaren 1970 fortsatte samarbetet mellan Björn & Benny och Svenne & Lotta (nu utan Finn Alberth) på det årets folkparksturné. 29 augusti uppträdde de i Brunnsparken i Örebro där det i programmet annonserades att ”Svenne och Charlotte med Benny och Björn” skulle uppträda,
För Björn och Benny var det en duokarriär som lockade allra mest, vid sidan av låtskrivar- och producentarbetet, med det helt egna albumet "Lycka" som mål. En tajt produktion på bara fyra man (och två icke namngivna körsångerskor...), B+B plus de två schweiziska(!) musikerna Gus Horn, bas, och John Cúonz, trummor. Basisten med det fullständiga namnet Gustave Holst bodde i Stockholm (han hade tillfälligt hoppat in som gitarrist i Hep Stars våren 1969) och var vid det här tillfället under tre år gift med Maritza Horn. Lite ironiskt turnerade hon med ABBA 1977 som körsångerska...
"Lycka" släpptes i november 1970 tillsammans med singeln "Hej gamle man!" (där kvartetten för första gången var samlade på skiva) som blev en stor hit. Samtidigt inledde de fyra artisterna, undergruppnamnet Festfolket, ett månadslångt engagemang på Trädgår'n i Göteborg, en så kallad kabaré med både sång och sketcher, långtifrån något succéprojekt med varierad publikanslutning.
Kvartetten kompades då av den polska dansorkestern The Lolas där bland annat Wlodek Gulgowski, välkänd studiomusiker på keyboards, och svensken Billy Gustafsson (Billy Gezon), gitarr och sång, ingick.
I december flyttade Festfolket sin föreställning till Stockholm och Strands Kabaré på Strand Hotell vid Nybroviken.
Engagemangen fortsatte under tidig vår 1971, januari, februari, mars, innan kvartetten tillfälligt splittrades då Anni-Frid från maj fick följa med Lasse Berghagen på folkparksturné. Då uppstod trion Björn Agnetha Benny som med premiär i Alingsås 30 april inledde en 60 konserter lång turné runt hela landet. En vecka senare, 8 maj, kom de till Örebro och under hela turnén kompades de blivande ABBA-stjärnorna av Göran Lagerberg, bas, och Kjell Jeppsson, trummor. Lagerberg hade varit firad tonårsidol under 60-talet som medlem i Tages och Jeppsson hade bland annat spelat trummor i Mascots.
Under 1969 bytte Tages både namn, till Blond, och ett flertal medlemmar och splittrades slutligen sommaren 1970. Lagerberg spelade i tillfälliga grupper som Jason's Fleece och Sommarfilosoferna innan han hamnade bakom det som skulle bli ABBA. Han blev sedan studiomusiker, spelade på skivor med Björn J:son Lindh, Bernt Staf, Pugh Rogefeldt ("Hollywood" och "Pugh on the rocks") och Baltik innan han "bytte sida" och blev medlem i det instrumentala proggbandet Kebnekaise. De musikaliska vägarna äro outgrundliga.
/ Håkan
#16. vhs: Get back
Kanga en frisk rockfläkt
<< | Januari 2017 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Kjell J 31/01: Texten är förstås skriven 1980, Men ursäkta gnället och/eller pekpinnen, Ro...
Jarmo Tapani Anttila 31/01: Lustigt, har precis läst färdigt boken Too Much Too Young, The 2 Tone records ...
Anne-Lie Dahl Parkegren 16/01: Hej! Jag, en tjejkompis och lilla syrran var på hans konsert. Tror vi satt på...
Peter Jönsson 1/01: Hej Håkan, Bra och nykter recension av Indoor Safari. (Tror emellertid att Nic...
Per Magnusson 29/12: Hej, ang svenska The Howlers inspelning av "Susie Q", som var b-sida på deras e...
Torsten Ståhlberg 29/12: Ang. SAM & DAVE/PERCY SLEDGE/ARTHUR CONLEY/TENDERS: Idrottshuset 25/10 1967. P...
Jan Boholm 13/12: Den här plattan gjorde mig glad, varm och trygg! Har gillat hans lågmälda pla...
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...


Kommentarer till blogginlägget: