Förhandstitt

Elakt eko störde Winnerbäcks personlighet

Postad: 2013-10-21 10:55
Kategori: Live-recensioner

Foto: Pelle Blohm
Foto: Maja Odelholm

Den här recensionen publicerades i en kortare variant ursprungligen i Nerikes Allehanda 21/10 2013.

LARS WINNERBÄCK
Conventum Arena, Örebro 19 oktober 2013
Konsertlängd: 19:35-21:30 (115 min)
Min plats: stående ca 25 m till höger om scenen.


Jag har upplevt oanständigt många konserter med Lars Winnerbäck för att kunna beskriva ännu ett Örebrobesök som spännande. Tänker jag innan jag äntrar den flyghangarliknande lokalen där ett publikhav av genuina Winnerbäck-fans både höjer temperaturen i lokalen och mina förväntningar. En fanatisk stämning, en spontan "ja, må han leva"-allsång (det var Winnerbäcks 38:e födelsedag) och allmänna hyllningar av rent hysteriska mått till artisten på scen trissade också upp förhoppningarna.
   Winnerbäck har precis inlett en turné som uppenbart kommer ta han och hans sÃ¥nger frÃ¥n hemmaplan till hemmaplan. FrÃ¥n premiären i Linköping pÃ¥ fredagskvällen var det därför stämningsmässigt inte lÃ¥ngt till Örebro där han länge har haft en stor och trogen fanskara.
   Till ackompanjemang av ett enormt jubel gjorde Winnerbäck entré ensam med en akustisk gitarr i ett iskallt vitt strÃ¥lkastarsken och inledde., enligt formulär 1A, med första lÃ¥ten frÃ¥n senaste skivan, "Vi Ã¥kte aldrig ut till havet". SÃ¥ lÃ¥ngt var allt under kontroll men när han började sjunga visade sig lokalens akustiska förutsättningar frÃ¥n sin sämsta sida.
   FrÃ¥n vÃ¥r plats där vi stod lät det som om diskanten i hans röst kom smygande bakom vÃ¥r rygg och blev till ett elakt format eko. Det blev inte bättre när Winnerbäck fick sällskap av det sex man starka kompbandet och jag i min enfald trodde att volym, decibel och tajt grupparbete skulle sopa bort de störande detaljerna i en annars faktiskt spännande repertoar. Den här kvällen skulle inga publikfriande greatest hits-ambitioner göra sig hörda.
   Men efter dryga 40 Ã¥rs konsertupplevelser har jag lärt mig att vänja mig och tänka bort smÃ¥ störningsmoment och koncentrera mig pÃ¥ det positiva och kreativa pÃ¥ en konsert. ÄndÃ¥ fick jag upprepade negativa och konspiratoriska tankar i min skalle när jag fick för mig att produktionen bakom Lars Winnerbäcks konsert hade satsat mer pengar pÃ¥ ljuset än ljudet. Ty ett spindelnät av ljusstrÃ¥lar, en myriad av höj- och sänkbara strÃ¥lkastare och epilepsiframkallande ljusbomber spelade stundtals en visuellt underhÃ¥llande roll.
   Men vi ska inte klaga för mycket pÃ¥ de yttre förutsättningarna i den ihÃ¥liga akustiken som lÃ¥g utanför Winnerbäcks kontroll den här kvällen. För han är en orubbligt personlig artist, som dessutom är folklig trots sin kärva framtoning, där styling och pÃ¥ förhand välregisserade mellansnack inte hör hemma pÃ¥ hans konserter. Som när han inför sista lÃ¥ten i ordinarie set, "Hosianna", inte kom pÃ¥ vad han ville säga förutom "tack". En för övrigt underbar finallÃ¥t som ökade i intensitet och sedan mycket effektfullt tonades ned till nästan ingenting innan den Ã¥ter steg till himlen.
   Bandet bakom Winnerbäck är kanske inte lika flexibelt som tidigare konstellationer med tjejer, fioler, duettsÃ¥ng och den allmänt spännande ljudbilden. Nu hade den helt manliga sextetten en utpräglad rocksättning med tvÃ¥ sologitarrister, Ola Nyström och Johan Persson, tvÃ¥ keyboardspelare, David Nyström och Anders "Boba" Lindström, trummisen Robban Eriksson och en basist, Jerker Odelholm numera ocksÃ¥ medproducent, som vid upprepade tillfällen tog steget fram till mikrofonen.
   Det nya materialet frÃ¥n albumet "Hosianna" spelade mycket tacksamt huvudroll pÃ¥ lördagskvällen. PÃ¥ skiva har lÃ¥tarna totalt sett inte alls samma lyskraft i jämförelse med mÃ¥nga av hans klassiker. Men det var ändÃ¥ sÃ¥ glädjande att fÃ¥ uppleva en artist av Winnerbäcks dignitet, med en sÃ¥ stor och förväntansfull publik, sÃ¥ rakryggat förnya sin scenrepertoar med drygt 30% aktuellt material. Där jag förutom titellÃ¥ten tyckte att bÃ¥de "Skolklockan" och "När det blÃ¥ser frÃ¥n ditt hÃ¥ll" live hade lyft sig ett par klasser.
   Bland de avslutande extralÃ¥tarna kom trots allt nÃ¥gra välvalda kronjuveler ur Winnerbäcks repertoar dÃ¥ stämningen bland bÃ¥de fans och allmänhet steg Ã¥tskilliga grader. Med den sanslöst effektiva "Elden", lika imponerande "Kom ihÃ¥g mig" och den tolv verser utan refräng lÃ¥nga "Söndermarken".
   Som recensent är jag ocksÃ¥ en människa som pÃ¥verkas av atmosfär och förutsättningar under en konsert. Stämningen gav givetvis positiva vibrationer under Winnerbäcks konsert och de akustiska problemen, det störande ekot, det negativa.
   Till slut ska hela upplevelsen graderas i sin helhet och den omedelbara känslan är för min del att jag har sett Winnerbäck-konserter av absolut optimala kvalitéer, 2004 under hans soloturné och 2007 med "Daugava"-gänget. Nu blev det en tämligen normal konsertupplevelse utan magplask men ocksÃ¥ utan direkt magiska höjdpunkter.

Winnerbäcks låtar:
Vi åkte aldrig ut till havet
Gå med mig vart jag går
Det gick inte
Mareld
Skolklockan
Från kylan in i värmen
Ett sällsynt exemplar
För dig
En tätort på en slätt
Min älskling har ett hjärta av snö
Vem som helst blues
När det blåser från ditt håll
Utkast till ett brev
Stort liv
Elegi
Hugger i sten
Hosianna

Extralåtar
Jag är hos dig igen
Elden
Kom ihåg

Extra extralåt
Söndermarken

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Oktober 2013 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.