Blogginlägg från 2017-09-09

Don Williams (1939-2017)

Postad: 2017-09-09 23:42
Kategori: Minns

FÖR NÅGRA MINUTER SEDAN LÄSTE JAG på BBC:s nyhetssida att DON WILLIAMS var död och plötsligt fick jag en påminnelse om att mannen för en kort tid var en del av mitt musiklyssnande liv på 70-talet. Jag är och var ingen helt igenom countryälskande men lärde mig älska genren via andra artister. Eric Claptons fascination för J J Cales låtar känner vi till men det var ju faktiskt något liknande med Don Williams och när jag bläddrar fram bland alla Williams-skivorna i vinylhyllan (Jerry, John och Paul) hittar jag även Don Williams "Country boy" (1977).
   Jag är nästan övertygad om att jag upptäckte namnet pÃ¥ ett Clapton-album samma Ã¥r, "Slowhand" där han gjorde en cover pÃ¥ Williams "We're all the way", som fick mig att söka upp lÃ¥tskrivarens egna alster. Visst har just den upptäckarglädjen gjort livet sÃ¥ mycket mer intressant genom Ã¥ren?
   "We're all the way" fanns inte med pÃ¥ den Don Williams-skivan jag hittade och ingen annan heller ty han spelade inte in sin version av lÃ¥ten förrän tvÃ¥ Ã¥r senare och det gjorde Claptons upptäckt sÃ¥ mycket mer värd.
   Under de här Ã¥ren i slutet pÃ¥ 70-talet hade Clapton koll pÃ¥ den amerikanska musiken och via Don Williams album "You're my best friend" (1975) hittade han lÃ¥ten "Tulsa time" av gitarristen, lÃ¥tskrivaren och artisten Danny Flowers och spelade in den för albumet "Backless" (1978).
   Don Williams var ingen vanlig traditionell amerikansk countryartist. Med sin släpiga och lite trötta stämma och sina sparsmakade arrangemang lyckades han fÃ¥ en publik utanför den allmänna countrypubliken.
   Don Williams dog av emfysem igÃ¥r 8 september 2017.

/ HÃ¥kan

Eftertankens goda sammanfattning

Postad: 2017-09-09 22:49
Kategori: Live at Heart


Några fantastiska minuter med Sam Brookes i Nikolaikyrkan under Live at Heart i Örebro. Något, och mycket annat, jag missade under festivalen förra helgen.

FICK ETT INTRESSANT MESSENGER FRÅN Live at Hearts artistansvarige Lars-Göran Rosén med anledning av min slutrapport om festivalen som ägde rum under senaste helgen. Och det handlade av naturliga skäl mycket om engelsmannen Sam Brookes och grekiska bandet Theodore:

Kul och överraskande att se att du hade samma artister högst på din lista som jag hade! Min etta var Sam Brookes, min tvåa var Theodore. Hårfin skillnad på dem dock, båda tillhör utan tvekan yppersta världseliten i sina respektive genrer. I Nikolaikyrkan lade Sam till en extra dimension då han drog ur sladden från gitarren och gick ut i rummet och sjöng helt utan förstärkning. Han lade även till flera sånger som inte spelades på East West, t ex den gamla folksången "Sam Hall", och han fick även göra extranummer då han var kvällens sista artist i kyrkan.
   Jag sÃ¥g alla fem spelningarna med Theodore och de blev bara bättre och bättre ju mer man lärde sig den ganska komplexa musiken. En annorlunda spelning var den extrainsatta pÃ¥ Stora Örebro torsdag kl 19 dÃ¥ de med tanke pÃ¥ det tidiga klockslaget spelade ett softare set och lade in tre lugna lÃ¥tar som de inte spelade pÃ¥ de andra konserterna. De är ett makalöst bra band! Av de svenska akter jag sÃ¥g fastnade jag främst för Maple & Rye, ett ungt band i stil med Mumford and Sons, jag tror att du skulle gilla dem. Royal Prospect hörde ocksÃ¥ till överraskningarna, väldigt kompetent arenapop i stil med Coldplay. Johanna Lillvik gillade jag ocksÃ¥, bra artpop i stil med Tori Amos. Klez blev nog den mest populära nya akten i Ã¥r, de gick ett riktigt segertÃ¥g genom festivalen och drog allt mer publik för varje dag fram till lördagens spelning pÃ¥ ett överfullt East West.
   Jag känner mig väldigt nöjd med festivalen i Ã¥r, extra roligt var att de utländska debutanterna levererade sÃ¥ bra. Jag tror och hoppas pÃ¥ att akter som Klez, Dronningen, Theodore, AHI, Calvin Arsenia, Vajra, Ivory Tusk, Fabrizio Cammarata och Trad.Attack! kommer att komma tillbaka, de verkade väldigt nöjda med allt. Hur rankar du dina intryck i Ã¥r jämfört med tidigare festivaler?


Min kommentar till Lars-Göran:
För mig personligen handlar intryck frÃ¥n konserter sÃ¥ himla mycket om förväntningar och förberedd kunskap. Därför gÃ¥r det för min egen del inte att jämföra Ã¥rets festival med de tidigare. Utan att ha nÃ¥gra statistiska bevis uppfattade jag att Ã¥rets festival hade en större andel debuterande och därmed för mig okända festivalartister. Detta plus att jag själv i Ã¥r hade en helt annan utgÃ¥ngspunkt än tidigare, en ambition att upptäcka mycket nytt som jag hade lyssnat mig till, lÃ¥t vara med en lite för stor andel singer/songwriters. Men musikaliskt var Ã¥rets festival en lika stor upplevelse som alltid.   
   Ã–verraskningsmomentet gjorde nog det största intrycket av Theodore, oväntat och imponerande (pÃ¥ en förbluffande hög teknisk nivÃ¥), medan Sam Brookes "bara" tillfredsställde förväntningarna sedan jag hade hÃ¥rdpluggat hans material. Sedan skulle jag naturligtvis ha varit pÃ¥ fler "viktiga" platser under de fyra festivalkvällarna. Men mina tvÃ¥ recensionsÃ¥taganden hindrade mig tyvärr frÃ¥n Brookes i kyrkan och DSH5 ocksÃ¥ i kyrkan (med Karin Wistrand som gäst) men sÃ¥ är ju förutsättningarna pÃ¥ en levande och intensiv festival.

/ HÃ¥kan

Sommarens skörd av nya skivor

Postad: 2017-09-09 16:22
Kategori: Skiv-recensioner

MITT FÖRHÅLLANDE TILL NYA SKIVOR HAR UNDER sommaren varit både ojämnt och oregelbundet. Jag har lyssnat men inte riktigt registrerat eller noterat mina tankar i text. Därför är det dags nu, när den gråtrista hösten står för dörren, att göra en liten sammanfattning om skivorna jag lyssnat på under sommarmånaderna. Floden av releaser har inte varit så intensivt stark men några album kan jag nog tänka mig vara utmanare till årsbästalistan så småningom.


LINDSEY BUCKINGHAM/CHRISTINE McVIE: Lindsey Buckingham/Christine McVie
Om jag blir tvingad att utse sommarens bästa album ligger den tillfälliga duon Buckingham McVie väldigt bra till. Dels låter det lättsamt och sommarlikt om soundet, pop för säsongens soligaste dagar, och för det mesta melodiskt skinande. Inte så mycket samarbete, det är ganska tydligt att sound och arrangemang är Lindseys verk som han har styrt från sin producentsits, och det är egentligen bara två låtar (pianolåten "Game of pretend" och den lite bluesigare "Carnival begin") som är genuina Christine-låtar.
   Men det är överlag välskrivna lÃ¥tar och Lindsey har inte överdrivit sitt behov av att experimentera för mycket. Hans "Love is here to stay" och "Lay down for free" är perfekt lättlyssnade sommarlÃ¥tar.

ULF STURESON: Alfta förr och nu
Jag hade tämligen höga förväntningar när Stureson, en sporadisk gäst i musikbranschen, plötsligt dyker upp med en ny skiva. Han är verkligen ingen skönsångare, jämförelsen med John Holm är ganska slående, men har en personlig klang i både röst, låtar och arrangemang. Lite skevt på sina ställen men på en majoritet av låtar är det unik pop vi hör. Och låtmässigt kan det inte bli så mycket bättre än "Gräs och syra" och "Fast jag vet att det är fel".

LILLY HIATT: Trinity lane
Lilly har kanske lite för mycket att leva upp till som rockartist med John som pappa men under sin karriär, nu tredje albumet, har hon växt till sig som självständig artist. Det råder inget tvivel om att det ryms mycket personlighet i Lillys kropp när hon respektlöst vågar dekorera sin rockmusik med både taggtrådsgitarr och tung musik. Precis som pappa har hon en kraftfull röst som kan överrösta de rockigaste partierna.
   Hennes lÃ¥tskrivande blir allt starkare. TitellÃ¥ten, "The night David Bowie died" (trots titeln!) och "I wanna go home" heter höjdpunkterna. Bredbent grabbrock kanske inte är det bästa receptet till framgÃ¥ng men hon tappar inte ansiktet pÃ¥ "Records" och den fungerar faktiskt bättre än det lugnare och mer avskalade materialet.

DAN AUERBACH: Waiting on a song
Black Keys
-sångaren/gitarristen gör soloskivor på gränsen mellan pop och rock men han drar sig inte heller för små tillfälliga utflykter till soul och stråkdekorerad pop. Som låtskrivare, ofta tillsammans med andra, har Auerbach en genuin ambition att uppenbart jobba hantverksmässigt och det gör "Waiting on a song" så underhållande fast den låtmässigt spretar något. "Stand by my girl" är närmast ett popmästerverk och "Never in my wildest dreams" tillhör redan kategorin evergreens.

DAVID RAWLINGS: Poor David's almanack
Rawlings har som gtarrist stöttat sin partner Gillian Welch på många skivor. När Rawlings nu själv gör en egen sällsynt skiva är det Welch som stöttar. Hon har varit med och skrivit flera låtar och sjunger flitigt på låtarna men det är Rawlings som spelar huvudrollen. Ofta till akustisk gitarr sjunger han personligt utan att kallas traditionell sångare och de förutsättningarna är som alltid lysande.
   Det är mycket tradition i bÃ¥de sound och lÃ¥tar fast skivan enbart innehÃ¥ller originalmaterial. Men det ekar ocksÃ¥ sympatisk folkrock om skivan där det ibland gränsar till Richard Thompson och Neil Young. "Midnight train", "Cumberland gap" och "Airplane" heter nÃ¥gra toppar och ibland tänker jag pÃ¥ skivorna som Mark Olson gjorde tillsammans med Victoria Williams.

LEE BAINS III & THE GLORY FIRES: Youth Detention

Den här konstellationen är ju främst ett liveband, såg en konsert med bandet för tre år sedan, och är ju på scen en fantastisk energisk upplevelse. Bandet är mer varierat på skiva fast det tyngre temposnabbare materialet dominerar. Brutalt ösiga "Sweet disorder!" följs av "Good old boy" i rent Ramones-tempo och i Alabama-bandets sound finns också naturliga southern rock-influenser.
   DÃ¥ blir det bättre och mer intressant när akustiska instrument gör entré i exempelvis "Whitewash", där jag hör spÃ¥r av Stones, och "Underneath the sheets of white sheets" är underbart slagkraftig fast tempot är högt. Samplade barnkörer och demonstrationsprotester pÃ¥ nÃ¥gra lÃ¥tar känns däremot malplacerade.

SHELBY LYNNE & ALLISON MOORER: No dark yet
Redan i de första tonerna på skivan, på en alldeles fantastiskt omgjord Killers-cover, förstår jag att "Not dark yet" inte är någon vanlig coverskiva. Bra version av Dylans titellåt som plötsligt låter som gjord för två kvinnoröster som på andra låtar kan göra soulcountry helt naturligt. Det finns en genomgående innerlig känsla i de här låtarna och Teddy Thompson (Richards son) har lyckats att producera en coverskiva som känns både originell och personlig. Jag lovar att återvända till skivan och skriva mer detaljerat (i Håkans Pops coverkategori) innan den här månaden är slut.

GLEN CAMPBELL: Adiós
Jag nämnde den här skivan. när jag i augusti skrev om minnet av Glen i samband med hans död, men var inte så imponerad. Kanske hade jag väntat mig mycket mer. Här finns några mycket starka Jimmy Webb-låtar, som räddar skivan, men det känns också som att det i övrigt är ihopskrapade rester på skivan. Mediokra covers, några påtvingade duettgäster (Vince Gill, Roger Miller, Willie Nelson med flera) och en sargad röst tydligt märkt av sjukdom. Däremot lyfter kvalitén i Jimmy Webb-låtarna som är skrivna med den där klassiska klangen med lätt vemod mellan textraderna.

GOSPELBEACH: Another summer of love
GospelbeacH (skrivs exakt så!) gör sommarens bästa popmusik som några dagar in i september blir en skön tröst när mörkret växer och de kyliga kvällarna breder ut sig. Amerikansk västkustpop med underbart klingande gitarrer och skön stämsång i en härlig harmoni. Det är intressant att upptäcka Will Courtney bland gästartisterna och introt till "(I wanna see U) All the time" är ju lika klassiskt varje gång jag hör det. Musik som refererar lika mycket till Byrds som Tom Petty. Nyproducerad musik som får mig att omedelbart plocka fram skivorna med 90-talsfavoriterna Fountains Of Wayne och Jellyfish.

STEVE EARLE & THE DUKES: So you wanna be an outlaw

Earle var en av mina största favoriter för 20 år sedan och jag följde honom stadigt i åtskilliga år. Nu är Earle "bara" en av många andra. Nu har han valt att göra en countryskiva som låtmässigt dessvärre går i ganska traditionella spår. Det är rockigare än traditionell country, stundtals ganska muskulös och elektrisk, och soundet är ofta tyngre än nödvändigt.
   PÃ¥ vissa lÃ¥tar är ambitionen att "köra över" större än viljan att skriva starka melodier med lÃ¥gmälda arrangemang. Som lÃ¥tskrivare är Earle fast i traditionen och jag saknar de riktigt personliga lÃ¥tarna. Duetttjejen Miranda Lambert och nÃ¥gra lugna akustiska spÃ¥r höjer helhetskvalitén.

BANDITOS: Visionland
Ännu ett typiskt liveband som har svårt att imponera lika mycket på en studioinspelad skiva. Men den genomgående energin på skivan, på bandets andra album, smittar av sig på lyssnaren. Mellan sugande soulballader, där sångerskan Mary Beth Richardson tömmer alla sina känslor, och traditionell rock'n'roll finns det utrymme att effektfullt röra sig fritt bland genrer och vid ett tillfälle till och med landa i typisk 60-talspop i "Lonely boy".

JUSTIN TOWNES EARLE: Kids in the street
Med Mike Mogis som producent (bland annat First Aid Lit och Concretes och medlem i Bright Eyes) har Justin Townes på "Kids in the street", hans sjunde album på mindre än tio år, stundtals blivit rockigare. På de flesta låtarna på senaste albumet har han lämnat singer/songwriter-genren bakom sig. Men det är bara halva sanningen ty utan att tangera pappa Steves (se ovan) buffligaste ögonblick är Justin Townes mer varierad än så.
   PÃ¥ vissa spÃ¥r är Justin Townes bÃ¥de poppigare ("Maybe a moment"), bluesigare ("Short hair woman"), mer countryfierad ("What's she crying for") och ibland nästan jazzigare ("What's goin' wrong"). Lägg till den New Orleans-kryddade och Dr John-skumpande "15-25" och mixen är total. Allt är inte lika bra men blandningen gör mig glad och helheten känns inte ett dugg spretig.

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< September 2017 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.