Blogginlägg från juni, 2021
Peps Persson (1946-2021)
NÄR JAG I SÖNDAGSEFTERMIDDAG FICK nyheten om PEPS död blev jag varken chockad eller överdrivet ledsen. Tänkte snabbt igenom mitt ”förhållande” till den gamle bluessångaren och reggaeartisten. Och kom fram till att hans historia är allmänt känd men att jag aldrig riktigt hade fastnat i hans musikaliska nät eller blivit speciellt hängiven hans karriär. Och då valde jag spontant att låta hans minne passera utan kommentar.
Sedan läste jag åtskilliga djupt känslofulla kommentarer från en rad respekterade namn och blev gradvis alltmer engagerad i ämnet. Nisse Hellbergs ”Ingen artist eller musikant (han ville kalla sej så) har betytt mer för mej än Peps Persson. Han visade vägen med bluesen och det skånska språket och det är helt otänkbart att Wilmer X hade utvecklats, eller till och med bildats, utan denna avgörande inverkan.” fick mig naturligtvis att tänka efter och tänka historiskt och påminnas om Peps koppling till min egen lokala stad Örebro som sångare i Blues Quality.
Vad som definitivt får mig att vilja återberätta minnet av Peps är att just Örebro-tiden har blivit lite bortglömd i den allmänna historiebeskrivningen av Peps liv.
Jag bläddrar igenom Göran Holmquists för all del välskrivna och researchtunga Peps-biografin ”Spela för livet” där Peps Blues Quality-samarbete nämns i blott två bisatser. Sedan lyssnar jag på den lika genuint producerade ”Snedtänkt”-podden/radioprogrammet om Peps (publicerad i mars 2021) där samme Holmquist tillsammans med Kalle Lind snurrar till det om detaljerna kring Peps, Örebro och Blues Quality.
Här krävs en djupare och mer detaljerad sammanfattning av Peps tidiga karriär – som inleds som trummnis i ett skånskt dansband, Kjelles Quintet!
Peps första och hittills största stund som artist var när han ledde sitt band Down Beat Crowd som väckte stor uppmärksamhet som liveband. Jag minns än idag bilden på bandet i Bildjournalen och sångaren med de hornbågade glasögonen...
Trots uppskattande recensioner gav Down Beat Crowd aldrig ut någon skiva men det finns en inspelad låt, ”The snake”, sparad för eftervärlden som gavs ut 1995 i 3 cd-samlingen ”Stora popboxen”.
Däremot gjorde Peps under det spektakulära artistnamnet Linkin' Louisiana Peps två singlar, ”I got my mojo working” (1966) och ”Jailer bring me water” (1967) och bildade för en kort tid Linkin' Louisiana Peps Blues Crowd. 1968 gav han ut albumet ”Blues connection”, ett musikaliskt samarbete med Slim Notini's Blues Band, innan han av en händelse hamnade i Örebro.
I juni 1968 invigdes den numera legendariska jazz- och bluesklubben Power House i Örebro. Blues Quality spelade vid invigningen och bara några veckor senare skulle Peps uppträda där. På vägen dit sprang han på gitarristen Lasse Wellander som lätt kunde vägleda Peps för han skulle nämligen tillsammans med Blues Quality kompa Peps den kvällen.
Det tillfälliga samarbetet skulle utvecklas till en permanent grupp med Peps som sångare. Blues Qualitys trummis och ledare, Sjunne Ferger, lockade Peps till Örebro där han för en tid bodde hemma hos Sjunne och hans mamma Åse på Apelvägen.
Med Peps i bandet, och senare Bosse Skoglund på trummor, blev Blues Quality tillsammans med den bluesvåg som strömmade över världen än mer uppmärksammade som liveband. Gick snart in i studion för att spela in albumet ”Sweet Mary Jane”, en skiva som blev mer uppmärksammad för sitt omslag (bandet står i en cannabisbuske i Uppsala botaniska trädgård) än för sitt musikaliska innehåll. Dock fanns där fem Peps-skrivna originallåtar plus två covers.
Peps & Blues Quality turnerade flitigt och byggde upp ett gediget rykte som ett professionellt och skickligt liveband. En planerad Englandsturné tidigt 1970 blev rumphuggen två gånger om. Först blev inte trummisen Bosse Skoglund insläppt och sedan gick turnébilen sönder vilket gjorde att den tänkta treveckorsturnén resulterade i blott två separata spelningar.
Våren 1970 lämnade Peps Blues Quality av hälsoskäl och efter en tids tystnad åkte han till Chicago och gjorde inspelningar med lokala bluesmusiker som resulterade i dubbelalbumet ”The week Peps came to Chicago” (1972), en blandning av Peps originallåtar och covers.
Då skrev Peps fortfarande blueslåtar på engelska men skulle snart introducera reggae på svenska i bandet Peps Blodsband, där Bosse Skoglund snart skulle dyka upp. En fantastiskt uppmärksammad tid som skulle ge stora rubriker och resultera i oförglömliga hits som ”Falsk matematik”, ”Hög standard” och ”Oh boy!”. Men också helt egna versioner av allt mellan ”Mors lilla Olle” och ”Kalle på spången”.
När jag sedan letar i både minnet och skivsamlingen dyker det upp bekanta titlar som ”Röster från södern”, Nisse Hellbergs första soloskiva som duo med Peps, ”ANC-galan”, där Peps gör ”En del och andra”, på skivor med Pugh Rogefeldt, Fjellis, Wilmer X och två album med Kal P Dal som Peps producerade.
Peps Persson avled i söndags 27 juni 2021.
/ Håkan
Örebro: Restalundsvägen 4-6
VINTERSTADION/ISHALLEN
Gamla Vinterstadion och Ishallen idag 2021: Behrn Arena.
Foto: Birger Roth/Örebro StadsarkivVinterstadion 70-tal.
Ishallen 60-tal.
Foto: Anders ErkmanHösten 1985 spelade Ulf Lundell med band i Ishallen.
DEN STORA UTOMHUSARENAN VINTERSTADION, som mest använd för bandy, blev aldrig flitigt använd för konsertverksamhet. Den miljömässigt ganska trista planen har jag bara besökt två gånger för konsert. Vinterstadion invigdes 1 november 1963 men det var först på 80-talet jag fick uppleva en konsert där.
Ishallen, inomhusarenan för hockey vägg i vägg med Vinterstadion, invigdes 1 januari 1965 och jag har inte varit där så många fler gånger. Lokalen är överlägset mest känd för konserten med Rolling Stones Annandag Påsk 1967, 27 mars, då kvällsföreställningen urartade när polisen hade ingripit och dragit ur kontakten till förstärkarna.
En dryg vecka innan Stones-besöket, 17 mars, hade en gala med Manfred Mann och förbanden Tages, Gonks och Steampacket II avlöpt utan incidenter.
Bandyarenan, numera inomhushall, och Ishallen heter sedan 2008 numera Behrn Arena efter otaliga namnbyten. Men ”på min tid” hette det Vinterstadion och Ishallen.
Jag kan tillägga att det jag inte var recensent på Europe-konserten.
DAN HYLANDER, PY BÄCKMAN & RAJ MONTANA BAND 26/5 1983 Vinterstadion
ULF LUNDELL 16/11 1985 Ishallen
EUROPE 26/9 1986 Ishallen
MAGNUS LINDBERG/TITIYO/LOUISE HOFFSTEN/STEFAN ANDERSSON 17/12 1993 Ishallen
A-TEENS/USER/THE SHAMROCKS/SEPTEMBER 29/8 2003 Vinterstadion
/ Håkan
Örebro: Nygatan 31-33
VAR TREDJE DAG I SOMMAR KOMMER JAG kronologiskt redovisa spelställen i Örebro där jag genom åren upplevt en eller flera konserter.
Glad Sommar!
/Håkan Pettersson
ROCKMAGASINET/KULTURHUSET
Infarten/Parkeringen mellan Nygatan 29 och 35. Och inne på gården finns ingång till Nygatan 31 och 33.
Foto: Hans Andersson/Örebro StadsarkivRockmagasinet på Nygatan under hela 80-talet.
Foto: Örebro StadsarkivRockmagasinet slutet på 70-talet.
FÖR NÅGRA DAGAR SEDAN ÄGNADE JAG det här utrymmet åt adressen Manillagatan 3 där rötterna till Rockmagasinet började växa 1979 men fick ett bryskt slut ett år senare när huset skulle rivas och verksamheten fick flytta till Nygatan 33 (se logotype), eller 31-33 som vissa uppgifter gör gällande. Området idag (det som motsvarar 31-33) mellan Nygatan 29 och Nygatan 35 är blott en parkering och en infart till en gård.
Adresserna finns kvar men göms lite hemligt inne på gården via en infart mellan husen. Där inne finns entréer till Specialfastigheter (31) och en okänd hyresgäst (33).
Under sommaren och hösten 1980 renoverades den gamla skofabriken Viktoria där föreningen Magasinet och den vegetariska restaurangen Kärnhuset fick sin hemvist plus film-, hantverks- och teatergrupper. Ett allaktivitetshus i ordets rätta mening.
En minst sagt kreativ miljö med ett myller av musikaliska vinklingar. Men bakom den sympatiska fasaden återfanns också många strider om hur verksamheten i huset skulle styras och fungera. Och i den härvan hamnade också Rockmagasinet som under 1980 arrangerade konserter med svenska namn som Sky High (premiärkvällen 10 oktober), Garboschock, Eldkvarn och TT-Reuter.
Till Rockmagasinet Nygatan flyttade även replokalerna från Manillagatan och grupper som Alice Band, Vargtegel, Pathfinder, Rampfeber, Badrock, 0-11, Spektra, Zäpp Läpp, The Groupies, Tjära Nånn, Sarah Coffman, Alternativa Idioter, Colt 45, Gain, Duncan Green Group, Therezia Moon och Lolita Pop följde med.
Många av stadens rockgrupper fick sedan chansen att agera förband på konserter som arrangerades i samma hus. Förutom ovannämnda grupperna även Vinter, Svea, Bo Brunte, Lix, Round Midnight, Trio Colori, Container Club, Nya Rapsfält och Dance Macabre som uppträdde under 1980.
Jag var en slow starter på Rockmagasinet Nygatan och gjorde (enligt mitt minne) första gången entré där 7 oktober 1983 på en konsert med Commando M Pigg med förbandet Crew Of Corps. Därmed missade jag Lolita Pops första intressanta år på sin väg till berömmelse. Och under 1981 och 1982 missade jag även andra svenska grupper som Pink Champagne, Linus & the Losers, Reeperbahn, Eldkvarn, Kriget, Ensamma Hjärtan, Peps Blodsband, Rolf Wikströms Hjärtslag, Anders F Rönnblom, Kai Martin & Stick, Commando M Pigg, KSMB, Docent Död och Rost som uppträdde på Rockmagsinet. Men också några internationella namn som Theatre Of Hate och Sonny Terry & Brownie McGhee.
Rockmagasinet blev under resten av 80-talet den överlägset mest besökta konsertlokalen för mig. Med en så intensiv och regelbunden konsertverksamhet att det till slut var omöjligt att närvara på alla intressanta tillställningar. Listan över mina totala konserter på den legendariska rockklubben gör att jag i praktiken måste ha ägnat större delen av 80-talet på konsert. På Rockmagasinet, 65 konserter. Säkert fler men några har jag väl förträngt, missat att notera eller helt enkelt glömt.
Lokalen var knappast himmelriket som konserthall. Det var lågt i tak, vilket omöjliggjorde avancerade ljudanläggningar, och en stor pelare framför scenen. Det var ofta trångt och svettigt när det befann sig hundra personer eller mer i den avlånga lokalen. Och vid dessa tillfällen var också luftkonditioneringen bristfällig eller obefintlig. Men konsertutbudet var enormt. Under bara ett år, 1985, såg jag tjugo konserter där.
Uppgifter vill göra gällande att Rockmagasinet på Nygatan döptes om till Kulturhuset 1989 men jag har tydliga noteringar att det hände redan tidigt 1988 vilket framgår av nedanstående lista på mina konserter där. Kulturhuset blev en helt ny förening. Och konsertverksamheten blev plötslig mycket mer oregelbunden och sporadisk. Jag förklarade då namn- och föreningsbytet som ett tappert men fruktlöst försök att kommersialisera konsertverksamhet med ett luddigt mål att göra en rockklubb där det fanns möjlighet att servera alkohol för den mogna publiken.
1990 flyttades vissa delar av Kulturhusets konsertverksamhet helt sonika till restaurangen/rockklubben/krogen Ritz (mer om de konserterna senare i serien) på Stortorget. Och dog så småningom ut.
Efter nedlagd verksamhet, uppmärksammad ockupation och eldsvåda revs det legendariska huset på Nygatan 33, under massiv polisbevakning, slutligen i juni 1994.
Foto: Anders Erkman28 februari 1986: Plura och Eldkvarn spelar på Rockmagasinet.
COMMANDO M PIGG/CREW OF CORPS 7/10 1983 Rockmagasinet
OLA MAGNELL 13/10 1983 Rockmagasinet
IMPERIET 30/11 1983 Rockmagasinet
THE NOMADS 5/12 1983 Rockmagasinet
STRINDBERGS 13/4 1984 Rockmagasinet
THE BARRACUDAS 14/4 1984 Rockmagasinet
PLAY DEAD 10/10 1984 Rockmagasinet
THE SAINTS/LIX 13/10 1984 Rockmagasinet
WILMER X 20/11 1984 Rockmagasinet
BILLY BRAGG/CREW OF CORPS 8/12 1984 Rockmagasinet
NICO 17/12 1984 Rockmagasinet
DOGS/VOODOO DOLLS 13/2 1985 Rockmagasinet
MARIE BERGMAN & LASSE ENGLUND 20/2 1985 Rockmagasinet
ULF DAGEBY 27/2 1985 Rockmagasinet
THE NOMADS 1/3 1985 Rockmagasinet
PETER HAMMILL 4/3 1985 Rockmagasinet
GREEN ON RED 7/3 1985 Rockmagasinet
WILMER X 20/3 1985 Rockmagasinet
COMMANDO M PIGG/SWAY 29/3 1985 Rockmagasinet
ANN-KRISTIN HEDMARK 3/4 1985 Rockmagasinet
OLA MAGNELL 10/4 1985 Rockmagasinet
IMPERIET 15/4 1985 Rockmagasinet
THE GO-BETWEENS 24/4 1985 Rockmagasinet
THE POGUES/NUDE PORKS 10/5 1985 Rockmagasinet
THE JESUS & MARY CHAIN 14/5 1985 Rockmagasinet
NEW MODEL ARMY 18/9 1985 Rockmagasinet
MARIE BERGMAN & MAGIC BODY BAND 25/9 1985 Rockmagasinet
RICHARD LLOYD 18/10 1985 Rockmagasinet
WILKO JOHNSON/CAN CAN 30/10 1985 Rockmagasinet
RAIN PARADE 5/11 1985 Rockmagasinet
OJJ! 600 21/11 1985 Rockmagasinet
WISHBONE ASH 23/1 1986 Rockmagasinet
JOHAN LINDELL & PASSAGERARNA 29/1 1986 Rockmagasinet
DANSDEPARTEMENTET 12/2 1986 Rockmagasinet
DISNEYLAND AFTER DARK 21/2 1986 Rockmagasinet
ELDKVARN/KAJSA & MALENA 28/2 1986 Rockmagasinet
STEVE MARRIOTT & PACKET OF THREE 9/3 1986 Rockmagasinet
WILMER X 13/3 1986 Rockmagasinet
PETER LeMARC TRUST 21/3 1986 Rockmagasinet (inställt!)
DOCENTERNA/TORSSON 8/4 1986 Rockmagasinet
ALEX CHILTON 11/4 1986 Rockmagasinet
BABYLON BLUES/SWAY 25/4 1986 Rockmagasinet
INCA BABIES/TRASH DISEASE 2/5 1986 Rockmagasinet
DOGS/NUDE PORKS 30/9 1986 Rockmagasinet
GUANA BATZ 2/10 1986 Rockmagasinet
BABYLON BLUES 3/10 1986 Rockmagasinet
COMMANDO/ATHLETIC ARABS 10/10 1986 Rockmagasinet
DISNEYLAND AFTER DARK 11/10 1986 Rockmagasinet
WILMER X 19/11 1986 Rockmagasinet
THE GODFATHERS 4/2 1987 Rockmagasinet
LIVING IN TEXAS 25/2 1987 Rockmagasinet
JOHN MAYALL 9/3 1987 Rockmagasinet
THE NOMADS 9/4 1987 Rockmagasinet
KAJSA GRYTT & MALENA JÖNSSON 7/10 1987 Rockmagasinet
THE WEDDING PRESENT/THE HIP HORACE 4/11 1987 Rockmagasinet
U.K. SUBS 20/1 1988 Rockmagasinet
LOLITA POP 26/1 1988 Kulturhuset/Rockmagasinet
DAG VAG 20/4 1988 Kulturhuset/Rockmagasinet
THE INMATES 5/5 1988 Kulturhuset/Rockmagasinet
KAJSA & MALENA 29/11 1988 Kulturhuset/Rockmagasinet
KAJSA & MALENA 15/2 1989 Kulturhuset/Rockmagasinet
THE CREEPS/EAGER BEAVER 7/3 1989 Kulturhuset/Rockmagasinet
JAKOB HELLMAN 5/4 1989 Kulturhuset/Rockmagasinet
ROBYN HITCHCOCK 24/10 1989 Kulturhuset/Rockmagasinet
THE SAINTS 11/11 1989 Kulturhuset/Rockmagasinet
/ Håkan
Örebro: Östra Bangatan 44B/Järnvägsgatan 2
LORD NELSON/CONTAN/NYA CONTINENTAL/HOTELL CONTINENTAL
Idag: Hotell Continental har blivit bostäder.
Till vänster: Den gamla hotellentrén har blivit en anspråkslös dörr till bostäderna (Järnvägsgatan). Till höger: Den gamla entrén till krogen (Ö Bangatan).
Foto: Örebro StadsarkivEntré Hotell Continental 80-tal.
Foto: Hans Bergman/Örebro Läns MuseumHotell Continental 1989.
Lord Nelson 1982-1984.
HUSET MITTEMOT ÖREBRO CENTRALSTATION, numera bostäder, var en gång i tiden Hotell Continental som uppfördes mellan år 1898 och 1899. Ritades av Anders Lindstedt och byggmästare var Per Karlsson. I bottenvåningen fanns en restaurang som på 70-talet hade namn som El Toro, Partaj och Pizzeria Capri. Där var det nattklubbsverksamhet utan konserter, förutom ett och annat dansband, innan Lord Nelson öppnade 1982 och arrangerade en mängd konserter fram till och med 1984 inklusive fem kvällar i rad i oktober samma år.
Våren 1985 (långfredagen) inleddes en liten satsning på konserter av mer anspråkslös storlek i Hotell Continentals så kallade bakficka bredvid hotellfoajén, adress Järnvägsgatan 2. Det var några år innan pubar blev en realitet i Örebro. För mig blev det bara ett enda konsertbesök där.
Hotell Continental var annars ett vanligt boende för artister som besökte Örebro på 70- och 80-talet. Ulf Lundell och hans gäng bodde där 1980 och jag minns tydligt den så kallade efterfesten, en spontan men vad jag minns lugn fest i frukostmatsalen, som alltså är identisk med ovannämnda bakficka.
Jag minns också en annan händelse från just det här stället. I februari 1985 hamnade jag i Contans bakficka helt oplanerat. Den engelska gruppen Blow Monkeys hade ställt in spelningen på Rockmagasinet. Bandet hade dragit sig tillbaka till hotellet och alla utom sångaren Dr Robert befann sig där i baren. En lång intressant sittning där turnémanagern Mick Jobson visade sig vara bror med Stuart Jobson, sångaren i skotska Skids. Och bandets trevlige trummis, Tony Kiley, berättade om sitt barndoms Swansea. Det slutade med att jag fick bandets aktuella maxisingel "Wildflower" signerad av alla i bandet (utom Dr Robert)...
Under 1985 genomfördes några konserter på Continental, som det hette just då, men 1986 blev ett mellanår för konserter där. Med nya ägare till krogen 1987, som då gav krogen namnet Nya Continental, sparkades det igång en intensiv konsertverksamhet våren 1987 som fortsatte 1988 och 1989 fast lite mer sporadiskt och då åter under namnet Continental och senare Contan.
Sedan blev det många års uppehåll för min del med konserter i den lokalen och först 1997 återupptogs några sporadiska konsertbesök där fram till 2002.
2004 avvecklades hotellet och krogen och hela huset byggdes om till bostäder.
Foto: Anders ErkmanPå sin första turné som soloartist spelade Anne-Lie Rydé med band på Lord Nelson 1984.
PUGH ROGEFELDT 22/7 1982 Lord Nelson
MAGNUS LINDBERG 21/10 1982 Lord Nelson
NIKLAS STRÖMSTEDT 30/3 1983 Lord Nelson
LORDS OF THE NEW CHURCH 25/9 1983 Lord Nelson
PER CUSSION 13/10 1983 Lord Nelson
PUGH ROGEFELDT & THE RADIO 27/10 1983 Lord Nelson
MAGNUS LINDBERG 10/11 1983 Lord Nelson
NIKLAS STRÖMSTEDT & SKARPA SKOTT 17/11 1983 Lord Nelson
DAN TILLBERG BAND 24/11 1983 Lord Nelson
ALEX'S PROCUSSION 15/12 1983 Lord Nelson
DORIS ROBERTSSON 27/1 1984 Lord Nelson
LIX 1/2 Lord Nelson
ALICE 2/2 1984 Lord Nelson
ARENA 9/2 1984 Lord Nelson
ANNE-LIE RYDÉ 1/3 1984 Lord Nelson
HAMILTON 15/3 1984 Lord Nelson
VARGTEGEL 22/3 1984 Lord Nelson
X-MODELS 24/3 1984 Lord Nelson
DAN TILLBERG 5/4 1984 Lord Nelson
ALICE 19/4 1984 Lord Nelson
BASSE WICKMAN 26/4 1984 Lord Nelson
CITIZEN KANE 3/5 1984 Lord Nelson
DOCENT DÖD 10/5 1984 Lord Nelson
MIKAEL RICKFORS 16/5 1984 Lord Nelson
IMPERIET 17/5 1984 Lord Nelson
MIKEL LINDBERG 6/9 1984 Lord Nelson
JANSSON & SJÖBERG/MARIE BERGMAN & MAGIC BODY BAND22/10 1984 Lord Nelson
CIRKUS/INDOCHINE 23/10 1984 Lord Nelson
PAUL BANKS BAND/'ROUND MIDNIGHT 24/10 1984 Lord Nelson
COLLAPSE/COCTEAU TWINS 25/10 1984 Lord Nelson
SIEBEN SLIPS/OLA MAGNELL 26/10 1984 Lord Nelson
DAN TILLBERG 14/3 1985 Continental
ROCKFASHION 5/4 1985 Hotell Continental
BIG DEAL 30/8 1985 Continental
THE HUSBANDS 27/2 1987 Nya Continental
ELDKVARN 13/3 1987 Nya Continental
VARMARE ÄN KÖRV 28/3 1987 Nya Continental
LOLITA POP 24/4 1987 Nya Continental
WILMER X 30/4 1987 Nya Continental
STEVE GIBBONS BAND 1/7 1987 Contan
TOVE NAESS 17/4 1988 Club Playboy/Continental
IRMA 11/10 1989 Contan
THE SOUNDTRACK OF OUR LIVES 17/1 1997 Contan
WEEPING WILLOWS 28/11 1997 Contan
LOOSEGOATS/EMELIE 8/5 1999 Nöjesdepartementet/Contan
LATIN KINGS/DR KOSMOS/SKUGGAN AV SVAMPEN 10/12 1999 Meny/Contan
ULF STURESON 6/12 2000 Contan
BAD CASH QUARTET 13/10 2001 Contan
WEEPING WILLOWS/THE CRASH 17/3 2002 Contan
DYNAMO CHAPEL/DAVID & CITIZENS/ECHO DEK 23/4 2002 Contan
/ Håkan
”Från ax till limpa” mitt i sommaren
Visst är det intressant med historier som växer, som förändras och som får en annan karaktär eller helt enkelt till slut blev motsvarigheten till ”hönan som blev en fjäder”. Jag fick av min vän Olle Unenge ett litet anspråkslöst uppdrag att skriva några rader om hans nystartade konsertarrangemang-projekt i Stadsträdgårdens Växthus i Örebro. Målet var att texten skulle vara en del i en helsidesannons i Nerikes Allehanda, publicerad igår lördag.
Jag skrev en ymnig text (Kapitel 1) som Olle fick all frihet att ändra, korta eller formulera om. Olle skrev då en ny text (Kapitel 2), baserad på mina textrader, som i den slutgiltiga versionen i annonsen (Kapitel 3) blev en starkt koncentrerad variant på min ursprungliga text.
Häng med i historien, i tre delar, där förändringens prestigelösa karaktär råder.
KAPITEL 1:
EFTER ANDRA SPRUTAN VÄXER OPTIMISMEN och möjligheterna ökar för mänskligheten - och konsertpubliken. Stora turnéer planeras in i detalj för nästa år och på den lokala nivån i Örebro är vi steget före och börjar se framtiden med tillförsikt redan denna sommar.
En av stadens konsertarrangörer, Olle Unenge, ser det efterlängtade så kallade ljuset i tunneln och vill skaka liv i en gammal favorit, akustiskt baserade konserter i det lilla intima formatet i Stadsträdgårdens växthus. Olle var en gång, för drygt tio år sedan, initiativtagare till den unika idén att arrangera konserter i ett växthus. Och nu vill han väcka liv i den av naturliga skäl sedan en tid tillbaka lätt slumrande aktiviteten.
- Nu när Sverige öppnar upp och det finns möjligheter att arrangera konserter inför en respektabel publikstorlek blir det dags att låta min gamla dröm bli verklighet igen. Jag har i många år tyckt mer om de små levande konsertarrangemangen med de nära personliga upplevelserna. Och nu får jag möjlighet att förverkliga och skaka liv i min serie planerade konserter som abrupt fick avslutas när pandemin slog till förra våren. Vi hann med en konsert, Staffan Hellstrand sista februari, innan alla andra konserter till stor förtret fick ställas in.
I Stadsträdgårdens fyra växthus, som började byggas redan 1871 (ja, exakt 150 år sedan!), finns det både café och restaurang vid sidan av massor med konventionell växtodling. Under en förmodad vacker dag 2010 fick Olle en genialt unik idé att arrangera konserter i det växthus som till vardags fungerar som matsal.
Han har genom åren arrangerat ett stort antal mer eller mindre intima konserter med en rad svenska artister när han inte själv har stått i centrum på den till ytan anspråkslösa scenen på Växthusets kortsida.
Olle är inte bara en profil som konsertarrangör utan även ledare för det irländskt klingande bandet Tullamore Brothers och har vid sidan om en alltmer mångfasetterad karriär i eget namn.
Bröderna Tullamore, med en kvinnlig fiolspelare och huvudsakligen irländska traditionella sånger på repertoaren, bildades redan 1988 medan den så kallade solokarriären, med egna sånger på svenska, lite oväntat startade på en Live at Heart-spelning 2012 i just Växthuset.
Men det är som konsertarrangör Olle genom åren har uppskattat Växthuset allra mest. Där minns han tillbaka på fantastiska stunder av levande musik i den minst sagt mysiga miljön där levande musik får umgås med levande växter och blommor. I Olles vidsynta minne återfinns åtskilliga musikaliska höjdpunkter där personliga favoritnamn som Toni Holgersson, Nikola, Staffan Hellstrand, Magnus Lindberg, Kajsa Grytt, Richard Lindgren och många fler framträder tydligt.
Olle ser fram emot en ny spännande säsong av levande konserter i Växthuset. I önskedrömmen finns många artister som han sedan några veckor tillbaka i många fall har haft god kontakt med vilket kan mynna ut i levande konsertarrangemang från augusti och framåt. Och Olle utlovar god underhållning av framförallt musikalisk mogen karaktär.
- Det blir akustiskt och garanterat personligt inför publik i en lokal med sittande publik från 50 upp till 90 personer. I ett växthus där det av naturliga skäl finns stora möjligheter att få ett fönsterbord...
KAPITEL 2:
EFTER VACCINERINGEN VÄXER OPTIMISMEN och möjligheterna ökar för mänskligheten och för konsertpubliken. Stora turnéer planeras för nästa år och på det lokala planet i Örebro börjar vi se framtiden med tillförsikt redan denna sommar. En av stadens konsertarrangörer, Olle Unenge, skakar nu liv i en gammal favorit - akustiskt baserade konserter med ”Singer Songwriters” eller ”Sjungare Sångskrivare” i det lilla intima formatet i Stadsträdgårdens växthus.
Olle har alltid uppskattat de små levande konsertarrangemangen med de nära personliga upplevelserna.
- Planerade konserter fick dock abrupt ställas in när pandemin slog till förra våren, men vi hann dock med en konsert med Staffan Hellstrand i februari, innan alla övriga bokade konserter fick ställas in.
Under en sommardag 2010 fick Olle en genial idé om att arrangera konserter i det växthus som till vardags fungerar som matsal. Han har genom åren arrangerat ett stort antal mer eller mindre intima konserter med en rad svenska och internationella artister, men Olle är inte bara en profil som konsertarrangör.
Han är även ledare för det irländskt klingande bandet Tullamore Brothers (bildat 1988) och har vid sidan om det en alltmer mångfasetterad karriär i eget namn. Olles så kallade solokarriär, med egna sånger på svenska, startade lite oväntat på en Live at Heart-spelning 2012 i just Växthuset.
Men det är som konsertarrangör Olle genom åren har uppskattat Växthuset allra mest. Där minns han fantastiska stunder av levande musik i den minst sagt mysiga miljön där levande musik får umgås med levande växter och blommor - där kan vi snacka om Green Room!..
I Olles minne återfinns åtskilliga musikaliska höjdpunkter där personliga favoriter som Staffan Hellstrand, Toni Holgersson, Kajsa Grytt, Nikola Sarcevic, Eva Eastwood, Jack Vreesvijk, Magnus Lindberg, Richard Lindgren, Anders F Rönnblom och många fler framträder tydligt.
Olle ser fram emot en ny spännande säsong av konserter i Växthuset. I ”tuben” finns många artister som han sedan många år tillbaka har god kontakt med vilket kommer att mynna ut i levande konsertarrangemang från augusti och framåt. Olle utlovar god underhållning av framförallt ”musikaliskt mogen” karaktär.
- Det blir akustiskt och garanterat personligt i en lokal med sittande publik. I ett växthus där det av naturliga skäl finns stora möjligheter att få ett fönsterbord... I Stadsträdgårdens fyra växthus, som började byggas redan 1871, i år alltså 150 år sedan, finns det numera både café och restaurang vid sidan av massor med konventionell växtodling.
KAPITEL 3:
/ Håkan
Örebro: Manillagatan 3
VAR TREDJE DAG I SOMMAR KOMMER JAG kronologiskt redovisa spelställen i Örebro där jag genom åren upplevt en eller flera konserter.
Glad Sommar!
/Håkan Pettersson
ROCKMAGASINET
Manillagatan 3 idag - en bilparkering.
Foto: Leif Restadh/Örebro StadsarkivRockmagasinet 1979-1980.
I HUSET PÅ MANILLAGATAN 3 I ÖREBRO, där det numera är en parkeringsplats, startade Rockmagasinet sin verksamhet 1979. Tidigare under 70-talet hade lokalerna huserat Power House Jazz & Blues Club, Örebro Musikforum och Föreningen Huset. Rockmagasinet på Manillagatan invigdes 1979 med det nybildade Lolita Pop på scen.
Under resten av 1979 spelade många lokala band, exempelvis Alice Band, Vargtegel, Pathfinder, Rampfeber, Colt 45, Gain, Duncan Green Group med flera, där men också nationella "storheter" som Horizont, Monica Törnell, Ebba Grön, Jukka Tolonen Band, Ebba Grön, Eldkvarn, Egba, Kriminella Gitarrer och Sky High.
Under tidig vår 1980 besökte jag lokalen för första gången och upplevde på kort tid tre konserter där innan huset revs samma år och Rockmagasinet flyttade till Nygatan 33. Mer om den adressen senare i min serie om spelställen i Örebro.
Foto: Thomas WimanDag Vag, med Stig Vig i spetsen, spelade på Rockmagasinets scen på Manillagatan 1980.
CAROL GRIMES SWEET FA 7/2 1980 Rockmagasinet
DAG VAG 16/2 1980 Rockmagasinet
OTIS RUSH 3/3 1980 Rockmagasinet
/ Håkan
Örebro: Olof Palmes Torg 3
VAR TREDJE DAG I SOMMAR KOMMER JAG kronologiskt redovisa spelställen i Örebro där jag genom åren upplevt en eller flera konserter.
Glad Sommar!
/Håkan Pettersson
HJALMAR BERGMANTEATERN/TEATERCAFÉET
Hjalmar Bergmanteatern idag som också är ingång till Teatercaféet i källaren på Medborgarhuset.
Hjalmar Bergmanteatern exteriört på 2000-talet.
MEDBORGARHUSET, DÄR HJALMAR BERGMANTEATERN ligger, invigdes 31 december 1964 i samband med 700-årsjubileet av Örebros grundande.
Medborgarhuset ritades av bröderna Erik och Tore Ahlsén och Teatern invigdes 28 februari 1965. Teaterns parkett, med sin kraftiga lutning, har 587 platser. På den typiska teaterscenen har jag genom åren upplevt några konserter.
En annan lokal i stora Medborgarhuset, som dessutom delar adress med Hjalmar Bergmanteatern är Teatercaféet. Under fyra år på Live at Heart (2011-13 och 2017) var Caféet i källaren på Medborgarhuset hemvist för Malmös skivbolag Rootsy och deras artister. Men jag besökte den mysiga lokalen första gången 2010, dåvarande Live at Heart-chefen och arrangören Anders Damberg tyckte att han hade hittat en storleksmässigt trivsam scen för de lite mindre konserterna.
Foto: Terese AnderssonRichard Lindgren (i mitten) och hans band, Janne Adolfsson och Jon Eriksson, uppträdde på Teatercaféets scen i samband med Live at Heart-festivalen 2011.
RICK REED 3/5 1979 Hjalmar Bergmanteatern
RIKARD WOLFF 3/12 2001 Hjalmar Bergmanteatern
RIKARD WOLFF 5/4 2003 Hjalmar Bergmanteatern
SOPHIE ZELMANI/BIG JOHNNY JEWEL 18/10 2008 Hjalmar Bergmanteatern
CHIP TAYLOR/SIMON LYNGE 24/9 2010 Teatercaféet (Club 700)
RICHARD LINDGREN/JOHAN ÖRJANSSON 17/9 2011 Live at Heart/Teatercaféet
PAAL FLAATA/JOHAN ÖRJANSSON 7/9 2012 Live at Heart/Teatercaféet
THAD BECKMAN/HALDEN ELECTRIC/RICHARD LINDGREN 8/9 2012 Live at Heart/Teatercaféet
SLOW FOX/ELLEN SUNDBERG 6/9 2013 Live at Heart/Teatercaféet
BASKO BELIEVES/HEGE BRYNILDSEN/RICHARD LINDGREN BAND/LANDSTROM 7/9 2013 Live at Heart/Teatercaféet
DI LEVA 28/2 2014 Hjalmar Bergmanteatern
WEEPING WILLOWS 30/3 2014 Hjamar Bergmanteatern
SANNE SALOMONSEN-MATS RONANDER-BENNETH FAGERLUND 28/10 2015 Hjalmar Bergmanteatern
/ Håkan
Örebro: Olaigatan 25
VAR TREDJE DAG I SOMMAR KOMMER JAG kronologiskt redovisa spelställen i Örebro där jag genom åren upplevt en eller flera konserter.
Glad Sommar!
/Håkan Pettersson
KAROLINSKA SKOLAN
Karolinska Gymnasiet idag (vintern) 2021.
Karolinska Skolan på 70-talet.
KAROLINSKA SKOLAN HAR EN LÅNG HISTORIA. Första gången skolan omnämns i skrift är 1347. Skolan låg i ungefär 300 år i ett hus vid Nikolaikyrkan och hette på den tiden Örebro Skola. Vid början av 1800-talet var skolan ambulerande och flyttade därför runt mellan olika lokaler. Efter riksdagen 1810 anhölls om att skolan skulle få utnyttja en fastighet belägen vid Riddargatan 10 (vid nuvarande Centralpalatset).
Skolan har funnits på sin nuvarande plats vid Olaigatan sedan 1832, då huvudbyggnaden invigdes. Den byggdes ut år 1899 efter ritningar av stadsarkitekten Magnus Dahlander. När skolan byggdes om, förlades undervisningen till Segelbergska palatset. Dahlander ritade även gymnastikbyggnaden, invigd 1909. Byggnaden kallad "Sibirien", på Fredsgatan, uppfördes 1864. Den så kallade Nybyggnaden, på Skolgatan, tillkom 1936, och är ritad av stadsarkitekten Georg Arn. 1909 övertog skolan "Stallet" , det vill säga gamla landshövdingestallet på Olaigatan, och 1957 byggdes husarernas ridhus om till idrottshus för läroverket.
1960 intogs för första gången kvinnliga elever i gymnasiets och realskolans första årskurser, efter att tidigare enbart kunnat gå på högre allmänna läroverket för flickor (dagens Risbergska skolan). Idag utgör flickor 70–80 procent av eleverna.
Skolans namn var före 1538 Klosterskolan, därefter Katedralskolan till 1615. Från 1615 till 1812 Högre eller fullständig trivialskola och därefter Schola Carolina.
I anslutning till läroverksreformen 1849 ombildades skolan till ett (högre) elementarläroverk, från 1878 benämnt Karolinska högre allmänna läroverk. 1966 kommunaliserades skolan och fick därefter namnet Karolinska gymnasiet. Karolinska Läroverket tillhörde de 18 skolor vid vilka studentexamen började avläggas 1864 och i maj 1968 avlades studentexamen för sista gången vid skolan. Realexamen gavs från 1907 till 1964.
Bara en enda gång har jag besökt skolan för konsert i aulan och det var 1979 när den amerikanske studenten Rick Reed spelade där och kompades av ett stort gäng lokala musiker.
RICK REED 15/2 1979 Karolinska Skolan
/ Håkan
Örebro: Drottninggatan 1
VAR TREDJE DAG I SOMMAR KOMMER JAG kronologiskt redovisa spelställen i Örebro där jag genom åren upplevt en eller flera konserter.
Glad Sommar!
/Håkan Pettersson
STORA HOTELLET/THE BISHOPS ARMS
Stora Hotellet idag 2021.
Sedan 1993 återfinns också The Bishops Arms på adress Drottninggatan 1 .
Foto: Örebro Stadsarkiv/Hans ErikssonStora Hotellet 70-tal.
1854, EFTER DEN STORA BRANDEN I CENTRALA Örebro, byggdes Stora Hotellet och stod klart för invigning 1860. 1909 brann hotellet och fick delvis byggas om och utökas med ett våningsplan. På 1930-talet tillkom entrén som gäller än idag.
Hotellet är stort och ligger i hjärtat av Örebro men det är få konserter jag har upplevt där under de senaste 50 åren. Men hösten 1977 höll det på att bli ett konsertcentrum med flera planerade spelningar men av en eller annan anledning sprack de planerna. En och samma arrangör meddelade i augusti 1977 att tre av Englands mest populära rockband skulle komma till Örebro under hösten och konsertlokal var något överraskande Stora Hotellet.
Stranglers (18/9), The Clash (9/10) och The Damned (30/10) skulle på bara några veckor stå på scen i Örebro. Först avbröt Stranglers sin Sverigeturné när de kvällen innan Örebrokonserten blev överfallna av svenska raggare i Skåne, Clash genomförde visserligen sin spelning i restaurangen på Storan men The Damned ställde också in sin konsert av någon anledning som jag har glömt.
I övrigt har det varit tunnsått med konserter i hotellokalerna genom åren. Vad jag minns, men inte var på plats för att uppleva, hade väl Korprocken sitt säte på hotellet under flera år på 90-talet. Sedan minns jag en spelning med Totta och Refreshments i festvåningen en trappa upp när skivaffären Najz Prajz dåvarande ägare Anders Damberg och Thomas Wahlström firade gemensam födelsedag. På senare år har jag även sett några sporadiska Live at Heart-spelningar i samma festvåning.
På adress Drottninggatan 1 återfinns sedan 1993 också puben The Bishops Arms, på baksidan av hotellet, där jag har upplevt många mer eller mindre officiella spelningar som jag i de flesta fall inte noterat noggrant. Men några tillfällen har jag dock antecknat.
Bishops Arms öppnade alltså 1993. Lokalen var tidigare uppdelad i två olika butiker. Där baren står i dag fanns tidigare en resebyrå vid namn Flygresebyrån och det var i den lokalen Bishops startade. Puben har också varit hemvist för Live at Heart-festivalen.
Foto: Anders Erkman2013 hade Live at Heart-festivalen en scen på Stora Hotellet, en trappa upp, där bland annat Tullamore Brothers uppträdde.
THE CLASH 9/10 1977 Stora Hotellet
TOTTA & REFRESHMENTS 29/11 1997 Stora Hotellet
TULLAMORE BROTHERS 17/3 1999 The Bishops Arms
RICHARD LINDGREN & OLLE UNENGE 3/4 2013 The Bishops Arms
BLACK RIVER STRING BAND/TULLAMORE BROTHERS 6/9 2013 Stora Hotellet/Live at Heart
TULLAMORE BROTHERS 20/11 2013 The Bishops Arms
IVORY TUSK 8/9 2018 The Bishops Arms/Live at Heart
/ Håkan
Bill Elliot (1950-2021)
SOM ENA HALVAN AV DUON SPLINTER var Bill Elliot uppskattad sångare och hans historia på 70-talet var fylld av flera olika Beatles-relaterade upplevelser. Elliot härstammade från den lilla byn South Shields strax utanför Newcastle där han och låtskrivaren Bobby Purvis uppträdde som duo 1970.
Paret fortsatte sedan i andra större grupper, bland annat Stone Blind som senare bytte namn till Halfbreed, men ingen av grupperna kom längre än till demostadiet. Det var just en demo som hamnade i händerna på Mal Evans, en gång roadmanager åt Beatles, som vidarebefordrade den till Apple. Bolaget fastnade för rösten (Elliott) och låtskrivandet (Purvis) men inte gruppen.
1971 fick Elliot, med Evans hjälp, möjlighet att sjunga på en John Lennon/Yoko Ono-låten ”God save us”, en singel på Apple 1971 utgiven under namnet Bill Elliot and the Elastic Oz Band, som stöd för den kontroversiella engelska tidningen Oz. Samma inspelning av låten finns på Lennons ”Anthology”-samling (1998) med hans egen röst.
Inga kommersiella framgångar för singeln gjorde att Apple-samarbetet sprack. Bill och Bob var snart tillbaka tillsammans och bildade en helt ny grupp, The Truth, men inte heller den gruppen höll trots goda positiva framtidsutsikter. Efter något år återförenades Bob och Bill och i augusti 1972 var duon Splinter ett faktum och på några månader hade de kontraktserbjudanden från skivproducenten Tony Visconti och Moody Blues skivbolag Threshold men fastnade för George Harrisons Dark Horse.
Den ovan nämnda demon, ”Another chance I let go”, levde fortfarande 1973 och fick George Harrison intresserad och placerade den, nu under nya titeln ”Lonely man”, i filmen ”Little Malcolm and his struggle against the Eunuchs” som han var producent för. För övrigt Harrisons första filmerfarenhet som många år senare skulle utvecklas till ett helt filmbolag, Handmade Films.
På Dark Horse blev Splinter första artist med albumet ”The place I love” (1974) med stort engagemang från den före detta Beatles-medlemmen som agerade både producent, gitarrist och arrangör.
Harrison-samarbetet fortsatte i flera år och resulterade i ytterligare två album, ”Harder to live” (1975) och ”Two man band” (1977), innan duon försvann ut i det anonyma på mindre profilerade skivbolag.
Med sitt soft rockiga sound befann sig Splinter hela tiden i den tämligen snälla popgenren och förutsättningar fanns att producera ett antal hitsinglar. Duon lyckades bara placera en singel, ”China light”, på Englandslistan och blev därmed ett namn, bland många andra, som fick positiva recensioner men som kommersiellt aldrig fick den stora uppmärksamheten.
Bill Elliot avled i söndags 6 juni 2021 i Portugal där han och hans familj sedan flera år bodde.
/ Håkan
Örebro: Älvtomtagatan 56
VAR TREDJE DAG I SOMMAR KOMMER JAG kronologiskt redovisa spelställen i Örebro där jag genom åren upplevt en eller flera konserter.
Glad Sommar!
/Håkan Pettersson
VIRGINSKA SKOLAN
Pops Academy Karl Johan 2020.
Virginska Skolan på 70-talet.
I DAGENS LÄGE BYTER SKOLOR I ÖREBRO namn och adresser så ofta att det är svårt att få ordning på sånt man en gång har lärt sig. På 70-talet låg Virginska Skolan på Älvtomtagatan på väster i Örebro. Men Virginska finns sedan flera år tillbaka i det stora huset och före detta skofabriken Oscarias lokaler på Fabriksgatan i södra Örebro.
Skolhuset på Älvtomtagatan har i många år haft namnet Karl Johan-skolan men bytte så sent som i december förra året namn till, tro det eller ej, Pops Academy Karl Johan.
1976 hette skolan Virginska Skolan när turnépaketet med Björn Afzelius, gruppen Text & Musik och Lars Aldman uppträdde i skolans aula. Det var första och förmodligen sista gången jag besökte den lokalen för konsert.
BJÖRN AFZELIUS/TEXT & MUSIK/LARS ALDMAN 13/12 1976 Virginska Skolan
/ Håkan
Örebro: Trädgårdsgatan 5
VAR TREDJE DAG I SOMMAR KOMMER JAG kronologiskt redovisa spelställen i Örebro där jag genom åren upplevt en eller flera konserter.
Glad Sommar!
/Håkan Pettersson
PRISMA/P2/KLARAS/BUDDY HOLLY BAR/NOISE
Prisma-huset idag 2021.
Prisma på 80-talet.
PRISMA, PÅ ANDRA VÅNINGEN I HÖRNET Trädgårdsgatan/Oskarsparken, var Örebros äldsta och mest legendariska lokal för levande musik där många konserter under flera decennier ägde rum. Öppnade 1962, då som konditori och restaurang, och startade diskotek 1963 och blev Prisma Night Club 1965.
Mellan 1974 och 2012 upplevde jag runt 50 konserter på Prisma och efterföljande ställen på samma plats.
På 70- och 80-talet drev revisor Janne Beime stället och goda kontakter med artister, skivbolag och turnébolag gjorde konsertverksamheten stark och regelbunden. På 70-talet arrangerades konserter med förhållandevis stora svenska artister som trängde in sig på den lilla scenen i hörnet på dansgolvet.
Trängseln, på bland annat fyra konserter med Ulf Lundell, var ibland övermäktig i den ganska onaturliga lokalen vars yta svepte runt byggnadens trapphus.
Beime släppte stället 1982 och konsertverksamheten bromsade in något. På 90-talet utvecklades Prisma under flera år till ett ställe för en medelålders publik som nöjde sig med en dj som spelade retromusik. I folkmun hette stället då ”Jurassic Park” men Prisma-namnet levde vidare och hade fullt hus minst en helgkväll varje vecka.
Nya ägare tog över Prisma i mitten på 90-talet och 1998 öppnade de upp nedervåningen i gatuplan, tidigare affärslokal, med en scen nere i källarvåningen. Den scenen fick namnet P2 och jag ser i min konsertlista att jag lite slarvigt placerar varje konsert efter 1998 på antingen gamla Prisma eller P2 som P2/Prisma. Krogen blev förbjuden att använda namnet P2 av Sveriges Radio som ansåg att namnet gav dålig reklam åt radiokanalen...
Med nya ägare 2006 bytte ärevördiga Prisma namn till Klaras som huserade på tre våningar, de tre konserter jag upplevde där 2007 samarrangerades med Musikscen Örebro. 2010 bytte Klaras i sin tur namn till The Buddy Holly Bar med några konserter det året. 2011 fick lokalen tillfälligt tillbaka sitt klassiska namn Prisma och jag ser då ytterligare tre konserter, bland annat en Live at Heart-spelning.
2011 försvinner namnet Prisma från den lokalen för sista gången men neonskylten och logotypen sitter fortfarande stadigt kvar på fasaden utanför (se bild ovan). Jag besökte lokalen en enda gång därefter (under Live at Heart-festivalen 2012) när den från maj 2012 hade döpts om till Noise. Men sedan dess har jag inte satt min fot i den lokalen som 2015, när Noise försvann, byggdes om till kontorslokaler.
Nedervåningen i gatuplan med källare har haft många namn och enskilda ägare sedan 2010: Virus (2010), Kaktus (kort tid 2012), Plektrum (2012-15), Karma Bar & Lounge (2016), LIP (2017-18), Watt (2019-20) och heter sedan i våras Kappa Bar. Men det är en helt annan och senare historia, lokal och adress (Oskarsparken 1) som jag lär återkomma till lite senare i min serie om spelställen i Örebro.
Foto: Ben WahidI samband med release av "Tokig"-albumet spelade Mats Ronander med band (inklusive fru Sanne Salomonsen) på ett fullpackat Prisma 1985.
BJÖRN SKIFS & BLÅBLUS 17/4 1974 Prisma
TED GÄRDESTAD & NATURE 31/8 1974 Prisma
CLABBES ROCKET hösten 1974 Prisma
ULF LUNDELL & NATURE 17/11 1976 Prisma
ULF LUNDELL & NATURE 12/1 1977 Prisma
ULF LUNDELL & NATURE 15/6 1977 Prisma
ULF LUNDELL 23/8 1978 Prisma
BJÖRN SKIFS & VISION 7/3 1979 Prisma
ZKIFFZ 7/5 1980 Prisma
TOMAS LEDIN 10/12 1980 Prisma
EVA DAHLGREN & WAJS GAJS 18/8 1981 Prisma
MATS RONANDER 11/11 1981 Prisma
NIKLAS STRÖMSTEDT & SKARPA SKOTT 6/1 1982 Prisma
MIKAEL RICKFORS 15/9 1983 Prisma
ROUND MIDNIGHT 21/10 1983 Prisma
ALICE 10/12 1983 Prisma
ALICE/THE CYCLONES 30/12 1983 Prisma
MATS RONANDER 12/9 1985 Prisma
TONY TANGO 2/11 1985 Prisma
BIG DEAL 29/11 1985 Prisma
DR FEELGOOD 22/3 1987 Prisma
INDIGOS 3/9 1987 Prisma
SUZZIES ORKESTER 13/1 1988 Prisma
MAGNUS LINDBERG 16/3 1990 Prisma
ANIMALS II 9/10 1997 Prisma
REFRESHMENTS 23/10 1997 Prisma
WILKO JOHNSON 30/10 1997 Prisma
TOTTA & REFRESHMENTS 2/4 1998 Prisma
CAESARS PALACE 15/5 1998 P2/Prisma
THE STROLLERS 16/9 1998 P2/Prisma
THE KOOKS 4/12 1998 P2/Prisma
LOUDEAN/CAESARS PALACE/VOICE OF A GENERATION 6/12 1998 Meny/P2/Prisma
MONOSTAR 11/12 1998 P2/Prisma
STEVE GIBBONS & REFRESHMENTS 5/2 1999 Prisma
CONFUSIONS/DARKLANDS 18/2 P2/Prisma
DR FEELGOOD 4/3 1999 Prisma
THE FACER/THE KOOKS 28/3 1999 P2/Prisma
THE STROLLERS/HYPNOMEN 21/5 1999 P2/Prisma
THE (INTERNATIONAL) NOISE CONSPIRACY 4/8 1999 P2/Prisma
WEEPING WILLOWS 7/11 1999 Prisma
THE FACER 28/11 1999 Prisma
ECHO DEK 7/9 P2/Prisma
CAESARS PALACE 15/9 2002 P2/Prisma
THE MO/KING 22/11 2002 P2/Prisma
MELODY CLUB (matiné) 15/12 2002 Meny/P2/Prisma
THE WANNADIES/MELODY CLUB/THE SPITTS/WONDERLAND/THE ACCIDENTS 15/12 2002 Meny/P2/Prisma
PUGH ROGEFELDT 8/2 2007 Musikscen Örebro/Klaras
STAFFAN HELLSTRAND 1/3 07 2007 Musikscen Örebro/Klaras
PERSSONS PACK 5/4 2007 Musikscen Örebro/Klaras
MATS RONANDER 27/2 2010 The Buddy Holly Bar
JOHN LINDBERG TRIO 6/3 2010 The Buddy Holly Bar
EVA EASTWOOD & THE CONFIDENCE BAND 17/4 2010 The Buddy Holly Bar
NISSE HELLBERG 26/5 2010 The Buddy Holly Bar
THE WINCHESTER WIDOWMAKERS 10/9 2010 The Buddy Holly Bar/Live at Heart
EILEN JEWELL 25/2 2011 Prisma
FLESHTONES/THE MAHARAJAS/THE SPADES 1/6 2011 Prisma
THE HAPPY HIPPO FAMILY 17/9 2011 Prisma/Live at Heart
THE SIXGUN REPUBLIC 6/9 2012 Noise/Live at Heart
JOHAN ÖRJANSSON 6/9 2012 Noise/Live at Heart
/ Håkan
Örebro: Eyragatan 1
IDROTTSHUSET
Idrottshuset idag.
Idrottshuset 70-tal.
DET ANRIKA IDROTTSHUSET I ÖREBRO ritades av stadsarkitekten i Örebro, Georg Arn. Invigdes 31 augusti 1946 av dåvarande kronprins Gustaf Adolf. Sedan har det arrangerats boxningsgalor, SM-tävlingar i bowling 1947 och en VM-match i handboll 1954 och 1965. I samband med Örebros 700-årsjubileum 1965 anordnades en utställning med Idrottshuset som mässområde.
Idrottshusets stora hall har en publikkapacitet på 1 400 sittande åskådare. Vid behov kan platsantalet utökas till 2 100 om golvet tas i anspråk.
Under 60-talet arrangerades en mängd så kallade popgalor, här finns detaljer och datum till många konserter, och från 1972 upplevde jag många konserter i den stora inomhusarenan.
Våren 1972 såg jag den turnerande svenska upplagan av musikalen ”Jesus Christ Superstar” med bland annat Bruno Wintzell (Jesus), Lars-Åke Bly (Judas) Titti Sjöblom (Maria Magdalena) och Dan Tillberg (Simon Ivraren). Innan jag i augusti 1972 fick uppleva en unik konsert med Paul McCartney och hans Wings. Dagen efter en konsert på Gröna Lund i Stockholm kom Paul och bandet till Örebro och fortsatte sedan till Oslo (9 augusti), Göteborg (10 augusti) och Lund (11 augusti) i sin dubbeldäckarbuss.
Jag har genom åren sett knappt 20 konserter i Idrottshuset men statistiken säger att det är nästan 19 år sedan jag upplevde en konsert där senast!
Foto: Stig NyströmDave Edmunds med band bjöd på konsert i Idrottshuset 1981.
"JESUS CHRIST SUPERSTAR" 8/3 Idrottshuset
WINGS 8/8 1972 Idrottshuset
BILL HALEY & HIS COMETS/BIBBI ANDER/ROCKGREVEN/ROCK-OLGA & GAUFFINS DUBBELBLANDNING 17/9 1972 Idrottshuset
OAK RIDGE BOYS 21/5 1974 Idrottshuset
DR HOOK 18/9 1977 Idrottshuset
STATUS QUO 29/1 1978 Idrottshuset
GASOLIN 9/2 1978 Idrottshuset
DAVE EDMUNDS BAND 29/10 1981 Idrottshuset
HANSSON DE WOLFE UNITED 21/10 1982 Idrottshuset
ULF LUNDELL 9/11 1982 Idrottshuset
DAN HYLANDER, PY BÄCKMAN & RAJ MONTANA BAND 18/10 1983 Idrottshuset
MAGNUS UGGLA 11/11 1983 Idrottshuset
HANSSON DE WOLFE UNITED 5/4 1984 Idrottshuset
IMPERIET med Fläskkvartetten 2/1 1987 Idrottshuset
RATATA 20/3 1987 Idrottshuset
JOHN NORUM 12/2 1988 Idrottshuset
ULF LUNDELL 14/3 2001 Idrottshuset
ULF LUNDELL 3/12 2002 Idrottshuset
/ Håkan
Maj 2021 på Håkans Pop
”The load-out” live med Jackson Browne 1978.
MAJ HAR SEDAN 2009 VARIT DEN MÅNAD när höst- och vårsäsongens kategorier på Håkans Pop avslutas. Så även i år när följetongen med bästa livealbum, återblickarna på gamla krönikor och genomgången av cover- och tributeskivor gick i mål i mitten på månaden. En månad där floden av nya intressanta album nådde årets hittills mest intensiva period.
Listan på mina favoriter bland historiens rangordnade bästa livealbum nådde i maj Topp 3. Där Jackson Browne toppade listan, Jacksons kamrat Warren Zevon på en hedrande andraplats och Bruce Springsteen på bronsplats.
Jag avslutade vårens serie med coverskivor med det äkta paret Gillian Welch/David Rawlings och i tributekategorin lyssnade jag på en fantastisk hyllningsskiva till den amerikanske sångaren och låtskrivaren Elliott Smith.
Säsongens genomgång av gamla krönikor från 80- och 90-talet avslutades med två från maj 1993 och oktober 1993.
DET KÄNNS SPONTANT SOM OM 2021 hittills har varit ett ganska lugnt år när det gäller nyutgivna skivor men i just avslutade maj exploderade det så smått, både i kvalité och kvantitet. Under månadens sista dagar kom DEL AMITRIS efterlängtade comebackalbum ”Fatal mistakes” och tog fokus från alla andra nya skivor. Med så pass god kvalité att jag skrev en hel recension på skivan.
Norrländskan ELLEN SUNDBERG har gjort en skiva, ”Ett bloss för Bodil Malmsten”, där hon har tonsatt författarens texter. Det är väl onödigt att kalla det en coverskiva av den typ hon tidigare gjorde med Kjell Höglund-låtar.
Här tar Ellen, förutom en låt där Staffan Hellstrand har skrivit musiken, fullt ansvar för melodierna som håller en god personlig klass men blir kanske lite väl entonig på ett helt album. Kanske har hon lite för mycket respekt för sin jämtländska kollegas ord? Men däremot är det vågat att inleda skivan med en 11:36 lång låt.
I den stora mängd av nya skivor som plötsligt kom i min väg under maj hamnar album av den typ som debuterande EDGAR & STRANDBERG har givit ut i kläm mellan alla tyngre releaser. Den värmländska duon har gjort en habil skiva. Välgjord, välskriven och lättlyssnad men dessvärre också lite lättglömd och smått opersonlig i den genre man närmast kan kalla poprock på svenska. Målgruppen är väl fans av Lars Winnerbäck och Ulf Lundell men det området är ju redan inmutat av större och personligare profiler. Men det svänger fint i många refränger och Ola Gustafssons produktion är oantastlig. Några duetter med kvinnliga sångare lättar också upp.
Ibland mår skivorna bra av att lyssnas på under en längre tid. Efter SARAH KLANG kanondebut med ”Love in the milky way” för två år sedan kom uppföljaren ”Creamy blue” som en naturlig följd men lite väl lik föregångaren. När jag först lyssnade på trean ”Virgo” fick jag uppfattningen att ingenting hade hänt med varken sound, produktion, låtar och sång men när jag lyssnar koncentrerat igen känns aktuella skivan som ett litet lyft sedan förra skivan men når inte riktigt upp till den näst intill oöverträffade debutnivån.
Ibland väntar jag mig ingenting när jag lyssnar på en ny skiva men lika ofta kan jag då bli så där gränslöst förvånad och imponerad på samma gång. Och DAMIEN JURADOS nya album ”The monster who hated Pennsylvania” (se höger) är just en sån skiva som i all sin anspråkslösa och lågmälda stil väcker otroliga känslor i min ibland svårövertalade hjärna.
För 18 år sedan satt han på en scen i Örebro, på Strömpis, och var ganska vemodig och svårtillgänglig men på den här nya skivan upprepas en behaglig och positiv singer/songwriter-pop på låt efter låt. Tillsammans skapas ett album som jag tror har chansen att ta sig in på årsbästalistan så småningom.
Sebadoh- och Dinosaur Jr-medlemmen LOU BARLOW gör som soloartist mer akustisk och lågmäld musik. ”Reason to live” tillhör nästan singer/songwriter-genren. Ett skönt avslappnat sound som gjord för sommaren. Hittar än så länge inte de direkt avväpnande låtarna men tiden talar för Lou Barlow.
Apropå förväntningar såg samarbetet mellan gamle favoriten JOHN HIATT och bluegrasskompet JERRY DOUGLAS BAND på pappret ut som ”made in heaven”. Soundet är som väntat helt okej, dobro och fiol i framträdande roller, men jag blir lite besviken på låtmaterialet som många gånger brukar tala till Hiatts fördel som genuin låtskrivare. Men här tar tradition och gamla rötter överhand från ren inspiration, kreativitet och nymodernt skapande. Nej, Hiatt sjunger sedvanligt starkt och personligt men de flesta melodierna traskar på i den traditionella myllan och blir inte så personliga som jag hade väntat mig.
ANDERS F RÖNNBLOM fortsätter skriva låtar och producera skivor med en imponerande handlingskraft. Nya albumet ”Framtiden är en underbar plats att komma till” är nio övervägande långa textdominerade låtar. Anders har mycket att säga i de långa poetiskt baserade texterna som han ibland läser till nästan improviserade musikbakgrunder. Jag saknar ofta de stora melodierna, ”Show business” och ”Vinden vänder” är undantag, och jag njuter mer av det soundmässiga än av låtmaterialet.
Tala om tajming. Samma vecka som Bob Dylan firade sin stort uppmärksammade 80-årsdag släppte CHRISSIE HYNDE ett soloalbum, ”Standing in the doorway”, med enbart Dylan-låtar. Förutsägbart, javisst, men Chrissie lyckas på många sätt skaka liv i många av de redan sönderspelade låtarna. Hon gör det på ett akustiskt baserat sätt och skapar därmed ett ganska spontant sound där hennes sedvanligt personliga röst lyfter materialet.
Dessutom har Chrissie lyckats leta upp några udda låtar som inte tillhör det vanligaste covermaterialet, exempelvis titellåten (från ”Time out of mind”) och ”In the summertime” (från ”Shot of love”). Sedan blir jag varje gång lika berörd av att höra ännu en version av ”Love minus zero”...
/ Håkan
maj, 2021
juli, 2021
<< | Juni 2021 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: